Hlavní navigace

Pařížský LeWeb ukázal i vyhledávání Google bez vyhledávání

16. 12. 2010
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: sxc.hu
Konference LeWeb patří mezi největší evropské setkání internetových firem. A každý se tu pochlubí tím nejlepším. Jaké jsou trendy? Třeba Google Contextual Discovery.

Vydal jsem se letos poprvé na LeWeb, největší evropskou konferenci o Internetu. Zmapovat pro Lupu to nejzajímavější z dvoudenního maratonu prezentací, workshopů, schůzek je skoro nemožné.

Co mi dal LeWeb? Věděl jsem, že všechny prezentace budou později ke stažení na webu, a tak jsem se soustředil spíš na networking a workshopy. Organizátoři konference s 3000 účastníky nabídli skvělou věc – možnost zorganizovat si v předstihu schůzky přes aplikaci Presdo napojenou na LinkedIn. Sešel jsem se během konference s asi 30 investory do start-upů ze Švýcarska, Velké Británie a USA (je zajímavé slyšet, jaké typy investic a sektory jsou pro ně atraktivní – toto je možná téma na samostatný článek), redaktory Techcrunch a Mashable (kam bych chtěl také psát). Několik rádoby investorů pocházelo z ruských “inkubátorů”, ale vyklubali se z nich jen lovci nápadů. A mezi schůzkami jsem pobíhal po workshopech Facebooku, Google a LinkedIn a zajímavých prezentacích.

Co bylo na LeWebu nejlepší? Social Business Forecast pro 2011 od Jeremiaha Owyanga, analytika Altimeter Group.

Možná stejně tak dobrý náhled na budoucí dění na Internetu jako predikce od Paula Dunaye z MIT Sloan School of Management.

Marissa Mayer z Google prozradila, že další velkou věcí na Internetu je “Contextual Discovery – Google results without the search” hledání bez hledání, hledání pouze podle profilu, lokalizace a historie hledání uživatele.

V panelu “Jak prodat firmu” potvrdil šéf M&A Microsoftu Fritz Lanman, že chtěli koupit Facebook za 15 miliard dolarů. Nic z toho ale nebylo, a tak Microsoft zaplatil “jen” 240 milionů dolarů za valuace. Podle Lanmana bude tržní valuace Facebooku jednoho dne stejná jako má Microsoft. Ethan Beard z Facebooku přiznal velkou úspěšnost Facebook Connect, který používá 250 milionů uživatelů měsíčně. Facebook Places se dostávají do mobilních aplikací – viz např. www.qype.com.

Šéf Foursquare Dennis Crowley prozradil, že firma znásobila za posledních 9 měsíců počet uživatelů desetkrát na 5 milionů. Facebook i Yahoo chtěly Foursquare koupit. Yahoo nabízelo za Foursquare 140 milionů dolarů.

Populární “poznámková” služba Evernote má 5 milionů uživatelů, z toho 160 000 platících a měsíční příjmy kolem 800 000 dolarů. Zynga, tvůrce hry FarmVille, má 45 milionů aktivních hráčů denně. Šéf vývoje David Ko prozradil, že firma se teď zaměřuje hlavně na mobilní hry.

Téma WikiLeaks nemohlo na LeWeb chybět. Osama Bedier z PayPal přiznal, že firma zablokovala WikiLeaks účty na základě dopisu od americké vlády z 27/11. Firma Twitter se z prezentace produktového šéfa Jasona Goldmana na LeWeb dozvěděla, že končí, aby se věnoval naplno rodině.

Ondru Rašku z Mitonu zaujal Garmz.com (web pro módní návrháře včetně obchodního kanálu) a Jacques-Antoine Granjon, zakladatel Ventes-Privee s obratem přes miliardu dolarů, který prohlásil Groupon za kopii jeho firmy.

Adam Zbiejczuk, stojící za Ataxo Social Insider, musel mít radost, že nástroje na monitoring sociálních médií jsou na LeWeb opravdu “hot”. Adama zaujala i prezentace o twitterové diplomacii – analýza twitterové provázanosti světových státníků, Francie je opět mimo trend.

“LeWeb je srazem těch, co to vážně myslí vážně v Evropě z pohledu produkce, tak i investic. Člověk slyšel projektové prezentace všude, kde se podíval. Někteří redaktoři z Techcrunche dokonce říkali, že jim někteří lidé prezentovali své projekty i na záchodě,” říká Jan Řežáb, který provozuje portál Socialbakers.com (přihlášený do start-up soutěže LeWebu).

Honzu zaujaly přednášky Bertranda Piccarda ze Solar Impulse, který mluvil o svém projektu se solárním letadlem, ale zejména o motivaci a o tom, že potřebujeme více lidí, kteří realizují své vize. A samozřejmě totálně narvaný sál s workshopem Facebooku, který byl hodně o social plug-ins, API a brandech na síti. Slajdy z prezentace Facebooku pozorně fotil i paparazzi Jan Průša, šéf webových portálů České spořitelny, která doufá, že fanoušky na Facebooku přiměje ke konverzím (prezentace z workshopů budou brzy snad na scribd.com/fa­cebook).

Zdeněk Cendra, který na LeWeb přivedl do start-up soutěže Bijk.com, projekt na monitorování výkonu serverů shrnuje postřehy z LeWeb takto: “Všechny české online projekty, které nejsou vázané na jazyk a lokální specifika – reality, inzerce, fotky, komunikace, tržiště cestování, video, geo, erotika – postupně vymřou, pokud se nebudou mimořádně snažit.” 

Daniel TaylorCloudsource­solutions.com říká: “Většina současných start-upů je financována z vlastních kapes anebo menšími injekcemi od angel investorů. Většina neklíčových aktivit je outsourcována a na projektech pracují společně lidi z celého světa – podívejte se na Evernote nebo 37signals.” Daniela, jehož firma živí Google produkty, zaujal na LeWeb samozřejmě Google workshop se všemi novinkami v Google Apps a ‘CloudConnect’ vychytávkami. Na Facebook workshopu Daniela zaujala mimo jiné i informace, že tlačítko "Like” bez fotky má podle statistik Facebooku 10× menší prokliky než tlačítko s fotkou.

Vyplatilo se počkat si na finále konference. Závěrečná prezentace v Bělorusku narozeného Američana Garyho Vaynerchuka, obchodníka s vínem a specialistu na sociální média, neměla chybu. “Poslouchat live Garyho je neuvěřitelný zážitek – a má pravdu, Internet neničí osobní komunikaci – pak si dejte záznam! ..Ale na čem jede?,” říká Adam Zbiejczuk. Ondru Rašku zaujaly z hlášek Garyho tyto: “Entrepreneurial success is not about luck… it is about focus and work… What's the ROI of your mom” - Video.

Jeden z live dotazů na Garyho, který odmítl odpovídat na pódiu na tweety, byl, jestli nepřemýšlel v USA o politice. “Narodil jsem se v Bělorusku, ne v USA. Nemůžu kandidovat na amerického prezidenta. Nemám zájem o hru, ve které nemám šanci na hlavní výhru,“ odpověděl Gary.

Start-up

Pořadatelé LeWeb letos změnili pravidla finále startup soutěže – každý ze 3 finalistů dostal cenu – za originalitu francouzský projekt Super Marmite (pozvěte se na oběd, komunitní projekt stylu “navař víc i pro kolemjdoucí”), za technologii izraelský Waze  (sociální GPS projekt) a za virálnost švýcarský www.paper.li (noviny, které vám generují vaši přátelé na Twitteru nebo Facebooku).

Cenu publika si odnesl francouzský projekt www.deways.fr (pe­er-to-peer sdílení/půjčování aut). Bude zajímavé sledovat další vývoj vítězů. Z loňských finalistů se chytla jen jedna firma. Mezi letošních 16 finalistů se bohužel neprobojoval z 200 přihlášených start-upů žádný český zástupce. Zdeněk Cendra z Bijk.com start-up soutěž komentuje takto: “Bijk nebyl vybrán, protože jsme neuvedli extra top ego příběh o tom, jak vznikl  - a nechceme změnit svět – ale jen vydělávat peníze, z business modelu postaveného na dnes již ‚nudném‘ subscription. Bijk.com není vhodný pro konferenci typu LeWeb, s Bijkem každý den soutěžíme – o zákazníky a partnery v zahraničí a ti nám platí za monitoring dostupnosti a rychlosti svých serveru – naším zákazníkem není návštěvník LeWebu, ale návštěvník konference typu HostingCon.com.”

Výběr 3 finalistů hodnotí slovy: “Působilo to na mne jako nutnost vybrat z každého segmentu něco pro publikum a posluchače zajímavého – což se nakonec podařilo – a to že tam nebylo něco opravdu dobrého, vyřešili tím, že ‚všichni vyhráli‘.”

BRAND24

Jan Řežab, který soutěžil se SocialBakers (dříve FaceBakers), říká: “Hodnotil to Američan, s čímž jsem nepočítal. Já počítal, že to určitě bude dělat frantík, který je trošku opačné povahy. Každopádně říkal, že české start-upy neměly dobře popsané story. Já se pak ptal, jestli to hodnotili do toho shortlistu nějak podle produktu a podívali se na adresy. On říkal, že hlavně podle story… Když to mělo ego a bylo to dobrý, tak to prošlo. (…)Byli jsme velmi konzervativní, určitě až moc.”

Porota byla vedena Davidem Hornikem, matadorem ze Silicon Valley. Na LeWeb se “udělal” například český WebNode.com Víta Vrby, který vyhrál start-up soutěž se srdcervoucím příběhem o jednoduché tvorbě webu pro babičku.

Zajímavé odkazy pro vás

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je investorem, VC skautem, mentorem a freelance novinářem přispívajícím na Lupu a TheNextWeb, více o něm najdete zde.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).