Jak jsou na tom samořídící auta s bezpečností? Google své vozy bez řidiče testuje už šest let a velmi pomalu se blíží jejich možnému nasazení do provozu. Reakce na text, který zveřejnila agentura AP, ukazují, že debata kolem jejich budoucího vypuštění na silnice bude ještě hodně bouřlivá.
Auta Googlu ujela za šest let testů 1,7 milionu mil (asi 2,7 milionu kilometrů) – přibližně 1 milion z nich (asi 1,6 milionu km) skutečně v automatickém modu. Za tu dobu se zapletla do 11 drobných nehod, prozradil šéf projektu Chris Urmson. Nikdo se při nich nezranil a škody byly jen malé. „Ani jednou nebylo samořídící auto viníkem nehody,“ dodal.
Sedmkrát do něj narazil jiný řidič zezadu, hlavně při zastavení na semaforech, ale také při jízdě po silnici. Další nehody zahrnují odření boku a srážku s autem, které projelo stopkou. Většina (celkem osm) nehod se odehrála v městském provozu.
Urmson dále uvádí, že Google při testovacích jízdách sbírá data, která mu pomáhají analyzovat chování řidičů na silnicích. A výsledky podle něj ukazují na nezodpovědné chování lidských řidičů. „Naši řidiči se často setkávají s auty přejíždějícími mezi jízdními pruhy, zaznamenali jsme i řidiče, kteří si četli knížky, nebo dokonce jednoho, který hrál na trubku,“ popisuje.
Hodně nebezpečným místem jsou podle něj logicky křižovatky a lidští řidiči dělají velké chyby také při odbočování a sjezdech na vedlejší silnice.
Co říkají statistiky
Další podrobnosti o nehodách, kterých se jeho auta účastnila, Google neprozradil a zveřejnit je odmítají i americké úřady. Agentuře AP úředníci v Kalifornii sdělili jen to, že od září registrují celkem čtyři nehody samořídících aut.
Při dvou z nich podle anonymního zdroje AP bylo auto řízeno automatem, při ostatních dvou řídil člověk. Při všech se auta pohybovala rychlostí pod 10 mil za hodinu (cca 16 km/h). Není tedy divu, že se při takové rychlosti nic moc nestalo.
K jedné z nehod se přihlásila firma Delphi, která auta také testuje. Do boku jejího vozu, který ve chvíli nehody řídil člověk, narazilo jiné auto. Svolení k testům má podle AP pět dalších firem, všechny ale popřely, že by nějaké nehody měly. Zbylé tři nehody tak zbývají na Google, který má zároveň na kalifornských silnicích nejvíce samořídících aut – 23 z celkových 48 s povolením.
AP na základě statistik naznačuje, že se auta bez řidičů účastní drobných nehod trochu moc často. „Celostátní míra nahlášených nehod bez zranění je podle National Highway Traffic Safety Administration kolem 0,3 na 100 tisíc ujetých mil. Jedenáct nehod Googlu za 1,7 milionů mil by znamenala 0,6 na 100 tisíc mil,“ uvádí agentura.
Sama ale dodává, že čísla výrazně zkresluje známý fakt, že se velké množství drobných srážek ve statistikách vůbec neobjeví, protože je řidiči nenahlásí. Vyvozovat z nich nějaké závěry je tedy dost ošidné.