Z článku jsem pochopil jen lediné: pan Jan Wagner, nezávislý konzultant a publicista, odboeník přes e-learning, nebyl k tvorbě kritizovaných kurzů přizván, tak je aspoň musí náležitě poplivat. Kdyby to dělal on, tak by to bylo super a světovka.
Máte nejspíše problémy s pozorností a pochopením rozáhlejšího textu: jednalo se o veřejnou soutěž, takže nikdo nemusel nikoho nikam přizvávat. Pokud chcete porovnávat "poplivané" paskvily z Portálu veřejné správy se "světovým" standardem v této oblasti, stačí se podívat na http://eno.elearningnuggets.com/.
Jen mi ještě vysvětlete, vševědoucí Bobe, proč tak vyzdvihuji projekt BATCOS?
Rád bych se vyjádřil k článku jménem naší firmy Gopas, a.s., která vyvinula kurzy ECDL umístěné na portálu veřejné správy.
Orientace na Office 2000 není tak nesmyslná, jak uvádíte. Pokud byste se seznámil s verzí Office 2003, zjistil byste, že základní operace odpovídající uživatelské úrovni se provádí v každé verzi Office stejně. Pokud se studenti seznámí se základními operacemi na Office, budou je umět používat i na produktech jiných firem. A v praxi se setkají nejčastěji právě s aplikacemi z Microsoft Office. Nakonec i Vámi vychvalované kurzy firmy Batcos jsou pro Office 2000. Mohu Vás také ujistit, že v nabídce naší firmy jsou kurzy pro Office 2000, Office XP i Office 2003 a to jak v českém tak slovenském jazyce.
Naše kurzy fungují ve všech běžných prohlížečích. Potřeba Internet Exploreru pro kurzy na portálu veřejné správy je otázka vzdělávacího systému. Technologie Shockwave byla zvolena z toho důvodu, že starší verze Flash neobsahovaly námi potřebné technologie. Jistě Vás potěší, že další verze našich kurzů již budou dostupné i v prostředí Flash.
Kurzy kopírují strukturu testů ECDL, neboť jejich primárním účelem je připravit studenty na tuto zkoušku.
Učební texty nejsou vykopírovatelné, protože se jedná o e-learningový kurz a ne o e-knihu. Pokud budete mít zájem, rád Vám všechny studijní texty pošlu, abyste se sám přesvědčil, že se ze samostatných textů z interaktivního kurzu nic nenaučíte.
Je samozřejmě pravda, že se v názvech lekcí neobjevuje seznam všech témat, která se v lekci probírají. Od toho jsou zde metadata popisující všechna probíraná témata v dané lekci. Jak se píše v popisu lekce "Využití Hlavního panelu":
"V tomto modulu se seznámíte s funkcí Kalkulačky. Potom se podíváte, jak pomocí Hlavního panelu spustit několik programů najednou a jak mezi nimi přepínat."
Výukové texty byly psány co nejstručněji, aby nebyl student zahlcen zbytečnými informacemi. Domníváme se, že plně postačuje, pokud student dokáže danou akci provést jedním či dvěma způsoby. Nebo vy znáte nazpaměť všechny klávesové zkratky používané v aplikacích Microsoft Office?
Z hlediska didaktického se našim lektorům skutečně osvědčilo především praktické procvičování na živých produktech, což naše kurzy vhodně simulují. Naopak naši posluchači hodnotí jako nešvar řady vyučujících na školách středních i vysokých pseudoteoretický výklad, který je v případě základů práce s jednoduchými kancelářskými aplikacemi zbytečný a slouží spíš k nesmyslnému zdůraznění osobní důležitosti vyučujícího a jeho přednášek. Jiná situace by byla samozřejmě v případě výuky složitějších předmětů jako je programování, ale tím se náš e-learning nezabývá.
Z našich kurzů se učí již řadu let mnoho našich zákazníků, kurzy jsou dobře prodejné. Nakonec - jsme komerční firma a kdyby se naše kurzy nelíbily, nerentovala by se nám jejich výroba.
V otázce použití prvního velkého písmene u osobních zájmen se pravidla českého praviposu kloní spíše k psaní velkých písmen na začátku zájmen (http://www.ujc.cas.cz/poradna/porfaq.htm).
Programy WinZip a WniRAR jsou nejpoužívanější apliakce pro komprimaci. Proto s nimi studenty seznamujeme.
Co se týče kurzů Batcos, tak bych se zdráhal tyto kurzy zařadit pod e-learning. Ke každému tématu je v lepším případě jedna stránka textu a k němu jsou připojeny 3-4 nekvalitní obrázky nebo animace. Interakce s uživatelem veskrze žádná. To je e-kniha. Ne e-learning.
Pokud by Vás zajímal nezávislý výzkum kvality našich kurzů, doporučuji se podívat na studii, kterou vypracovala firma Adwise: http://www.gopas.cz/images/dokumenty/download/Gopas_elearning_studie.pdf. Zjistíte zde např., že průměrnou známkou kvality našich kurzů bylo 1,83 a známkou kvality formy 1,73. Nejvíce respondentů hodnotilo obsah známkou výborně (44%). Formu kurzů hodnotilo známkou výborně 53%. Co se týče odměny, mohu vás ujistit, že naše firma nedostala za zveřejnění těchto kurzů ani korunu.
Nakonec bych rád poukázal na skutečnost, že jste pane Wagnere jediný člověk, který naše kurzy veřejně kritizuje. Z toho nechť si každý vyvodí závěr sám.
1. Pokud máte v nabídce kurzy i pro Office XP i Office 2003, proč na portálu nejsou? Není to především proto, že se dají prodat lépe individuálně na rozdíl od těch pro W2K a O2K?
2. Kurzy z portálu NEFUNGUJÍ ve všech běžných prohlížečích. Uživatele nezajímá, zda se jedná o vadu kurzů nebo vzdělávacího systému.
3. Nechápu, proč by logika výkladu nějaké látky měla kopírovat test, ať obecně nebo v konkrétním případě ECDL?
4. Citace: Vy, Vám, Váš, Ty, Tobě, Ti
Podle PČP píšeme tvary těchto zájmen s velkým počátečním písmenem v dopisech k vyjádření úcty, a to ať už se obracíme na jednu osobu, ať jí tykáme nebo vykáme, nebo na více osob. Malým písmenem, jak uvádí poznámka tamtéž, se v dopisech naznačuje soukromý, důvěrný charakter dopisu: Posílám Vám pozdrav je základní, zdvořilý způsob, použitelný i pro osobu (osoby), se kterou (kterými) se blíže neznáme, vhodný i pro úřední korespondenci. Píšeme-li vlastní rodině, můžeme si vybrat mezi formálnějším oslovením Milý dědečku, posílám Ti pozdrav a neformálním Milí rodiče, posílám vám pozdrav z tábora, popř. Milá maminko, zdravím tě z výletu.
Existuje řada typů textů, jimiž se na někoho obracíme, ale které nemají formu klasického dopisu (s datem, oslovením, pozdravem, podpisem), např. otevřený dopis, pamflet, reklamní leták, nabídka služeb, nápis na klientské kartě ap. O takových textech není nic závazně stanoveno: je na jejich tvůrcích, aby zvážili, zda chtějí vyjádřit spíše zdvořilost, solidnost, formálnost, např. Stavební spořitelna se těší na spolupráci s Vámi; Tato karta Vás opravňuje k výběrům..., anebo neformálnost, např. Přijď si s námi zaskejtovat – kamarádi se na tebe těší.
5. Programy WinZip a WniRAR jsou nejpoužívanější aplikace pro komprimaci - dokladujte to nějak, prosím. Toto tvrzení ale stejně neodpovídá na mou kritiku.
6. Jaká je vaše definice e-learningu, když mu kurzy BATCOS nevyhovují?
7. Kritizuji prakticky všechna zmíněná řešení, vaše navíc v souvislosti s jejich použitím na Portálu veřejné správy a okolnostmi, jak se tam dostaly. MI ČR si asi mělo lépe zmapovat terén a možná podpořit ve spolupráci s MŠMT další vývoj BATCOS. Nebo jiný produkt. Argumentovat tím, že kritizuji jako jediný, je přinejmenším hloupé, ale když vám to pomůže...
Omlouvám se za uklepnutí, takže znovu přehledněji:
1. Pokud máte v nabídce kurzy i pro Office XP i Office 2003, proč na portálu nejsou? Není to především proto, že se dají prodat lépe individuálně na rozdíl od těch pro W2K a O2K?
2. Kurzy z portálu NEFUNGUJÍ ve všech běžných prohlížečích. Uživatele nezajímá, zda se jedná o vadu kurzů nebo vzdělávacího systému.
3. Nechápu, proč by logika výkladu nějaké látky měla kopírovat test, ať obecně nebo v konkrétním případě ECDL?
4. Citace: Vy, Vám, Váš, Ty, Tobě, Ti Podle PČP píšeme tvary těchto zájmen s velkým počátečním písmenem v dopisech k vyjádření úcty, a to ať už se obracíme na jednu osobu, ať jí tykáme nebo vykáme, nebo na více osob. Malým písmenem, jak uvádí poznámka tamtéž, se v dopisech naznačuje soukromý, důvěrný charakter dopisu: Posílám Vám pozdrav je základní, zdvořilý způsob, použitelný i pro osobu (osoby), se kterou (kterými) se blíže neznáme, vhodný i pro úřední korespondenci. Píšeme-li vlastní rodině, můžeme si vybrat mezi formálnějším oslovením Milý dědečku, posílám Ti pozdrav a neformálním Milí rodiče, posílám vám pozdrav z tábora, popř. Milá maminko, zdravím tě z výletu. Existuje řada typů textů, jimiž se na někoho obracíme, ale které nemají formu klasického dopisu (s datem, oslovením, pozdravem, podpisem), např. otevřený dopis, pamflet, reklamní leták, nabídka služeb, nápis na klientské kartě ap. O takových textech není nic závazně stanoveno: je na jejich tvůrcích, aby zvážili, zda chtějí vyjádřit spíše zdvořilost, solidnost, formálnost, např. Stavební spořitelna se těší na spolupráci s Vámi; Tato karta Vás opravňuje k výběrům..., anebo neformálnost, např. Přijď si s námi zaskejtovat – kamarádi se na tebe těší.
5. Programy WinZip a WniRAR jsou nejpoužívanější aplikace pro komprimaci - dokladujte to nějak, prosím. Toto tvrzení ale stejně neodpovídá na mou kritiku.
6. Jaká je vaše definice e-learningu, když mu kurzy BATCOS nevyhovují?
7. Kritizuji prakticky všechna zmíněná řešení, vaše navíc v souvislosti s jejich použitím na Portálu veřejné správy a okolnostmi, jak se tam dostaly. MI ČR si asi mělo lépe zmapovat terén a možná podpořit ve spolupráci s MŠMT další vývoj BATCOS. Nebo jiný produkt. Argumentovat tím, že kritizuji jako jediný, je přinejmenším hloupé, ale když vám to pomůže...
1. Naše firma je komerční subjekt, jehož cílem je generování zisku. Po zveřejnění všech kurzů na portálu by byl jejich další prodej velmi obtížný.
2. To máte bezesporu pravdu, ale nevidím v tom spor se svým původním příspěvkem.
3. Nerozumím, co myslíte tou svou "logikou výkladu". Struktura lekcí je volena od nejjednodušších témat ke složitějším tak, aby související témata na sebe navazovala.
4. Já v tomto bodě opravdu problém nevidím. Citace: Existuje řada typů textů, jimiž se na někoho obracíme, ale které nemají formu klasického dopisu... O takových textech není nic závazně stanoveno: je na jejich tvůrcích, aby zvážili, zda chtějí vyjádřit spíše zdvořilost, solidnost, formálnost...
5. Zeptejte se lidí ve svém okolí a zjistíte, že programy WinZip a WinRAR jsou skutečně nejpoužívanějšími komprimovacími programy. Jako exaktní důkaz může sloužit např. http://www.download.com/sort/3150-2250_4-0-1-4.html?
6. Nemám žádnou svou definici e-learningu, nicméně rozdíl mezi e-learningem a e-knihou spatřuji v možnostech interaktivity, multimediálních vlastnostech kurzu, v možnosti otestování znalostí, v možnosti administrace kurzů, sledování výsledků studia, spolupráce se vzdělávacími systémy apod.
7. Zkuste schválně na internetu najít kritiku na naše kurzy, kterou jste nepsal vy. Já bych Vám mohl jmenovat desítky spokojených klientů.
1. Já vám to nevyčítám, ale MI ČR jako kupujícímu ;-)
2. Opět, jde o problém někoho jiného.
3. Při procházení kurzů jsem v řadě míst měl pocit, že výklad některé části měl být umístěn jinde vzhledem k souvislostem. Omlouvám se, že nejsem schopen být nyní konkrétnější, ale mám za sebou četbu učebních textů NPPG a ještě jsem je nevydýchal.
4. V případě podobných textů ve výukových aplikacích považuji velká písmena za nevhodná a přestože nejsem v žádném případě zastáncem striktního dodržování PČP, zde bych na nich spíše trval. Ale budiž ;-)
5. Já se kromě vlastního pozorování přikláním spíše k "mateřské" Slunečnici (http://www.slunecnice.cz/Win/Utility/Komprese/?or=desc&st=down) a domnívám se, že nejčastěji je používán Total Commander. Ale stále je klíčovou chybou, že se žák v kurzu nedozví, kde a jak tyto aplikace získat.
6. Domníváte se, systém EDEN, pro který je BATCOS primárně určen, nic takového neumožňuje? Na druhou stranu, jsou všechny tyto věci v našem případě vůbec potřeba?!
7. No a?
Vážený pane Adamovský, chtěl jsem váš kurs spustit, ale již základní prekvizita chybí - shockwave přehrávač není na adrese na kterou vede odkaz z úvodní stránky, tedy jako běžný uživatel jsem již teď v koncích. Stránka kursu přitom napíše chybovou hlášku do asi 20px vysokého pruhu bez rolovátka, takže vidím jen horní polovinu znaků prvního řádku.
Navíc mi ukazuje zvláštní pixelovaný řez písma v menu, který se navíc při přejetí mění na řez úplně jiný (Opera 8.51).
Také se mi stránka otevřela v okně bez standardního menu a tedy ho nemohu ovládat dle svých představ.
V sekci diskuse, kde vás na chybu se shockwave playerem (při jehož nepřítomnosti se objeví popsaná chyba) klienti upozorňují, jsou tyto chyby nahlášeny již deset dní bez odpovědi zodpovědného pracovníka, na jiný dotaz ke stejné nefunkčnosti uvedli administrátoři obecnou nicneříkající odpověď s tím že tázajícímu odpověd sdělí e-mailem. Tedy jen jemu, ačkoli by byla užitečná každému uživateli (včetně mně), který se s touto chybou setkal.
Myslím si že výše popsané trauma které čeká každého uživatele se standardní instalací operačního systému (tedy bez shockwave) je dostatečně odrazujícím faktem, technické nedodělky typu špatné specifikace písma dojem velmi špatně odvedené práce ještě prohlubují. Kdybych byl běžný uživatel, právě jsem přišel o 40 minut svého času a nedozvěděl se vůbec nic kromě toho, že ministerstvo informatiky opět promrhalo mé peníze na velmi špatný a s konkurencí nesrovnatelný projekt.
Dival jsem se na http://eno.elearningnuggets.com/. V Prohlizeci Opera 8.52 mi kurzy nejdou spustit. Otevre se nove okno, ale v nem nic...ani zadna chybova hlaska.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).