Hlavní navigace

Názory k článku Pojďme budovat portál

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 18. 10. 2000 11:13

    Jirka Hanecka (neregistrovaný)
    Zacal bych treba timto :
    abych prilakal klienty do komunity nabidnu jim treba sluzbu, kdy kazdy uzivatel portalu si muze vytvorit svoji vizitku (malou reklamu) a ta se nasledne bude zobrazovat napr. v okenku s nazvem "Vizitnik" napr. o rozmeru 80x130.
    Pri kazdem zobrazeni jakekoliv stranky z portalu se v ni zobrazi toto okenko a v nem jedna "vizitka".
    Vzdy jednu po druhe, tak jak je uzivatele zadali v case do "Vizitniku".
    Kdyz uzivatel jiz nechce aby se objevovala tak ji zrusi nebo obmeni.
  • 18. 10. 2000 11:22

    Jirka Hanecka (neregistrovaný)
    a dale :
    a abychom si klientu nalakali na svuj portal co nejvice a kazdy den i nekolikrat udelame okenko "Prave nas naladil"
    a do neho se vlozi napr. zase ona vizitka klienta, ktery prave pred Vami navstivil nas portal.
    Tedy zde se zobrazuje vizitka klienta, ktery si tesne pred Vami stahl nejakou stranku (nebo stranku kterou ctete prave i Vy). Klientovi, ktery si natahne stranku tesne po Vas, se zobrazi Vase vizitka.

    Nekteri lide maji radi, kdyz se o nich a jejich cinnosti dozvi i jini, proc jim to tedy nenabidnout.
  • 18. 10. 2000 11:36

    Jirka Hanecka (neregistrovaný)
    Pred casem pan Donat psal o Paradigma....
    Ten kdo ma urcite zajmy je obycejme vyjadruje svymi cestami napr. po Internetu.
    Portal pro skutecne spojovani lidi a jejich k necemu vedouci diskusi a vzajemne potkavani se lidi se stejnymi cili a postoji by prave mohl vyuzit myslenek v tomto Paradigma...
    Kdyz pak nekdo bude hledat sobe rovne, pujde na tento nas portal. Bude li-mit urcite zajmy, portal ho velmi presne spoji a nasmeruje na stranky ci lidi se stejnymi zajmy, potrebami a pod.
    A ze spojeni mezi jednotlivci je skutecne velke mnzostvi a tato spojeni(spolecne momentalni zajmy) se v case rychle meni dava predpoklad, ze takovyto portal bude stale vice a vice navstevovan a jeho zaber se bude rozsirovat o stale vice a vice oblasti lidske cinnosti.
    Az jednoho dne se z nej stane centralni portal, ale to je jiz pak "mozek lidstva" !

    A protoze prohledavani v takovem portalu bude nesmirne slozite, bude muset probihat na zaklade vasich myslenek a potreb prevtelenych do nejakych zastupnych velicin, ktere se pri Vasem vstupu na tento portal automaticky preleji do jeho vyhled. stroje.
    A jsme zase u Paradigma....
  • 18. 10. 2000 11:44

    lemonhead (neregistrovaný)
    na zive pojdte postavit pocitac, tady zas pojdme budovat portal ... to uz autorum dochazi invence, nebo co?
  • 18. 10. 2000 12:09

    Jirka Hanecka (neregistrovaný)
    Prave, to je na tom to "OUT".
    Chtelo by to neco doopravdy.
    K tomu ale je zapotrebi zazemi.
    Dnes se neda jiz zacit s PC a modemem.
    A nadruhou stranu je spodivem, ze se rozviji more projektu, zalozenych na stale dokola se opakujich myslenkach.
    Podle mne je to tim, ze sami investori nemaji dnes ve svych firmach lidi, kteri by vubec byli schopni videt dopredu a posoudit myslenky jinych. V Brne se vedla diskuze na toto tema, a vyplynulo z ni, ze pro investora je nejzakladnejsim ukazatelem dobre padnouci oblek s kravatou.
    Bylo mineno z legrace, ale asi to ma co dosebe.
    Takto verejne pojaty proces a navic postaveny na nejakych solidnich zakladech a jistotach pro jeho tvurce by kteremukoliv investorovi prinesl nesrovnatelne vyssi zisk, nez nekolik financovanych projektu na zaklade jeho "vyberu"
  • 18. 10. 2000 13:06

    Ladislav Zajicek (neregistrovaný)
    Portal je "vstupni brana" do neceho s mnoha ruznymi prostory. To znamena, ze se tam hleda orientace a pulty s nabidkami.
    Co ma spolecneho portal s vytvorenim komunity? Pak nejde o portal, ale o uzce zajmovou smesku. To jen aby se vsemu nerikalo portal, protoze se vlastne nevi, co portal znamena.
    Yahoo, coby nejvetsi portal, nema zadnou komunitu, ale navstevnost lidi vseho druhu (napr. diskusni konference jsou u nej bokem).
    Pokud by stala otazka tak, ze: Jak vytvorit neco cokoli, kolem ceho se vytvori komunita, je to o necem zcela jinem.
    Jeste k clanku. Podle meho nazoru i podle toho, jak znam geeky, nejspis by autorovi poradne vycinkali za vetu ve smyslu: Kousek Linuxu je jeho vlastni ditko, ma tedy pocit vlastnictvi. A ze to je jedna hlavnich motivaci. Za prve - pokud nekdo povazuje vlastni dite za sve vlastnictvi, ma uz znacny ustrel. V Linuxu nikdo nic nevlastni. Prave absolutni nevlastneni je hnacim motorem tvorby Linuxu. Linux je obecnim majetkem, na jehoz zvelebovani se podili, kdo chce. Motivaci je odpor k vlastneni (a la MS) a chtena ucast na tvorbe obecniho (at uz je nasledna slava jakkoli velka nebo mala, uznani je ale vzdy).
  • 18. 10. 2000 13:39

    Dan Lukes (neregistrovaný)
    Bohuzel, i ja se musim pripojit s tim, ze vlastne nevim, v jakem vyznamu se slovo portal v tomto pripade pouziva. Slovo portal se v posledni dobe pouziva takrka jako synonymum pro informacni WWW server a i v uzsim slova smyslu tak, jak "portal" chapu ja nevidim jasnou souvislost mezi portalem a nejakou "vnejsi" komunitou. Ledaze se bavime o vytvoreni komunity programatoru a webmasteru, kteri portal "udelaji".

    Naopak nemuzu souhlasit se zaverem - jakkoli bylo mozna nestastne pouzit sluvko "vlastnit", tvar "prijmout za vlastni" je, jakkoli presnejsi pro bezne vyjadrovani prilis dlouhy. A vsichni (?) vedi jak to s tim "vlastnenim" je ...

  • 18. 10. 2000 14:21

    Ladislav Zajicek (neregistrovaný)
    Dane, "prijmout za vlastni" je opak "vydani se z vlastniho" a jeho pripojeni k obecnimu.
    Tohle budu tvrde branit, protoze geekovska komunita - ta skutecna, nikoli nekdo, kdo se za ni jen vydava kvuli krasnym pubertackam:) - je anarchisticka. A synchronizovana jen v tom, co ji spojuje. Anarchismus je boreni majetnickych struktur a uvolneni z jejich sparu. Vlastnictvi je prave tady velky nepritel!:) Na to nelze pohlizet Grossovyma ocima o mezinarodnim spiknuti:))))))))
  • 18. 10. 2000 14:50

    Eso (neregistrovaný)
    Tech druhu komunit muze byt cela rada. My se treba na www.startpage.cz snazime vybudovat komunitu lidi, ktera by spravovala jednotlive podstranky s odkazy na kvalitni servery z daneho oboru. Mela by to byt za cas alternativa ke klasickym vyhledavacum, ktere vam vrati stovky odkazu z nichz vetsina vede na seno. Spustili jsme to vlastne teprve dneska, ale uz se dost lidi hlasi, ze by se na tom chteli podilet.
  • 18. 10. 2000 15:18

    Martin Jinoch (neregistrovaný)
    Nemela by se ta komunita vytvorit a udrzovat sama? Jinak to zavani Pionyrem a SSM :)
  • 18. 10. 2000 13:58

    MK (neregistrovaný)
    Zapomenme na slovo Portal, ktery p. Donat jiste napsal proto, ze chtel vyprovokovat diskusi (pokud to myslel vazne znamena to, ze je totalne mimo misu - nebyl by prvni z konzultacni firmy :-))) ).

    Pokud potrebujete nastartovat projekt, potrebujete:

    1. Zdroj prostredku - i neprimy, protoze hosting serveru u ISP neco stoji
    2. 'manazery', kteri ukecavaji ostatni
    3. analytiky, kteri jsou schopni prevest utopicke vize do konkretni podoby
    4. techniky, kteri jsou schopni realizovat projekt

    Samozrejme vetsinou nekteri clenove projektu sdruzuji vice funkci.

    Bohuzel (aspon z meho pohledu) v dnesni dobe mohutne zbytnela odnoz (2) s tim, ze je schopna ziskat (1). Priznam se, ze takove projekty nepovazuji za plnohodnotne.
    Ony totiz skupiny (3) a (4) jsou soucasti jistych komunit, ktere umozni plnohodnotnejsi vybudovani projektu.

    Myslim, ze bych dokazal u vetsiny velkych a "starych" projektu na ceskem Internetu vytipovat konkretni lidi a konkretni funkce :-)))

  • 18. 10. 2000 14:54

    David Nebeský (neregistrovaný)
    Už jsem se chystal odklepnout myší reakci na jednoho z diskutérů, ale v posledním momentě jsem si uvědomil, že moje reakce nemá souvislost s vytvářením komunity a tedy s vlastním článkem.

    Většina příspěvků je bohužel o všem jiném než o vlastním tématu článku. Proč tomu tak je a proč jsem i já sedl a napsal - byť nakonec neodeslal - něco, co s vlastním tématem nesouvisí?

    Předpokládám že odpověď lze najít v tom, jakou důležitost vytvoření komunity přikládáme - tedy nízkou. Jiří Donát dle mého názoru napsal o tom, co považuje za velmi důležité, a našel čtenáře, kteří to za důležité nepovažují. Samozřejmě že většina tahounů internetových projektů - včetně mě - bude s Jiřím Donátem verbálně souhlasit a pravděpodobně si budou myslet, že jejich souhlas je upřímný. Jenže ono je té práce, kterou je třeba udělat, tak moc... Ještě musíme předělat tamto a doprogramovat támhleto.

    Jenže vytváření komunity je možná skutečně důležitější, než doprogramování nějaké nové funkce našich sitů. Vždyť kolik sitů může jeden člověk pravidelně navštěvovat a na kolika se může pravidelně zapojovat do diskuse? Ve světě komunit tedy pravděpodobně pravidlo "vítěz bere vše" platí mnohem silněji, než na Internetu obecně.

    Pojďme se tedy vrátit k tématu. Jak vytvořit a udržovat komunitu? Má s tím někdo zkušenosti a je schopen tyto zkušenosti reflektovat a zobecnit?
  • 18. 10. 2000 15:27

    Michal Zálešák (neregistrovaný)
    Tento prispevek jste doufam nemyslel vazne...

    Kazda komunita potrebuje sveho spravce, nekoho, kdo ji obetuje vice volneho casu nez kdokoliv dalsi.
  • 18. 10. 2000 15:28

    Michal K (neregistrovaný)
    Pokud potrebujete nastartovat projekt, potrebujete hlavne OBSAH projektu.

    tj.
    1) co to bude (? portal ?) a proc (chceme to / bude to k necemu dobre)
    2) postupovy cil 1 - cim to vlastne zacne

    ty dalsi veci jsou uz jen otazkou jak ten OBSAH projektu realizovat.
  • 18. 10. 2000 15:39

    Ladislav Zajicek (neregistrovaný)
    Presne tak:) Pokusu o dalsi Slashdoty je nekolikero. ale zadny neuspel. A Slashdot jede dal jako hvezda sveho druhu. Kam se lidi nabali, se nikdy neda dopredu odhadovat.
    To se tyka i prodejnich serveru. Treba o eBay pred ctyrmi lety skoro nikdo nevedel, byly tu navstevovanejsi aukce. Ale najednou zacalo rychle pribyvat eBay-aku a dodnes nikdo nevi, proc. Proste se to stalo. Zrejme reklamou per huba.
    Pak jsou neco jako "uzivatelske komunity", ktere zacnou davove uzivat nejaky system, napr. ICQ nebo Napster. A jsou jich desitky milionu.
    Komunitu nelze naplanovat. Lze vytvorit neco, cim se da do neceho vejit. A pak se modlit, aby se to chytlo. Samozrejme, ze pokud to bude mit svou pritazlivost a jedinecnost, tim lepe, a modleni bude mozna vyslyseno...
  • 18. 10. 2000 16:06

    Michal Zálešák (neregistrovaný)
    Zde zminena reklama "per huba" se nikdy nesmi podcenovat, je to velice silna zbran. Ne nadarmo existuje neco jako elevator pitch, cehoz do velike miry vyuziva pomerne mnoho investoru.
  • 18. 10. 2000 16:10

    jl (neregistrovaný)
    Taky odbíhám od tématu a otázek na konci článku...

    Podle dosavadního průběhu diskuse mi nepřipadá jako nejlepší řešení zobecňovat závěry s diskuse na nějeakou sadu mouder, která platí pro vytváření komunit jakéhokoliv druhu.

    Na nejobecnější úrovni totiž vždycky dojde k obecně známým
    pravdám, na které člověk, který dělá v IT časem dojde sám, nebo které jsou v nejrůznějších metodikách. Výdycky se v zásade se musí odpovědět na následující otázky:
    * Co se bude dělat? (obsah)
    * Proč se to bude dělat? (vize)
    * Jak se to bude dělat? (postup)
    * Kdo to bude dělat? (lidé)
    * Proč na tom lidé budou pracovat? (motivace)

    Ovšem odpovědi na otázky, tedy to, co by vlastně mělo vzniknout za účasti komunity vytvořit se liší, podle konkrétních projektů, nebo minimálně podle typů projektu. Jiný postup, motivace apod budou platit pro portál, jiný pro server zaměřený na vytváření komunit v určitých oborech, a jiný pro vývoj open source softwaru. Než vymýšlet, co je potřeba udělat pro spuštění protálu, by možná spíš stálo za to nejprve vymyslet, jaké jsou základní typy "internetových projektů" nebo "internetových komunit"
  • 18. 10. 2000 17:55

    MK (neregistrovaný)
    Myslim, ze dost lidi dokaze identifikovat potreby lidi z dane komunity (i mimo Internet). Klicove je ovsem ziskavat data od clenu komunity a ne od tech, kteri jsou jimi jen verbalne.
  • 18. 10. 2000 16:36

    Dan Lukes (neregistrovaný)
    O.K. To je problem vykladu vyznamu konkretniho pojmu, ktery zrejme chapeme kazdy jinak. Ja pojmu "vlastnictvi" neprikladam zdaleka tak materialisticky pojaty majetko-pravni vyznam. V mem pojeti napr. (kazdy) anarchista "prijal za vlastni" urcity zpusob nazirani sveta a je samozrejme zkreslujicim vyjadrenim rict, ze "vlastni zpusob nazirani na svet", ale pripadalo by mi to jako pripustne zjednoduseni (za urcitych okolnosti). Jinak ale resime (pro problem) zcela okrajovou problematiku konkretniho chapani vyznamu konkretniho slova, ktery se da lehce vyresit prostym pouzivanim slova jineho nebo tim, ze si sdelime jak kdo konkretni slovo chape, coz se stalo. Howgh.
  • 18. 10. 2000 16:55

    lokoska (neregistrovaný)
    Pan Donát měl zřejmě na mysli VERTIKÁLNÍ, úzce zaměřený "portál", jinak by nemělo význam se o nějaké komunitě vůbec bavit. Takže provozovatel by měl inteligentně integrovat informace služby a myšlenky. Vytvářet účelové aliance se subjekty, které poskytují relevantní služby/informace a jejich core-business se nebude požírat s naším (předpokládám že v důsledku má každý, byť nekomerční projekt určitý cíl). Dobré bude získat na stranu své komunity uznávané NEZÁVISLÉ osobnosti -- a to jak tvůrce vizí tak pragmatické mozky. Měli bychom se snažit o prezentaci názorů -- mnohdy i kontroverzních ale zároveň být kultivátorem forem sdělení i obsahu (tím nemyslím svévolnou cenzuru!).

    Snad jen ještě jedna poznámka: Možná má smysl již dnes uvažovat o portálu pro latentní komunitu lidí (s určitým zájmem), kteří na internetu (v ČR) zatím nejsou téměř přítomni? Asi ano. Má to ovšem jeden háček. My takové skupině lidí asi nerozumíme a velmi málo ji známe -- máme jiné zájmy. Možná všichni příliš přemýšlíme o té viditelné části komunity (aktivní účastníci diskusí, atd.). Co však ti ostatní, "neaktivní" mlčící většina? Těch je mnohonásobně více. I oni se cítí být součástí určité komunity. Ta "aktivní" část komunity, to jsou tvůrci postojů a názorů, oni "vlastníci" projektu. Jenže až "mlčící většina" bude tím, kdo v budoucnosti pomůže naplnit vyhladovělá břicha internetových podnikatelů. To se tyka temer kazde oblasti B2C, internet nevyjimaje. Tedy pokud bude opravdu jednou platit heslo Internet pro kazdeho. Doufejme ze ano.
  • 18. 10. 2000 17:45

    Jiří Donát (neregistrovaný)
    Slovo "portál" jsem nepoužil náhodou. Portál žije z reklamy, potřebuje proto generovat vysokou a opakovanou návštěvnost. Komunita kolem portálu tedy může být oním rozdílem mezi úspěšným a neúspěšným projektem (a to tím spíše, že se všechny dnešní portály pohybují na hraně přežití).
    Konečně, pokud se podíváme na zmíněné Yahoo!, z jeho čtyř kategorií uvedených přímo v záhlaví stránky (Shop/Media/Connect/Personal) je celá jedna o budování komunity: Connect obsahuje Chat ˙ Clubs ˙ Games ˙ GeoCities ˙ Greetings ˙ Mail ˙ Members ˙ Messenger ˙ Personals ˙ People Search ˙ For Kids. V rubrice Inside Yahoo! navíc v této chvíli najdeme "Y! Invites - plan your Halloween party". A z dalších funkcí zmiňme
    ˙ Experts - Ask questions or give your own advice.
    ˙ Messenger - Communicate with friends in real-time.
    a již zmíněné
    ˙ Invites - Get the whole gang together.

    Příklad takové (velmi americké) pozvánky - která je interaktivní a obsahuje živou diskusi - je na http://help.yahoo.com/help/us/invites/invites-04.html

    Samozřejmě ani Yahoo! nedělá vše optimálně a podle mého názoru zde role komunity ještě poroste.