Hlavní navigace

Plague, další „Twitter killer“, je chvilkově docela zábavný, to ano

31. 12. 2014
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Nejzábavnější na nových sociálních médiích je to, že skoro hned získají nálepku zabijáků Twitteru (Facebooku, atd). Ani s Plague to není jiné.

Plague – plague.io – můžete mít pro iOS i Android. Je to taková „trochu jiná“ sociální síť. Chybí jí ovšem to nejzákladnější, tedy sociální kruh a čistě teoreticky, tedy alespoň podle mých zkušenosti, to bude jeden ze zásadních problémů. Nevytvoříte si žádné specifické vazby a nemůžete „sledovat“ uživatele, kteří jsou zdrojem těch zajímavějších věcí. 

Litevští autoři se pokusili uchopit koncept virálního šíření (proto ostatně i název Plague). Příspěvky (texty, obrázky, videa, odkaz) uživatelů jsou šířeny automaticky (proto žádný sociální kruh) na „nejbližší“ uživatele Plague – geograficky samozřejmě. Šíření v tomto případě znamená, že pokud si tito uživatelé spustí Plague, je jim nabídnut právě ten váš příspěvek a oni s nim mohou naložit dvěma základními způsoby.

Odsunout ho do zapomnění (swipe směrem dolů) nebo ho rozšířit na další čtyři uživatele (swipe směrem nahoru), byť i toto číslo se může později měnit. Vedle toho je možné příspěvky také komentovat. Zapomeňte ale na to, že byste se mohli vrátit k nějakému příspěvku, který jste viděli v minulosti. Přístupné zůstávají jen vaše příspěvky, k těm se vrátit můžete – nejenom proto, abyste viděli komentáře, ale také jak se jim dařilo v šíření. A máte možnost se „přihlásit“ (subscribe) k příspěvku, v okamžiku, kdy ho vidíte (a také tím, že ho okomentujete). V číslech i mapě se pak můžete podívat, jak se vám (či cizímu příspěvku) daří infikovat svět okolo.

Což je skutečně všechno. Nemůžete mít sociální kruh, nemůžete kontaktovat konkrétní uživatele, nemůžete je sledovat, vytvořit si oblíbené zdroje. Nevíte ani vlastně kdo je kdo, pokud si uživatelé zvolili nic neříkající přezdívky (ale zato velmi přesně víte, kde se nacházejí).

Podle autorů je tohle všechno výhoda – Plague prý neumožňuje některým uživatelům být vlivnější než jiní. Všichni mají stejné podmínky a stejné mechanismy. Každý příspěvek má stejnou výchozí pozici, včetně toho, že po sedmi dnech se přestává šířit. Jediné, co tu „pohádku“ o stejných podmínkách kazí, je to, že lidé, jejichž obsah se více šíří, získávají lepší „index infekčnosti“ a jimi sdílený obsah se bude šířit na více počátečních uživatelů.

Twitter killer

V médiích i na samotném Plague nechybí označování aplikace jako nového zabijáka Twitteru. Něco, s čím se setkáváme u každé nové sociální sítě, služby či média. A něco, co je spíše folklór. Plague umí být návykovou záležitostí – prostě se chcete dostat na konec onoho nekonečného přísunu příspěvků. Možnost vidět, jak (zda vůbec) se váš příspěvek bude šířit, dokáže být příjemným a zajímavým  gamifikačním prvkem.

Jenže, stejně jako každá nová sociální síť i tato má trochu problém už na počátku: záplavu spamu, chronicky známých obrázků, které známe z ostatních sítí, fotografií z fotobank, citátů, motivačních obrázků. Plus samozřejmě nekonečná snaha určovat, co na Plague patří a co nepatří.

Pravděpodobnost, že by zrovna Plague ohrozila Twitter či Facebook, je hodně malá. Má před sebou dost nejasnou budoucnost, protože hlavní moment prověřující životaschopnost může přijít teprve, až se najde větší množství uživatelů a tvůrci budou postaveni před zásadní problém – jak moderovat obsah, jak odstranit pornografii, dětskou pornografii, šíření pomluv, rasistický a nenávistný obsah, porušování autorského práva a všechno to, co důvěrně známe z Facebooku, Twitteru i dalších sociálních sítí.

A už teď má Plague jeden podstatný problém: přes mapy se dá dostat k až příliš dobrému určení toho, kde se konkrétní uživatelé nacházejí. 

Chvilková zábava

Jako chvilková zábava a odreagování je Plague vynikající. Ne nadarmo se právě zde často objevuje dost zásadní postřeh, tedy že Plague dokáže výrazně prodloužit čas, který trávíte na záchodě. Jenže to dokáže i Instagram, Pinterest a Twitter – a v čím ranějších fázích užívání jste, tím návykovější tyto služby umí být. Samozřejmě za předpokladu, že dokáží nabídnout odpovídající obsah. A udržet vaši pozornost.

Obojí u Plague bude problém. Udržet přísun zajímavého obsahu a pozornost bude těžší a těžší. Absence sociálního kruhu bude problém v tom, že se nebudete moci dostat k lidem, kteří tvoří to podstatné na sociální síti (místo toho budete zaplavování roboty, kteří budou generovat obsah někde ve vaší „geografické“ blízkosti). 

A když už na něco budete reagovat komentářem? Opět bez spolehlivé možnosti návratu (tady bych ale předpokládal, že jde spíš o bug). Přitom právě konverzace je v řadě případů u příspěvků na sociálních sítích tím nejpodstatnějším.

Populární obsah se bude šířit a peníze budou téci

Tvůrci předpokládají, že po masivnějším rozšíření by se Plague mohla oprostit od závislosti na šíření přes geolokaci na mobilech a přidat šíření na základě skutečné blízkosti – tedy na uživatele ve vaší Wifi/Bluetooth síti. Přímo, bez jakéhokoliv využití serverových prostředníků. Což je samozřejmě hodně zajímavá myšlenka.

Tvůrci ale také tvrdí, že mechanismy Plague pomohou k tomu, že „populární“ obsah se bude „šířit sám“ a ten nepopulární prostě zastaví sami uživatelé. Což samozřejmě tak trochu známe z Facebooku – nejpopulárnější příspěvky jsou obvykle ty nejpitomější. Úspěch se dostaví, pokud sdílíte to, co sdílí jiní, pokud jsou to životní moudra, citáty, motivační obrázky, k smrti zábavná videa.

MMF24

Poslední podstatnou otázkou samozřejmě je, z čeho vlastně bude Plague žít a kde je tady nějaké to místo pro značky. Oblíbený obchodní model, tedy zobrazování reklamy, je nasnadě. Proč uživatelům jako každou desátou či dvacátou „kartu“ nezobrazit nějaký ten reklamní příspěvek? A nenechat je nasdílet ho dalším uživatelům za pomocí stejného mechanismu, jako to dělají u příspěvku lidí? Případně ho rovnou zabít v samém počátku. To je už ale čirá spekulace.

Shrnuto a podtrženo? Až půjdete příště na záchod, sáhněte po Plague. Funguje stejně dobře jako hraní některé z her na mobilu či tabletu. Nebo prohlížení fotek na Instagramu a Pinterestu. 

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).