Hlavní navigace

Petr Václav (LevnéElektro.cz): Podnikat se dá i z Budějovic. Stačí to dělat dobře

31. 3. 2016
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Rodinný e-shop z Českých Budějovic se snaží prorazit i mimo jižní Čechy. Cíl dalšího růstu je jasný – zůstat v zisku a pokořit dvoumiliardové tržby.

Po revoluci začínal Petr Václav starší s podnikáním jako všichni. Nadivoko. “Prodávali jsme v reálu. Po revoluci byl obrovský hlad po spotřebičích. Když jsem začínal, tak jsem měl jen starou boudu podepřenou kůlem, ale v podstatě jsem ji nepotřeboval. Přijel vagón ze Slovenska plný praček a zákazníci si to brali rovnou z vagónu. Za hodinu jsem měl prodáno třeba padesát praček,” vzpomíná Václav.

Dnes má jeho rodinný e-shop LevnéElektro.cz 1,5miliardové tržby, v regionu je jasnou jedničkou a ve vitríně slávy už má dva zářezy za vítězství v soutěži ShopRoku

“Ze začátku jsem neměl žádné zaměstnance. Můj první zaměstnanec byl syn, který už byl v takovém věku, že se dal vykořisťovat,” popisuje pobaveně začátky rodinného podnikání Václav. Václav junior se k vedení firmy dostal až potom, co si vysloužil ostruhy jako řidič a prodavač. 

Zlom totiž přišel po roce 2001, kdy celý byznys zasáhl nástup globálních řetězců a bohatých velkoobchodů. “Najednou jsme byli obklopeni velkými velkoobchody, řetězci a ceny spotřebičů šly rapidně dolů. Ve firmě tou dobou zůstali čtyři zaměstnanci. Rozhodli jsme se zkusit internet. Otec mi koupil notebook a já jsem začal dávat dohromady náš první e-shop. A ten úplně změnil procesy v celé firmě a tíha vedení tak přišla na mě,” popisuje střídání stráží v obchodě Petr Václav mladší. Mluvili jsme s ním v rámci prvidelného e-komerčního setkání Eshopista.cz.

Na web jste vyráželi se zpožděním a víceméně z donucení. Byla to výhoda, nebo nevýhoda, z pohledu toho, že už se e-commerce v podstatě rozjela? 

Byla to nevýhoda, museli jsme všechno dohánět. Přeci jenom jsme byli čtyři roky za trhem a trvalo přibližně tři roky, než jsme se s konkurencí srovnali. Dalo se sice kopírovat i inspirovat, ale vždycky jsme se snažili náš e-shop stavět podle sebe. Používali jsme jednoduchý systém se základními funkcemi. Mohli jsme si to dovolit, tou dobou se ceny totiž měnily třeba jen jednou za měsíc. V roce 2007 jsme se rozhodli pro profesionální řešení na míru a to máme dodnes. 

Podnikáte z Budějovic, mají jižní Čechy nějaká specifika ve srovnání se zbytkem republiky?

Řekl bych, že jihočeští zákazníci jsou ostražitější, než jsou třeba klienti v Praze. V metropoli jsou ale zase rozmazlenější. Jsme ale region ekonomicky slabší, což se odráží ve všech ukazatelích, které v e-commerce existují. Jinak bych ale řekl, že podnikat se dá odkudkoliv, pokud to děláte dobře.

Máte sedm kamenných poboček po republice. Zároveň ale máte dobré kontakty na malá elektra. Proč je více nezapojujete?

Rád bych, kdyby se nám povedlo s těmito menšími elektroprodejnami více spolupracovat. Líbila by se mi nějaká aliance jako mají třeba aerolinky, kdy jsou menší firmy schopné konkurovat velkým hráčům. To by se mi líbilo. Pro nás by bylo samozřejmě strašně fajn otevřít odběrné místo v každém elektru na malém městě. 

Našich pár odběrných míst zvýšilo významně konverzní poměr v těch městech, a to v podstatě okamžitě. Lidé prostě získají pocit, že zboží mohou v případě problémů hodit na hlavu někomu konkrétnímu. Problém je ale zatím pořád v tom, že obchodníci se tomu brání a berou to spíš jako konkurenci. Ještě prostě do té fáze nedošli. 

Pořád jste považováni spíš za prodejce bílé techniky. Začali jste ale prodávat i věci na zahradu nebo počítače. Proč? 

Před třemi lety jsme zjistili, že jen s bílou technikou to nevyhrajeme. Proto vznikl segment hobby a zahrada. Trvalo tři roky, než to přineslo ovoce. V současné době rozšiřujeme sortiment o IT a elektroniku. Jak počítače, tak hobby segment táhnou náš růst. I když ledničky a pračky pořád dělají skoro polovinu prodejů. Zároveň budeme některé sortimenty utlumovat.

Má smysl se ještě pouštět do prodeje elektroniky a počítačů, kde už je docela silná konkurence?

V IT je podle mě pořád prostor. Podle přehledových map víme, kde je silné CZC.cz nebo Alza a také víme, v jakých regionech jsme schopni uspět my. Nás čeká letos shánění nových zákazníků především z řad firem nebo veřejné správy. 

Jaký poměr dnes tvoří velkoobchodní prodej a e-shop?

V roce 2015 jsme měli kolem pětadevadesáti procent prodejů zboží ke konečnému zákazníkovi. To znamená k internetovému klientovi. Úplně nerozlišujeme, jestli je to fyzická nebo právnická osoba. Zbytek jsou přeprodeje menším elektroprodejnám nebo zahraničním partnerům. 

Začínali jste s otcem ve dvou. Jak velká firma dnes LevnéElektro je?

Dneska už máme 120 zaměstnanců a třicet externistů. V Praze je kolem deseti lidí, v Ostravě je to dvacítka a zbytek je v Budějovicích. 

Základem každého e-shopu je sklad. Jak to máte řešené? Centrální model nebo máte sklady v každém kraji?

Máme všechno doma. Respektive v Budějovicích. Máme jeden velký sklad, který má přes šest tisíc metrů. To je výdejní sklad. A pak máme ještě šest dalších skladů na jedné ulici v Budějovicích. Tam ale skladujeme věci s delší obrátkou. 

Nejsme přátelé předimenzovaných skladů a velkých zásob. Máme už ale nově systém, který řeší umístění věcí ve skladu. Nemůžeme si dovolit akce typu “vyprodáme sklad do minusu”. Můžete mít sebesofistikovanější systém skladu, ale vždycky vám to může rozhodit zaměstnanec nebo nekompatibilní dodavatelský systém. 

Velké e-shopy postupně přechází na velká řešení třeba od SAPu. Na čem běží LevnéElektro?

Používáme Helios ohnutý na míru. Jádro je Helios, ale je v podstatě upravený natolik, že už bychom mohli říci, že jde o náš vlastní systém. 

Loni jste pokořili 1,5 miliardové tržby. Jaké máte další byznysové milníky?

Nesnažíme se růst za každou cenu. Pro nás je důležitý zisk, ne obrat. Musíme být ale neustále v zisku. Přesto bychom rádi letos pokořili dvě miliardy.  

Jste pořád rodinná firma, neuvažovali jste o tom, že byste si najali profesionální management?

Ani ne. Nemáme finančního ředitele ani personalistu. Děláme si to prostě sami. Otec má na starosti sklady a já řeším obchod a marketing. Nechceme se dostat do korporátní fáze, kdy bychom pak víc mluvili, než dělali, jak se občas ve velkých firmách stává. Navíc jsme z krajského města a klasický management se tam shání dost složitě. A tak si radši zaměstnance vychováváme. 

Profesionální manažery nehledáte, co investoři? 

Občas se nějaký objeví, ale my v současné situaci chceme zůstat rodinnou firmou. Pokud by ale přišla nabídka, která se neodmítá, tak bych byl rád, kdyby investor nebo případný nový majitel firmu spíš zachoval ve formě, ve které je dnes. 

Do e-commerce se teď hrnou nové služby především z oblasti fintechu. Budete zavádět třeba odložené platby? 

Ne. Do těchto služeb se nebudeme vůbec pouštět. Nedává mi to vůbec smysl a myslím si, že v tržním prostředí je tolik nástrojů, které to mohou nahradit, že jsme o takovém řešení zatím nepřemýšleli. 

Během loňského roku proběhla akviziční smršť Rockaway, respektive E-commerce Holdingu. Jak to vnímáte z Budějovic?

Svět je globální. A my to sledujeme i u nás, kdy jsme svědky vytváření holdingu, který pak může být klidně prodán dál. Pro trh je to myslím velmi nebezpečné, respektive hlavně pro menší konkurenty skupiny, která tu vzniká třeba pod hlavičkou Rockaway. 

Kromě ECH se na český trh může časem dostat i Amazon. Vnímáte ho jako hrozbu, nebo jen jako dalšího hráče?

Všichni jsou pobláznění Amazonem. Bude to problém, především kvůli nastupující generaci mladých lidí, kteří už na Amazonu nakupují dnes. Ještě jako větší problém vidím čínské e-shopy, které sem valí zboží bez jakýchkoliv regulací. Pro nás to znamená, že budeme muset být mnohem víc specialisty než jen prodejci. 

Křisťálová Lupa 24 hlasovani

Vy sami momentálně expandujete na Slovensko. Chystáte i další země?

Slovensko je velké téma. Budeme muset vytvořit jednoduše firmu na Slovensku, abychom tam mohli fungovat tak, jak bychom si představovali. Ale k tomu máme nakročeno až v prvním kvartále příštího roku. Teď upravujeme e-shop tak, abychom tam mohli alespoň fungovaně prodávat. Další země jsou pro nás zatím spíš v oblasti sci-fi. 

Seriál: Rozhovory
ikonka

Zajímá vás toto téma? Chcete se o něm dozvědět víc?

Objednejte si upozornění na nově vydané články do vašeho mailu. Žádný článek vám tak neuteče.

Autor článku

Po klasickém desetiletém novinářském kolečku (on-line, papír, televize) se vrátil zase na web a je mu dobře. Více na LinkedIn.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).