Hlavní navigace

Názory k článku SAP: Operátoři potřebují kromě nových služeb i konkurenci, která přinese inovace

Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.

  • 4. 10. 2014 23:42

    JKL (neregistrovaný) ---.i4g.tmcz.cz

    Podobné diskuse už přišly s křížkem po funuse. Z operátorů už jsou jenom trubky a velké peníze tečou přes internetové a technologické firmy.

    Je to asi jako kdyby se někdo probudil na jednotce intenzivní péče, trčely z něj kapačky a pípaly okolo přístroje a dotyčný prohlásil: "Mám to! Fakt bude lepší si zapnout pásy!"

    Aby operátoři nebyli "jenom trubky", tak by taky museli nabízet nějaké unikátní technologické služby. To ale nedělají a navíc i všechny projekty, které přímo nesouvisely se základním telco provozem, tak ukončili - například velmi úspěšný gamezone.cz atd.

    BigData v podání operátorů, kdy chtějí prodávat šmírování vlastních zákazníků, jim rozhodně nepřidá na pověsti ani penězích. Něco sice vydělají, ale mnohem víc ztratí.

    Takhle kdyby začli provozovat například vlastní kopie Netflixu, Gmailu, Facebooku a propagovali to například vyjmutím z FUP, tak by se u nich miliony uživatelů dobrovolně zaháčkovali.

    Zrovna jako v dobách Gamezone bylo vážně spousta lidí připojených přes ADSL místo kabelovek, i když měli horší kvalitu linky a větší měsíční platbu, jenom aby měli přístup na GameZone zdarma, protože od jiného ISP by museli platit za přístup na server podle každé hodiny a nedoplatili by se.

    Zrovna tak by v dnešní době mohl uživatel chtít být u operátora, protože z jeho sítě se podívá zdarma na své oblíbené filmy a seriály, navíc tam získá obrovský prostor pro e-maily, které mu neodečítají FUP a podobně. Tyhle služby ale operátoři nenabízí...

    Nemají se pak co divit, že jim zákazníci nejsou věrní, když všichni nabízí to samé:
    Neomezené SMS, Neomezené minuty, 1 GB dat za 700 - 750 Kč.

    Lidi z měst, kde je kvalitní signál na všechny tři skutečně nemají důvod proč mít zrovna někoho konkrétního. Číslo si přenesou a konkurence nabízí úplně to samé...

    Jediné, co operátoři nabízí "navíc" jsou trapné slevy-neslevy u partnerů. Ale to skutečně není důvod proč zůstávat u jednoho operátora.

    A dostali se tak do situace, která nemá v jakémkoli jiném businessu obdoby - uživatel přechází i kvůli blbým pár desetikorunám měsíčně.

    Což je jinde nevídané! Například v hospodě nikdo neodejde jinam jenom proto, že pije pivo za 26 Kč, ale jinde ho mají za 24 Kč. Nebo si nekoupí jinou knihu jenom proto, že stojí 190 Kč, ale ta co se mu líbila původně stála 220 Kč.

    Operátoři se ale vlastní tupostí dostali do situace, kdy lidi odchází jinam třeba i kvůli padesáti korunám měsíčně. U firem se klidně perou ještě o menší částky... :-D

  • 5. 10. 2014 18:30

    P2010 (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz

    Takhle kdyby začli provozovat

    Takhle kdyby zacli provozovat sit s pokrytim jako v okolnich zemich. To by byl hit.

  • 6. 10. 2014 7:41

    Jaromír Adámek

    Nj, zřekli se služeb a teď "pláčou".

    BTW, vedlo to u mě, jako akcionáře k zamyšlení. 15. budu kupovat další akcie (Pegas Nonwovens a nebo O2) a říkal jsem si, jestli nekupuji O2 jen ze sentimentu. Oni sice pořád vydělávají a vyplácejí stabilně dividendu (naštěstí už jen ve výši čistého zisku), ale stejně O2 neexpanduje a říkám si, jak budou vypadat zisky za pár let, když přes ně vastně jen tečou data...

    Snad budou aspoň neutrální. Poskytování návštěvníků a jiných velkých dat se mi nelíbí taky. Prodávají nás jako opičáky :(.

  • 6. 10. 2014 10:40

    a. dlouhy (neregistrovaný) 193.29.76.---

    Co je to operátor?

    Firma co si od státu koupí frekvence, nechá si postavit stožáry, nechá si postavit síť (dneska i nechá si provozovat síť), nechá si postavit core network (ústředny) a pak si na to nechá udělat reklamu.

    Vlastní činnost je v tom že dle služeb zákazníků nastavuje síť a za to je kasíruje a řeší jejich trable. Tzv. péče o zákazníka. I když i toto se s příchodem značkového předprodeje (v Čechách se to nazývá virtuální operátor) začíná outsourcovat mimo firmu.

    K tomu příslušné řídící a obchodní struktury, údržbáři příslušných IT systémů, účetní a pod.

    Celé výše uvedené stojí a padá na frekvencích. Ty má jen operátor a pokud si s kolegy konkurenty rozumí, business jede jako po drátkách.

    A teď jako že operátor vstoupí na trh kde si může podnikat každý. Nechá si postavit datatacentrum, najme ho firmám co do něj dají své mrakové aplikace ... co to toho může operátor přinést, aby z toho měl svých 30+ procent marže na které je zvyklý? Společné vyúčtování zákazníkovy na jedné faktuře? Cílený marketing na své zákazníky? Hmm, není to trochu málo? Leda tak to, že data z jeho aplikací budou mít v jeho síti přednost před jinými (sbohem síťová neutralito). Pak by ale nepotřeboval ty datacentra, stačil by nějaký box na řízení IP provozu napojený na databázi výpalného.

    Proč bych si měl kupovat mrakovou aplikaci od operátora X? Abych pak nemohl přejít k operátorovi Y?

    Přijde mi to jako nějaké chiméry managerů co se snaží vydržet v křesle o pár kvartálů dýl (viz. fiasko jak se snažil Telecom dělat kdysi vlastní obsah, zdravím pane Dočekale). Nebo mi něco zásadního uniká.

    Co může firma provozující radiovou přenosovou síť nabídnout jiného než kdokoliv jiný? Po technické stránce přenášet informace o pár vrstev níže než je IP. Třeba taková SMSka (dle mého názoru poslední pořádná inovace, co z telekomunikací vypadla). Z hlediska rychlosti a nároků na radiové zdroje tomu nemůže žádný IP provoz konkurovat. Jenže podobné úvahy by znamenaly aby operátoři zaměstnávali lidi co vědí "jak se kola točí". Místo toho nakupují black boxy z dálné Asie a to včetně zajištění provozu.

  • 3. 10. 2014 9:16

    bez přezdívky

    Tohle mě donutilo udělat si tu registraci. :-)

    Prosimvás, jestli to čte kdokoli ze SAPu: vaši snahu cpát se do věcí, jejichž běh zajišťuje váš soft, celkem chápu. Jste velká společnost, snažíte se být velkým hráčem.
    ALE: mě osobně se to nelíbí z následujícího důvodu: SAP R/3 je neuvěřitelně silný nástroj. Tak silný a rozsáhlý, že jeho implementace je pro mnoho firem doslova krvavá. Ale pokud se podaří, je to super. Takže abych to neprotahoval: přestaňte prosím aspoň na chvíli kafrat do kšeftů vašich zákazníků a soustřeďte se na podporu implementátorů! Protože ta je podle mého žalostná a kazí vám dobré jméno! SAP může být sebelepší, ale klíčová je implementace. A i špatná implementace je sakra drahá a to je průšvih.

    Zkusím přirovnání: firma vyrábí spalovací motory pro auta a zbytek nechává na jiných firmách. Občas se tak objeví super vozidlo, sladěný celek, ale za 3 miliony a výš. Většinou ale potkáváte auta za půl mega, která jsou bez dveří, řídíte švihadlem nataženým ze zadního sedadla a spolujezdec vepředu vám hlásí barvy na semaforech, benzín tankujete do tří nádrží, protože to bylo ve třech různých servisech... Ale motor, motor je panečku kvalitka!!! :-D

  • 5. 10. 2014 13:24

    Ano (neregistrovaný) 88.103.137.---

    Tseska ofce chtit inoface? Tseska ofce zaradit zpatky, tu nebyt deutschland.