Hlavní navigace

Proč většina e-shopů nedoručuje nákupy o víkendu?

30. 4. 2014
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: Isifa
Čtvrtina zákazníků e-shopů by byla ochotná si za víkendové doručení nákupu připlatit. Poptávka je i mezi provozovateli obchodů. Proč jsou tedy víkendové zásilky problém?

Když Alza.cz před měsícem spustila vlastní autodopravu, bylo doručování nákupů o víkendu jednou z jejích hlavních novinek. Zařadila se tak po bok několika málo tuzemských e-shopů, které doručování v sobotu a v neděli nabízejí - jako je online obchod Tesco či e-shop Datartu.

Ve světě se přitom víkendové doručování stává pro e-shopy prostředkem k likvidaci jedné z mála zbývajících výhod kamenných obchodů, které mají otevřeno i mimo pracovní dny. S víkednovým doručováním tak koncem loňského roku začal experimentovat například americký a britský Amazon.

V Česku ale většina e-obchodníků posílá balíky jen od pondělí do pátku. K doručování o víkendu se totiž zatím zdrženlivě staví tuzemští balíkoví přepravci.

Chybí poptávka, tvrdí dopravci

Z jejich pohledu situace pro zavedení víkendového doručování v Česku ještě nenazrála. „V současnosti neregistrujeme velkou poptávku po víkendovém doručení," říká Miroslav Mareš, marketingový manažer dopravní firmy PPL CZ. Podobný názor zní i od dalších dopravců. „Necítíme tlak zákazníků na to, aby byla tato služba zavedena,“ vysvětluje Eliška Procházková z firmy Geis CZ.

Dopravce zatím nepřesvědčily ani výsledky průzkumu mezi internetovými obchodníky a jejich zákazníky, který v rámci studie Dopravní služby v ČR provedla Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Ten odhalil, že čtvrtina lidí nakupujících v e-shopech by byla ochotna si připlatit za dodání zboží o víkendech a státních svátcích.


Autor: APEK

Současně téměř polovina oslovených provozovatelů e-shopů vnímá jako problém skutečnost, že dopravci doručování zásilek o víkendech a svátcích nenabízí. Tři pětiny internetových obchodníků se navíc domnívají, že jejich zákazníci by právě víkendové doručování zboží jako nadstandardní službu uvítali.


Autor: APEK

Na dubnovém setkání z cyklu E-Business Akademie se na tom, že po podobné službě existuje v Česku mezi provozovateli internetových obchodů poptávka, shodli jak Radek Ondrášík, marketingový ředitel společnosti Internet Shop, která v Česku provozuje internetovou parfumerii Parfums.cz, tak generální ředitelka e-shopu s elektronikou CZC.cz Jitka Dvořáková. Zejména by uvítali, pokud by dopravci takovou službu nabízeli standardně v předvánočním období.

Tristní úspěšnost doručení?

Podle některých dopravců ale realita s výsledky průzkumů nesouhlasí. Svoji skepsi opírají o zkušenosti z minulých pokusů o zavedení doručování o víkendu.

"DPD CZ je připravena službu doručování zásilek i v sobotu poskytovat. Na přelomu roku 2013 a 2014 jsme ji po několik měsíců službu poskytovali v testovacím provozu zákazníkům internetového obchodu Alza.cz. Přestože využití nebylo nijak znevýhodněno (např. vyšší cenou) oproti doručování v pracovní dny, o službu byl ze strany nakupujících/příjemců minimální zájem,“ říká Daniel Mareš jednatel společnosti DPD CZ.

Problémem není podle přepravců jen malý zájem ze strany zákazníků, ale také slabá úspěšnost doručení zásilek. „Doručení o víkendu je konfrontováno se skutečným zájmem si zásilku převzít. Úspěšnost doručení o víkendu je tristní,“ uvádí Pavel Včela, generální ředitel společnosti GLS v České republice. 

Zkušenosti Alza.cz jsou po prvním měsíci, kdy vzala víkendové doručování do vlastních rukou, trochu jiné. Drtivá většina zákazníků si zboží o víkendu opravdu převzala. „Doručení v jiném než původně objednaném víkendovém termínu tvoří necelé 1 % objednávek s termínem doručení o víkendu," říká PR manažerka Alza.cz Šárka Jakoubková.

A o víkendové doručení objednávky je podle ní mezi zákazníky Alza.cz relativně velký zájem. „O víkendu doručujeme službou AlzaExpres v průměru o 10 % zakázek více než v pracovní dny,“ dodává. E-shop si vlastní dopravu pochvaluje i jinak - firemní dodávky denně rozvezou stovky zásilek. 

Většinu z nich odeberou zákazníci v Praze a jen asi čtvrtina míří do okolí hlavního města. Večerní doručení přitom podle Jakoubkové preferují dvě třetiny zákazníků. Vytíženost vozového parku je téměř stoprocentní, Alza.cz proto plánuje jeho postupné posílení. Naopak rozšiřování služby do dalších lokalit okolo Prahy není na pořadu dne.

Česká pošta doručí balík o víkendu i ve svátek

Ze zkušeností Alza.cz by se dalo usuzovat, že doručování o víkendu se v současné době vyplatí pouze v Praze a jejích satelitech. Jenže do víkendového doručování se v tichosti pustil i největší tuzemský balíkový přepravce Česká pošta (ČP). V rámci služby Balík do ruky nabízí doručení balíkových zásilek nejen o víkendu, ale i ve státní svátek.

Jedná se však o nadstandard, za který je nutné si připlatit. Doručení v sobotu do 12:00 je k dispozici za příplatek 50 Kč. Hlouběji do peněženky je nutné sáhnout za doručení v neděli a ve státní svátek, Balík do ruky vám zaměstnanec ČP v těchto dnech doveze za příplatek 147 Kč. 

Podle tiskového mluvčího pošty Ivo Mravinace počet Balíků do ruky doručených v sobotu kolísá, ale v průměru se jedná o maximálně tisíc kusů zásilek. Podstatně méně je služba využívána v neděli a ve svátek. „Jedná se o kusy, případně desítky kusů zásilek denně,“ prozradil Mravinac. Za poslední měsíc podle našich informací ČP v neděli doručila nejvíce 27 zásilek poslaných jako Balík do ruky.

Využili byste víkendové doručení, pokud by takovou službu e-shop nabízel?

O víkendu do poštomatu

S celoplošným standardním víkendovým doručováním se tak i nadále zatím budeme setkávat jen v předvánočním období, kdy jsou dopravci k víkendovému rozvozu nuceni obrovským množstvím balíků, které musí doručit. Některé firmy se sice nebrání rozšíření této praxe i do běžné nabídky, konkrétní kroky ale v tomto směru zatím nepodnikají.

BRAND24

„V předvánočním období v závislosti na provozní situaci a poptávce zavádíme víkendový provoz standardně již po několik let. Není vyloučeno, že toto dosud spíše provozní opatření budeme v případě zájmu v budoucnu nabízet komerčně a standardně," říká Daniel Mareš ze společnosti DPD CZ. Konkurenční PPL ústy Miroslava Mareše uvádí, že o zavedení takové služby do budoucna také uvažuje.

Pro doručování některých balíků mohou být víkendovým řešením také balíkové automaty. Síť poštomatů společnosti InPost, kterých je po Česku rozmístěno stovky, již brzy doplní podobná zařízení provozovaná Českou poštou. Podnik po několika odkladech plánuje spustit jejich pilotní provoz na přelomu května a června. Jak budou fungovat, kde se objeví a proč jejich zprovoznění Česká pošta musela několikrát odložit, se dozvíte v připravovaném článku.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Internetové novinařině se věnuje od roku 2005, kdy začal jako redaktor pracovat pro vydavatelství Internet Info.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).