Lidé věří při rozhodování o koupi zboží raději doporučením jiných nakupujících než jakékoli reklamě. Mezi formami inzerce je televizní reklama druhá nejdůvěryhodnější, hned po té tištěné. Reklamě na internetu zákazníci spíše nevěří. Zjistila to analytická firma Nielsen v globálním průzkumu, o kterém informovala agentura ČTK.
Ze zjištění průzkumu vyplývá, že 78 procent dotázaných věří názoru jiných zákazníků více než libovolné reklamní kampani. Pokud je nějaká reklama pro spotřebitele důvěryhodná, je to ta v novinách – věří jí 63 procent respondentů. A slušně si vedou i názory dalších nakupujících zprostředkované pouze nepřímo, přes internet. Důvěřuje jim 61 procent oslovených. Televizní a rozhlasová reklama si udržely důvěryhodnost alespoň pro každého druhého spotřebitele (televize 56 procent, rozhlas 54 procent).
Nielsen zkoumal třináct způsobů šíření informace o zboží. A ve spodních patrech sestaveného žebříčku důvěryhodnosti se ocitly nejrůznější druhy internetové reklamy. Jakž takž se drží ještě kontextová reklama s důvěrou 34 procent zákazníků. Bannery neboli proužky na webových stránkách jsou důvěryhodné jen pro čtvrtinu respondentů. A nejhůře je na tom reklama posílaná na displeje mobilních telefonů.
ČTK shrnula parametry šetření: Nielsen provádí svůj výzkum dvakrát ročně ve 47 zemích v Evropě, západní Asii, Americe a na Blízkém východě. Poslední průzkum zjistil, že reklamě nejméně věří Evropané a mezi nimi jsou nejvíce skeptičtí Dánové. V Mexiku, Jihoafrické republice a na Tchaj-wanu lidé reklamě věří nejvíce.