Hlavní navigace

Regionální televize vytvořily síť, která nabízí celostátní zásah reklamou

4. 7. 2014
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Deset regionálních televizí má prostřednictvím agentury Czech Regio TV terestrické pokrytí 80 procent obyvatel České republiky a vyjednává o společném vstupu do TV metrového měření.

Přibyly nové programy z multiplexu 4

Po letech marných pokusů se regionálním televizím v České republice podařilo sestavit síť, která umožňuje celostátní zásah reklamou. Deset regionálních stanic, jež v prodeji reklamních časů zastupuje agentura Czech Regio TV, tak nabízí alternativu vůči celostátním kanálům, na kterých si mohou dovolit inzerovat jen firmy s většími reklamními rozpočty. Dosud agentura zastupovala jen členy Asociace krajských televizí – západočeskou TV ZAK, Jihočeskou televizi, severomoravskou TV Polar, východočeskou televizi V1 a bývalou pražskou TV Metropol – které vysílají v celoplošném multiplexu 3. Letos přibylo dalších šest stanic, většinou vysílajících v multiplexu 4.

„V tomto roce jsme síť rozšířili o R1 Morava (Olomoucký kraj), BT-V (Jihomoravský kraj), TVS (Jihomoravský a Zlínský kraj) Regionalnitelevize.cz (celoplošná především satelitní platforma) a nejčerstvěji o TV Praha a DAKR TV (Mostecko, Chomutovsko). V současné době tedy zastupujeme deset stanic, naše síť je celoplošná, s podílem terestricky šířeného signálu přes 80 %,“ popisuje jednatel Czech Regio TV Ondřej Novák. Projekt však má ještě jednu malou chybičku: televize nejsou součástí TV metrového měření sledovanosti, k dispozici mají pouze data z exkluzivních průzkumů sledovanosti v regionech, pro které vysílají od společnosti Mediaresearch. Ale i to by se mělo podle jednatele Czech Regio TV brzy změnit.


Foto: Ondřej Hošt, DigiZone.cz

Reklamní síť regionálních stanic se podařilo zkompletovat díky novým stanicím v multiplexu 4 Radima Pařízka

Dosavadní denní zásah byl 300 tisíc diváků

Firma vyjednává o vstupu do Asociace televizních organizací (ATO), která je zadavatelem elektronického měření sledovanosti. „Vstup do ATO je velmi pravděpodobný a doufám, že mu nebrání nic – jen „úřední šiml“ a nutnost vypořádat se se všemi technickými, procesními, finančními náležitostmi, které jsou se vstupem spojeny,“ věří Novák. Czech Regio TV momentálně diskutuje s ATO o konkrétních podmínkách vstupu. Cílem pak je dosáhnout dohody o přidruženém členství a zároveň se stát součástí běžně zveřejňovaných TV metrových dat. Nicméně k tomu může být ještě delší cesta. „Plánujeme, že v datech se objeví jen „řádek“ Czech Regio TV – bez rozložení na jednotlivé stanice. O této možnosti také zatím jako o jediné jednáme s ATO, protože to dává největší smysl jak procesně, tak obchodně i pro uživatele,“ upřesnil Ondřej Novák. 

A jakého průměrného celodenního podílu na trhu by podle něj mohly stanice zastupované Czech Regio TV reálně dosáhnout? „Půjde o 0,50 až 0,75% v cílové skupině 15+,“ věří Ondřej Novák. Nicméně Czech Regio TV se i tak snaží dokumentovat svůj výkon: „Souhrnný denní zásah 15+ stanic, pro které disponujeme daty z exkluzivních průzkumů, se pohybuje nad 300 tisíci diváky. Zároveň máme pro tyto stanice z října 2013 data z TV metrů ve formě tzv. technických reportů, a tudíž víme, že jejich souhrnný průměrný denní share 15+ byl 0,2 %. Další čerstvá data nabídneme trhu na podzim 2014. Jinými slovy: máme podrobná data z exkluzivních výzkumů pro každou z pěti původních stanic,“ přiblížil Novák. „Výzkumy zjišťovaly denní zásah, týdenní zásah, měsíční zásah, ATS, atd. Reprezentativita byla vždy vztažena k dané oblasti vysílání. A pro těchto pět stanic a program regionalnitelevize.cz máme také ta základní data z TV metrů,“ dodal. 


Foto: Mediaresearch

Czech Regio TV chce vstoupit do peoplemetrů a mít ve výstupech ATO vlastní řádek jako agentura Atmedia

Snaha oslovit velké reklamní zadavatele

Data stanic vysílajících v multiplexu 4 a regionálních sítích tyto výstupy zatím nereflektují. „Nově zastupované televize nemá smysl jakkoli měřit dříve, než se v hlavách diváků etablují jako terestrické. Což vzhledem k tomu, že přecházely/přecházejí na terestriku od května (TV S, BT-V) do července (TV Morava), etablují se vůbec na trhu (TV Praha) atd. nemá smysl dříve, než na podzim,“ vysvětluje jednatel Czech Regio TV. Pro agenturu jsou noví klienti velmi důležití: dosud totiž neměla pokryty důležité regiony, jako je Brno, Zlínsko nebo Olomoucko. Na mapě České republiky jí už zbývá jen málo hluchých míst: z krajských měst například Ústí nad Labem a Jihlava. 

Ondřej Novák ale předpokládá, že další regionální televize ještě vzniknou, respektive již existující přejdou na vysílací platformy s širším pokrytím, a později se stanou klienty Czech Regio TV a budou si moci, jako součást sítě, sáhnout na peníze větších reklamních zadavatelů. Už dnes se totiž firmě daří oslovovat zajímavé klienty, které by regionální televize svépomocí nezískaly. Jde například o Raiffeisen stavební spořitelnu, Provident Financial, Eo.n, virtuálního mobilního operátora Lama a další.

KL-nominace


Foto: Czech Regio TV

Jednatel Czech Regio TV Ondřej Novák dříve zastupoval Asociaci komunikačních agentur v metodologické komisi ATO. Nyní žádá pro svoji agenturu o přidružené členství v ATO.

Agentura spojila i věčné rivaly

Zastupované regionální televize přitom logicky nespoléhají pouze na Czech Regio TV: jednak si na lokální úrovni prodávají reklamu samy, jednak se některé nechávají zastupovat i dalšími agenturami (například východočeská V1 společností Atmedia). Výhradní obchodní zastoupení u Czech Regio TV mají čtyři televize. „Exkluzivně zastupujeme TV ZAK, Jihočeskou televizi, TV Polar a regionalnitelevize.cz,“ prozrazuje Ondřej Novák. U prvních dvou jmenovaných je to logické: západočeskou a jihočeskou krajskou televizi vlastní plzeňský podnikatel Alois Valter, který je zároveň většinovým vlastníkem Czech Regio TV. Ve firmě má podíl 90 procent, zbylých 10 procent patří Ondřeji Novákovi.

Alois Valter je zároveň i předsedou Asociace krajských televizí (AKTV), která sdružuje větší regionální stanice vysílající v multiplexu 3 a na podzim plánuje přijetí nových členů – televizí, které přešly na terestrické vysílání v Multiplexu 4 v tomto roce. Této organizaci přímo konkurovala další Asociace regionálních a lokálních televizí (ARLT), v níž se hodně angažuje regionalnitelevize.cz. Obě asociace v minulosti jednaly o bližší spolupráci, ale té brání zatím osobní animozity mezi některými provozovateli. O to zajímavější je fakt, že se Novákovi tyto hráče podařilo dostat pod hlavičku společného media zastupitelství a dokonce přesvědčit, aby přizpůsobili svá programová schémata tak, aby šlo v určité časy vytvořit skutečně celoplošné reklamní bloky.

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.