...ze svého právního bezvědomí. Facebooková pravidla bych zde viděl jako ten menší problém. Tři relevantní citáty ze zákona č. 40/1995 O regulaci reklamy (připomínám, že reklamou se zde míní sdělení určené k podpoře podnikatelské činnosti):
§2, odst. 1, písm. d): Zakazuje se reklama skrytá. Takovou reklamou se pro účely tohoto zákona rozumí reklama, u níž je obtížné rozlišit, že se jedná o reklamu, zejména proto, že není jako reklama označena.
§2, odst. 3: Reklama nesmí být v rozporu s dobrými mravy, zejména nesmí ... ohrožovat obecně nepřijatelným způsobem mravnost, snižovat lidskou důstojnost, obsahovat prvky pornografie, násilí nebo prvky využívající motivu strachu.
§6b, odst. 3: Zadavatel se zprostí odpovědnosti za obsah šířené reklamy, který je v rozporu se zákonem, prokáže-li, že zpracovatel
nedodržel při jejím zpracování jeho pokyny, a v důsledku toho je obsah této reklamy v rozporu se zákonem. Zpracovatel se nemůže zprostit odpovědnosti za obsah šířené reklamy poukazem na její zadání zadavatelem, ledaže by se jednalo o údaje, jejichž pravdivost není schopen posoudit ani s vynaložením veškerého úsilí.
Od začátku v celé záležitosti vidím hlavně alibismus, typický český technologicky pokročilý alibismus.
Všichni vidíme tu jasnou snahu oklamat a podvést méně zkušeného uživatele internetu. Všichni víme, že na tom celá "kampaň" stojí.
Nemá s tím ale nic společného:
- SA, protože externí agentura,
- externí agentura, protože facebookový marketing,
- markeťáci, protože tak to prostě na facebooku chodí,
- Facebook, protože mu může být ukradená celá ČR i s SA.
Lupa a Šlérka s Hutníkovou záležitost analyzují a zveřejňují. Budou nejspíš analyzovat i tuto diskusi, kterou právě zveřejňují. Nicméně, na to, aby si o ní něco mysleli už koule nemají.
Nikomu nelze nic vyčítat. Toto bahno českého online marketingu tedy vzniká tak nějak samo.
Mě by pouze zajímalo, jakými "relevantními daty" je schopna Eva Sedlmajerová vše morálně obhájit. Tuším, že relevantní data jsou prostě přibývající konverze.
Petr S.
Spis me udivuje, ze firma necha na sebe delat reklamni kampan, ktera porusuje zakon. Pochybuju, ze pouzivaji treba fotku http://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/s480x480/418966_342768285804972_688038377_n.jpg s Kim Kardashian laegalne. Student Agency musi vedet, ze to neni legalni a vymluvy na reklamni agenturu ukazuji na jejich bezskrupuloznost a musim rict, ze se tim Student Agency v mych ocich hodne degradovala.
Navic to je neeticky, at uz jsou ty skupiny jakekoliv, tak je to na urovni komentaroveho spamu. A taky to ukazuje, jaky ma firma vztah k etice a pravu, takze to signalizuje, jakym zpusobem bude asi resit pripadne problemy s jejich sluzbami. Kdyz si s pravem a etikou nelame hlavu pri propagaci svych sluzeb, tak proc by si s tim mela lamat napriklad pri vyrizovani reklamaci?
A vubec, meli byste chut vyuzivat sluzeb firmy, ktera potrebuje mit spamreklamy ve skupinach Mrdame bez gumy a A Kurvy? Nemuzu si pomoct, ale takova firma na me pusobi neduveryhodne.
To není trestní záležitost. Ale je to správní dellikt, který by v tomto případě měl řešit krajský živnostenský úřad v sídle zadavatele či zpracovatele reklamy. Oběma je už jenom za skrytou reklamu možné uložit pokutu do výše 2 mil. Kč.
Problémem je, že orgány kontroly u nás až na vzácné výjimky nekonají samy od sebe. Je potřeba, aby někdo podal oficiální stížnost. A přestože spousta lidí reklamě spílá za kde-co, doopravdy si často stěžuje pouze konkurence ;-)
Omyl. Reklama byla zadána v ČR, zpracována v ČR, akorát zprostředkována zahraničním médiem, ale opět cílená do ČR. Když přeskočím mezistupně, pokud si jako uživatel budu stěžovat na tuto reklamní praktiku, rozdíl je pouze v tom, že porušení zákona vůči Facebooku by se muselo řešit cestou mezinárodního práva - nakonec, pokud by Facebook nespolupracoval nebo nebyl schopen dokázat, že se podobné praktiky neumožňuje, docela by si koledoval. Viz kauzy s Německem, EU atd.
V tomto případě bych je ale spíše vynechal, protože ve svých (česky psaných - proč asi?) pravidlech mají tuto praktiku jasně zakázanou.
Mimochodem, nikde v tom zákoně (to platí i pro autorské právo) se o území ČR nemluví. To by si třebas satelitní televize rovněž mohly dělat co chtějí, protože technicky neprovozují vysílače "na území ČR".
Asi Ti nedochazi rozdil mezi CTR a konverzi, ale to je celkem jedno.
Hlavne ti chci pomoct pri analyze psaneho textu:
Popisovany problem totiz neni o tom, ze na website s (napriklad) pornem byla reklama na SA. Ten problem je, ze na te sajte je odkaz, kterej se tvari jako ze je na dalsi porno ale skoncis na SA.
Mam to jeste vic zabstraktnit, nebo uz to chapes?
Mně spíš přijde, že paní ředitelka stejně jako spousta dalších, vůbec nechápe, jak to funguje a nepochopila otázku. Myslí si, že k prokliku došlo na "závadných" stránkách s jejich odkazem, což by ji opravdu nemuselo vadit (cílovka tam být může). Ona šéfovi ukáže jen úžasné číslo, ale "cesta" měla zůstat v utajení zprostředkovatele.
Jedna kampaň http://www.lupa.cz/clanky/pribeh-jedne-online-kampane-jak-ziskat-pres-100-000-kliku-za-hubicku/ .....
Třeba http://cz.linkedin.com/in/adamreinberger si u mně takto objednal statisíce kliku tímto zpusobem....
GE Money Bank - podvodných 80k kliku https://bitly.com/LDOctW+
ETA kampan s Čtvrtníčekem - celkem 360k kliku https://bitly.com/s43sVn+ , https://bitly.com/uXirRU+ , https://bitly.com/vVEAAQ+ a další...
dále kampan pro Adidas, Finsen, Flymail, Ticketka, kanclzije.cz a další....
Nejste sám, u koho Student Agency hodně ztratila na pověsti. Výmluvy typu "To ne my, to firma, která pro nás pracuje" moc dobré světlo na firmu nevrhají. Pokud bylo cílem nahnat do firemní skupiny na FB lidi, tak fanoušci, kteří byli nabráni přes tránky typu "mrdáme bez gumy" (viz článek) jim budou platní, jako mrtvému zimník. Dle mého názoru je mnohem lepší budovat fanouškovskou základnu pomalu a cílit na fanoušky, kteří nyní, nebo v budoucnosti budou mít zájem nakoupit, my to tak děláme a vyplácí se to. Cílení na vysoký počet fanoušků za každu cenu je krátkozraké, o tom sociální sítě nejsou.
Mno, podle mne to vypadá jako klasický případ. Firma funguje se solidní reputací a pak přijde nějaký "manažer" a pošle to celý do kopru, protože bude mít krátkodobě skvělé výsledky návštěvnosti a než se objeví negativní dopad, tak stačí shrábnout prémie a je v tahu. Pokud se tahle aférka důkladně rozpatlá, což tedy doufám že jo, tak může firma napravovat reputaci i léta. Ale říká se že negativní reklama je taky reklama, tak třeba to mají dobře spočítaný a já to jen nepochopil... Přijde mi, že zrovna tahle firma nemá zapotřebí laciné triky typu M*dání bez gumy.
Ale to je dnes přeci naprosto běžné. Tihle lidé nechápou, že existuje něco jako morálka, etika nebo dobré vychování (nebo jak to nazvat) a vše, co pro ně není zakázáno, je dovoleno. Tedy pokud někdo okrade babičku tím, že jí prodá předražený vysavač, je to pro tyto lidi naprosto v pořádku, neboť zákon neporušili a je to výhradně blbost té babičky.
@hes - myslim ze to jsou fakt uplne rozdilne veci - kdyz nekdo proda babicce vysavac za 5x tolik je to neeticke a zaslouzi pred drzku
jenze kdyz nekdo zacili na "male, 21 - 35, income above average) s prislibem sexualniho ukojeni je to k smichu - ano i ja obcas myslim necim jinym nez hlavou ale kdyz mi to dojde zasmeju se sam sobe - a to je presne to co by kazdy v dane cilovce meludelat kdyz klikne na link vedle polonahe slecny a dostane se treba na landing page casina ...
To je ale jina diskuze. Priznavam ze se spoleham na to, ze ten link neobsahoval jen vyrez reality, ale celou. Pokud ne, tak je to sice porad stejna prasarna (ne ten obsah fotek, aby me nekdo zase nechytal za slovo ze jsem puritan), ale zaroven by u me autor ztratil kredit.
Uz to moc probirame, muj nazor je jasnej: proste podle me je tohle ve stejne kategorii jako domenovej parazitismus, cybersquatting, spam apod., a zavedenou firmu jako SA bych v tehle spolecnosti necekal.
Čítali ste si prvý príspevok o tom, že bol pravdepodobne porušený zákon?
Tak to asi amatér bol a hlúpo sa vystavil veľkému riziku a SA s tým ako sa to prevalilo teraz stráca kredit a strácalo ho s každým preklikom. Ako tu už zaznelo, keď som na stránkach o porne, čakám, že každý odkaz bude porno, ale namiesto toho len nejaká blbá cestovka.
Já nevím co je tohle za mediální bubliny některé komentáře uživatelé že je to nemorální a protizákonné mi přijdou úplně mimo mísu a dotyčná osoba co tohle napíše patří do Bohnic :) Souhlasím že v takových skupinách kde to měly je trošku přes čáru .Ale jaky rozdíl mezi tímto a prodávaním domén jako facebook.cz pro marketingové učely ? O tom to se vůbec nepíše a někdo to neřeší ale tohle každý řeší protože takovým těm radoby agentůrám
H1 a spol se berou klienti a oni začínají prskat :)Jsem pro najít nějakou špínu na medialni agentury H1 a spolu a něco o nich uveřejnit :) A už na tom par lidí pracuje :)
Problém je dle mého v tom, že majitelé firem všude vidí jen tzv. vysoká čísla znamenající úspěch. Stejně tak tomu je i u FB, tedy majitel firmy chce mít co nejvíce fanoušků, protože to vypadá dobře a je to in. Nevidí již to pozadí, že vysoký počat fans neznamená vůbec nic, pokud ti fanoušci jsou tzv. mrtvé duše, což v tomto případě bezesporu jsou. Je sice pěkné, že mají přes 100tis. kliknutí, ale člověk klikající na tuto reklamu asi chtěl vidět něco jiného, než lm zájezd do Tuniska:-) Závěrem tato kampaň odkrývá karty tohoto portálu asi více, než by provozovatel chtěl. Jasně ukazuje, jakým způsobem se získává návštěvnost a informace o obratech asi také nebude úplně pravdivá...
Se zájmem jsem si přečetl článek i některé komentáře. Myslím, že pokud někomu podobné reklamní praktiky vadí, tak by - mimo jiné - mohl dát svou nelibost dotyčné společnosti najevo. V tomto případě lze napsat přímo panu Jančurovi: reditel@studentagency.cz
Pokud by byl náhodou někdo podobného smýšlení jako já, jen se mu to nechtělo sepisovat (i mi to zabralo asi 15 min času :-), tak zde je krátký textík, který jsem panu Jančurovi dnes poslal:
Vážený pane Jančuro,
vím, že ohlasy svých zákazníků berete vážně a tak bych vás chtěl jen několika slovy informovat:
S Vaší společností občasně cestuji autobusem, těšil jsem se, že si vyzkouším i Vaše vlaky. Nicméně, po pro mne šokujícím zjištění, jaké reklamní praktiky používáte v sociálních sítích (vizte článek http://www.lupa.cz/clanky/pribeh-jedne-online-kampane-jak-ziskat-pres-100-000-kliku-za-hubicku/, deatily netřeba popisovat, předpokládám, že jste článek zaznamenal) se budu nadále Vaší společnosti cíleně vyhýbat, jak na silnici, tak na železnici (případně i v jiných oblastech Vašeho podnikání). V jistém smyslu je mi to i líto, ale takové praktiky opravdu nemohu svou peněženkou podporovat.
S pozdravem
XYZ
na odkaz "mrdáme bez gumy" jsem také kliknul, samozřejmě z nízkých pohnutek :-) a vybafla na mě reklama na dovolenou... a co myslíte, pojedu na dovolenou se společností která inzeruje pod pokličkou odkazu mrdáme bez gumy??? asi si odpovíte sami. jen na dokreslení, až do tohoto článku jsem jak počáteční odkaz, tak i dovolena.cz považoval na nějaký hackerský pokus(na seriozně tvářící se stránce může být škodlivý code) jak se dostat do mého compu. No i když ted vím, komu stránka patří, raději se budu vyhýbat, protože jsem jen BloodyFuckingUser a nechci si vlastní hloupostí zaneřádit comp...
neboli známý citát:
svoboda jednoho končí tam, kde začíná svoboda druhého
mně se také nelíbí to, že fotografie z mého webu nebo
facebookové stránky putují různě po sítích nebo dokonce slouží úplně jinému účelu. Ale účet kvůli tomu rušit nebudu. Samotná pravidla nikoho nespasí
za sebe mohu říct, že neexistuje nic, čím by si mohla u mě společnost Student Agency snížit svůj kredit, protože žádný nemá.
samozřejmě tržní chování je v pořádku, ale existují odvětví, kde je taky nutno brát trochu v úvahu i jiné aspekty, což zrovna doprava je.
vyžrat si nejlepší a vysoce rentabilní trasy a vykašlat se na ty méně rentabilní, to by asi uměl každej a není na tom vůbec nic obdivuhodného.
takže pokud dříve ČSAD vydělávala třeba na trase Praha - K.Vary, mohla být prodělečná na trase Horní - Dolní.
díky Student Agency se dneska babička z Horní k doktorovi do Dolní hned tak nedostane.
čili způsob jejich reklamy mě nemůže ani udivit, ani rozčarovat. jejich služby z výše zmíněných důvodů nepoužívám.
Můj skromný názor. Tuším, že o tom psal i autor článku ve spojitosti s online hudbou (pokud ne, tak se omlouvám), kde bylo konstatováno, že je nutné najít jiný model prodeje hudby. Ano, toje pravda, stávající model selhává. Osobně si myslím, že stejně selhávají stávající modely reklamy online. Ano, vydělává Google, ale i provozovatelé serverů a poskytovatelé obsahu jsou nespokojení, protože je Google doslova okrádá. Měli jsme farmu serverů s různým obsahem a jsme rádi, že již s Google nemáme nic společného na to, že nám dal pár fufníků a žel díky jeho monopolu je těžké začít s něčím jiným. Hodně chybí kvalitní konkurence, u nás snad jen trochu Seznam, ale pokud jdete trochu mimo ČR, jste v pytli. Proto osobně chápu, že majitelé těch stránek chtějí něco vydělat. Osobně se ptám, proč ne? Facebook se brání pravidly, tady mám osobně analogii s hudebním průmyslem. Pokud nemohu nabídnout nějakou win-win tržně zajímavou formu spolupráce, vymyslím regulaci, zákazy, pravidla. Proto podle mne přístup Fejsu je neudržitelný, podobně jako je prodej hudby online. My nyní již žádný Google nechceme a nepotřebujeme, i prodej řešíme sami a pokud budeme mít zajímavou skupinu i na fejsu, tak ji klidně takto použijeme. Klidně budeme fejsu platit nějaký poplatek nebo provizi, nemáme s tím problém, ale nevěřím tomu a nesouhlasím s tím, že fejs si napíše pravidla a tím si sám stanoví monopol. Pokud to udělá, půjdeme i proti němu a porušíme jeho pravidla, ale budeme radši, pokud fejs třeba řekne, že mu měsíčně dáme nějakou platbu za stránky něco jako za hosting a my můžeme provozovat náš obsah. To je můj názor, protože věřím ve svobodnou volbu a svobodnou dohodu dvou stran a ne fungování na základě zákazů a příkazů. Proto podle mne i postoj fejsu je neudržitelný a pokud ho nezmění, bude bojovat s lidmi, co by mu jinak klidně platili.
me prijde spise bezskrupulozni to, kliknout na obrazek a pak se certit ze jsem nevyhral ten bambilion co a nem bylo napsano.
stejne jako blbec co projede penize v rulete protoze mu nekdo emailem poslal zaruceny system, si nezaslouzi zastani tak stejne si ho nezaslouzi tupej klikac z fejsbuku.
lidi musi byt zodpovedny za to co delaji, at je to podpis pujcky s rpsn 200% nebo kliknani na internetu. oboje muze mit dalekosahly nasledky.
vidite v mem prispevku slova jako zadouci, moralni apod.? vidite ze bych obhajoval nejake podvody? tak mi laskave nic nepodsouvejte. jedine co jsem kritizoval je blbost uzivatlu a za tu reklamka nemuze je to "featura" tech uzivatelu. nebo kdyz vam ted poslu baner kde vam slibi jeste dnes hratky s vaginou nejake modelky tak na to kliknete a budete tomu verit? pokud ano pak jste proste vul a nehazejte to na me.
uz moje babicka rikavala, chytrymu napovez,blbyho kopni.
Všichni jste tu borci. Lupa má bulvár všude a kritizuje Student Agency za kampaňe. Nejsem ani z SA ani zařizovatel reklamy, ale musím uznat že oproti zatuchlému prostředí PPC - bannerové neúčinné reklamy, se něco zadařilo. Všichni jim závidíte. Tak je, každý kdo přijde s novým nápadem je bičován. Amatér tu kampaň rozhodně nevymýšlel.
Naprosty souhlas. Krom toho, ze jednani Student agency je ocividne nezakonne a vysvetleni reditelky neuveritelne bezskrupulozni (to me dostalo nejvic), je to taky cele v rozporu s dobrymi mravy.
Doposud jsem mel tuto firmu za velmi seriozni v cele s panem Jancurou, ktereho povazuji za vzor vynikajiciho a poctiveho podnikatele. Ovsem jestli jsou v nejuzsim vedeni kreatury jako tato pani, tak dekuji pekne. :-(
Jestlize pani Sedlmajerová zaplatila za urcite aktivity, nese za ne odpovednost. Je to stejne, jako kdyby se objednavatel vrazdy u soudu vymlouval, ze on nikoho nezavrazdil, "jenom" najemnemu vrahovi zaplatil.
Zrudne chovani pani Sedlmajerove v mych ocich tezce poskodilo povest Student Agency, k niz jsem mel doposud pozitivni vztah a drzel jsem ji palce.
Ajaj, nemuzu si neprisadit, boha jeho co je komu po tom, kde ma spolecnost reklamu, Studenti utraci miliony rocne, v obasti online jsou ti nej nej, porad zkousi nove veci a za to je obdivuji... To, ze se nahodne objevil jejich banner na nejake porn site ( kazda druha stranka zobrazena v CR je porno ) preci nc neznamena ( tedy jen pro pokrytecke pip pip ). Pripada mi to jako pr autoru typu my jsme nejlepsi - super, u me to znamena spise vykrik typu "zadny zivot, nuda, sed a prace u kompu 20 hodin denne"... Asi autori clanku chodi casto na uvedene skupiny, ale pssst, potaji... ;-) Protoze jsou ehm preci je jasne jaci......
Souhlasím, nikdo neudělal v ČR tak dobře kampaň jako oni. Hlasy zde přítomných odpůrců jsou svázány konzervativním zatuchlým Netmonitorem, stovky serverů v něm odtáčejí neefektivní bannerové kampaně s CTR 0.02 procent, pokud se kampaň špatně odtáčí, sáhnou i po jiných možnostech a to nikdo tady neřeší. Připadá mi, že toto inovátorské řešení napadne každý ze zamindrákovaných marketérů kteří možnosti závidí:-) Co jsem koukal na data, tak fotografie s polonahou dívkou je tam vyjímečně a Lupa tady z toho dělá senzaci zatímco na lide.cz se vesele pyšní bannery na sex shopy a Viagru.
Dovedeno do absurdity, az ti na detskym hristi dezo podrizne dcerku, tak ti mam rict ze jsi blbej a naivni zes ji poustel ven. Je to hranicni (=blbej) priklad, ale mozna diky tomu pochopis, ze kazdy ma hranici etiky/moralky jinde, a to, ze tobe asi prijde spousta veci "jeste OK", neznamena ze ti co to vidi jinak jsou naivni.
Pro upřesnění přehled použitých postů a fotek z naší analýzy je k dispozici zde: http://goo.gl/hIBBb (odkaz je i v článku)
Nemam pocit, ze by se jednalo o nejake kazeni solidni reputace. Veskere soucasne dopravni aktivity teto firmy jsou zalozene na kapitalu vznikleho z predchozich AuPair aktivit.
Zminene reklamy maji k puvodni hlavni cinnosti firmy mnohem blize, nez bannery s namalovanym vlackem a napisem "Jezdime rychleji nez statni drahy."