Jendo, máš pravdu v popisu problému, ale moc kategoricky se to snažíš řešit stylem buď a nebo. Mediálka nebo SM manažer. Bohužel, v ČR je příliš rozšířené dělení marketingu a odpovědnosti podle kanálů, ale vůbec se u toho nezohledňuje zákazník nebo cílová skupina. Přitom jde o to, aby se marketingu věnoval odborník a především aby ho u klienta koordinoval odborník, protože jinak se budou různé kanálově zaměřené agentury prát o rozpočet a jediný, kdo na tom bude bit, bude zákazník. Teda vlastně ta firma, která ho neumí oslovit a správně si nastavit marketingovou strategii napříč kanály.
No, výsledkem bohužel je, že ve spoustě mediálek neumí pracovat s novými médii a spousta SM manažerů nemá ani marketingové základy. Řešením ale není dělení podle kanálů, ale vzdělávání se a tlak klientů na koordinaci jednotlivých aktivit.
Jenda dobre popisuje možné a existujúce problémy reklamy na FB ak sa robí bez rozmyslu a len ako "ďalšia plocha", avšak Jan je svojou reakciou IMHO bližšie efektívnemu nastaveniu. Teda ak si to daný subjekt/firma môže dovoliť a objem činností, ktoré v social robí je naozaj veľký. Kombinácia špecialistu (to je jedno, či sedí v "mediálke" alebo inde) a interného (no, nie nutne a vždy) človeka, ktorý spravuje social profily je pre mňa z praxe ideálna. Chce to hlavne ten spomenutý častý kontakt a výmenu skúseností - FB reklamy sú podobne ako iné PPC systémy veľmi technický obor a špecializácia uňho dáva obrovský zmysel.
Ak si to však firma/značka nemôže dovoliť, dá sa to aj kombinovať - je to však rozhodne náročnejšie na danú osobu aj kvôli požadovanej kombinácii skills. Alebo je snáď normálne, že človek na komunikáciu so zákazníkmi rozumie analytike, vie čo je to tracking pixel a vie kam + ako nasadiť remarketing kódy? :)
Kdybych to takto kategoricky nerozdělil, článek by nezaujal a rozplizl by se mi. I proto jsem přizval Honzu, protože mi bylo jasné, že to vhodně doplní.
Souhlasím s nutností dostatečné odbornosti a ještě větší důležitostí koordinace těch odborníků. Obojí je ale bohužel to, co mi často u klientů i "spolupracujících agentur" chybí.
Mám pocit, že autor článku žije v úzko špecializovanom prostredí. Hodnota článku by bola vyššia, ak by neútočil na zopár subjektov (menej, ako 20).
Honza z GroupM je viac a viac diplomatickejší! :-)
Prosim, nezabúdajme, že klient platí konečný účet. On si rozhodne, akú cestu si zvolí pre svoje jednotlivé potreby. Ak som klient s mediálkou, tak v článku pod názvom "Proč by mediálky neměly dělat facebookovou reklamu?" očakávam konkrétne relevantné dôvody. A pre vyváženosť aj kritiku do vlastných radov. Nepoznám riešenia, ktoré majú len výhody.
Já myslím, že jsem uvedl i problémy, které může přinést správa FB reklam nepoučeným community managerem, a že je z článku patrná především důležitost schopností komunikace a práce s cílením. To, že to nyní většina mediálek neumí, je problém. Pokud by se to naučily, jak například ukazuje Honza, tak by takový článek nikdy nevznikl.
In doing so, it comes down to marketing expert and dedicated especially to him at the client coordinated expert, otherwise they will be different channel-focused agencies fight over the budget and the only one on the bit, the customer.
Pánové, dívejte se na to racionálně a bez emocí. Je to o lidech, ne o agenturách. Reklamu na FB může nakupovat mediálka, pokud má člověka, který tomu rozumí a který má chuť a čas průběžně spolupracovat s našimi community managers. Takže si s nimi musí průběžně psát, volat, radit se jak upravit mikrocílovku, na druhé straně jak upravit naše posty... Prostě to nefunguje jako dřív ve stylu "uděláme mediaplán, loupneme to tam a děj se vůle boží". problém je v tom, že tohle se zatím moc neděje. Důvodů je řada obou stranách a tam, kde si klient vybere tento setup, prostě musíme dát emoce stranou a pracovat na tom, aby systém fungoval co nejlépe. Samozřejmě to taky můžeme nakupovat my (a v řadě případů to děláme), pak je asi správný názor, že je vhodné vyčlenit vedle community managera člověka analytického založení, který má čas si s tím hrát a přitom sedí s community managerem vedle sebe, takže mohou průběžně komunikovat.
Naprostý souhlas s Jendou i s Janem Sudou.
FB reklamy většinou udělá lépe digitálka než mediálka. Přičemž je podle mě možné, aby i v digitálce dělal jeden kolega organic a druhý paid, pokud o tom spolu dokáží komunikovat nebo ještě lépe, pokud agentura koordinuje více výkonnostních kanálů.
Mezi mediálkami se ale určitě najdou i čestné výjimky.
Sám dělám pro mnoho eshopu reklamu na Facebooku a ješte jim garantuji že jim přivedu objednávky z Facebooku a funguje to .
Ale naražím na problém u velkých firem že mají medialní agentůru která jim dělá i Facebook a to o 150% než já i když jim firmě řeknu že jim přivedu objednávky a nové zákazníky ukážu výsledky z mé práce tak stejně na to nereagují a to je problém a to vše díky medialkám ..
Omlouvam se, ale tohle je zase vareni vody...
To jako je treba najmout "specialistu" na to, aby pri postovani prispevku vyplnil filtr podle mista/veku/jazyka/... ???
To by asi normalni clovek nezvladl, tak si na to maji vsichni najmout nejakeho "facebook ninju", "socialniho guru" nebo "medialku"???
Proboha...
Nevím jestli je to normální, ale určitě ne standardní. Ještě jsem se nesetkal s klientem, který by toto ovládal. A nemám jim to za zlé. Facebook se mění před očima a oni mají jiné starosti než sledovat změny v reklamním systému. Facebook se svým přístupem (všichni můžou dělat reklamu) snaží udělat pomocí jednoduchých tlačítek apod. markeťáka z každého, ale když se někdy dívám do reklamních účtů klientů, tak pracují většinou jen s věkem a pohlavím. To je tvrdá realita z praxe. Optimalizace, vyhodnocování, AB testování, remarketing, konverzní pixely, asistované konverze ... scifi.
Již dnes se však setkávám s tím, že mediálky poptávají kampaně u odbroníků a nesnaží se to "nějak splácat". Myslím, že to jde dobrým směrem. A určitě díky za článek.
Máš Dušane pravdu v tom, že hodně záleží i na velikosti klienta. Samozřejmě, že pokud si klient může dovolit opravdu specialisty a ejště interního člověka, který dostatečně hlídá tu koordinaci, může to být funkční model. Zásadní je však poté právě ten častý kontakt mezi zúčastněnými, a ten ne vždy funguje tak, jak by měl.