Já myslím, že jsem uvedl i problémy, které může přinést správa FB reklam nepoučeným community managerem, a že je z článku patrná především důležitost schopností komunikace a práce s cílením. To, že to nyní většina mediálek neumí, je problém. Pokud by se to naučily, jak například ukazuje Honza, tak by takový článek nikdy nevznikl.
Pánové, dívejte se na to racionálně a bez emocí. Je to o lidech, ne o agenturách. Reklamu na FB může nakupovat mediálka, pokud má člověka, který tomu rozumí a který má chuť a čas průběžně spolupracovat s našimi community managers. Takže si s nimi musí průběžně psát, volat, radit se jak upravit mikrocílovku, na druhé straně jak upravit naše posty... Prostě to nefunguje jako dřív ve stylu "uděláme mediaplán, loupneme to tam a děj se vůle boží". problém je v tom, že tohle se zatím moc neděje. Důvodů je řada obou stranách a tam, kde si klient vybere tento setup, prostě musíme dát emoce stranou a pracovat na tom, aby systém fungoval co nejlépe. Samozřejmě to taky můžeme nakupovat my (a v řadě případů to děláme), pak je asi správný názor, že je vhodné vyčlenit vedle community managera člověka analytického založení, který má čas si s tím hrát a přitom sedí s community managerem vedle sebe, takže mohou průběžně komunikovat.
Mám pocit, že autor článku žije v úzko špecializovanom prostredí. Hodnota článku by bola vyššia, ak by neútočil na zopár subjektov (menej, ako 20).
Honza z GroupM je viac a viac diplomatickejší! :-)
Prosim, nezabúdajme, že klient platí konečný účet. On si rozhodne, akú cestu si zvolí pre svoje jednotlivé potreby. Ak som klient s mediálkou, tak v článku pod názvom "Proč by mediálky neměly dělat facebookovou reklamu?" očakávam konkrétne relevantné dôvody. A pre vyváženosť aj kritiku do vlastných radov. Nepoznám riešenia, ktoré majú len výhody.
Naprostý souhlas s Jendou i s Janem Sudou.
FB reklamy většinou udělá lépe digitálka než mediálka. Přičemž je podle mě možné, aby i v digitálce dělal jeden kolega organic a druhý paid, pokud o tom spolu dokáží komunikovat nebo ještě lépe, pokud agentura koordinuje více výkonnostních kanálů.
Mezi mediálkami se ale určitě najdou i čestné výjimky.
Omlouvam se, ale tohle je zase vareni vody...
To jako je treba najmout "specialistu" na to, aby pri postovani prispevku vyplnil filtr podle mista/veku/jazyka/... ???
To by asi normalni clovek nezvladl, tak si na to maji vsichni najmout nejakeho "facebook ninju", "socialniho guru" nebo "medialku"???
Proboha...
Kdybych to takto kategoricky nerozdělil, článek by nezaujal a rozplizl by se mi. I proto jsem přizval Honzu, protože mi bylo jasné, že to vhodně doplní.
Souhlasím s nutností dostatečné odbornosti a ještě větší důležitostí koordinace těch odborníků. Obojí je ale bohužel to, co mi často u klientů i "spolupracujících agentur" chybí.
In doing so, it comes down to marketing expert and dedicated especially to him at the client coordinated expert, otherwise they will be different channel-focused agencies fight over the budget and the only one on the bit, the customer.
Máš Dušane pravdu v tom, že hodně záleží i na velikosti klienta. Samozřejmě, že pokud si klient může dovolit opravdu specialisty a ejště interního člověka, který dostatečně hlídá tu koordinaci, může to být funkční model. Zásadní je však poté právě ten častý kontakt mezi zúčastněnými, a ten ne vždy funguje tak, jak by měl.
Sám dělám pro mnoho eshopu reklamu na Facebooku a ješte jim garantuji že jim přivedu objednávky z Facebooku a funguje to .
Ale naražím na problém u velkých firem že mají medialní agentůru která jim dělá i Facebook a to o 150% než já i když jim firmě řeknu že jim přivedu objednávky a nové zákazníky ukážu výsledky z mé práce tak stejně na to nereagují a to je problém a to vše díky medialkám ..
Jendo, máš pravdu v popisu problému, ale moc kategoricky se to snažíš řešit stylem buď a nebo. Mediálka nebo SM manažer. Bohužel, v ČR je příliš rozšířené dělení marketingu a odpovědnosti podle kanálů, ale vůbec se u toho nezohledňuje zákazník nebo cílová skupina. Přitom jde o to, aby se marketingu věnoval odborník a především aby ho u klienta koordinoval odborník, protože jinak se budou různé kanálově zaměřené agentury prát o rozpočet a jediný, kdo na tom bude bit, bude zákazník. Teda vlastně ta firma, která ho neumí oslovit a správně si nastavit marketingovou strategii napříč kanály.
No, výsledkem bohužel je, že ve spoustě mediálek neumí pracovat s novými médii a spousta SM manažerů nemá ani marketingové základy. Řešením ale není dělení podle kanálů, ale vzdělávání se a tlak klientů na koordinaci jednotlivých aktivit.
Nevím jestli je to normální, ale určitě ne standardní. Ještě jsem se nesetkal s klientem, který by toto ovládal. A nemám jim to za zlé. Facebook se mění před očima a oni mají jiné starosti než sledovat změny v reklamním systému. Facebook se svým přístupem (všichni můžou dělat reklamu) snaží udělat pomocí jednoduchých tlačítek apod. markeťáka z každého, ale když se někdy dívám do reklamních účtů klientů, tak pracují většinou jen s věkem a pohlavím. To je tvrdá realita z praxe. Optimalizace, vyhodnocování, AB testování, remarketing, konverzní pixely, asistované konverze ... scifi.
Již dnes se však setkávám s tím, že mediálky poptávají kampaně u odbroníků a nesnaží se to "nějak splácat". Myslím, že to jde dobrým směrem. A určitě díky za článek.
Jenda dobre popisuje možné a existujúce problémy reklamy na FB ak sa robí bez rozmyslu a len ako "ďalšia plocha", avšak Jan je svojou reakciou IMHO bližšie efektívnemu nastaveniu. Teda ak si to daný subjekt/firma môže dovoliť a objem činností, ktoré v social robí je naozaj veľký. Kombinácia špecialistu (to je jedno, či sedí v "mediálke" alebo inde) a interného (no, nie nutne a vždy) človeka, ktorý spravuje social profily je pre mňa z praxe ideálna. Chce to hlavne ten spomenutý častý kontakt a výmenu skúseností - FB reklamy sú podobne ako iné PPC systémy veľmi technický obor a špecializácia uňho dáva obrovský zmysel.
Ak si to však firma/značka nemôže dovoliť, dá sa to aj kombinovať - je to však rozhodne náročnejšie na danú osobu aj kvôli požadovanej kombinácii skills. Alebo je snáď normálne, že človek na komunikáciu so zákazníkmi rozumie analytike, vie čo je to tracking pixel a vie kam + ako nasadiť remarketing kódy? :)