Hlavní navigace

Názory k článku Technický šéf Hitrádií: Povolený výkon na vysílačích nepřekračujeme

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 12. 2. 2013 16:04

    bez přezdívky

    Upřímně nechápu, proč bylo uzavřeno téma [url]http://fo­rum.digizone.cz/in­dex.php?topic=2760­.15[/url]

    Jednalo se o volnou diskuzi, kde se vyjadřovalo i dost lidí z odborné branže, kteří opravdu nepotřebují šířit nepravdy a dezinformace.

    Co se týče konkrétního porušování parametrů na jednotlivých vysílačích, ať už ERP nebo jiných, těch případů prostě v ČR bylo dost na to, aby se šířila podezření u některých vysílačů, které hrají "až moc dobře". A je jedno, jestli jsou to vysílače Hitrádií, Času, Impulsu, Hey a nebo kohokoliv dalšího.

    Jistě bylo ze strany Lukáše Poláka částečně nešťastné na základe čistě subjektivního pohledu (hraje to o něco lépe...) hned konkrétně napadat jednotlivého broadcastera. Ale jak jsem psal již v uzavřeném vláknu, mezi odbornou komunitou existuje mnoho důkazů, že některé vysílače některých subjektů určitě parametry porušovaly, tyto důkazy byly i předány odpovědným orgánům, ale výsledek se často nedostavil.

    Zavírat nad tímto tématem oči jen proto, že třeba bylo ono konrétní napadnutí konkrétního broadcastera neoprávněné, pokládám za nešťastné. Zejména je ale nutné výrazně upozorňovat na případnou nečinnost odpovědných orgánů, tedy ČTÚ a RRTV, kdy koncepce FM vysílání u nás je velmi nedotažená, mnohé stanice dublují své kmitočty a tak dále.

    A na konec bych zdůraznil jednu věc: Broadcaster se bude logicky vždy proti podobným nařčením bránit, ať jsou neoprávněná nebo oprávněná, ale jsou tu odpovědné orgány, které by měly konat natolik důvěryhodně, aby podobné dohady vůbec nevznikaly.

  • 12. 2. 2013 11:18

    Jan Potůček

    Postup Lukáše Poláka byl novinářsky zcela neprofesionální. Jako redaktor DigiZone.cz nemůže na jednu stranu nestranně psát o nějakém problému a zároveň podávat podnět ČTÚ ve věci, u které jde o tvrzení proti tvrzení. Proto jsem jako šéfredaktor stáhnul poslední odstavec této zprávy. Lukáš už na toto téma nebude psát zpravodajské příspěvky, protože je podjatý.

  • 12. 2. 2013 20:00

    Jan Potůček

    Zdravím, je nepřípustné - a dal by mi za pravdu šéfredaktor jakékohokoli média - aby novinář na základě svého subjektivního dojmu vedl kampaň proti komukoli, protože se domnívá, že porušuje nějaké normy. Novinář má popisovat to, co se děje, nikoli vstupovat do děje. Tohle Lukáš překročil. Blog byl v naprostém pořádku a na DZ se znovu objeví, zmizel jen kvůli technickým problémům při jeho aktualizaci (doplnění odkazu na reakci technického ředitele Hitrádií). Diskusní téma by bylo v pořádku, kdyby ho nezakládal Lukáš a jako redaktor DZ, který má být nestranný, v něm rovnou nenaznačoval, že Hitrádia porušují technické normy. Jeho role je prostě jiná než klasického čtenáře, který si může komentovat, co se mu zlíbí.

  • 12. 2. 2013 8:23

    Pvtr

    Je hodně překvapivých frekvencí, které dobře hrají. Třeba v Praze lze poslouchat 25 W vysílač Rádia Impuls na 107,9 MHz z Vlašimy.

    100 W vysílač ČRo Sever z Harrachova (ten ale leží ve velké nadmořské výšce) lze běžně poslouchat až na Šumavě apod..

    A obojí pouze na mobilu, jenž má za anténu sluchátka. Takže některé vysílače jsou slyšet daleko, záleží ale, s čím se poslouchají.

  • 12. 2. 2013 10:50

    K-A-R-L-O-S

    samozřejmě je to po celé ČR ne jen Plzeň ale i jinde se to může dít...ostatně ostatní diskutéří to potvrzují,je bohužel to není věrohodné bohužel =(

  • 12. 2. 2013 11:33

    K-A-R-L-O-S

    Nejvíc mně štvou lidi kteří tvrdí že signál mají špatný a nevyhovující a při tom přijímají signál šíleným spůsobem,drátek někde za skříní na FM,vnitřní pokojová anténa na okně nebo v místnosti v místě se slabým signálem,to je ignorace,demence ale bohužel co s těmito lidmi uděláte,to jsou technický diletanti je věc jedna a neschopnost nebo demagogie skutečně řešit pořádně příjem ať už rádia nebo televize!to je bohužel smutný stav který já nebo kdokoliv těžko změní!maximálně poradí ale pokud to uživatel bude ignorovat,je to jen a jen jeho věc!bohužel =(

  • 12. 2. 2013 13:11

    -=RYS=-

    Ve svem zivote jsem meril FM rozhlasovy vysilac jen jednou. Byl jsem pozadan skupinou kolegu jestli bych mohl premerit lokalni vysilac jednoho soukromeho radia v Severnich Cechach.
    Pouzil jsem VKV FM generator do merne vysilaci anteny posazene na jeden 12m stozar magirus s vykonem 200W ERP do jednoducheho dipolu. Tento vysilac byl asi 20m od vysilacich anten te privatky ve stejne vysce jako jejich anteny (2x dipol nad sebou).

    O 100m dal jsem pouzil druhy magirus s mernou antenou pro prijem a spektrakem.

    Porovnaval jsem obrysovou obalku nosneho spektra z meho generatoru vs obalku z jejich FM vysilace, ktery mel mit tez 200W ERP.

    Z toho co jsem nameril jsem zjistil, ze prepaluji asi o 900W.

    Kdyz jsem se pozdeji dostal do technologicke "budky" (byla tam vicero "zakazniku"), tak se mi potvrdilo namerene podezreni diky nainstalovanemu 500W PA tranzistorovemu linearu.

    Vse jsem zdokumentoval do digi podoby (vcetne obrysovek ze spektraku) a predal kolegum, kteri me o toto mereni pozadali.

    Stejnym zpusobem to meri i CTU. Na vysilaci stanoviste jezdi Peugot Boxerem a vytahnou stozar na zadku vozidla a meri spektrum, ktere si ulozi do pameti. Pripadne prenosnym vysilacem na malem trubkovem stozaru muzou hned vedle generovat VF signal.
    Pote upozorni provozovatele, ze prijedou zkontrolovat vysilac.
    A pokud pri druhem prijezdu nameri jinou...nizssi obrysovku na spektraku, tak je vse jasne a nepomuze jim ani to, ze "tam najednou jedou licencovanym vykonem". Je jasne, ze predtim urychlene vyjeli na kopec a odpojili linear, ktery si odvezli pryc a teprve potom pozvali CTU na to premereni. Ale ani chlapci od CTU nejsou padli na hlavu, oni si to opravdu predtim nejdrive predmeri nez tam oficialne vyrazi.

    Ze skusenosti mych kolegu bych rekl, ze 30% privatek, kteri maji v licenci max 1kW ERP prepaluji.

    Co se tyce informace o linearu 800W v jinem jiz uzavrenem foru, tak tato informace mi byla podana osobou, ktere duveruji.

  • 12. 2. 2013 15:53

    ivovi (neregistrovaný) ---.isibrno.cz

    CTU urcite vyzarovani vysilacu nemeri tak, ze instaluje nekde nejaky referencni vysilac.

  • 12. 2. 2013 21:36

    K-A-R-L-O-S

    Takže pokud to dá podnět že vysílač xyz přepaluje kdokoliv jiný,tak je z novinářského pohledu názor čtenáře,diskutéra a nebo občana nic víc ale novinář má jen komentovat že se tak může dít a nezávisle informovat že se signál přepaluje a že názor občana musí prověřit ČTů,takže zprávu napsat ale svými slovy nekomentovat,jen sepsat a nezdělovat vlasní názor!!!rozumím tomu dobře =)

  • 13. 2. 2013 0:02

    bez přezdívky

    Dobrý den,
    chci se jenom zeptat: na měřící / referenční FM vysílač není třeba licence? Jak je to vůbec s krátkodobým povolováním vysílání?

  • 13. 2. 2013 0:34

    Jan Potůček

    Názor patří do komentáře a ten novinář může napsat. Podávat podnět ČTÚ ale nikoli. Myslím, že to je docela dobře pochopitelné každému - přeci nemůžete na jedné straně "nestranně" psát jako novinář o nějakém problému a vedle toho podávat oficiální stížnost na jednu ze stran, které popisujete v článcích. To je stejné, jako kdyby Václav Moravec dával podněty Ústavnímu soudu na prověření ústavnosti nějakých zákonů. On o nich může leda tak diskutovat v Otázkách, nikoli dělat praktickou politiku.

  • 13. 2. 2013 0:45

    bez přezdívky

    OK, toto vysvětlení beru a chápu...

    Celý problém každopádně ukazuje na to, že daná problematika jistě není nic, co by stálo stranou zájmů.

  • 13. 2. 2013 0:53

    Leoš Zajíček

    Po dlouhé době (od startu vysílání rádia Hey Sever) mi zase začalo v Jablonci nad Nisou hrát Fajn Rádio z Prahy na 97,2 a to zcela čistě... Chtěl jsem napsat cosi v tom smyslu, že je to zajímavé, protože Fajn rádio je ze stejné stáje, jako Hitrádia.Teď ale při proladění jsem zjistil, že Hey na 97,1 (který se s Fajnem rušil) nevysílá. Hned mě napadlo, že by to mohlo mít spojitost s aktuálně dokončenou rekonstrukcí Liberecké výšiny, kde byl tento vysílač umístěn. Zkusil jsem tedy přeladit na 95,5 a zde jsem naladil "ticho". Nevíte o tom něco? Na weby rádia Hey jsou tyto frekvence stále uvedené, ale zřejmě už několik dní alespoň 97,1 nevysílá...

  • 13. 2. 2013 7:05

    K-A-R-L-O-S

    Děkuji za výklad stavu a tedy pokud mohu tak bych Lukášovým jménem stáhl ten podnět a dal ten podnět aby podal nějaký blízký kamarád a podobně na ČTů,ten už není jako Lukáš že musí být nestranný,třeba Kuba Melín,ten podnět může podat s natočením na kameru třeba ale slovy Kuby,ne Lukášovo video,pro jistotu nebo jiný podnět na průzkum stavu,jestli daný vysílatel dodržuje to co dostal v licenčním řízení,tedy parametry =)

  • 12. 2. 2013 10:44

    K-A-R-L-O-S

    Vyhrožovat právní cestou za dezinformace,to sice mohou ale hold by to chtělo dokázat nejlépe od ČTů že skutečně se "přepaluje!"jinak je to tvzení proti tvrzení,chtělo by to věrohodné a nezpochybnitelné otestování stavu ale pokud ČTů neposkytne nic,tak bych to nehrotil,protože nic nemáte v rukou ale jen spekuace,i když máte výbornou anténu a dlouhodobé měření,stále jsou to jen spekuace pokud to někdo nejlépe ČTů proměří a dokáže že výkon je zvýšený oproti povolenému výkonu!ať jsou frekvence odkudkoliv,třeba 92.2 z Plzeň Město stadion Viktoria hraje báječně prakticky bez šumu a za to třeba 103.0 hraje se slušným šumem a při tom výkon u obou jen 200W!jak je to možné?!!a další bych mohl jmenovat...to je takový výrazný ten 92.2FM z Plzně =)

  • 13. 2. 2013 19:28

    davidbeck

    V souvislosti s blogem Lukáše Poláka, redakčním článkem a navazujícími diskuzemi na téma Hitrádia, považuji za důležité čtenářům zmínit některá důležitá fakta:

    Lukáš Polák patří mezi fanoušky dálkového DX příjmu rozhlasových stanic. Běžně tedy ladí stovky kilometrů vzdálené vysílače. V případě Hitrádií mu to ale vadí a fabuluje cosi o zázracích a o tom, že vysílání není pro Prahu vůbec určeno.

    V rámci objektivity proto postrádám zmínku, že z lokality Varnsdorf-Jedlová autor naladil v minulosti i vysílače Českého rozhlasu. Mají stejný vyzářený výkon a antény výrazně níže než najednou podezřele silné Hitrádio FM Crystal. Uvádí to na svém dx deníku. Odkaz: http://www.fmlist.org/fi_bs_public_i.php?omid=2093&usage=D&la=en

    V rámci objektivity postrádám zmínku, že z lokality Jičín-Tábor naladil i Český rozhlas. Ten má oproti našemu vysílači ERP 1 kW, ale Hitrádio má anténní systém na nesrovnatelně lepším místě na vrcholu rozhledny, zatímco vysílač ČRo je na zvoničce kostela uprostřed lesa!

    V rámci objektivity postrádám zmínku, že poslal dotaz e-mailem do oddělení programu Hitrádia FM Plus, a to ve čtvrtek ve 22:52 hodin, na poskytnutí vyjádření poskytl jeden pracovní den, přičemž mu mohlo být jasné, že vzhledem k uvedení funkce v podpisu "redaktor Digizone", bude jeho dotaz v rámci naší korporace předán dále. Nebyla tam výzva: odpovězte do 24 hodin, jinak o vás budu šířit hanlivé věci. Tón dotazu navíc vyznívá tak, že jako fanoušek je rád, že nás naladil v Praze. Nesnažil se nás jako správný novinář kontaktovat jiným způsobem. První očerňující diskuzi zakládá již o 15 minut později a svůj blog zveřenil v neděli večer s útočnou formulací: "A odpověď? Žádná pochopitelně nepřišla".

    V rámci objektivty postrádám možnost pro vyjádření provozovatele vysílače Sedlec Prčice, což je společnost RTI CZ. Ano, Hitrádio FM PLUS si šíření vysílání objednává u jiné firmy. Pokud by redaktor Lukáš Polák měl opravdu přehled o dění na rozhlasovém trhu, mohlo by mu to být známo, že jde o významného poskytovatele pro vícero stanic. Nedávno navíc dělal se zástupci firmy rozhovor o digitálním vysílání, mohl se jich zeptat. Odkaz: http://www.rticz.com/index_soubory/Page477.htm

    Jakmile dotaz ke mě doputoval, dotaz jsem jim tlumočil, vyslali na místo svého technika a dnes ve středu v 11 hodin mi potvrdili, že je vše (podle očekávání) v pořádku.

    V rámci objektivity se nikde na digizone neobjevila zpráva, že redaktor podal stížnost na ČTÚ nikoliv jako soukromá osoba, ale jménem Digizone, avšak bez vědomí vydavatele i šéfredaktora a byl za to následně potrestán.

    V rámci objektivity bych chtěl upozornit, že šéfredaktor shledal redaktora podjatým v této věci, přesto ještě v úterý v 8 ráno vyšel článek psaný Lukášem Polákem, ale podepsaný již jen jako "redakce". Je podivné, že nás redakce Digizone vůbec nepožádala o vyjádření a do redakčního článku použili jen moje narychlo sepsané prohlášení z diskuzního fóra.

    Všechny tyto informace jsem poskytl redakci Digizone a čekal jsem, zda vydané články nebo blogy podle toho během dne patřičně doplní, ale nestalo se tak.

    Protože redakce považuje zveřejněné údaje za férové, po shlédnutí opravdu veselého videa jsem jim navrhl zavedení nové rubriky - předpověď počasí. Pokud na Jižním městě napadne sníh, nechť hlásí, že je -5 stupňů. Pokud spatří rampouchy, bude určitě mínus deset.

    David Beck
    technický ředitel
    Media Marketing Services a.s.