Mám pocit, že tohle nikdo v Bruseli neřešil. Tam žijí v tom, že se dron dá koupit jenom jako celek. Ale to, že 99% sportovních/závodních/ak.ro.ba.ti.ck.ých strojů je postavených doma, to už nevidí...
Když to vezmu posle svého vybavení. Většina mých strojů se postavených doma z komponentů, váží méně než 250g (takže C0), ale rychlost mají výrazně vyšší než těch zmíněných cca70km/h a výškové omezení také žádné nemají, protože nemám osazené GPS. Jakmile osadím GPS, tak díky pokročilé řídící jednotce začne podporovat samostatný let a opět mám problém...
PS: vážně se tady nedá napsat slovo ak.ro.ba.ti.cký?!?! WTH?
Hmmm. Nejsem odborník, ale o drony jsem se začal zajímat asi měsíc zpět. To mi zaměstnavatel sdělil, že i touto cestou se chce vydat.
Zanořil jsem se do problému zavedení do firmy atp. Po diskuzi s odborníky jsem nabyl na dojmu, že ....
oblast je hodně šedá a ... seriozní firmy se řídí doplňkem X a mají zájem o další zakázky a tudíž bezproblémový provoz a práci = výdělek. Pokud se stal problém, pak amatérem... Přestupek a nějaká pokuta, náhrada škody. Větší problém je s profíkem s dronem pro který si mnohdy, a zpravidla, ani nepřijde. Důležitá je pro něj odvedená práce, záznam, fotky atp. a kde do odměny je započítána ztráta dronu. Bude si tam dávat nějaké číslo? Registrovat? Jak už někdo zmínil, postavím sám a nikdo to už nespojí s mou osobou. Dále mě přišla úsměvná i kontrola. PČR? Chudáci kluci nestíhají ani kontrolovat ona elektokola co jezdí 60km/h a nemusí se šlapat:-) Budou koukat po obloze?
Zdá se mi vymahatelnost zákona nějaká obtížná a malá.
Nechytejte mě za slova. Je to diskuze na dlouho a věřím tomu, že je o čem diskutovat. Také jsem poznal několik "dronařů" a žádní trotli to nebyli. Velice rozumný a otevřený přístup a hlavně, snaží se najít cestu a podnikat = vydělat peníze na svém koníčku. Protože to UMÍ. Je to jen pohled na jednu rovinu.
Vzdáleně mi to připomíná humbuk kolem zbraní... kolik trestných činů je legálně drženou zbraní?
A víte že tohle neřeší l ani tak Brusel ale jedná se převzetí a lehké to dělání legislativy právě upravují provoz leteckých modelů ?
Ikdyž modelový letoun si postavíte sám bude mít nějakou měřitelnou hmotnost, velikost a technologii spojení s pilotem, a nějakou úroveň asistence řízení nebo autonomního provozu. I předpisy pro provoz na veřejných komunikacích upravují "vlastní stavbu" a můžete si postavil auto motorku a provazovat ho na veřejných komunikacích.
ale vždyť i dnes v ČR platí omezení pro drony nad určitou hmotnost vč. těch postavených doma. Proces bude nejspíš hodně podobný (však se to musí implementovat do našich předpisů). Napíšu k němu manuál, změří se technické parametry, dron dostane svoje označení, složím na něj zkoušky a mohu ho provozovat.
To muzete taky rici, ze s ohledem na to, ze nehod na silnici je ve vztahu k ujetym kilometrum minimalni, tak zrusime pravidla. Nebo trestnych cinnu spachanych strelnou zbrani je minimum, tak je regulace zbytecna...
Nebo jaky je dle vas limit, aby mela nastoupit regulace? Mate cila poctu incidentu na pocet dronu?
to srovnání s automobilismem a zbraněmi je chybná úvaha, stav bezpečnosti automobilismu a držení zbraní je mimo jiné následkem jejich regulace a z toho že drony fungují i bez regulace nemůžete vyvozovat, že lze zrušit i pravidla i u aut.
Jestli chcete srovnávat zavedením regulace dronů a zbraně, tak to srovnejte se zpřísňováním držení legálních zbraní ze strany EU a ne se zrušením regulace držení zbraní.
Ja nevim jak drony funguji v soucasne dobe. To nevi nikdo. Muzeme se bavit o nejakych osobnich dohadech apod. taky si muzeme rikat, kdy je ten okamzik kdy ma prijit regulace. Je logicke, ze urcite regulace jsou na miste. Nemuzeme prece umoznit letat dronum napr. v leteckem koridoru apod.
Jinak prvni regulace automobilismiu prisly taky v dobe, kdy to byla velmi okrajova zalezitost a nehrozilo, ze by byly ohrozeny miliony lidi apod. proste to tak uz chodi.
Takze ja stale cekam na tu jasnou odpoved od kdy by mela prijit regulace. Az se stane treba pet smrtelnych nehod. Nebo od prvniho padu letadla tim, ze to nej narazil dron? Nebo vubec nikdy. ja nevim.
A uprimne i kdyz to asi nevypada, ja nejsem priznivec regulaci obecne. Jen nekdy to neni uplne spatne a samozrejme zalezi na urcite mire. Nicmene treba v oblasti modelaru leteckych, kde patrim, jsou regulace roky a ze bych si pamatoval mrtve deti vlivem toho, ze moje letadelko leti... to fajkt ne.
Nikde v článku nevidím jak "dron" definují. Z originálního názvu dron pro armádu se většinou jedná o letadla... Osobně budu rád pokud se to klasických modelářů týkat nebude, ale v podstatě nevidím důvod proč by se to mělo lišit. Pokud někdo poletí s letadlem kam nemá tak udělá úplně stejnou škodu jako "dron".
V článku není vše, RC letadla, balóny, vše je graficky a slovně popsáno na UCL. Mě by zajímalo, jak chtějí něco implementovat, když běžná žádost datovou schránkou zpracovávají 2 měsíce, na zkoušky se čeká 3/4 roku, dle pozorování jsou totálně přetíženi.
To jsem zvědavej jak to dopadne, doufám, že budou mít speci režim pro současné držitele povolení. Co se mi nelíbí, je to, že pojištění mě stojí stejně jako když mam 2 kg drona i 25 kg.