Hlavní navigace

Názory k článku Projekt Sodor (2/2): Reklama na Internetu funguje

  • 25. 9. 2000 10:09

    Jirka Hanecka (neregistrovaný)
    Ano, to si pamatuji. A verte nebo ne, samozrejme ze jsem neklikl, ale dodnes ten nazev Sodor znam, a dokonce jsem nedavno se na to ptal v obchode. Protoze nemeli zrovna Senzu (tu piji nejradeji).
    Takze kdyby ta znacka Sodor skutecne existovala, tak bych ji ten den koupil (ovsem to, ze neexistuje jsem se dozvedel az dnes!!!!). A pak ze v reklame neexistuje MYSTIFIKACE !!
    Protoze se take trochu zabyvm zprostredkovanim reklamy na netu, obeslal jsem na zacatku zari mnoho firem na vyrobu alk. nealk. napoju.
    Kolik myslite ze projevilo zajem?
    Pokud rikate 0, tak jste spravne.
    Myslim ze je to skoda.
    A pritom i ten nezarytejsi poc. maniak musi pit, ze?
    Ta firma, co by to udelala prvni, tak bude mit urcite 100 000 zajemcu o vyzkouseni jejiho napoje jen diky inetu.
    Jenze manazeri techto podniku jsou na tom opravdu asi spatne se svym rozhledem.
    Snad casem.
  • 25. 9. 2000 10:29

    Jirka Lahvička (neregistrovaný)
    Dle meho nazoru je velikost vzorku pro pretest (355) vzhledem k poctu tech, kteri znali znacku (2), natolik mala, ze zavery jsou prinejmensim pochybne. Na jake hladine spolehlivosti se potvrdila hypoteza oproti alternative? Predpokladam, ze alternativa byla, ze znacku bude znat o tolik vetsi proporce vzorku, kolik odpovida tem, kteri klikli na banner (tj. ze zadne pusobeni banneru samo o sobe neexistuje), a hypoteza, ze znalost znacky stoupla vice (tj. jsou ovlivneni i nekteri z tech, kteri nekliknuli).

    Nesouhlasim s tim, ze studenti VSE jsou reprezentativnim vzorkem ze skupiny tech, kteri pouzivaji internet jednou do mesice. Predpokladam vsak, ze behem dotazovani se cetnost pouzivani internetu zjistovala a ze odpovedi tech, kteri "nezapadali", byly ignorovany.

    U cisel v zaveru clanku (treba u tech 15,80 Kc na "sodorizovaneho" uzivatele) bych ocekaval nejaky interval spolehlivosti, napr. na zaklade vyzkumu muzeme rici, ze naklady na jednoho uzivatele znajiciho znacku Sodor s pravdepodobnosti 95 % lezi v intervalu 9,60 az 34,50 Kc. Opet predpokladam, ze v podrobne verzi studie neco takoveho je - bylo by mozne konkretne tento udaj k clanku doplnit?
  • 25. 9. 2000 16:12

    Petr Stuchlík (neregistrovaný)
    V podrobnejsim shrnuti prace na www.fincentrum.cz/sodor se techto problemu dotykam. Takze jen strucne: Ano, dnes bych volil vetsi vzorek pro pretest, nicmene i stavajici vysledky jsou pro vysledky prace signifikantni, na cemz jsem se shodl s mentory prace doc. Bartovou (PSYMA / KMAR VSE) i doc. Koudelkou (KMAR VSE).
    Otazce reprezentativnosti vyberu se venuji take ve zminenem shrnuti. Neni zde dostatek prostoru na popis problemu, ale na zaklade pouzite metodiky se domnivam, ze vysledky z VSE lze ramcove zobecnit s relativne malou chybou (kterou vsak nemohu kvantifikovat). Naopak verim, ze vzhledem k charakteristice pocitacove site VSE a vyberu ze studentu VSE jsou vysledky spise podceneny. Napriklad proto, ze mezi respondenty bylo jen minimum heavy users, kteri do intranetu VSE pristupuji z jinych terminalu, nez ktere byly vyuzity pro vyzkum. Cele je to proste mnohem slozitejsi.
  • 25. 9. 2000 16:47

    Jirka Lahvička (neregistrovaný)
    I kdyz je to slozite, me staci jednoduche odpovedi :-).
    Jaka byla hypoteza a jaka alternativa? Byly analogicke tem v mem predchozim prispevku? Na jake hladine spolehlivosti se potvrdila hypoteza oproti alternative?
    Sla by zminena castka na zisk jednoho uzivatele, ktery zna znacku Sodor, uvest jako onen interval s 95procentni spolehlivosti (+- 2 smerodatne odchylky)?
    Nemyslim, ze by odpovedi zabraly vice nez deset radku a ostatni ctenare by to take mohlo zajimat.
    V shrnuti na zminene adrese jsem to nenasel.
  • 25. 9. 2000 17:45

    Honza Vokurka (neregistrovaný)
    Dobry den,

    gratuluji panu Stuchlikovi k jeho projektu, osobne me velmi zaujal a myslim si, ze je velmi podareny. Proto nechci, aby pan Stuchlik chapal nasledujici radky jako kritiku, ale spise jako pripominky.

    1) Jaka byla cilova skupina znacky Sodor? V pripade nealkoholickych napoju byva nejcastejsi cilovou skupinou zena z domacnosti 20-50 let. Pokud se nemylim, uzivatele internetu jsou prevazne mladi muzi 20-35 let, obyvatele vetsich mest. A zdaleka to jiz nejsou pouze studenti.

    2) Budu predpokladat, ze cilova skupina znacky Sodor se shoduje se skupinou uzivatelu internetu. Nekdo to uz napsal prede mnou. Nejsem si jisty, jestli studenti VSE jsou skutecne reprezentativnim vzorkem cilove skupiny. (chapu, ze financni moznosti projektu nedovolili jinou formu vyzkumu nez na studentech VSE)

    3) Vysledky kampane: narust znalosti znacky o 1,39%, naklady na jednu znalost 15,80Kc. Tato cisla nelze podle me hodnotit samostatne tak jak jsou, ale v relacich. Ve vztahu k cene produktu, mire zisku, frekvenci nakupu, velikosti cilove skupiny, k velikosti ciloveho regionu apod. Jsou tato cisla i potom duvodem k autorove nadseni? (uznavam, ze celkove naklady na kampan 262.000,-Kc jsou v tomto segmentu skutecne smesne)

    4) Znalost jeste neznamena skutecny nakup.

    5) Ucinnost kampane ovlivnuje predevsim jeji obsah. Byl testovan a vybiran nejak obsah reklam? Jsem presvedceny, ze s jinymi reklamami by se dosahlo ponekud odlisnych vysledku.

    preji vsem hezky zbytek dne
    Honza Vokurka
  • 26. 9. 2000 12:00

    Petr Stuchlík (neregistrovaný)
    Dobry den,

    dekuji za pripominky a obecne musim rici, ze jsem velmi rad, ze projekt Sodor vzbudil tak pozitivni ohlas (soudim z mailu, ktere mi stale prichazeji a zajmu medii - uz ted je jasne, ze projekt dosahne toho hlavniho: vysvetlovat offline, ze reklama na Internetu je plnohodnotnou altrnativou).

    Strucne k pripominkam Vas a p.Lahvicky:

    Cilem celeho projektu bylo: "dokázat, že účinnost Internetové proužkové reklamy na zvyšování povědomí o značce je vyšší, než by odpovídalo účinnosti měřené pomocí poměru kliknutí na reklamní proužky, které byly v kampani použity." To bylo beze zbytku splneno, vse ostatni uz je neco navic (a slouzi predevsím k popularizaci vysledku mezi temi, kterí netvertising detailne neznaji). Tyka se to i absolutnich cisel - v projektu Sodor slo predevsim o vzajemne vztahy, nikoliv cisla. Nejde o to, jestli Vas stoji zasah 10 Kc nebo 20 Kc, ale o prokazani rozdilne vypovidaci hodnoty CR (resp. CTR) a skutecnem vlivu komunikace na brand awareness.

    ad 1) Mate zcela pravdu, na cil projektu to ale nemelo vliv.
    ad 2) Asi jsem to mel vysvetlit v textu (ale cele je to hrozne nadlouho). Samozrejme, ze financni moznosti projektu rozhodly. Studenti VSE jako celek jiste 100% nereprezentuji "ceske uzivatele, kteri se k Internetu pripoji minimalne jednou do mesice" (pozor ale, tato skupina podle D&T zahrnuje i 470 000 heavy users!). Pro splneni cile prace ale tento vyber vyhovoval. Navic jsme nepracovali se vsemi studenty VSE, ale jen s vyberem z tech, kteri se do systemu zalogovali alespon jednou behem jednoho mesice (cca 9800 studentu z celkem 13770 studentu VSE). Opet zduraznuji, ze vzhledem k odfiltrovani heavy users (ti se loguji vetsinou z koleji) si myslim, ze vysledky jsou spise podhodnoceny, tzn. absolutni cisla (cena za zasah) jsou realne nizsi.
    ad 3) Souhlasim, viz zaver prace - vzdy zavisi na produktu, cili kampane, fazi zivotniho cyklu apod. Po konzultacich s top managery z FMCG se ma spokojenost jen posilila. Ale opet zduraznuji, ze nejde o to, ze asistovana BA Vas vyjde na 15,80 Kč, ale ze efekt na BA je podstatne vyssi, nez napovida CR (rsp. CTR).
    ad 4) Ano, viz prvni dil.
    ad 5) Nebyl, odlisne vysledky jsou mozne ba i pravdepodobne - prave pro to je dulezite chapat vysledky v relacich, nikoliv absolutne.

    ad p. Lahvicka: H0 i H1 analogicke Vasim, nemam zde bohuzel kompletni podklady, ale mam pocit, ze chyba byla cca 8-10%. Tato cisla jsem nikdy nekomunikoval, protoze si myslim, ze jde o presne ta cisla, ktera nemaji takovou silu, jako vypadaji. Chyba zpusobena neshodou VS se ZS (pro zobecneni: v zaveru prace na uvedene adrese presneji VVS se ZS) se tezko kvantifikuje, ale je mnohem vyznamnejsi. Navic pro zobecneni byl pozit vyzkum (Markent+D&T), k nemuz jsem nemel uplne podklady.

    pekny den,
    ps