Hlavní navigace

Radim Pařízek: Chystáme překvapení, kvůli kterému lidi přeladí na multiplex 4

19. 6. 2012
Doba čtení: 18 minut

Sdílet

Už za týden pokryje televizní multiplex 4 polovinu obyvatel Česka. Server DigiZone.cz se zeptal jeho provozovatele Radima Pařízka na technické detaily.

Na tiskové konferenci koncem května jste prohlásili, že multiplex 4 bude mít nejmodernější technologie, ještě modernější než stávající sítě Českých
Radiokomunikací
. Neřekli jste ale, jaké. O co tedy půjde?

Základní koncepce pochází od firmy RGB, kalifornské společnosti, která se nejen tomuto oboru věnuje už spousty let. Založili ji tři vývojáři z původní společnosti Cherry Picker, kterou převzala Motorola a její původní kvalitní produkt přestala dál rozvíjet, protože to pro ni byla vedlejší věc. RGB ten původní produkt posunula mnohem dál, takže je na světových fórech hodnocen jako jedna z nejlepších po Tanbergu, který je zároveň nejdražší. Na technologii od RGB máme navázáno všechno ostatní. Umí daleko efektivněji statisticky multiplexovat, nabízí inzerování over play (přes titulky) nebo re play (přes videa), což může mít veliké uplatnění jak pro veřejnou správu a integrované záchranné systémy, tak pro komerční využití u regionálních reklam. Celostátní spoty tak můžete doplnit o adresy regionálních dealerů.

Jak jste přišli na to, že využijete technologii právě od RGB? A kde jinde v Evropě používají operátoři pozemních televizních sítí její řešení?

Dostali jsme se k nim přes Telefóniku, s níž úzce spolupracujeme. Díky ní dnes stíháme termíny, které jsme slíbili, i když ze začátku se jednání s nimi táhla. Nikdy bych si nemyslel, že tak obrovská firma umí vyvinout tak velkou dynamiku. Pro svoje IPTV a dříve i multiplex 4 využívali technologii od Cherry Picker, a přes jsme se začali doptávat, co jejich řešení umí nového oproti dřívějšku. Oklikou jsme pak dorazili až k produktu RGB.

Pomáhal vám při tom hledání Martin Roztočil, který je vedle vás a Vladimíra Železného nejvýraznějším představitelem nového operátora multiplexu 4 a před tím dlouhá léta pracoval v Českých Radiokomunikacích, kde v podstatě řídil celý proces digitalizace televizního vysílání?

Martin Roztočil je profesionál, takže k nám od něj rozhodně neputují žádné informace, které získal v době svého působení v Českých Radiokomunikacích. V tom si ho opravdu vážím, protože to je záruka, že informace neplynou ani opačným směrem. Jeho letité a rodinné zkušenosti, protože pochází z rodiny, která se dlouhá léta věnuje oblasti provozu vysílačů, jsou pro nás ale určitě obrovským přínosem. Ani ne tak v případě technického řešení multiplexeru, jako v komunikaci.

Na tiskové konferenci, kterou Martin Roztočil moderoval, řekl, že nemá ve vaší firmě na starosti technologie, ale spíš komunikaci s veřejností. Čím to? V Českých Radiokomunikacích dělal právě technologie, byl ředitelem úseku vysílacích služeb.

Potřebovali jsme mít v Praze nějakého zástupce, nemohl jsem tam jezdit z Ostravy každý den, i když tam teď bývám víc než často. Martin Roztočil byl tou nejvhodnější osobou z našeho kolektivu. Jsme malá dynamická firma, která dbá na dobrý kolektiv, kde se nepěstují žádné uzurpátorské postupy. Na stejném principu jsem založil všechny své firmy. Když jsem se v podstatě omylem přes Ladislava Faktora (provozovatel jihočeských komerčních rádií, pozn. red.) dostal k podnikání a rádiím, z muziky přinesl jednu zkušenost: že dobrý a stmelený kolektiv často dokáže víc než nějaká velká firma. Martin Roztočil mezi nás velmi dobře zapadl a je jedním z nás. Je ideálním člověkem pro komunikaci s firmami, klienty i médii.

Takže sázíte na to, že vás prostě dostane mezi lidi z oboru, aniž byste to museli složitě řešit z Ostravy?

Když bylo zveřejněno, že jsme přebrali kmitočtový příděl multiplex 4, začaly se na nás obracet desítky všech možných distributorů, znalců, odborníků a všichni s námi chtěli spolupracovat, takže kontakty k nám přišly samy. Není to tedy přímo Martinova zásluha, že by využíval svoje dřívější kontakty z Českých Radiokomunikací. Je ale pravda, že momentálně je hlavním koordinátorem výstavby vysílačů naší sítě. Máme několik týmů, čtyři až pět, které momentálně tráví dny a často i noci na stožárech, abychom to všechno stihli.

Co se týká vysílačů, budete využívat spíše ze stanoviště Telefóniky, nebo i vlastní rozhlasové vysílače, které už Digital Broadcasting provozuje – většinou na Moravě?

Po získání kmitočtového přídělu jsme provedli celkovou analýzu a síť jsme zrekonstruovali. Část vysílačů je z původně zamýšlené sítě od Telefóniky, ale docela velkou část jsme nahradili jinými, některými našimi rádiovými a část jsme vyhledali i u jiných provozovatelů. Původně navrhovaná architektura od Telefóniky nebyla špatná, ale byla zase až moc regionálně členěná. Zatímco my chceme, aby multiplex 4 byl celoplošný, abychom byli konkurenceschopní, takže jsme ho mírně modifikovali.

Vysílače si tedy pronajímáte i od jiných firem, ne jen od Telefóniky?

Ano.

Předpokládám, že od Českých Radiokomunikací ne.

K tomu, obávám se, pravděpodobně nedojde. I když nikdy neříkej nikdy.

Jak se k projektu televizního multiplexu 4 dostal Vladimír Železný?

Spolupracujeme spolu asi šest let. Nebyli jsme stejná krevní skupina, byť máme spřízněné znamení. Já jsem Štír, on je Ryby a s těmi já jsem vždycky vycházel naprosto skvěle. Nějak jsme si padli do oka, když jsme chystali úplně původní projekt televize Pohoda. Tehdy to byl hodně velký projekt, chtěl se pokusit nabourat pozice velkých televizí. V té době to ještě šlo, sice ne jako v roce 1993, kdy vznikala Nova, ale i v roce 2006 to ještě bylo možné, protože chyběly doplňkové televize. Byl to velmi dobrý projekt, ale posléze byl zhacen zablokováním digitalizace a udělených licencí.

Najednou došlo k zásadnímu posunu, který se nedotkl jenom nás, ale třeba i plánů Fera Feniče s televizí Febio. Ekonomicky se už tyto projekty nedaly vybalancovat. Takže jsme od původního plánu pomalu ustupovali, potom jsme ho na chvíli úplně stáhli a trh se mezitím úplně proměnil. Nejenom tím, že terestrika dnes už není pro digitální vysílání tak podstatná, jako byla předtím, ale proměnila se i spousta dalších věcí, takže najednou všechny původně plánované ekonomické modely přestaly vycházet.

Začali jsme tedy zvažovat, co dál. Celý loňský rok jsme strávili na půdě Českých Radiokomunikací, žadoníce o rozumnou cenu za šíření signálu, abychom to ekonomicky unesli. Nakonec to dopadlo jinak. To se v životě stává, že se najednou najde řešení, které vám nabízí docela příjemnou cenu, kterou jste schopni unést.

Kdo přišel s nápadem převzít kmitočty multiplexu 4 od Telefóniky?

Zajímal jsem se o ně hodně dlouho. U rádií provozujeme, včetně dnes nefunkčního Rádia Dálnice, asi 60 kmitočtů. Bez Dálnice je jich přes 30, a všechny si spravujeme sami. Napadlo nás tedy, že bychom mohli jít i do televizního vysílání. Už v době, kdy se Czech Digital Group ucházel o kmitočty pro multiplex 3, jsme s naší společností Digital Broadcasting žádali o totéž. Potom jsme se vážně zajímali o možnost technického provozování multiplexu České televize. Měli jsme na to i peníze. V tendru jsme sice neuspěli, ale náš projekt byl vyhodnocen jako jeden z nejlepších.

Když nám potom nevycházela jednání s Českými Radiokomunikacemi ohledně šíření signálu televize Pohoda, chtěl jsem začít s jejím vysíláním alespoň na severní Moravě a poptával jsem se tam, ale taky jsem neuspěl. Až se najednou naskytla příležitost vybudovat společně s Telefónikou multiplex 4. My jsme provozovatelé, Telefónica nám zajišťuje distribuci signálu.

Sehrál v tomhle rozhodování nějakou roli Vladimír Železný?

Když už jsme dělali televizi a modifikovali tento projekt, logicky u něho zůstal, spřátelili jsme se a našli k sobě cestu. Za těch šest let jsme spolu strávili poměrně dost času, sblížili se a dnes už se dá říct, že jsme stejná krevní skupina. Nebaví nás provoz něčeho, co je už zavedené, naopak chceme rozjíždět něco nového. Vladimíra Železného považuji za velice inteligentního člověka, kreativního vizionáře.

Jaká je vlastně jeho aktuální role ve společnosti Digital Broadcasting a televizi Pohoda?

Pořád stejná. V této chvíli, protože se nám rozštěpily finance, ale i energie a čas na projekty, se přípravy startu televize Pohoda neúčastní. Ale je připraven podílet se na její definitivní podobě, která vychází z jeho vize nedělat televizi stejnou, jako jsou ty stávající, ale jinou. Myslím, že našel určitou možnost, jakou cestou jít a obsadit na trhu místo, které je ještě volné. Věnuje se ale také přípravě startu multiplexu 4 a má malého syna, takže toho má taky poměrně dost.

A je to tedy tak, že Vladimír Železná je spíš takovou tváří nebo maskotem, kdo má přitáhnout pozornost k multiplexu 4 a televizi Pohoda, aby se o ně zajímala média? Kromě něho totiž v obou firmách nemáte nikoho příliš mediálně známého.

Lidé z branže to tak mohou vnímat a já tomu rozumím. Nicméně podíl nápadů a práce Vladimíra Železného je natolik velký, že se rozhodně nedá smrsknout na roli maskota, který byl jenom na image.

Zmínil jste finance. Rozjíždět celoplošný multiplex a k tomu celoplošnou televizi musí být dost nákladné. Jaké budou vaše celkové počáteční investice?

Vzhledem k tomu, že se jedná z větší části o mé peníze, nerad bych to komentoval. Řádově jde o desítky milionů korun, ale blíže bych to nechtěl specifikovat. Máte pravdu, že se nám ty projekty rozštěpily a některé věci navíc doúvěrováváme. Naší zásadou teď je, že multiplex 4 nesmí nijak utrpět, zatímco televize Pohoda může. Abychom byli konkurenceschopní a vůbec mohli vytvořit konkurenční prostředí, musíme být nejméně tak kvalitní jako stávající sítě DVB-T, a v mnohém lepší, což i budeme. Takže jakkoli v současné době nejsou finančně kráceny investice do multiplexu, to samé se nedá říct o televizi Pohoda. Byť to není jenom o financích. Práce teď máme tolik, že věci, které máme nachystány pro televizi, nestíháme zprovoznit.

Start televize Pohoda jste naplánovali na 25. června. Proč jste ho tedy nenechali na později, když říkáte, že momentálně je pro vás prioritní příprava restartu multiplexu 4? Vysílací licenci pro Pohodu jste získali teprve loni na podzim, takže lhůta při zahájení vysílání vám vyprší až někdy v říjnu.

Spouštět televizi v červnu je hloupost, to máte pravdu. Normální člověk, který se pohybuje v médiích, by to neudělal. Logicky, reklamní trh je na ústupu, lidé jezdí na dovolené… Pro nás to je ale jedinečná šance, jak televizí Pohoda pomoci multiplexu 4 v propagaci, aby si jej diváci měli jak najít, k vysvětlování… Může mu prokázat neocenitelnou službu, a to je jeden z důvodů jejího předčasného startu. Byť to možná odnese její image, což teď nejsem schopen posoudit. Nejsem si jistý, zda ji nebude nutné později rebrandovat.

Důležité ale je, že může udělat velkou službu pro multiplex. Konkurenci nejsme příliš vhod, tak používáme všech možných prostředků, jak na sebe upozornit, a toto je dobrý mediální prostředek. Ona nám to třeba konkurence zase vrátí tím, že začne nabízet lepší ceníkovou cenu za šíření signálu, kterou jsme od nich požadovali v době, kdy jsme s nimi jednali. Ale chceme co nejvíc využít vzájemné synergie.

Budou mít diváci od 25. června i jiný důvod naladit si multiplex 4, než možnost sledovat televizi Pohoda? Bude v něm vysílat i nějaká další televize?

Původně jsme si mysleli, že moc ne, protože všichni jednají se všemi a vyčkávají. Nicméně poslední dobou se ukazuje, že tam budou další televize. I některé velmi zajímavé věci, které diváky namotivují k tomu, aby si otočili anténu a proskenovali set-top-boxy a televizory.

Máte na mysli HD přenosy letní olympiády v České televizi?

Promiňte, to je jedna z věcí, kterou – vzhledem k tomu, že všichni jednají se všemi – nemohu komentovat. Bude to něco velmi atraktivního.

Ptal jsem se všech současných klientů multiplexu 4, tedy České televize, Novy a Óčka, zda od vás dostali výpověď. Všechny tři televize to potvrdily, výpovědi mají platit k půlnoci z 24. na 25. června. Potom hned začne komerční provoz multiplexu 4 s novým obsahem?

Nebude to hned, musí tam být nějaká časová prodleva, protože celou síť přeorganizujeme. Bude to trvat několik hodin. Doufám, že ne celý den, ale nelze to udělat jinak.

ČT, Nova i Óčko mi potvrdily, že s vámi vyjednávají o pokračování v multiplexu 4 i po 25. červnu. Óčko bylo jediným platícím komerčním klientem…

Ne, nebylo. Multiplex 4 je v současné době experimentální, a za test se neplatí.

Podle ředitele Óčka Štěpána Woldeho se může stát, že se do 25. června nedohodnete na nových podmínkách a tato televize buď půjde do konkurenčního multiplexu 3, nebo z DVB-T úplně zmizí. Dodal ale, že v takovém případě věří v nějaké dočasné řešení, kdy jim umožníte po omezenou dobu pokračovat ve vysílání za stávajících podmínek.

Podle mě musíme experiment ukončit a přejdeme na normální komerční provoz. Zda u Óčka nastane první nebo druhá varianta, nedokážu předejmout. Jak jsem řekl, všichni jednají se všemi. Štěpán Wolde je natolik charakterní, že to přiznává. Ne všichni v branži jsou takoví. Více méně záleží na nich.

Česká televize potvrdila, že během olympiády bude vysílat hned dva olympijské kanály v HD kvalitě. Vedle ČT 4 HD nabídne olympijské přenosy i nynější ČT 1 HD. Kavčí hory jsou ochotny všem operátorům, kteří o to budou mít zájem, poskytnout jejich signál, ale odmítají platit za jeho šíření. Co vy na to? Nebyla by to pro vás zajímavá investice do propagace multiplexu 4?

Pochopitelně by to bylo velmi zajímavé.

A bude?

To záleží na jednání s ČT.

Třetí televizí, která teď v multiplexu 4 vysílá, je Nova HD. Jak vypadají jednání o jejím případném pokračování v této síti?

Jak říkám, všichni jednají se všemi. Vzniká tady jedna velká nejistota ohledně budoucnosti, takže se i na nás obrací všichni relevantní hráči.

Prima a Barrandov?

S Primou a Barrandovem jsme zatím nejednali.

Ta nejistota, o které mluvíte, pramení z první a druhé digitální dividendy, tedy uvolňování kmitočtů pro nové mobilní služby?

Ne, myslel jsem nejistotu z toho, co se stane s trhem. Co to udělá s cenami, s rozložením dalších možných kanálů, co se stane s menšími kanály, kterých je rozhodně víc, než jen diskutované Óčko, a které teď vysílají na satelitu. Když tu najednou bude dostupná možnost pozemního šíření signálu, změní se postoj některých televizí k terestrice a divák na tom jenom vydělá.

Kolik televizí se vlastně vejde do multiplexu 4?

Sedm nebo osm, záleží na rozložení datového toku. Ale určitě s lepším obrazem než v jiné síti.

A kolik televizí musíte získat, abyste pokryli náklady na provoz multiplexu 4? Tedy kolik programových pozic z těch sedmi nebo osmi musíte nutně obsadit?

To je největší problém. Máme to spočítáno, tuším, na čtyři kanály, a při nich bychom první tři čtyři roky byli ve ztrátě.

Čtyři televize by vám stačily?

Ale pořád bychom byli čtyři roky v mínusových číslech. Takže raději bychom chtěli těch televizí více. Kupujeme moderní, kvalitní technologie. Cisco, které dodávalo headendy pro multiplex 3 a České Radiokomunikace jimi argumentovaly proti nám, nám nabízelo vlastní řešení za nižší cenu oproti tomu, které kupujeme. Jdeme do kvalitních technologií za odpovídající vysoké ceny. Nechceme šetřit na kvalitě. Mohli jsme jít jinou cestou, zvolit si nějaký levný multiplexer, co se používá pro satelity a nabídnout ještě nižší cenu. To byla i naše původní úvaha o třetinové až poloviční ceně šíření signálu oproti Českým Radiokomunikacím při pokrytí maximálně 70 procent populace. Pokud ale chceme vytvořit konkurenční prostředí, musíme jít do srovnatelného nebo lepšího provedení.

Letos chcete zvýšit pokrytí multiplexu 4 na 86 procent populace a na tiskové konferenci jste uvedli, že pokud o to bude zájem, v příštím roce jste ochotni ho zvýšit až na 95 až 98 procent. To odpovídá zákonné povinnosti pro pokrytí programů České televize v DVB-T. Počítáte tedy s možností, že jedním z vašich klientů bude ČT, která plánuje do dvou let spustit pátý a šestý program?

Počítáme se všemi možnostmi. Rozumím vám, ale víc bohužel říci nemohu. Myslíme si, že pokud ČT chce, a Petr Dvořák to i prezentoval na konferenci Digimedia 2012, vytvořit regionální kanál, a ze zákona by ho dokonce měla mít, upřímně jsme pro ni jediným možným řešením. Protože umíme doslova důsledně rozdělit kraje, kde pokrytí bezvadně kopíruje jejich hranice.

Kromě východních Čech, u kterých jste prezentovali, že budete mít společné vysílání pro Královéhradecký a Pardubický kraj.

Bohužel, za současné situace to nelze udělat jinak, ale kdyby tam byla potřeba, asi jsme ve stavu ji vyřešit.

Generální ředitel ČT Petr Dvořák nejprve veřejně připustil, že by chystaný dětský kanál, který má odstartovat na přelomu roku, mohl vysílat ve vaší síti nebo multiplexu 3, později ale řekl, že si ČT nechala udělat právní analýzu, podle které nemůže vysílat v žádném jiném než veřejnoprávním multiplexu. Ten je ale plný. Jednali jste s ČT o podmínkách, za jakých by mohla v multiplexu 4 šířit svůj dětský kanál?

Jednáme s nimi. Pravda je, že by měli vysílat ve veřejnoprávním multiplexu. Nicméně veřejnoprávní multiplex je plný, ale asi není problém ho právně rozšířit.

Jako že by část vašeho multiplexu 4 byla prohlášena za veřejnoprávní?

To jsem neřekl, možností je více.

Proč jste na tiskové konferenci nezveřejnili informace o vysílačích, z nichž začnete za týden vysílat, a ani jejich nové vysílací kanály?

Vysílací kanály jsme zveřejnili, byly součástí tabulky s kanály, jichž se dotknou obě digitální dividendy. Do budoucna můžeme mít jediný problém s kanálem 56 v Plzni. Kdyby se nenašlo jiné řešení, spojili bychom Plzeňský a Karlovarský kraj dohromady a využijeme v Plzni stejný vysílací kanál jako v Karlových Varech. V Praze budeme v brzké době po koordinaci vysílat na kanálu nad 40, ale zatím to nemáme od ČTÚ potvrzeno, takže jsme přesné číslo nezveřejnili. U Jihomoravského a Moravskoslezského kraje je to zatím otázka, máme tam kanály nad 60 a náhradní závisí na mezinárodní koordinaci, která se zdržuje, ale musí dokončena do konce letošního roku.

Budete v některých regionech využívat jednofrekvenční sítě, nebo budou všechny vysílače multiplexu 4 vysílat na samostatných kanálech?

Jednofrekvenční sítě budeme mít, někde i ze tří vysílačů. Na druhou stranu, někde ještě můžeme síť rozdělit v rámci regionu na další dvě části, což bude výhodné pro regionální reklamu, která může cílit ještě lokálněji než na celý kraj najednou.

Regionální odpojování reklamy bude ve vaší režii, nebo si ho bude spravovat každá televize v multiplexu 4 sama?

Je součástí celého komplexu headendu a multiplexace. Jednoduché inzerování na textové úrovni si mohou televize spravovat vzdáleným připojením samy. Pouze u re play, tedy videí, musí být nějaká kontrola ze strany dohledu.

Jak to vlastně budete mít u multiplexu 4 s dohledovým pracovištěm, které by mělo hlídat případné výpadky sítě?

Budeme mít dohled 24 hodin denně sedm dní v týdnu, tedy neustále. Jinak to ani nejde.

Když jsem se bavil s lidmi z Českých Radiokomunikací, tvrdili, že s dohledem to u vás není tak dobré a že ho dokonce negarantujete ani ve smlouvách.

Garance ve smlouvách máme, stačí se na ně podívat na našich internetových stránkách. Bez toho by to nebylo možné, dokonce nabízíme 99,99procentní garanci, a to jenom díky Telefónice, která to už má vymakané s Českou televizí.

Kromě televize Pohoda jste připravovali další vlastní televizní projekt Regio. Jak to s ním aktuálně vypadá?

Nemáme na něj v danou chvíli sílu ani kapacity. Ale jedna programová pozice v multiplexu 4 bude sloužit pro lokální a regionální televize, které se nechtějí účastnit žádného společného projektu a chtějí si vysílat samy. Sami jsme to navrhli ČTÚ, protože jim neustále chodí žádosti o kmitočty od regionálních televizí a není je kde brát. Proto jsme řekli, že tuto povinnost na sebe za rozumných podmínek vezmeme. Myslíme si, že je dobré vedle toho, že v ideálním případě vyděláme nějaké peníze, také udělat něco dobrého pro lidi. Jednou z možností je právě zviditelnění regionálních a lokálních televizí za rozumné peníze.

Druhá možnost bude pro veřejnou správu, které chceme navrhnout využívání regionální textové informace. Není to tak, že bychom na tom chtěli vydělávat, prostě jim to navrhneme, zda to chtějí využít a pokud ano, pustíme je tam. Ideální by bylo, kdyby byli všichni spokojení. Jdeme ale do slušného rizika, i když si poměrně dost věříme. Poslední roky dělám věci tak nějak intuitivně a zatím se mi vždycky dařilo.

Když se vrátím k projektu TV Regio, na stejné bázi má fungovat chystaný celostátní projekt TV Metropol s možností regionálního odpojování, vlastní druhou veřejnoprávní síť chtějí postavit studia sdružená v Asociaci regionálních a lokálních televizí a v podstatě totéž je i onen šestý regionálně zaměřený program ČT. To jsou tedy čtyři celostátní programy s regionálním odpojováním. Těžko se ale můžou všechny uživit.

Pro nás to je skvělá zpráva, že vzniká tolik regionalizovatelných projektů. Čím víc, tím lépe. Takové televize v podstatě nemůžou vstoupit do jiné sítě, než k nám do multiplexu 4, takže jsem velmi spokojen. Dokonce si myslím, že nastala doba a potřeba pro regionální vysílání. Svého času se touto cestou mohla vydat televize Z1 a vymezit se vůči České televizi. Jsem tedy spokojený, ale jak to nakonec dopadne, těžko říct.

Tolik regionálních programů přeci nemůže sehnat dost reklamy, ne?

To nevím. U nás na Stodolní v Ostravě to je ale tak, že čím více je barů, tím více v nich je lidí. To je jedna strana mince. Na druhou stranu ale každá z těch televizí potřebuje mít alespoň částečné zdroje, aby mohla vyrábět zpravodajství. Nevím tedy, jak to dopadne. Pouze si myslím, že by bylo rozumné, pokud ČT udělá regionální kanál, kdyby měla protiváhu v soukromé sféře. Potom by byla demokracie naplněna asi nejširším způsobem.

Na TV Regio teď nemáme čas. Všem malým televizím jsme řekli, že pokud mají zájem, ať se k tomuto projektu přidají. Nechceme se tam nějak zviditelňovat, dělat si na tom jméno. Je možné ten kanál spoluvlastnit, aniž by tam televize musely vkládat nějaké peníze, spíš by se programově propojily. Mám ale jednu velmi nelibou zkušenost s rádii, že když se sejdou dvě nebo tři stanice a mají se na něčem domluvit, je to nekonečný příběh. A jak jsem za poslední tři měsíce zjistil, u malých televizí je to ještě horší. Přitom mají logicky menší příjmy než regionální rádia, která lze poslouchat i při práci a v autě.

Chystáte ke spuštění multiplexu 4 nějakou reklamní kampaň?

Chystáme tu nejlepší kampaň, kterou si můžeme finančně dovolit: propagaci skrze televizi Pohoda a atraktivní vysílání, které nabídneme v brzké budoucnosti. Díky němu se lidé o multiplex 4 začnou zajímat a budou si ladit televize a set-top-boxy. Myslím, že v danou chvíli to udělá více než stovky billboardů. A věřím, že své udělají i odborné servery jako DigiZone.cz.

Nebude na vašich televizních aktivitách tratit Rádio Čas, které provozujete na Moravě?

BRAND24

Ne. Rádio Čas je bezvadný kolektiv bezvadně sehraných lidí, kteří si rozumí. Za ty dlouhé roky se vytříbil tak, že funguje naprosto bezvadně. Naopak, myslím si, že Čas na tom v budoucnu získá. Jednak v tom, že naši lidé z rádií se budou částečně podílet i na televizi Pohoda. Strašně se na to těší, mají na to vlohy a nadání. Nejsou to sice VIP tváře, ale to už dnes není tak potřeba. A také si myslím, že máme unikátní možnost propojit reklamní prostor v rádiu a televizi, což tu zatím nemá nikdo.

Foto: Ondřej Hošt, DigiZone.cz

Co podle vás bude tím překvapením, které přinutí diváky naladit multiplex 4?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).