Kolik aplikací průměrný člověk používá (nikoliv tedy má nainstalovaných) na chytrém telefonu? Uvážíme-li existenci milionů aplikací pro iOS, Android, BlackBerry i Windows Phone, tak bychom snad mohli doufat v nějaké vyšší číslo. Podle jedné starší studie je to ale pouze pět aplikací, ve kterých uživatelé tráví 80 procent času. V průběhu měsíce je to ale už trochu lepší, v průměru se dostaneme na 24 aplikací.
Na špičce je Facebook a asi nepřekvapí, že mezi dalšími jsou WhatsApp a Snapchat. Navíc už řadu měsíců dochází k významné změně v chování uživatelů mobilních telefonů (ale i sociálních sítí) – lidé se postupně přesouvají do chatovacích aplikací.
Podobnou situaci známe z doby, kdy ještě někoho zajímal web a to, kolik webů lidé používají a navštěvují. Z minulosti víme, že i v tomto ohledu byla čísla poměrně omezená. Průměrný internetový uživatel měl pouze několik oblíbených zpravodajských webů a několik webů, kam šel za zábavou. A tím to končilo.
Podle podobného schématu by měly nakonec fungovat i dnes tak módní chatboty. Uvažuje nad tím ostatně i No One *Needs* Your Bots, kde chatboty a jejich možnosti staví na roveň tomu, co známe z mobilních aplikací. Uživatel je musí dokázat objevit a poté je také udržet v dohledu - chatbot tedy musí umět „přesvědčit“ uživatele, aby jej dlouhodobě používal, ale také aby na něj nezapomněl kvůli záplavě dalších chatbotů.
Ve finále to nakonec nemůže vypadat nijak jinak, než jako to vypadá ve výše uvedeném případě mobilních aplikací. Uživatel si dokáže zapamatovat pouze omezené množství chatbotů, které poté možná bude používat. Pokud tedy chatboty opravdu nezískají výrazně vyšší inteligenci a s pomocí kompletního přístupu k obsahu chatu a pochopení psaného obsahu nebudou „vstupovat do hovoru“.
To je reálná možnost, ale nedojde na ni v blízké budoucnosti a vývojáři ještě budou muset překonat řadu problémů (v naší části světa třeba i tu maličkost, že nemluvíme anglicky). Jedním z nich bude i to, nakolik bude „vlezlost“ chatovacích botů přijatelná a jak dlouho bude trvat, než se ji naučíme vnímat jinak než dnes.
Do té doby se tvůrci chatbotů musí smířit s jedním podstatným problémem: jejich chatbot na tom prostě bude stejně jako miliony aplikací v App Store či Google Play. Nebude mít uživatele.