Podle té diskuse to vypadá jako kdyby každému denně volalo 100 firem a chudák nemohl dělat nic jiného než jen zvedat telefony :-D.
Já mám tedy mezinárodní obchodní firmu, několik desítek zaměstnanců, ještě se věnuji literární činnosti a přenáškám. Číslo na svůj mobil mám na několika webech a v automatickém podpisu každého e-mailu, takže opravdu velmi dostupné na mnoha místech.
Za poslední rok mi volal akorát někdo z O2, jestli k nim nechci přejít s rámcovkou, dealer Renaultu jestli nechci koupit nějaké auto a tuším z DPD s nabídkou jestli je nechci mít jako hlavního přepravce pro firmu.
Takže ten jeden hovor v průměru za čtyři měsíce mi opravdu vrásky nedělá...
Takže tohle snad ani nemá cenu řešit ne? :-)
Je to jako když někdo "nezvedá neznámá čísla". Taky nechápu proč a proč to vůbec řeší... To si myslí, že jim přes telefon někdo ukousne hlavu? Nejlepší jsou lidi (speciálně ženský), který jdou na výběrové řízení, uvedou na sebe kontakt a pak "nezvedají neznámá čísla" :-D
Myslím, že jediné, co se s tím dá dělat, je od nich vždy získat název firmy a případně si zapamatovat jméno, a pak to "za tepla" uložit na weby typu "kdovolal". Dokud nebudou databáze těchto webů plné, tak odmítám volat zpátky na zmeškané hovory z neznámých čísel, i když to v jednom ze sta případů může být klient, který podruhé bohužel nezavolá...
Na druhou stranu to, že mi někdo přes telefon cpe něco, co nechci, mi nijak extrémně už nevadí - chápu, že se každý živí, jak umí, já mu do telefonu nabídnu naoplátku své služby, dohodneme se, že ani jedna strana od té druhé nic nechce, a hovor skončí. Operátor se nažere, telemarketér vykáže činnost, já zůstanu celý a ještě mi stoupne u operátora bonita, která se mi pak bude hodit, až od něj zase budu chtít utíkat (čím víc hovorů, tím lepší retence).
Možná by také pomohlo, kdyby zákonodárce našel koule a aktivní telemarketing zahrnul mezi obchodní sdělení, na která se vztahují přísnější pravidla zejména co do souhlasu a možnosti odmítnutí než na běžný marketing typu letáky. Zajímavým nástrojem je také Anti-Cold Calling Register či National Directory Database zaváděné v jiných státech.
Za poslední měsíc:
- 2x O2 s nabídkou služeb, které již využívám (jinak za poslední rok s týmiž nesmysly volali asi 10x, jejich CRM systém musí být opravdu zázrak. Po neúspěchu s nabídkou služeb zkusili aspoň změnu "balíčků", opět jsem neměl zájem, neb vzhledem k předchozímu cca jednoročnímu stěžovacímu martyriu mám na jejich služby měsíčně cca 600 Kč slevu plus mobilní internet na rok zdarma)
- 3x šedý operátor s nabídkou mobilních služeb
- 2x "průzkum nádobí" (zřejmě zázračné hrnce a la Horst Fuchs, už to zkoušejí asi 2 roky. Sdělil jsem jim, že místo nádobí používám papírové tácky, žeru jako prase u lednice a odpadky házím sousedům před dveře, když to nesnesitelně smrdí, tak to soused vynese. Po tomto sdělení chtěli raději mluvit s manželkou - po upozornění, že když naposled koupila zázračný hrnec, tak dostala přes držku a byla dva týdny na neschopence, konečně pochopili, že tady jim asi pšenka nepokvete)
- 2x "průzkum dovolených" - nevím, o co se jednalo, poslal jsem je do prdele rovnou
- pojišťovací agenta neznámé pojišťovny, supervýhodné životní pojištění
- nabídka výtečných investic na americké burze (položil jsem na stůl, podle výpisu hovorů se dotyčný agent s teplou vodou vyžvaňoval ještě dalších 8 minut)
- pravidelný telefonát od Vodafonu, sdělující mi, že můj 10 let starý firemní tarif bez volných minut, bez volných SMS a s paušálem 100Kč/měs. je pro mne opravdu, ale opravdu hrozně nevýhodný. Překvapivě jsme se opět nedohodli, nabídka, že si ho tedy změním, když mi dají alespoň 50% slevu na jejich současné "výhodné" tarify, abych se dostal na původní ceny Oskara, jim už výhodná nepřišla.
Telefonní číslo nikde neuvádím, generátor "náhodných" čísel asi musí být hodně rozbitý.
Můj zatím nejlepší hovor byl na nabízenou kreditku. Tu jsem odmítl s tím, že mám peněz dost. Telefonista měl evidentně připraveno spoustu argumentů na spoustu výhrad, ale tady jsem ho zaskočil. Začal blekotat, co by jako banka museli udělat, abych o tu jejich kreditku začal mít zájem. Řekl jsem mu, že bych musel pocítit finanční nouzi, což s ohledem na mé majetky nehrozí. No a on se chudák nedal a že prý zda by mě motivovaly 2% z každé platby zpět na účet. Řekl jsem mu, že o takových pár drobných nestojím, že všechny ty předschválené kreditky, co mi chodí od různých bank, rovnou házím do koše, když mám peněz dost. Pak to vzdal :-)
Já když mi někdo volá, tak to nechám vyzvonit a pak číslo zadám v různých tvarech do Google a většinou mi to najde server typu kdovolal či něco podbně znějící
a tam jsou uvedeny postřehy lidí.
Vyjímečně se mi najde číslo na webu nějaké instituce a to je většinou asi omyl. Proč by mi volal dětský domov ?
Sice nejsem právník, ale myslím že zatím není žádný zákon který by dovoloval úřední věci řešit přes telefon, protože úředník ani občan si nemůže ověřit kdo je na druhé straně přístroje.
Tohle by snad řešil nějaký analyzátor hlasu nebo v nouzi nejvyšší videotelefon, že by se na kameru ukázala občanka, ale to by při dnešní kvalitě tiskáren a cenově dostupných laminovaček by si nějaký "padělek udělal každý a přes kameru by asi nebyli vidět ty ochranné prvky.
Nebo jiné řešení, že by se nezobrazovalo číslo ale přímo název účastníka telekomunikačního provozu přidělený Českým telekomunikačním úřadem. Neboli nezobrazlo by se na displayi mobilu +4206000000 ale Marketingová agentura Otravovatel s.r.o
Nebo další řešení, že by ve smlouvách nesměl být automatický souhlas s obchodím "otravováním", ale musel by být na extra papíru jako rozhodčí doložky u úvěrů a tyto papíry by se nesměli automaticky přikládat ke smlouvě, ale zákazník by si je musel výslovně vyžádat.
Pojistilo by se to tím, že by musel do toho papíru zákazník vypsat, proč o to žádá, aby byl otravován.
Mě tedy nevyžádané hovory baví. Je to skvělá příležitost k tréninku komunikačních dovedností.
Za úspěch považuji, když dokážu vytrénovaného telefonistu s připraveným skriptem dotlačit k defenzivnímu hovoru a ústupu z boje.
Když člověk sedí u počítače a má po ruce Google, tak není ani tak složité, toho otravného telefonistu totálně zničit.
Věřím, že jsem už pár lidí od tohoto způsobu výdělku odradil, jiní si večer poplakali a jiní dostali dodatečný trénink, kde se náš hovor do detailu rozebíral :) Škoda, že už mi nikdo moc nevolá. Předpokládám, že u mého čísla všem svítí jeden velikánský červený vykřičník.
Moc ne, pak clovek potrebuje nejaky hovor skutecne realizovat, a zjisti ze baterka je zrovna na dne ... :/
Navic kdyz je clovek sprostej, tak si vetsnou nekam poznamenaj "nasranej a sprostej" a uz nevolaj, kdezto v opacnym pripade si poznamenaj "zveda to" a volaj priste s jinou hovadinou ...
Je to individuální a záleží na okolnostech, ale taky většinou nechám ty lidi vykecat (je to přeci jen hovor na jejich náklady) a pak je něčím utluču. Typicky mobilního operátora, který nabízí neodmítnutelnou nabídku, nechávám vydusit v naději, že jsem jeho ... a pak vznesu vážně míněný požadavek: "když mi nabídnete tarif, u něhož za půl roku nezaplatím víc jak dvě stovky, tak se můžem bavit dál". Ještě u nás nikdo takový tarif (aby byl užitečný, samozřejmě) nevymyslel. Jsem zvědav, jestli na něj někdy narazím. V ten moment do něj fakt půjdu.
Jediná účinná zbraň je, dojít si na pracoviště oprátora, (ještě před aktivací SIM) a donutit příslušného tydýta, aby zablokoval, a to tak že naprosto totálně, nejen zasílání reklamních nabídek, ale i poskytnutí čísla ,,spřáteleným" reklamním otrapům. Generování náhodných čísel je totiž jen nejapná výmluva, v reálu to funguje tak, že opové mají smlouvy s reklamními agenturami, kterým, samozřejmě za úplatu, dávají čísla všech aktivních SIM karet a, bohužel, tato sviňárna se jinak, než přímou žádostí na pracovišti operátora zablokovat nedá. Nutno ještě podotknouti, že to takto opravdu funguje, za poslední dva roky jsem nedostal ani jeden reklamní telefonát, včetně ,,neodolatelných" nabídek na ,,naprosto suprové" nové tarify.
V mobilech zkrátka chybí něco jako žádost o autorizaci na ICQ. Seznam kontaktů v mobilu bude fungovat jako výchozí whitelist. Když si s někým dalším vyměním kontakt, tak se naše telefony bezdrátově "sčuchnou" a napříště se automaticky poznají. Když mi bude chtít někdo volat z neznámého čísla, tak mi napřed přijde od operátora autorizační SMS s identifikačními údaji držitele čísla, čili hned uvidím, že mi volá např. Správa pražských hřbitovů, babička z Vlkančic nebo úvěrová společnost Lich-V.A. Direct. Autorizaci buď odklepnu nebo zamítnu, a bude se vztahovat i na další čísla stejného držitele. A je to. :-)