Hlavní navigace

Roman Mrázek: Mírný propad Primy je logický, když jsme začali omlazovat publikum

Jan Potůček

„Jakákoli změna cílové skupiny znamená, že přicházíte o původní diváky a nové teprve nabíráte,“ hodnotí programový ředitel Primy uplynulou podzimní sezónu

Doba čtení: 23 minut

Do loňského podzimu jste podle generálního ředitele Martina Konráda investovali nejvíc peněz v historii Primy. Čím to, že jste nebyli úspěšní?

Důvodů bylo hned několik a poměrně často jsme je už zmiňovali. Loni jsme měli hodně reklamy. Dobře víte, jak vypadala situace s Novou, a my jsme byli ten, kdo si peníze z reklamního trhu stáhnul k sobě. Na to konto se nám začaly prodlužovat reklamní breaky. Výkon pořadů se počítá na hrubou sledovanost a tím je potom ovlivněna sledovanost celého kanálu. Druhou velmi důležitou okolností byl fakt, že se trh rozšířil o několik nových, volně šířených televizních kanálů. Tyto nové televize si pochopitelně ukrajují především ze sledovanosti velkých kanálů. Prima tedy takzvaně „odevzdala“ svůj díl. Sami jsme také spustili nový kanál Prima Zoom, který se na tom rozmělňování sledovanosti samozřejmě rovněž podílel. A férově přiznáváme, že se nám něco nepodařilo. To se prostě stává. Jsou sezóny, kdy se vám vydaří většina formátů a sezóny, kdy se vám něco nepodaří. Nám se úplně fantasticky podařila sezóna 2012, ale rok 2013 z pohledu sledovanosti už tak fantastický nebyl. To je bohužel pravda.

Když to vezmeme po jednotlivých formátech, co považujete za největší úspěch a naopak neúspěch uplynulého podzimu?

Začnu trochu zeširoka. Primu i celou skupinu se snažíme trochu posouvat k mladším divákům. Zákonitosti trhu jsou naprosto jasné. Potřebujeme, aby naše cílové skupiny více odpovídaly tomu, co po nás chtějí mediální agentury. Pořady, které jsme začali zařazovat na podzim, tomu měly napomáhat. To se stalo, ale na druhou stranu, pokud oslovíte mladší diváky, zároveň trochu poztrácíte ty starší. Prima je tradičním médiem, jehož publikum se profiluje někde okolo věkového průměru televizních diváků, možná lehce nad ním. Pokud najednou nasadíte formáty, které jsou věkově trochu někde jinde, musí se to na výsledku projevit. Sledovanost je teď počítaná na diváckou skupinu 15+. Pokud jsme tedy nasadili mladší formáty, na této divácké kategorii se to projevilo negativně. To je asi v kostce zdůvodnění našeho propadu, i když znovu opakuji: neskrýváme, že se nám něco nepodařilo. Třeba show QI bodovala v mladší cílové skupině, ale diváci předdůchodového a důchodového věku se u ní příliš nebavili. Jinak byl ale tento formát fajn, skutečně nám pomohl Primu trochu posunout k mladším divákům.

QI jste už úplně zavrhli, nebo se někdy v budoucnu ještě na Primě objeví?

V televizi nikdy neříkej nikdy. Je to dobrý formát, ale řekl bych, že v tuto chvíli splnil svou historickou úlohu.

Když už mluvíme o QI, moderátor téhle show Leoš Mareš byl jednou z hlavních tváří loňského podzimu na Primě. Objevil se i mezi porotci Talentu a v dalších pořadech. Nyní se ale vrací na Novu, kde bude moderovat pěveckou show Hlas, která půjde proti vašemu X-Factoru. Znamená to definitivní odchod Leoše Mareše z Primy?

Ne, s Leošem Marešem jsme pořád v kontaktu. Leoš nás naprosto férově informoval o záměru moderovat Hlas. Nechci říct, že po nás chtěl přímo souhlas, ale považoval za důležité a férové, abychom o tom věděli a vyjádřili se k tomu. Neměli jsme výhrady, protože momentálně jsme pro něj neměli žádnou pracovní nabídku. Dohodli jsme se ale, že zůstaneme v kontaktu. Rozhodně spolupráci s ním neuzavíráme.

Takže se může objevit letos na podzim v další řadě Talentu, pokud ji budete vysílat?

Nic nevylučujeme.

Co se vám loni na podzim vyloženě povedlo?

To je zajímavá otázka. Obchod. Jsme v takové rozpolcené situaci, protože obchod se nám povedl fantasticky. Prima byla díky situaci, která nastala na trhu, obchodně velmi úspěšná. Ale jak říkám, podzim pro nás byl z hlediska programu a oné přehlcenosti reklamou těžký. Ale víte, co si myslím, že nám povedlo? Ukázat i mladším divákům, že tu existuje Prima. Nechci, aby to vyznívalo jako nějaké klišé, ale televize je jakási loď na dlouhé cestě. A když otočíte kormidlem, tak se pět kilometrů nic neděje a pak teprve to začne pomalinku zabírat. No a my jsme se pokusili otočit tím kormidlem.

Pojďme k jednotlivým formátům, trošku vám napovím: Křižovatky života, Divácké zprávy…

To jsou dobré věci. Křižovatky života byly něčím úplně novým. Mimochodem, je to formát, který rozhodně neodkládáme ad acta. Chtěli bychom si ho podržet i do budoucna. A Divácké zprávy? To je klasická televizní dlouhoběžka, která má hned od spuštění vynikající čísla. Osobně si myslím, že to je pořad se zásadním potenciálem. Přesně zapadá do strategie přibližování se k divákům. Opět nechci, aby to znělo jako klišé, ale je to trend.

Výkon Diváckých zpráv je hodně slušný už teď. Po jejich zavedení jste v daném slotu výrazně posílili.

Přesně tak. Uvidíme. Jak říkám, tyto formáty jsou všechny během na dlouhou trať, ale já osobně jim věřím. Když se podíváte čistě jen na čísla, vypadá to, že Prima na podzim propadla. Ano, to vám samozřejmě nemůžu vyvracet. Ale pokud chcete udělat něco jako restart, musíte počítat s nějakou – nechci říci řízenou ztrátou – dobou, kdy se vám nemusí dařit tak, jak se vám dařívalo. Ono se to takzvaně „okotí“. Já v to opravdu věřím.

U „velké“ Primy jste měli opravdu hodně velký propad, prakticky celý podzim o pět až šest procentních bodů v celodenním podílu na publiku starším 15 let.

Záleží na tom, zda počítáte září, kvartál, prosinec… Dostanete se k různým číslům. Patnáct let jsem dělal výzkum sledovanosti televizí, takže si ta čísla umím nakreslit.

Já zase dělám denní, týdenní i měsíční analýzy sledovanosti českých televizí, takže vím, že Prima se během podzimu opravdu stabilně pohybovala v meziročním poklesu minimálně o pět procentních bodů.

Já vím, však jsme se kvůli tomu na Asociaci televizních organizací (ATO) potkávali. Že tam byl propad, všichni samozřejmě víme. Otázka je, kde, v jakém oknu a v jakém dni. Když se zase vrátíme k tomu co jsem říkal: jestliže se pokoušíte něco změnit, něco malinko uhnout, musíte počítat s tím, že stoupat budete později.

Primě se nedařilo hlavně v prime time a jak jsem to tak sledoval, klesali jste od chvíle, kdy Nova předloni prodloužila Televizní noviny a posunula začátek hlavního večerního pořadu na 20:20. Vy jste potom posunuli první večerní pořad na čtvrt na devět, ale zdá se, že jste se s tou novou situací dosud nevypořádali.

Nemyslím si, že jsme na to doplatili. Prostě jsme se tomu přizpůsobili. Je to jednoduché: samozřejmě můžete mít nějakou svoji strategii, ale na trh prostě musíte reagovat, a obzvlášť pokud tak velký subjekt jako Nova provede něco tak zásadního. Ale myslím, že jsme na to nedoplatili. Udělali jsme pár opatření, ono to určitou logiku má, není to o doplácení. Když se opět vrátím k loňskému podzimu, existují tam tři velké důvody, o kterých jsem vám povídal. Zároveň tam byla snaha s tou skupinou kanálů, s tou „lodí“, něco udělat. Malinko ji pootočit. Musíme být trpěliví.

Už jsme se dotkli Talentu, jeho čtvrtá řada byla dosud nejméně sledovaná. Co to pro vás znamená? Na jaro jste už ohlásili Česko-Slovenský X-Factor, ale sledovanost těchto talentových soutěží obecně klesá. Má vůbec smysl dávat každou sezónu talentovou soutěž, navíc když konkurenční Nova s Markízou na jaro ohlásily druhou řadu Hlasu?

To byste se mohl také zeptat, když se podíváte na trendové křivky, zda má smysl vůbec dělat televizní kanál. Podíly klesají obecně všem velkým kanálům. Je to jednoduché: koláč je stále stejně velký, ale drobí se.

Dobře, ale u talentových show platíte stabilní cenu za licenci, stabilní náklady na jejich realizaci, ale jejich výkon klesá.

Ale pořád je to něco, co chceme dělat a pořád je to pro nás strašně cenné z pohledu cílových skupin.

Pořád se to vyplatí?

Ano. Uvědomte si, že jsme komerční médium. Kdyby se nám to nevyplácelo, tak to neděláme. Vyplácí se to.

A vyplácí se to především z hlediska prodeje klasické reklamy, nebo třeba prémiových sms, kterými diváci vyřazují jednotlivé interprety? Pamatuji si, že před lety, když u nás začínala SuperStar, Nova zveřejňovala počet hlasujících, ale později to už žádná televize nedělala, protože by bylo vidět, jak počet hlasujících klesá.

Úplně jednoduše: tyto pořady mají dvě obrovské funkce. Jednak čistě obchodní, tedy klasickou reklamu spojenou se sponzoringem, a potom to jsou samozřejmě imageové vlajkové lodě daného kanálu. Nemůžete u každého pořadu počítat jenom – i když to ve finále děláme – že vám vyrobí nějaká GRP´s. Musíme mít něco, co vystrkáte ven. To samé dělají všechny velké televize na světě. Mají vlajkovou loď, kterou ukazují do světa. Měl byste ji mít, alespoň my si to myslíme. A z pohledu cílových skupin je to dobré. Když se podíváte na profily a na poptávku cílových skupin, které tam jsou, tak to do sebe výborně pasuje.

Čili Talent si chcete ponechat? Pátá řada a další se na Primě určitě objeví?

Odpovím vám jednoduše – nic nevyvracíme a nic nepotvrzujeme.

Není ten formát přeci jenom unavený, nezasloužil by si třeba dvouletou přestávku?

Ale jak vidíte, teď zrovna Talent neděláme.

To vím, ale X-Factor se týká jarní sezóny. Třeba na podzim přijdete znovu s Talentem. Přitom na jaře si diváky unavíte X-Factorem.

Když se podíváte do čísel, existuje určité penzum diváků, určitá skupina, která vám na ty talentové soutěže – a je jedno, jaká soutěž to je – bude koukat vždycky. Tyto lidi to prostě baví, vrací se k tomu. Vsaďte se, že se vrátí znovu. Nepodsouvejte jim únavu.

Je v této zemi dost talentů na to, aby se každý půlrok vysílala nějaké velká talentová soutěž, nebo dokonce dvě souběžně?

Ono se to úplně nemusí vykrývat. Vězměte si, že Talent není čistě o zpívání. Hodně v něm skórují tanečníci, je tam těch disciplín více. Ano, X-Factor bude o zpěvu, ale zase je širší než jedna zpívající hlava v jiných nejmenovaných soutěžích. Dá se s ním lépe pracovat. Proto dává taky velký smysl, že tyto projekty děláme česko-slovensky. Se Slováky je nás najednou o pět milionů víc.

Ze strany diváků tu ale byla celkem patrná únava z těchto česko-slovenských projektů.

Já vím, ale stále je tam úplně jednoznačná ekonomická logika. Ono se vám u těchto talentových soutěží jednak rozšíří pole, tzn. hledáte talenty na větším písečku, a pak také ve dvou se to lépe táhne.

Plánujete s Jojkou ještě nějakou další spolupráci i na jiných formátech?

My teď s Jojkou spolupracujeme poměrně intenzivně. Jednak na X-Factoru a do budoucna bychom s nimi chtěli i nadále udržovat nadstandardní spolupráci. Dává nám to logiku nejenom ekonomicky, ale samozřejmě i díky určité podobnosti obou televizí. Neříkám, že bychom byli stejní jako přes kopírák, ale smysl to prostě dává. Jinak bychom to nedělali. Nic nás k tomu v principu nenutí, je to pro nás prostě oboustranně výhodná spolupráce.

Hlas, který Nova nasadí na jaře stejně jako vy X-Factor, už má obrovské promo ve vysílání. Kdy ho spustíte vy?

Už jsme začali castingovými výzvami. On je X-Factor sám o sobě dost známý, lidi vědí, o co jde, takže v principu naše sdělení bude takové, že X-Factor je tady. A úplně upřímně: souboje X-Factoru s Hlasem se tak příliš nebojím.

Ona taky první řada Hlasu na Nově nedopadla dobře.

Výsledky ostatních hráčů na trhu se snažíme nekomentovat.

X-Factor u nás poprvé před lety vysílala Nova. Nakolik se chcete porovnávat s těmi čísly, kterých tehdy dosáhla?

Nemůžete se porovnávat s tím, co bylo před lety. Když se dnes podíváte tři roky nazpět, díváte se do pravěku. Vezměte si, že tu jenom za posledních několik let přibývalo tři až pět volně terestricky šířených televizních kanálů. Když se podíváte tři čtyři roky nazpět, díváte se do úplně jiných podmínek a taky se koukáte do doby těsně po začátku ekonomické krize, takže to byla úplně jiná situace. Nelze to porovnávat.

Když se ještě vrátím k vrcholu podzimní sezóny, o Vánocích a Silvestru jste opět výrazně propadli, což je pro Primu každoroční martýrium. Je to dané i tím, že atraktivní akvizice si mezi sebou rozebraly Česká televize a Nova. Část sebral Barrandov. Chápu sice, že jde o část sezóny, která je z hlediska reklamy nezajímavá, ale z hlediska image to pro Primu asi není úplně ideální pozice.

Zeptám se vás jinak: jako řadový divák to zaznamenáte? My oba to víme, protože ta čísla známe. Sám jste řekl, že pro obchodní partnery tato část roku není zase až tak důležitá, a když se podíváte na běžného diváka – ovlivní ho to nějak? Úplně jednoduše: máte nějaké peníze, ty musíte distribuovat v rámci celého roku. Co s nimi uděláte? Budete je distribuovat tam, kde jsou pro vás nejdůležitější. Když vezmu Silvestr, pokusili jsme se udělat zajímavou nabídku pro mladší diváky. To se nám docela hezky povedlo a musím říct, že jsem byl až překvapen, že se ti mladší diváci skutečně dívali. Byť nám všichni tvrdili, že se tito diváci na televizi nedívají, notabene na Silvestra ne. Podíváte-li se na profil našich silvestrovských pořadů a přepočítáte si tisíce proti tisícům, zjistíte, že podíl mladých diváků byl úplně famózní. Jinými slovy, postavili jsme tam pro ně něco, co pro ně bylo atraktivní, a zároveň jsme jim ukázali, že se můžou dívat na Primu.

Je pravda, že jste na Silvestra hlavní Primu přeorientovali spíš na cílovou skupinu Primy Cool.

Do jisté míry ano, ale ono se to vždycky do určité míry sleje. Kanál za sebou táhne určité publikum a vy stavíte nějakou nabídku, takže se to sejde někde uprostřed. Ale ukázalo se, že jsme schopni tyto lidi oslovit. Samozřejmě jsme mohli na Silvestra dát nějakou tradiční programovou nabídku, to asi velmi jednoduše umíme. Ale co bychom tím dokázali? V rámci toho dne, o kterém se tu bavíme, nám to přišlo jako hrozně dobrá šance, jak se minimálně pokusit o to oslovit mladé. A stalo se.

Co se týká oněch akvizic pro vánoční vysílání, je to skutečně tak, že Prima nemá šanci získat atraktivnější české pohádky a filmy? Jsou rozebrané Českou televizí a Novou?

Už je to jinak, na rok 2014 máme nakoupené české filmy.

Všimnul jsem si, že už avizujete vysílání komedie Slunce, seno, jahody, kterou před měsícem dávala Nova.

To vůbec nevadí. Tento typ filmů je už skoro ve stadiu lidového folkloru. Lidi se k nim vrací rádi, jsou to filmy typu Marečku, podejte mi pero a podobně. Máte je už najeté takřka po jednotlivých replikách, znáte to skoro jako básničku.

Ale když je různé televize nabízejí co čtvrt rok, musí se přeci ztrácet efekt jejich vysílání, musí se snižovat jejich výkon.

Tak se podívejte na čísla. Na řadu filmů typu Slunce, seno… a další. A uvidíte, že to je úplně nepochopitelně stabilní věc. Někdy tomu sám nerozumím, ale je to tak. Lidi se k nim rádi vrací, protože je prostě znají. Televize je hodně o očekávatelnosti. Je to takové naše české specifikum.

A co jste tedy nakoupili kromě Slunce, sena, jahod?

Spousty filmů, v lednu například Copak je to za vojáka, Marečku, podejte mi pero, Jak utopit doktora Mráčka. V únoru Sněženky a machři, Pod Jezevčí skálou, Na pytlácké stezkce, Za trnkovým keřem… Prostě takové klasické české filmy, „držáky“.

Co se týká oblíbených českých dramatik, Prima v minulosti hodně bodovala vysíláním starších československých seriálů, které v posledních letech neustále opakuje TV Barrandov. Jde o majora Zemana nebo Ženu za pultem, ale i konkurenční Nova v minulosti opakovaně uspěla s Chalupáři, které teď znovu získala od ČT výměnou za olympijský hokej ze Soči. Nechystá se Prima také nakoupit nějaké starší české seriály?

Českých seriálů je hodně, dokonce i v nabídce ČT, ale ne všechno se úplně hodí pro kanál velikosti Primy. Těch super prémiových seriálů typu Chalupáři je jenom pár. Z těch reprízovatelných mezi ně patří třeba Četnické humoresky. Napočítal byste je na prstech jedné ruky, je to takové domácí stříbro.

Možná ještě Sanitka…

Ano, ale ne u všech těchto seriálů ČT nabízí vysílací práva. Ty ostatní seriály, které jsou o jednu nebo dvě kategorie níž, nejsou řešením do hlavní sezóny.

Spíš na sobotní poledne.

Ano, ale pak je otázka, jaký bude poměr ceny a výkonu. Znovu opakuji, nikdy neříkej nikdy, ale já si osobně myslím, že doba takového toho vzpomínkového optimismu, na kterém se před několika lety svezly tyto seriály, je už pryč. Začalo to vlastně reprízou majora Zemana, ale dnes už to je v sestupné tendenci.

Tak teď je trochu jiná situace, majora Zemana a Ženu za pultem na TV Barrandov sledují spíš mladší diváci z recese… Share těchto seriálů je mnohem větší v cílové skupině 15 až 54 let než u dospělých nad 15 let.

Jednak jak u čeho, a podívejte se, co to je za čísla.

Tak pro Barrandov jsou ta čísla hezká.

Přesně tak. Jenomže se podívejte na poměr kanálů typu Barrandov a Prima.

U každé stanice je výkon toho samého seriálu nebo filmu jiný.

Osobně si myslím, že dnes už se na Primu nedá umístit všechno z těch archivních seriálů. Skutečně jenom malá část by nám zahrála tak, jak bychom chtěli.

A co Prima a vlastní seriály? Máte zatím jen Cesty domů a Křižovatky života.

To je něco, čemu bychom se chtěli dlouhodobě věnovat. Na Primu tzv. nekonečné seriály patří. Byla to právě Prima, kdo s nimi před lety začal.

Po sezóně, kdy vám nevyšel seriál Obchoďák, jste tvrdili, že český divák je přesycen seriály a že tudy cesta nevede. Teď jsem ale zaznamenal výrok Martina Konráda, že byste přeci jenom měli ve vlastních seriálech posílit.

To je pravda, ona se totiž mění doba. Je to déle než rok a sám moc dobře víte, že v téhle branži je rok strašně dlouhá doba. Obzvlášť teď…

Oprášíte Obchoďák?

Aktuálně ne.

Teď jsou u nás hrozně populární původní krimiseriály. Dokonce jsem někde zaslechl, že Případy 1. oddělení, které nyní vysílá ČT 1, měly původně vznikat pro Primu.

Krimiseriály jsou populární, ale je to vždycky otázka ceny. Krimiseriál, pokud má vypadat k světu, je poměrně nákladná věc.

Josef KlímaJankem Kroupou mi před časem říkali, že i Expozitura původně vznikala pro Primu, ale nakonec ji natočila Nova. Teď máte Josefa Klímu zpátky na Primě, tak by vám mohl napsal nějaký scénář.

Mohl by, ano. Ale v tuto chvíli se soustřeďuje na vlastní formát Očima Josefa Klímy, který nasazujeme 22. ledna.

Prima má teď ale docela dost peněz z reklamy na to, aby si mohla dovolit nějaké zajímavé scénáře, ne?

Sezóna byla skvělá, ale uvidíme, jaká bude ta další.

Je potřeba do ní investovat.

V tom s vámi souhlasím.

Jak to tedy vypadá s novými původními seriály Primy?

Slovy klasika: něco máme připraveného.

Něco úplně nového? Ne nakupování nových lidí do Cest domů?

Teď bez legrácek: něco do budoucna plánujeme, ale myslíme si, že v tuhle chvíli je předčasné o tom jakkoli mluvit. Vyjdeme s tím v okamžiku, kdy bude pravý čas.

A ta budoucnost je jak dlouhý horizont?

Řekněme střednědobý.

Takže dva až tři roky?

Možná i dříve, protože jak jsem říkal, tři roky jsou v televizní branži neskutečně dlouhá doba.

Když teď začnete vyrábět nový kvalitní seriál, dřív než příští rok ho stejně nestihnete nasadit.

Já vám to samozřejmě řeknu v okamžiku, kdy s tím budeme moci jít ven. Umíme vyrábět rychle.

Rychlá výroba ale nemusí znamenat kvalitní výrobu.

My umíme vyrábět rychle, kvalitně a efektivně.

Tak to jste možná jediní na trhu. Koncem loňského roku jste si nechali registrovat několik ochranných známek s Karlem Voříškem. Všechny směřují k pořadu magazínového typu. Už víte, s čím konkrétním přijdete?

V tuto chvíli to není aktuální. Sám víte, že televize si registrují spousty ochranných známek, protože vyvíjíme spousty formátů a máme spousty nápadů. Karel Voříšek se logicky nabízel, je to naše tvář, diváky velmi oblíbená, takže do budoucna je to jedna z možností, které se rozhodně nezříkáme. Chceme do budoucna určitě využít popularity Karla Voříška.

Poslední lednový týden nasadíte do vysílání novou řadu seznamovací reality show Farmář hledá ženu. Co si od ní slibujete? Farmářovi také posledně klesal výkon.

Vzhledem k tomu, že jsem dlouhá léta seděl ve výzkumu a tyto predikce dělal, vím, jak to je strašně těžké. Myslíme si, že Farmář by nám měl určitě zahrát něco okolo očekávaného průměru, protože to okno bude velmi těžké.

Kvantifikujte očekávaný průměr.

Já vám to neřeknu, i kdybyste po mě skákal. Myslím si, že zahraje dobře. Chápu, že vám je tato formulace k ničemu, ale upřímně si myslím, že to vyjde. Farmář už je zavedená značka, je velmi dobře udělaný, lidi ho znají, je tam koktejl všeho, co pořad tohoto typu má přinášet a myslím si, že tato řada bude podařená.

Zdeněk Pohlreich je taky značka, ale na podzim se ani jednomu z jeho tří premiérových formátů extra moc nedařilo.

A viděl jste, jak se daří opakovaným dílům jeho Ano, šéfe?

Podle toho, kdy se nasadí, ale většinou to bylo na reprízy slušné.

Přesně tak. My teď v úterý a ve čtvrtek poněkolikáté reprízujeme Ano, šéfe! Minulý týden mělo podíl přes 17 procent. Já vím, že jdou pozdě večer, ale pořád to je prime time a na reprízu je to fantastické. A když už jste se dotkl našeho podzimního Pohlreicha, já si nemyslím, že to byl neúspěch. Sobota večer je prostě strašně těžké okno. Šli jsme tam proti ostatním hráčům na trhu a ti po nás pálili ze všech kanónů. Ta konkurence proti nám byla opravdu strašně silná.

Ale to jste věděli, že to tak bude.

Ano, ale zase na druhou stranu, pokud se jenom stáhnete do obrany a budete si říkat: proboha, tam bych radši neměl s ničím vycházet, tam je strašně silná konkurence a protihra, tak v principu nevystartujete nikdy s ničím. Protože pořád budete v defenzivě. Zkusili jsme to, nějakým způsobem nám to zahrálo, a já si myslím, že to vůbec nebylo špatně udělané. Mimochodem, Zdeněk Pohlreich to fantasticky zvládl. Pro něj to byla premiéra, šlo o přímé přenosy v sobotu večer v osm hodin. Nad jeho výkonem je třeba smeknout.

A nebyl o sám trochu otrávený z tak nízké sledovanosti?

Počítejte to na share a na tisíce diváků. Já si myslím, že na tisíce diváků to nebylo mimo obvyklá čísla Primy. Ba naopak. A hlavně zase: když se vrátím k tomu, co jsem vám řekl už několikrát, měli jsme tam parádní afinity. Ten pořad nebyl špatný ani z obchodního pohledu. Jak říkám, když se dostanete do defenzivní role – a nemusíte být televize, stačí, když prodáváte auta nebo vyrábíte nábytek – tak se z ní nikdy nevyškrábete. Prostě musíte počítat s tím, že se vám něco podaří a něco ne, něco půjde jinak, něco vám – v našem případě – dodá afinity. Tak to prostě je.

Neškodilo Primě na podzim časté přesouvání pořadů a „červené změny“, kterými jste už pověstní?

Tato otázka je velmi sugestivní, musím vám na ni odpovědět ano, příliš časté změny obvykle televizní sledovanosti uškodí. Ale jedna věc je, že musíte reagovat na situaci na trhu, ať chcete nebo ne. Druhá věc, že máte spousty faktorů, které vůbec ovlivňují to, co můžete nebo nemůžete vysílat, a na to musíte taky reagovat. No a třetí věc je, že my to víme. Několikrát jsem to už v rozhovorech říkal: je to jeden z nejdůležitějších úkolů programu. Pokud byste se mě zeptal na to nejdůležitější, co bych do budoucna chtěl pro Primu…

Řekněme, že se vás na to ptám.

Jsou to úplně jednoduše dvě věci: stabilita schématu a kontinuita. Je to úplně jednoduché: aby diváci věděli, co u nás kdy najdou. Samozřejmě to nikdy nepodržíte v tom rytmu, že vždycky bude v úterý od 21:40 Farmář nebo Ano, šéfe!, ale podržíte žánrovou kontinuitu.

Podobně jako u Cest domů, kde si už léta držíte sloty v pondělí a ve středu od 20:00, respektive 20:15.

Ano, na tom fungují všechny dlouhodobé seriály. Není to o ničem jiném než o zvyku. Že každé pondělí a každou středu mám na Primě Cesty domů. Je to taková stabilita v tom nejistém životě diváka. Hrozně bych chtěl podržet Primu v nějakém rozumném navazujícím běhu. Aby diváci věděli, tak jako už mají zafixované, že v pondělí a ve středu vysíláme seriál, že v úterý a ve čtvrtek bude také něco konkrétního, že něco bude v sobotu a něco v neděli. A bude to minimálně podobné alespoň žánrově. A to je podle mě úplně jednoznačně nejdůležitější věc pro celou programovou skladbu a budoucnost Primy.

Pojďme k vašim tematickým kanálům. Výkon Primy Cool poslední dobou klesá, naopak Prima love po mírném přeformátování trochu roste a Prima Zoom stagnuje. V čem spatřujete příčiny poklesu Coolu?

Bavíme se o poklesu v řádu desetin procent. Kanály přirozeně kolísají, a speciálně Cool je v tom specifický. Z terestrických kanálů, které dnes na českém trhu existují, je jednoznačně nejvybroušenější.

Ano, pochvaluje si ho i Vladimír Železný jako jedinou unikátní televizi u nás.

Ano, má specifické publikum, a to mění svoje svoje chování v průběhu roku. Takže úplně logicky v určité části roku mají diváci Coolu úplně jiné starosti a nedívají se na svoji oblíbenou stanici, tudíž její podíl nějakým způsobem klesne. Ale jak říkám, bavíme se o desetinách procenta. Na druhou stranu, do jara může Cool nastoupit hodně silný. Takže z toho nepanikaříme. Cool má fantasticky vystavěnou pozici, má úžasně vystavěné pevné jádro diváků. Dělali jsme si na něj spousty výzkumů a Cool má nejsilnější pevný vnitřek, ať to porovnáváte s jakýmkoli velkým kanálem. V poměru k jeho velikosti to je prostě úplně fantastické.

Zmodrání, respektivě zfialovění Primy love se vám podle jejích výsledků zřejmě vyplatilo.

Říkejme tomu spíše odrůžovění. Dávalo to smysl, ten kanál byl možná i díky původní barvě trošku moc naklopený k ženskému divákovi, což mohlo do určité míry odrazovat mužského diváka.

Prima love měla velmi slušnou sledovanost VyVolených, díky nim šel její podíl na podzim nahoru.

Ano, je to tak. Je to něco, co Primě love velmi pomohlo. Mimochodem, VyVolení byli velmi úspěšní na internetu. Ale když se vrátím ke Coolu, u něj není třeba panikařit, Cool je potřeba podržet v požadované kvalitě. A pak ten kanál svoji budoucnost má krásně nakreslenou. Co se týče Primy love, tam jsme asi na začátku cesty. Chceme s ním ještě nějakým způsobem pracovat, protože si myslíme, že Prima love má mnohem větší potenciál. Ale je potřeba s tím kanálem pracovat. Nemyslím si, že Prima love řekla svoje poslední slovo.

Když mluvíme o potenciálu, u Primy Zoom ho Martin Konrád odhadoval až na šestiprocentní podíl na publiku starším 15 let. Stále si myslíte, že může dosáhnout takových čísel? Teď se pohybuje na třetině tohoto výkonu.

To víte, že se toho dá dosáhnout. Je strašně důležité, na koho se zaměříte. Protože jde z principu o dokumentární kanál, existují nějaké dvě skupiny diváků, které se na něj dívají. První skupinu tvoří takoví ti pravověrní dokumentaristi. To jsou ti, kteří jdou opravdu za dokumentem a za poznáním. A pak je druhá skupina, která je možná větší, a ta na tento kanál chodí za takzvaně pohyblivými obrázky. To jsou ti, kteří si ho pustí třeba jako kulisu. Prostě rodiče pustí ve čtyři odpoledne Primu Zoom, protože tam jsou hezké obrázky z přírody.

Myslel jsem, že ty dvě skupiny jsou militaristi a milovníci zvířátek.

Ne, takhle žánrově se to kupodivu nedělí. Nám se to spíš dělí na ty dvě zájmové skupiny podle úrovně pozornosti. A pracovat je potřeba s oběma. A potom se s tím dá pohnout. Víte, ono záleží na tom, jakým způsobem teď bude vypadat trh. Vezměte si, že během posledních tří let prošel úplně překotným vývojem. Pomalu nebyl půlrok, abyste na klasickou anténu nenaladil novou televizní stanici. Takže lidi tříštili pozornost mezi nové televize a než si navykli, co je jim blízké a co sledovat nechtějí, chvíli to trvalo. Nevím, uvidíme, co nám přinese budoucnost. Chystá se na nás DVB-T2, spousta dalších technologií…

Prima nechystá nějaký pátý kanál?

To je krásná otázka. Řekněme, že v nejbližší budoucnosti se k něčemu takovému nechystáme. Já bych hrozně rád – a teď mluvím čistě sám za sebe, nikoli za korporaci – zastabilizoval stávající kanály, které už máme. Máme čtyři programy, na těch se dá ještě leccos dokázat, a to je teď podle mě klíčový úkol. Z toho, co máme, dostat maximum.

Spolumajitel Primy Ivan Zach vlastní i rozhlasovou skupinu Radio United. Chystáte s ní nějakou užší spolupráci? Nějaké cross promo v rámci jedné mediální skupiny?

PR Summit tip Alza

Rozhodně by to dávalo logiku, v rámci jedné mediální skupiny bychom do budoucna rádi spolupracovali.

Foto: Ondřej Hošt, DigiZone.cz

Našli jste v článku chybu?