Hlavní navigace

PC trh trápí nízké marže. Microsoft chce získat hráče a parazituje i na svém Xboxu

3. 8. 2016
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: Jan Sedlák
Proč se Microsoft snaží přesouvat lidi z Xboxu na Windows? Hráči kupují drahý hardware a zvyšují marže.

V posledních měsících se často objevují poměrně nenápadné a na první pohled okrajové debaty – proč se Microsoft vzdává exkluzivních herních titulů na svojí konzoli Xbox One a zároveň je nechává připravovat také pro osobní počítače s Windows? Exkluzivity jsou přeci to, co často konzoli prodá. Microsoft tyto kroky veřejně obhajuje možností hrát kdekoliv a „propojením ekosystémů“, důvod je ale více strategický a souvisí s Windows 10.

Microsoft, Intel a také další výrobci, kteří se pohybují ve světě PC, mají jeden problém. Většina počítačů, které se prodávají, patří mezi ty levnější s nízkou marží. „U nás se mezi notebooky nejvíce prodávají patnáctipalcové modely s cenou zhruba do 15 tisíc korun,“ potvrzuje pro Lupu šéf divize Windows v českém Microsoft Petr Klement.

Microsoft se sice s příchodem Windows 10 společně s výrobci počítačů snaží tlačit vizi hybridních, překlápěcích, dotykových a dražších modelů, proto ostatně jako referenční modely vyrábí Surface, ty ale tvoří pouze menší část prodejů. „Nový typ zařízení v Česku tvoří asi 20 procent nově prodaných přístrojů,“ dodává Klement.

Za vyššími maržemi

A to je právě ten problém. Microsoft a všichni kolem chtějí prodávat dražší kusy, jsou chycení v jakési nastavené pasti nízkých marží. Situace je navíc doprovázená neustálým poklesem počítačového trhu jako takového (kolem 10 procent ročně) a dostatečným výkonem prodávaných zařízení, který uživatele nenutí tak často upgradovat.

Tam, kde jsou stále vyšší marže, jsou mimo jiné hráči a jejich výkonné a drahé komponenty. Microsoft se tedy snaží z Xboxu nenásilně uživatele přesměrovávat i na PC, aby tak podpořil svá Windows a udržel ve hře i výrobce hardwaru a dal jim vydělat.

Xbox bitvu této generace konzolí oproti Sony a jeho PlayStationu prohrál (prodeje Xboxu jsou asi poloviční), i kvůli velice špatnému marketingu a pozicování na trhu v prvním roce po uvedení. Divize Xbox jako taková není pro Redmond zásadně strategická a je vždy ráda, když se dostane do nějakých větších černých čísel. Windows pro Microsoft stále hrají důležitou roli, a je proto logické parazitovat na Xboxu, pokud to podpoří ekosystém PC.

Windows 10 jsou v současné době na více než 350 milionech zařízení a nyní končí roční období, kdy bylo možné na tento systém upgradovat zdarma. Společně s tím přichází také takzvaný Anniversary Update přinášející několik novinek. Třeba vylepšování práce s elektronickým perem. Redmond i zde chce kvůli maržím nadále výrazně tlačit přednosti dražších dotykových hybridních strojů.

Microsoft nakonec snížil své cíle, že by „desítky“ měly pohánět až miliardu zařízení – mimo jiné proto, že krachla vize s úspěchem Windows Mobile a věcí typu Continuum.

BRAND24

Nárůsty nových uživatelů Windows 10 po konci upgradu zdarma zřejmě už nebudou tak velké. „Počítáme, že většina licencí se nyní prodá s novými stroji,“ říká Klement. Růst by mohl nastat také ve větších firmách, které mají nakoupeny multilicence. Mnoho menších a středních podniků a škol upgrade zdarma provedlo.

Microsoft společně s tím také změnil to, jak bude informovat o počtu uživatelů Windows 10. Už se nebudou vykazovat licence, ale aktivní uživatelé. Započítávat se budou tak, že se musí alespoň dvakrát do měsíce připojit k internetu.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Reportér Lupa.cz a E15. O technologiích píše také do zahraničních médií.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).