Naopak, autistovi se hůř vysvětluje "nemusí".
Když je nějaké pravidlo (přijde revizor, ukážeš průkazku), tak je to fajn. Horší může být, když ji revizor nechce vidět (už ho zná). Ale tohle jsme taky zvládli, už dávno (autistickej je chlapec sice dost, ale známe mnohem těžší případy, kde by to nefungovalo).
Myslím že věci s IoT si nebudeme pořizovat dobrovolně. Dostanou se k nám jako součást nejrůznějších spotřebičů a výrobků. Budou hlídat parametry užívání aby měl výrobce důvod ukončit záruku, případně aby mohl obratem vnutit servisní zásah nebo aspoň prodat materiál na nezbytnou údržbu.
"Vy v té pračce moc perete!", "Nevyčistil jste včas filtr!", "Vy jste v těch botách moc chodil!", "Neošetřil jste každoročně dřevo naší předepsanou lazurou!" nebo "Vám ale na ten nábytek svítí slunce!" a podobně.
Některé přístroje již dnes mohou disponovat jednoduchou indikací (třeba mobily mají indikaci navlhnutí) nebo mohou mít vnitřní paměť kam se parametry užívání ukládají (určitě automobily a mnohé další). Ale s IoT to bude dotaženo k naprosté dokonalosti.
Stávající obchodní model těchle hraček spočívá v tom, že cosi měří data a posílá je do cloudu. V tom clodu si zdarma přes úžasné aplikace v tabletech můžete malovat barevné grafy. A celé to žije (mělo by žít) z toho že majitel cloudu data o chování oveček někomu třetímu prodává. (víme kdy lidi sekají trávu a jak často koukají na televizi a tak podobně.)
Za sebe mohu říct jen. Děkuji nechci. Troufnu si říct že nejsem moc velká vyjímka.
Pro domácnosti jde stále zatím jen o hračky pro nadšence, ale možná se časem něco najde.
Opravdový obchod se ale zaměřuje na podniky a státní správu. A tam je užitečných aplikací mraky.
To jedno slovo v sobě skrývá mnoho úkolů a technologii:
- jednoduchá a levná čidla
- pokrytí sítěmi (SIGFOX a další)
- sběr dat
- poskytnutí výstupů z těchto dat
Představa ledničky, co si sama objednává jídlo je tedy spíš závádějící a z IoT má málo společného.
A ty mraky využití? Spoustu z nich už určitě znáte, tak třeba
- čidla vlhkosti rozházená po poli pro automatické zavlažování
- vyhodnocení dat z parkovišť ve městech pro lepší směrování řidičů
- čidla pro měření energií (za účelem vzdáleného odečtu, průběžného přehledu pro zákazníka, či vhodnou distribuci energií pro dodavatele)
- teplotní čidla pro vzdálené vytápění
- atd.
Většina z uvedeného se dá řešit na lokální úrovni (nepotřebujete internet), ale museli byste si pak k tomu vybudovat veškeré technologie (přenosovou síť, datové úložiště, uživatelské rozhraní atd.). Zapojením internetu a cloudu se to celé dá nabízet jednoduše jako služba (kupte si, jaká chcete čidla a tady máte aplikaci pro zpracování dat a api pro napojení na vaše systémy).
Aby si náš autistický syn dobře čistil zuby, koupil jsem mu elektrický kartáček na zuby. Ten má bluetooth a k tomu appku do Androidu, která sleduje, jestli si majitel čistí zuby pravidelně a jak dlouho.
Mnohem líp posloužily přesýpací hodiny.
Jeho sourozenci (všichni mají občanky) si při zjištění BT v kartáčku na zuby spíš klepou na čelo.
Takže ta otázka IoT tady je v podstatě stejná: musí to k něčemu skutečně být. Ale třeba se pro tu technologii najde nějaké poněkud jiné a nečekané uplatnění, jen to zatím nevidíme.
A jako BT v kartáčku na zuby: u nás sice nic, ale třeba to někdo skutečně používá.
Protože IoT jak se dnes rozvijí tohle vůbec neumožnuje. Tady jde o přímé spojení přes internet mezi tím jedním "chytrým produktem", a serverem dodavatele. Že by se do toho mohl nějak příliš hrabat zákazník, sám ta data zpracovávat, popřípadě nějak propojovat a koordinovat v rámci celé domácnosti, o tom v téhle technologii ani zmínka. Ono to stejně bude každý pes jiná ves, od různých dodavatelů, jinak šifrované, s různou strukturou dat, bez nějakého meziukládání u klienta..
Jo, tohle bude zajímavé, jak bude vnímáno soukromí za nějakých dvacet třicet let, až se ekonomicky nejaktivnější generací stanou ti, kteří mají od narození profil na Facebooku a (v některých případech doslova) o každém jejich prdu ví široké okolí.
Argumenty pro soukromí (v současném chápání) jsou jen jakýsi nepřirozený stud (máme vnitřní potřebu skrývat věci, které lidstvo historicky vzato skrývá jen chvíli) a obavy ze zneužití "citlivých" informací "Velkým bratrem", jenže i to může fungovat jen díky tomu studu, kdyby se všeobecně vědělo a hlavně přiznávalo, že "to dělá každý", už by nešlo o páku na jednotlivce.
Jenže jak to souvisí s IoT? Dá se z toho odvodit leda to, že za pár desítek let budou lidé možná ochotni do cloudu posílat jakákoliv data. Ovšem to pořád neodpovídá na otázku, k čemu to bude dobré, kde je ta killer feature?
Online kamerový systém - už dávno se používá. Prostě možnost připojit se na kamery hlídající třeba právě prázdnou chatu online a zkontrolovat, že je vše v pořádku.
Vyhřívání - možno nechat vyhřát objekt dřív, než k němu člověk přijede. Opět dlouho se používá.
Inteligentní lednička - podle volitelného programu doobjednává zboží, které dojde, hlídá data trvanlivosti.
Přistavení auta. Možnost nechat ho nastartovat (zahřát) a aspoň vyjet z garáže, než bude možnost přímo mít i auto, které bude samo řídit a pro člověka dojede, kam bude potřeba.
Automatická sekačka, uklízecí roboti, zavlažovací systém a řada dalších věcí kolem zahrady...
tak když jim to vyzvonítě, to nemá nic společného s technologiíí ale s absencí rodičů. když leaknete že to děláte ztráci daná technologie smysl. pro vás to má být vodítko budu se synovi víc věnovat v kontrole že si čistí málo - zrovna autistovi budete asi docela problém vysvětlit pojem "musí" nějakej termín.
a ano samozřejmě je varianta rituální tj čistí se dokud se hodiny nepřesypou.
Uvědomme si, že ještě nedávno měli někteří lidé domy plné sluhů anebo otroků. U souložení jim držel svícen sluha. Někdo cizí je oblékal nebo umýval.
Dnes se lidi ošívají, když na ně má "koukat" kamera. Přitom nemají problém cpát i nejintimnější údaje na stránku soukromého provozovatele a vůbec jim nevadí, že soukromá zpráva a fotka nemusí být zdaleka soukromá (moje několikagigabajtová sbírka leaknutých fotek z libimseti by mohla vyprávět)
Je tedy zřejmé, že nejde jen o to, aby existovala správná technologie. Ale také musí být přítomna ve vhodném čase a na vhodném místě.
Dle mého názoru je IoT něco jako virtuální realita (nebo 3D - vzpomeňme VRML) před 20 lety. Technologie už cosi zvládne, ale doba na to ještě nenastala.
Přesně tak. Jen je zajímavé, že spousta takových věcí už šla udělat velice jednoduše i "analogově", např. detekce toho, že bedna se zmrzlinou prošla teplotami nad bodem mrazu = dvě kostičky ledu, z toho jedna obarvená na červeno, v igelitovém samolepicím pytlíčku. Jakmile to povolí, barvy se smíchají a je to jasné. Asi muselo přijít to všeobecné povědomí, že je dobré sbírat data, a řešení znamená vytvářet, když ses nad tím zamyslíme, příšerně složitou infrastrukturu - čidlo s baterkami, pokrytí sigfoxem či lorou, cloud nad tím, poskytovatel, vyhodnocování, informace konečnému uživateli. Ale tak to je dnes skoro se vším, proč dělat věci jednoduše, když to jde složitě a v tom potravním řetězci se uživí řádově víc lidí.
"Musí řešit něco užitečného, něco, u čeho si lidi řeknou “sakra, to teď dělám, a zabere mi to hodně času a sil / je to protivné / je to složité a nevím, jak bych to dělal, ale hodilo by se mi to”. Co to bude?"
Uklizečka. A na internet ji nepustím, maximálně ji budu přes internet hlídat.
jaké revoluce byly v elektronice. Už jsem zapomněl, jak to tam bylo, tak si to vycucám z prstu.
Byla éra rádií - každý chtěl mít rádio, tak výrobci nestačili vyrábět a obchodníci prodávat. Pak měl rádio skoro každý, výrobci neměli co vyrábět a obchodníci se nudili v prázdných kšeftech. Pak následovala éra televizorů - walkmanů, diskmanů - počítačů - mobilních telefonů...
A teď se zkoumá, na co lapit hejla ... ehm co nabídnout zákazníkovi, aby zase otevřel prkenici a když tam nic nemá, tak aby si na to půjčil.
BTW: Vy zpátečnící ještě nemáte internet věcí ve splachovadle na záchodě? Co tedy děláte, když uděláte nějakou neinternetovou věc do mísy?
článek mě zaujal, trefa do černé a jsem rád, že to tady zaznělo, jsem technická hračička, ale tohle šílenství ohledně IoT se mi nelíbí.
Příklad z praxe, před 5 lety jsem se dostal k luxusním autům a servisům k nim. Co mě překvapilo, tak v momentě poruchy auto samo nahlásilo na ústředí co má za problém a než se stačil řidič vzpamatovat, měl telefon ze zákaznické linky s informací, že náhradní auto je na cestě nebo jestli potřebuje jinak pomoc.
Tohle je přesně služba IoT, která dává smysl, ale v té době se tomu IoT neříkalo.