Už jsem se chystal odklepnout myší reakci na jednoho z diskutérů, ale v posledním momentě jsem si uvědomil, že moje reakce nemá souvislost s vytvářením komunity a tedy s vlastním článkem.
Většina příspěvků je bohužel o všem jiném než o vlastním tématu článku. Proč tomu tak je a proč jsem i já sedl a napsal - byť nakonec neodeslal - něco, co s vlastním tématem nesouvisí?
Předpokládám že odpověď lze najít v tom, jakou důležitost vytvoření komunity přikládáme - tedy nízkou. Jiří Donát dle mého názoru napsal o tom, co považuje za velmi důležité, a našel čtenáře, kteří to za důležité nepovažují. Samozřejmě že většina tahounů internetových projektů - včetně mě - bude s Jiřím Donátem verbálně souhlasit a pravděpodobně si budou myslet, že jejich souhlas je upřímný. Jenže ono je té práce, kterou je třeba udělat, tak moc... Ještě musíme předělat tamto a doprogramovat támhleto.
Jenže vytváření komunity je možná skutečně důležitější, než doprogramování nějaké nové funkce našich sitů. Vždyť kolik sitů může jeden člověk pravidelně navštěvovat a na kolika se může pravidelně zapojovat do diskuse? Ve světě komunit tedy pravděpodobně pravidlo "vítěz bere vše" platí mnohem silněji, než na Internetu obecně.
Pojďme se tedy vrátit k tématu. Jak vytvořit a udržovat komunitu? Má s tím někdo zkušenosti a je schopen tyto zkušenosti reflektovat a zobecnit?
Presne tak:) Pokusu o dalsi Slashdoty je nekolikero. ale zadny neuspel. A Slashdot jede dal jako hvezda sveho druhu. Kam se lidi nabali, se nikdy neda dopredu odhadovat.
To se tyka i prodejnich serveru. Treba o eBay pred ctyrmi lety skoro nikdo nevedel, byly tu navstevovanejsi aukce. Ale najednou zacalo rychle pribyvat eBay-aku a dodnes nikdo nevi, proc. Proste se to stalo. Zrejme reklamou per huba.
Pak jsou neco jako "uzivatelske komunity", ktere zacnou davove uzivat nejaky system, napr. ICQ nebo Napster. A jsou jich desitky milionu.
Komunitu nelze naplanovat. Lze vytvorit neco, cim se da do neceho vejit. A pak se modlit, aby se to chytlo. Samozrejme, ze pokud to bude mit svou pritazlivost a jedinecnost, tim lepe, a modleni bude mozna vyslyseno...
Zde zminena reklama "per huba" se nikdy nesmi podcenovat, je to velice silna zbran. Ne nadarmo existuje neco jako elevator pitch, cehoz do velike miry vyuziva pomerne mnoho investoru.
Taky odbíhám od tématu a otázek na konci článku...
Podle dosavadního průběhu diskuse mi nepřipadá jako nejlepší řešení zobecňovat závěry s diskuse na nějeakou sadu mouder, která platí pro vytváření komunit jakéhokoliv druhu.
Na nejobecnější úrovni totiž vždycky dojde k obecně známým
pravdám, na které člověk, který dělá v IT časem dojde sám, nebo které jsou v nejrůznějších metodikách. Výdycky se v zásade se musí odpovědět na následující otázky:
* Co se bude dělat? (obsah)
* Proč se to bude dělat? (vize)
* Jak se to bude dělat? (postup)
* Kdo to bude dělat? (lidé)
* Proč na tom lidé budou pracovat? (motivace)
Ovšem odpovědi na otázky, tedy to, co by vlastně mělo vzniknout za účasti komunity vytvořit se liší, podle konkrétních projektů, nebo minimálně podle typů projektu. Jiný postup, motivace apod budou platit pro portál, jiný pro server zaměřený na vytváření komunit v určitých oborech, a jiný pro vývoj open source softwaru. Než vymýšlet, co je potřeba udělat pro spuštění protálu, by možná spíš stálo za to nejprve vymyslet, jaké jsou základní typy "internetových projektů" nebo "internetových komunit"
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).