Pokud jste v polovině letošního roku zavítali na internetové stránky projektu OpenAudit, objevilo se před vámi okno Enter Network Password, které požadovalo vložení uživatelského jména a hesla, přičemž v případě neúspěchu byl návštěvník odměněn obrazovkou Authorization Required. Karel Pánek, spolumajitel společnosti Empyreum, provozovatele OpenAuditu, tehdy pro Lupu uvedl, že provoz služby je pozastaven: „Kvůli kapacitě a zdokonalování technologií.“ A vskutku. 8. ledna se objevila v PR servisu ČTK tisková zpráva, že firma OpenAudit opět přivedla k životu. Tentokráte však nikoli zadarmo, ale za peníze.
Historie měření návštěvnosti internetových serverů v České republice sahá až do roku 1998. Prvním auditorem se stal David Čížek se svou firmou DCCI, který přišel ve správnou chvíli se správným produktem a dokázal přesvědčit obě strany, tedy WWW servery i zadavatele reklamy, že je nutné jej používat. Přestože byl audit od počátku v řadě aspektů nedokonalý, jeho přínos českému Internetu byl výrazný. Konečně bylo možné porovnávat. Měření DCCI bylo nakonec prodáno společnosti Taylor Neslon Sofres, kde bylo do konce předloňského roku bez zásadních změn provozováno pod názvem iAudit.
OpenAudit byl spuštěn 1. června 2000 jako alternativa iAuditu poskytovaná ZDARMA. Jeho autoři se totiž kdysi v názorech na Lupě nechali slyšet, že je nehorázné za něco podobného vybírat peníze, a tak za 15 hodin vytvořili jádro a rozhraní vlastní služby, jak posléze tvrdili v diskusi na serveru Živě. OpenAudit byl plně automatizovaný (přes webový formulář se jednoduše zadala cesta k logsouborům apod.) a jeho výsledkem byla sumární zpráva. Zadavatelé reklamy jeho existenci nikdy nepřikládali žádnou důležitost, ale amatérským webmasterům nabízel možnost srovnání s iAuditem, resp. stejné ukazatele (výsledky se často radikálně lišily).
Při prvním pohledu na „nový“ OpenAudit se neubráníte dojmu, že se jedná o „starý“ OpenAudit – největší změnou je obchodní známka ™, důsledně používaná při každé zmínce o službě. Skutečnost je mírně odlišná. Současná verze OpenAuditu je podle Karla Pánka v pořadí již třetí a od té druhé se údajně liší tím, že produkuje přesnější čísla. Ta si můžete zakoupit ve formě tzv. zprávy auditora, což je sumární zpráva, v obchodě s daty Empyreum.biz, a to za 210 korun českých. Jinými slovy: OpenAudit III. má stejné funkce jako OpenAudit II., jen mají být podpořeny lepší metodikou.
Základní podoba OpenAuditu by v následujících týdnech měla být rozšířena o tři další služby, z nichž jednou zcela jistě bude analýza sekcí jednotlivých serverů, u které již zbývá dokončit pouze cenovou kalkulaci. Empyreum zůstalo věrné analýze log souborů internetových médií, za jejichž hlavní výhodu považuje skutečnost, že na rozdíl od browser-centric metody založené na stahování neviditelné tečky, nezpomaluje server. Já se domnívám, že analýza log souborů má více záporů než kladů. Patrně v první řadě poskytuje pouze omezenou paletu dat.
V žebříčku OpenAuditu, který moderně sluje INDEX, se v současné době nachází pouze jediný platící zákazník, ovšem několik jich podle Karla Pánka službu užívá mimo žebříček. Jinak hlavní náborová kampaň by měla začít příští měsíc, třebaže se domnívám, že bude obtížně konkurovat zavedeným projektům, které často nabízí zdarma to, za co Empyreum vybírá peníze. Ačkoli Empyreum bylo v minulosti provozovatelem SPIRauditu, nebudou mít výsledky služby valnou váhu ani mezi zadavateli reklamy, z nichž většina je členem SPIRu, kde nyní vzniká výzkum návštěvnosti kombinující metodu browser-centric a metodu dotazníků.