Hlavní navigace

První pololetí: Lídrem byla Nova, ČT hodně stoupala, Prima také, ale méně

13. 8. 2012
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Česká rádia se minulý týden dočkala výsledků poslechovosti za první letošní pololetí. DigiZone.cz se rozhodl analogicky zhodnotit první půlrok na televizním trhu.

Nova vedla, v květnu a červnu ji ale porazila ČT

Velké sportovní události ovlivnily v prvním pololetí letošního roku vývoj sledovanosti hlavních českých televizí. V souboji tří největších televizních skupin si prvenství udržela Nova, ke konci pololetí ji ale začala porážet Česká televize, především díky nadprůměrným výkonům sportovního kanálu ČT 4 a zpravodajské ČT 24. Prima Group zůstávala televizní trojkou, i když i jí začal podíl na sledovanosti ke konci prvního pololetí stoupat, především na úkor Novy, která naopak klesala. Síly všech tří televizních skupin tak byly mimořádně vyrovnané.

A jak dopadly pololetní výsledky řečí čísel? V průměrných celodenních i večerních podílech na dospělém publiku starším 15 let a na divácích od 15 do 54 let zvítězila Nova, i když v základní kategorii D15+ to bylo těsné vítězství. Nova v ní společně s Novou Cinema dosáhla za celý půlrok průměrného celodenního podílu 30,59 procenta, zatímco Česká televize vykázala jen o trošku nižší hodnotu 29,96 procenta. Rozděleno na jednotlivé měsíce, skupina Nova vedla od ledna do dubna, za květen a červen u této skupiny diváků v celodenním podílu na publiku vítězila ČT (vysílala hokejový šampionát a fotbalové Euro). Trojkou zůstávala skupina Prima.


Zdroj: ATO – Mediaresearch

Porovnání průměrných celodenních podílů skupin Nova, Prima a ČT na publiku starším 15 let po jednotlivých měsících


Zdroj: ATO – Mediaresearch

Porovnání průměrných celodenních podílů skupin Nova, Prima a ČT na publiku od 15 do 54 let po jednotlivých měsících

Hlavní večerní časy byly jasnou doménou Novy

Méně vyrovnaný byl souboj o diváky ve věku od 15 do 54 let, na které Nova programově cílí a dosahuje u nic lepších výsledků než u všech dospělých diváků. V této kategorii ji za první pololetí ostatní dvě televizní skupiny tolik neohrožovaly. Nova sice vykazovala i u této kategorie pozvolný pokles (zejména ke konci pololetí, v přímé souvislosti s hokejovým šampionátem a fotbalovým Eurem), průměrným celodenním podílem 34,43 procenta ale jasně zvítězila nad druhou ČT, která vykázala podíl 25,08 procenta a třetí Primou s 23,96 procenty. Během prime time od 19 do 23 hodin byl rozdíl ještě výraznější ve prospěch Novy: vykázala 38,92 procenta, zatímco druhá ČT jen 24,41 procenta a třetí Prima Group 24,01 procenta.

Souboj o diváky v prime time vyhrávala Nova i u širší cílové skupiny diváků starších 15 let, i když v té ke konci pololetí začala výrazně klesat a v červnu ji málem porazila ČT. Za celý půlrok Nova vykázala v hlavním vysílacím čase u skupiny D15+ podíl 35,55 procenta, druhá ČT pak 29,02 procenta a třetí Prima Group 23,47 procenta. Pro srovnání: onen těsný červen mezi Novou a ČT dopadl v poměru 32,98 procenta za Novu ku 32,36 procentům u České televize. Tak těsný rozdíl mezi Novou a jinou televizní skupinou je velmi nezvyklý a je třeba ho přičítat nejen fotbalovému Euru, ale také mimořádným vnitropolitickým událostem, díky nimž stoupal zájem o zpravodajský kanál ČT 24.


Zdroj: ATO – Mediaresearch

Porovnání průměrných večerních (19:00 – 23:00 hod.) podílů skupin Nova, Prima a ČT na publiku starším 15 let po jednotlivých měsících


Zdroj: ATO – Mediaresearch

Porovnání průměrných večerních (19:00 – 23:00 hod.) podílů skupin Nova, Prima a ČT na publiku od 15 do 54 let po jednotlivých měsících

Hořké vítězství: vlastní plán Nova nesplnila

I přes jasnou převahu, zejména u mladších diváků, se Nově v prvním pololetí nedařilo plnit svoje vlastní plány ohledně dosažených podílů na sledovanosti. Stejně jako loni si totiž nejsledovanější česká televize vytkla za cíl dosahovat v hlavním vysílacím čase u publika od 15 do 54 let souhrnného podílu 40 procent. V součtu výsledků hlavního kanálu Novy a filmové Novy Cinemy se jí to ale podařilo jen v únoru a březnu. Za leden, duben, květen a červen klesla pod 40 procent, přičemž v červnu skončila téměř pět procentních bodů pod vytyčenou hranicí. Z šestadvaceti týdnů prvního pololetí ji pokořila jen u devíti.

Křivka vývoje podílů skupiny Nova na sledovanosti ukazuje, že začátek roku pro ni byl úspěšný, až do března stoupala. Pak ale došlo k prvnímu poklesu, po němž následovaly další – až k letním prázdninám, jejichž výsledky už pololetní přehled neobsahuje, ale z červencových čísel víme, že Nova doznala největšího poklesu v historii, byla poražena skupinou ČT a jako jediná ze tří velkých českých televizních skupin klesala, když nárůst zaznamenala i Prima Group. Oproti tomu se výsledky za první pololetí jeví jako procházka růžovou zahradou a poměrně jasné vítězství televize, která se donedávna zdála být snad neporazitelná.


Foto: Česká televize

Fotbalové Euro a hokejový šampionát se největší měrou podílely na snižujícím se výkonu Novy ke konci prvního letošního pololetí. Obě sportovní události vysílala Česká televize.

Nejsledovanější pořad pololetí? Čertova nevěsta

Vůbec nejsledovanějším televizním pořadem prvního letošního pololetí byla pohádka Čertova nevěsta, jejíž televizní premiéru nabídla o narozeninovém večeru 4. února televize Nova. Snímek Zdeňka Trošky vidělo od 20 hodin v průměru 2,187 milionu dospělých diváků, což představovalo 50,74 procenta publika (a 55,60 procenta u publika od 15 do 54 let). Nejvyššího průměrného podílu na dospělém publiku, nikoli však v reálném počtu diváků, pak dosáhly Televizní noviny (51,27 procenta, průměrně 1,867 milionu dospělých diváků). Z dvaceti nejsledovanějších pořadů půlroku (za diváckou skupinu D15–54), včetně periodických, obsadila Nova celkem 17 příček.

wt100 2024 EARLY

To je sice hodně, není to však tak dávno, co Nova nepřipustila, aby se do podobných žebříčků dostala byť jen jednou nějaká jiná televize. Nyní se to podařilo hned třem programům: ČT 1 s televizní premiérou filmu Lidice, který 10. června od 20 hodin vidělo v průměru 1,485 milionu dospělých diváků (D15+) s podílem 34,33 procenta, ČT 4 s přenosem hokejového zápasu Česko – Slovensko na světovém šampionátu, který 19. května od 17 hodin vidělo 1,206 milionu dospělých diváků s podílem 50,80 procenta a Prima family s filmem Líbáš jako bůh, který 3. června od 20 hodin vidělo 1,323 milionu dospělých diváků s podílem 33,16 procenta.

Pokud by se z tabulky dvaceti nejsledovanějších pořadů prvního letošního pololetí (u divácké skupiny D15–54) vypustily filmy, Nova by obsadila 13 příček a sedm by jich patřilo České televizi. Z toho dvakrát programu ČT 1 (seriály Chalupáři a Vyprávěj) a pětkrát sportovnímu kanálu ČT 4 (přenosy hokejového šampionátu a fotbalového Eura). Přední příčky by ale opět patřily Nově, zejména pak jejímu seriálu Ordinace v růžové zahradě (průměrně 1,966 milionu dospělých diváků, podíl 46,99 procenta).

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).