Hlavní navigace

Názory k článku Senzory Martina Malého: Jak dostat počítače do školních osnov

Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.

  • 28. 6. 2017 11:05

    rodič (neregistrovaný) ---.122.broadband14.iol.cz

    Mám dvě dcery. Starší baví jazyky, mladší zase technické předměty. Nedávno mladší počítala nějaké příklady a starší se jí ptala, zda bude písemka. Odpověď mladší: Ne, počítám jen tak pro zábavu.

  • 28. 6. 2017 7:52

    A.S. Pergill (neregistrovaný) ---.med.muni.cz

    Moje děti na gymnáziu psaly v informatice testy s otázkami typu:
    Na které liště a na které pozici je ve Wordu tlačítko, kterým se mění písmo na tlusté?

  • 28. 6. 2017 18:09

    Ajtacka (neregistrovaný) ---.svagency.cz

    Jenze informatika nema s psanim ve Wordu nic spolecnyho. Psani ve Wordu patri do predmetu Cesky jazyk, kdyz se pribira sloh, napriklad. Zel bohu toto idiotske pojeti informatiky je i na rade vysokych skol...

  • 28. 6. 2017 10:07

    eva (neregistrovaný) ---.plzen.eu

    Učím matematiku a pracovní výchovu na 2. stupni ZŠ a informatiku ve 4. a v 5. třídě. Z dlouhodobých zkušeností vím, že vše záleží na konkrétním učiteli, na tom, jak danou problematiku uchopí. V každém z uvedených předmětů se prvně snažím žákům ukázat potřebnost znalostí v běžné praxi (i když např. s lomenými výrazy to není tak jednoduché), v pracovní výchově si vyrábějí pro sebe použitelné (no jak u koho) výrobky a v informatice se seznámí se základy Wordu, vkládání obrázků, s Excelem - výpočty, seřazení podle abecedy nebo podle velikosti, úpravy obrázků atd. A že bych zkoušela žáky, kde je jaké tlačítko? No to ani omylem.

  • 28. 6. 2017 12:05

    Satai

    Ve skutecnosti je vetsina populace sedy prumer. S dobrou motivaci z nich dostanes dost, ale nemuzes cekat zazraky. Bez motivace skonci spatne. Pokud nad nimi zlomis hul predem, tak se nemuzes divit.

    Zda ma nebo nema smysl ty jiz predem motivovane a nadane "vybrat" jinam je otazka. I mimo "bezne" skolstvi pro ne ted existuje dost moznosti se vyradit - korespondencni seminare, olympiady..

  • 28. 6. 2017 15:14

    Yarda (neregistrovaný) 188.75.128.---

    Na jedné straně dostat do školy počítače, na druhé straně inkluze. Tedy nic proti tomu, ale chudáci učitelé (tedy hlavně učitelky).
    Když synové chodili na gympl, na jedné třídní schůzce se řešilo, jestli rodiče by byli proto, aby se v dalším ročníku vyučovala informatika místo jiného předmětu. Já jsem zastával názor, že "dosť bolo informatiky" a že by se informatika měla používat v jiných předmětech
    (Příklad: Syn se ptal fyzikářky, proč, když na různé hudební nástroje zahraje stejný tón, zní to pokaždé jinak. Fyzikářka mu na to nedovedla odpovědět. Tak jsem vzal samohrajku, připojil jsem ji k analogovému vstupu počítače, do počítače jsem nahrál osciloskopový program a synovi jsm s příslušným výkladem ukázal, jak se mění tvar výstupního signálu, když na samohrajce volím simulaci různých nástrojů).
    Prý to nejde, že pedagozi nejsou na potřebné úrovni.

  • 28. 6. 2017 12:11

    honza (neregistrovaný) ---.gtt-net.cz

    Ještě bych k té hudebce přidal takzvanou "tělesnou výchovu". Kdo chtěl, mohl na atletiku v místním Sokolu, pro ostatní zbytečnost.

    Ještě bych k té hudebce přidal takzvanou "výtvarnou výchovu". Kdo chtěl, mohl na kreslení do ZUŠ, pro ostatní zbytečnost.

    Ještě bych k té hudebce přidal takzvaný "dějepis". Kdo chtěl, mohl si přečíst pár knížek v knihovně, pro ostatní zbytečnost.

    Ještě bych k té hudebce přidal takzvanou "angličtinu". Kdo chtěl, mohl si zajet do Anglie, pro ostatní zbytečnost.

    A tak by šlo pokračovat se všemi předměty, že?

  • 29. 6. 2017 16:11

    aaa (neregistrovaný) ---.tmcz.cz

    Problém je, že se "učí" pouze konkrétní kancelářské balíky a nikoliv zobecněné funkce. Na nesmyslné testy s tím co obsahuje jaká záložka a ve kterém podmenu je která funkce si také vzpomínám. Problém je, že pak takový člověk za pár let sede v práci k PC a neumí nic, protože se za těch pár let UI úplně změní nebo dostane jiný kancelářský balík a je na opět na onom místě. Ono stačilo když nám poslední rok dali MSO 2007 a učitelka byla úplně ztracená, protože to co měla léta natrénováno najednou nefungovalo, nehledě na veselé zpětně nekompatibilní formáty typu docx, které zase v té době doma nikdo neotevřel...

  • 30. 6. 2017 15:43

    ded.kenedy (neregistrovaný) ---.v4.cust.lemointernet.cz

    Na ZŠ jsme počítače neměli, ale na SŠ bylo normální, že každá třeba 4. hodina nějakýho předmětu byla v počítačové učebně

    To je bajecne, a mimo to jsou v CR i zakladni skoly, kde ma ucitel jednu krabicku barevnych krid na skolni rok a vic nedostane. Opravdu nekacam.

    nepoužívá se jenom proto, že za klíče se teď těžce platí a většina lidí to nezná.

    Jestli to nebude tim, ze prace s nim je zbytecne neohrabana, aplikace omezene a za tu spoustu let ho vlastne pouziva jen par geeku. A vlastne ani to ne.

    Protokoly nejsou potřeba, dobrý učitel z tohohle může právě udělat skupinovou aktivitu, když dá skupinkám žáků vymyslet, jak to udělat, aby ISP ty informace nepřečetl.

    Deti na ZS obvykle nemaji predstavu o nejakych protokolech, takze pokud jim nereknes, jak ty protokoly funguji, tak mohou tezko neco vymyslet. A to i kdyz budou pracovat skupinove. Nejak si neuvedomujes, ze deti na ZS maji nulove technicke znalosti.

    Z protokolů stačí v podstatě DNS

    Jak funguje DNS v realnem svete davaji stezi stredoskolaci.

    Takže radíš co? Dřív se tajilo, ...

    Nerikam, ze se jim to ma tajit. Ale nemuzes na tom postavit vyuku. A stejne to dopadne jak s tema drogama. Driv nebo pozdeji zjisti, ze, stejne jako s tema drogama, to s vypnutymi aktualizacemi neni tak horke, jak nekteri dospeli tvrdi. Tim nechci rict, ze drogy nebo vypnute aktualizace jsou dobre, ale ze realita je mnohem barvitejsi.

    E-maily jsou celkem stabilní systém, co přežívá desítky let.

    Mluvils tu o konfiguraci emailoveho klienta, coz je vec, kterou pouziva par skalnich a lidi v korporatu.

    A jako exkurze do světa IT, co to jako obnáší atd., je to celkem dobrý a pochopitelný demo. Navíc se na tom dá ukázat šifrování, princip toho DNS,.

    Uvedomujes si, ze se tu stale bavime o zakladni skole, kde jsou deti ve veku do 7 do 15 let? To, co bys tam chtel ucit je pro tuto skupinu neuveritelne abstraktni a neuchopitelne. Chybi ti tam jakakoliv zpetna vazba, neni tam zadna prirozena motivace, proc by se to deti tohoto veku mely ucit. Sice jim o tom muzes vykladat, ale nikdo si z toho nic neodnese, protoze sice bude vedet, ze email odchazi zasifrovan, ale nejsou schopni pochopit jak. Muzes jim rict, ze DNS prelozi jmeno na IP, ale opet je pro ne neuchopitelne, protoze je tu tezko uchopitelna IP adresa. Nechci se tu nimrat v detailech, ze to by slo vysvetlit tak a tak. Proste na zakladni skole s timto pristupem neuspejes. Tam potrebujes, aby zaci byli prirozene motivavani. To jest, chtel bych udelat tady to, proto se naucim pouzivat tady to.

    Nemuzes prijit s tim, dneska si ukazeme, jak se posilaji emaily. Nejdriv si rekneme, co je to DNS, ale nez se k tomu dostaneme, musime si povedet neco o IP adresach. A pane uciteli a jak se posila ten email? Jeste ne, nejdrive si vysvetlime asymetickou kryptografii. Pane uciteliiii, ja ale umim poslat email i bez toho.

  • 30. 6. 2017 14:03

    Karel (neregistrovaný) ---.cust.nbox.cz

    CAD soubor jde také upravit v textovém editoru. Nehledě na to, že se dá textově editovat přímo v CADu. Přidejme fakt, že v CADu se zcela běžně kreslí pomocí příkazů typu "nakresli kruhovou výseč o poloměru 100, úhlu 30 stupňů začínající na úhlu 45 stupňů".

    Ale hlavní rozdíl je v tom, že v CADu máte data. V SVG máte jen to, co jste si nakreslil. Takže když chcete zobrazit kóty, tak v CADu necháte zobrazit kóty. V SVG holt musíte nakreslit dalších pár čar a písmen. CAD jsou strukturovaná data, takže je můžete strojově zpracovávat. Plno pluginů do AutoCADu toho využívá. Koukněte se někdy na AutoLISP.

    Vaše příspěvky jsou na hlavu postavené. Nejprve obhajujete TeX proti wysiwyg Wordu a najednou obhajujete wisywig Inkscape proti CADu, který data ukládá jako strukturovanou databázi? Jako fakt?

  • 28. 6. 2017 18:51

    fd (neregistrovaný) 2a01:8d00:4000:----:----:----:----:----

    Mohou si za to sami. Maji sve extra ministerstvo, maji si to sami vyresit. Ze se tu ministri stridaji jak na kolotoci je taky jejich vina. Maji rvat, stavkovat, rvat a stavkovat ... dokud se premier nestreli do hlavy a nejmenuje nekoho opravdu schopneho.

    Specielne v IT breci, ze nejsou lidi, ale tem, kteri by i mozna ucit sli (pro zabavu, pro penize urcite ne), hodi pod nohly klacek v podobe pozadavku na lejstro. Chtel bych osobe potkat "ITka", ktery by si dodelaval "pajdak" aby pak za nejakou almuznu milostive mohl vzdelavat nezvedena ditka.

    Takze ... nepropadejte panice ... bude to jeste horsi.

  • 28. 6. 2017 11:06

    Petr M (neregistrovaný) ---.145.broadband16.iol.cz

    Proč zrovna práce s Wordem a Excelem a ne počítačová gramotnost? Nadatlovat text zvládne i samouk, povědomí o tom, jak se na netu chovat, proč aktualizovat, ... se děcko samo nenaučí.

  • 28. 6. 2017 19:36

    Klik je cvik (neregistrovaný) 84.19.86.---

    „Děti jen koukají do mobilů, místo toho, aby objevovaly krásy techniky, a vůbec si neuvědomují, že ty mobily udělali právě technici…“

    Předně bych rád vyzdvihl názor a určitě se na něm shodneme, že každé dítě má právo na své dětství .. Už z této podstaty vlastně vyplývá skutečnost že dítě má právo si hrát a také v neposlední řadě být mj. zvídavé atd. Trochu bych od onoho oslovení a nebo zaujetí dítěte pro věc odbočil a věnoval se vlastně samotné podstatě a tím je z mého pohledu stále víc snižující se schopnost dětí udržet si jednak krátkodobou, ale co víc hlavně dlouhodobou schopnost vlastní pozornosti a to nejen pro téma jakým je např. technika, ale vastně všeobecně pro vše v čem by to či ono dítě mohlo vyniknout nebo dokonce být pro něco nadané. A pokud tedy onu schopnost pozornosti ztrácejí právě díky tomu že vnímají onen mobil jako zařízení kolem kterého se točí svět ,nedivme se že si vůbec neuvědomují nebo nechcou uvědomovat že ty mobily udělali právě technici. Ono přeci tomu dítěti je jasné že svět (mobil) který drží v ruce je větší než nějaký technik ;)

    Díky autorovi za jeho čas a také pěkný článek ..

  • 29. 6. 2017 8:39

    Petr M (neregistrovaný) ---.145.broadband16.iol.cz

    Tohle je taky fakt. Psaní (obsahu, kurs psaní na klávesnici) by měl jít jako součást češtiny.
    Informatika by se měla zaměřit spíš na obecný principy, co s tím dělat - strom dokumentu a jeho formátování. Aby děcka věděly, že dokument má nějakou strukturu, že stroji stačí říct "tenhle řádek je nadpis 2. úrovně" a "nadpis 2. úrovně dej tučně, o 50% větší". Místo toho, aby se dvě hodiny patlali v jedné básničce a řešili, co který slovo znamená.

    Stejně tak tabulkový procesor, ten se dá vhodně využívat v matematice. Nebylo by efektivnější, než v informatice vymýšlet matematický příklady, dát děckám v matematice zadání ve spreadsheetu s tím, ať doplní vzorečky a spočítají tak výsledek? Aspoň si to spojí dohromady a budou v praxi vidět, že nemusí počítat jenom na papíře jak idioti. Naučí se tak třeba dobře počítat ty úroky, když už berou procenta (kdo by to počítal 10x ručně a rýsoval graf?). A když budou probírat grafy funkcí, můžou si je hned vykreslit. A matiku (která je většinou nudí) tím trochu oživit - kdo ten graf udělá barevnější?

    Takže Word a Excel v informatice, to je vyloženě zabitý čas, co nemá s informatikou co dělat ani v praxi, ani na škole. Těch 80 hodin jde využít líp. Učit to, co skoro nikdo nezná, ale pro přežití v digitální džungli se to hodí. Elektronický podpis, co znamená zámeček u HTTPS, proč neposílat nahý selfie, proč aktualizovat, jak si zvolit bezpečný hesla, jak nakonfigurovat mailovýho klienta, co je to souborový systém,...

  • 29. 6. 2017 10:15

    Torquemada666

    Mate pravdu v tom, ze v zivote clovek vyuzije cca 10% toho, co se naucil ve skole. Drobny problem je, ze tech 10% je u kazdeho jinych

  • 29. 6. 2017 14:07

    tom (neregistrovaný) ---.ipv6.broadband.iol.cz

    a co je na tom divného? podobne hloupe otazky v testech jsou ve vsech predmetech kde je spatny ucitel...

  • 29. 6. 2017 6:39

    MMN (neregistrovaný) 130.233.143.---

    Sice to myslíš ironicky, ale já bych s tvým příspěvkem i souhlasil, zvlášť v případě nadaných žáků.
    Tak třeba za sebe: během roku po maturitě jsem se o dějinách dozvěděl více než za roky povinného dějepisu na gymnasiu. Angličtinu jsem na SŠ neměl, avšak němčinu a francouzštinu ano, a za pobyt na SŠ jsem z nich stihl více zapomenout než se naučit. O matematice, fysice či zeměpise raději nemluvím, tam byla výuka naprosto zoufalá. V podstatě jediný předmět, kde došlo k nezanedbatelnému nárůstu znalostí a dovedností, byla latina.
    Shrnuto: ztracené tři roky života, aniž by mi instituce cokoliv přinesla. Měl jsem si tehdy pořídit dítě, měl bych na něj hromadu času a individuální studijní plán by mi dali bez keců.

  • 29. 6. 2017 13:32

    Yarda (neregistrovaný) 188.75.128.---

    ...Word i Excel jsou naprosto bezcenné...
    Já bych to netvrdil. Žáčci by se měli seznámit s existencí textového editoru (tak třeba ten Word, což je asi nejrozšířenější, je možné o tom vést diskusi, je možné s tím nesouhlasit,ale to je asi tak vše, co se proti tomu dá dělat), tabulkového procesoru (třeba ten Excel), databázového programu, prezentačního programu (PowerPoint), třeba AutoCADu včetně možnosti programovat si vlastní makra a dalších věcí co mohou být užitečné. A pokud si zvolí nebo budou nuceni používat jiné nástroje, aspoň budou vědět, k čemu to může být dobré.

  • 29. 6. 2017 15:59

    Pavel Riedl

    Takže to tak shrneme: co děti nenaučíme sami, to do nich škola nedostane. Je to jak u psů: pevné mantinely a motivovat a motivovat.

  • 28. 6. 2017 18:41

    fd (neregistrovaný) 2a01:8d00:4000:----:----:----:----:----

    1) uci to osoby, ktere samy nechapou ani nejzakladnejsi a nejprimitivnejsi zpusoby prace s temi aplikacemi
    2) uci prevazne postupy naprosto nesmyslne a zcestne
    3) uci postupy v te konkretni aplikaci, a ne obecna pravidla
    4) naprosto neresi vhodnost pouzitych nastroju, viz napriklad vkladani obrazku, coz prave ve wordu vede prevazne k tomu, ze vysledek se rozpadne pri kazdem dalsim otevreni, o upravach nemluve (jeste jsem nepotkal ucitele - mineno toho s tim spravnym "pedagogickym" lejstrem - ktery by tusil, ze jednotlive objekty lze k sobe navzajem ruzne kotvit - i v tom wordu).

    Kolik ja jen videl zoufalcu, kteri si prisli jen neco vytisknout, a stravili nekdy i desitku hodin soupanim obrazku sem a tam.

    Jak chce nekdo nekoho probuh neco ucit, kdyz tomu rozumi prevazne mene, nez ty deti.

  • 29. 6. 2017 6:44

    MMN (neregistrovaný) 130.233.143.---

    Tak doufám, žes to alespoň učitěľnici šel omlátit o hlavu, jinak jsi za stav spoluzodpovědný.

  • 29. 6. 2017 13:39

    Petr M (neregistrovaný) ---.145.broadband16.iol.cz

    No ono je to plno výmluv ohledně bezpečnosti pokusů a tak. Nikdo nepřizná, že učitel je blbý, až to mraky brzdí, a ví toho míň, než děcka...

    Se zvukem jsme s malou (5 let) taky experimentovali, zrovna minulý měsíc - má takový dětský zesilovač s mikrofonem a poškodil se jí kabel, při výměně asistovala, tak si "sáhla na zvuk" z reproduktoru a podívala se i na osciloskopu, jak jí kmitají hlasivky, když do toho mluví... Byla nadšená, jako z kterýhokoliv pokusu, co děláme (třeba magnet a kompas, strašně se bavila, jak na dálku roztočí střelku).

    Akorát si stěžuje, že jí učitelka ve školce nevěří, že je poskládaná z atomů. Školy se celkem děsím.

  • 29. 6. 2017 15:56

    Pavel Riedl

    Tak to jsem zažil taky a brada mi pěkně spadla. Starší byla v nemocnici (podotýkám, že na VŠ matematiku neměla) a od mladší si vyžádala nějakou knížku s matematickými špeky. Občas člověk netuší, co v těch dětech doutná.

  • 28. 6. 2017 13:38

    JardaA (neregistrovaný) 160.216.1.---

    Asi proto, že se jedná o nejpoužívanější nástroje svého druhu. Sice je skutečně mohou provozovat samouci datlovacím způsobem, ale podle toho pak zpravidla vypadá výsledek (třeba i diplomová práce). Efektivní používání prostě vyžaduje znalosti.

  • 28. 6. 2017 16:56

    odpad (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz

    Tak nějak nevím, o co vám v té reakci šlo. Myslíte tím, že jsou všechny předměty jednoznačně stejně důležité? Nebo že by ne? Osobně si myslím, že dělat dusno v jakýchkoliv "výchovách" (HV, VV, TV) je nebetyčná blbost. Obzvláště na střední škole/gymplu popř. výš. A tedy zcela souhlasím s původním názorem, že fanatický učitel HV je peklo.

    Mimo to by celá školní výuka měla doznat velké změny - mimo jiného i co do rozsahu/obsahu učiva. Tady nicméně cílím hlavně na základní školu. Biflování 100% stávajícího objemu proto, že se počítá s tím, že žáčkům toho tak 30% uvízne v paměti je dle mého hloupost. A z praxe myslím, že to tak je. Ono by možná bylo lepší určit důležitost jednotlivých okruhů a důležitost hloubky zanoření do problému a alespoň 50% rovnou vynechat a celý čas vyhrazený pro předmět věnovat oněm 30% (kterýžto objem v praxi v hlavě zůstane) z původního objemu a těch dalších 20% (do 50% po odebrání 50% z původního objemu) zmínit pro bystřejší. A upravit způsob výuky, aby to bylo záživnější a líp pochopitelné. Dá se předpokládat, že toho v hlavě zůstane stejně, ale nebude to náhodných 30% ze 100%, ale vybraných důležitých 30% a proces výuky může být lépe vymyšlen (menší objem učiva na stejný čas). A to nezmiňuju velikou neaktuálnoust výuky vzhledem k rychlosti změn způsobu života. Současný systém vznikal za Marie Terezie pro přípravu populace na průmysl ve století páry. Ono se to trochu posunulo a důležité dovednosti pro dnešní svět jsou jiné.

  • 28. 6. 2017 23:48

    Petr (neregistrovaný) ---.112.252.34.static.b2b.upcbusiness.cz

    Ne každý je takový frajer, aby se olympiád a korespondenčních kurzů účastnil úplně sám, chce to od učitelů aspoň nějakou minimální aktivitu.

  • 28. 6. 2017 23:55

    ded.kenedy (neregistrovaný) ---.v4.cust.lemointernet.cz

    Mas potrebu byt v opozici za kazdou cenu nebo jsi jen nad tim moc nepremyslel?

    Pokud si vemu, ze ve skolnim roce je cca 40 hodin, znamena to za ty dva roky minimalne 80 hodin vyuky. Muzes mi popsat, cim bych tech 80 hodin bylo naplneno, kdyby se resili jen pedofilove na FB? Ano, tyto informace by mely byt soucasti vyuky (a vetsinou jiz jsou), ale nemuzes na tom postavit cely predmet.

    Zvladnuti kancelarskeho sw patri dnes k zakladnim dovednostem. Nechapu, proc by se to nemohly naucit i deti ve 4.-5. tride, kdyz to bude dovednost, kterou jednak mohou vyuzit i v jinych predmetech a zaroven je to zpusob pouzivani pocitace, se kterym se budou pravdepodobne setkavat nejcasteji.

  • 29. 6. 2017 14:04

    MMN (neregistrovaný) 85.17.24.---

    A proč by měly školy vyhazovat peníze z našich daní zrovna za M$ Office? Mimochodem, to, že jsou nejrozšířenější, je do značné míry právě důsledkem toho, že to do dětí tlačí pomalu už od školky jako „jedinou správnou alternativu“, a takováto reklama podle mého názoru ve veřejném sektoru nemá co dělat.

  • 29. 6. 2017 15:13

    Petr M (neregistrovaný) ---.145.broadband16.iol.cz

    Kamarádce jsem dal do komplu LibreOffice. Spokojená, ale slečna dcera (5. třída ZŠ) pyskovala, že tam není textový editor. Tož jsem jí to ukázal a prskala, že chce M$ Opice, protože nic jinýho přece nemůže fungovat. Když jsem sdělil cenu a podmínky užívání, tak to kamarádka rozsekla, že jestli chce 365ky, tak ať si najde brigádu. Najednou jí LO stačily :D Tož asi tak...

  • 29. 6. 2017 16:23

    Ostap Bender

    Souhlas. I když kdo chce, naučí se. Já na MSO 2007 taky napřed koukal, ale po půl roce jsem měl cosi udělat u kamaráda se starým Wordem a byl jsem pomalu v pytli.
    Dám lepší příklad: Dcera měla u maturity T602. Nastoupila do zaměstnání v ČNB a ejhle - Lotus. A vzápětí se přecházelo na MSO. Co nadělala, musela se přeškolit.

  • 30. 6. 2017 7:42

    C. (neregistrovaný) 91.217.131.---

    Povyšujete u textu formu nad obsah? osobně nehodlám programovat text... Prosím nenahrazujte grafický editor za CAD to je jak hodinky a holinky.

  • 30. 6. 2017 13:17

    Karel (neregistrovaný) ---.cust.nbox.cz

    Já bych přidal své: v jediném předmětu v jediném semestru na VŠ mě naučili více dějepisu, než celá základní a střední škola dohromady.

    Osobně jsem si již před nějakou dobou rozmyslel, co by dle mého názoru měla škola člověka naučit:

    číst, psát, počítat, učit se, učit se čtením i něčeho jiného než učebnic, mluvit, komunikovat, učit, vést diskusi, prezenzovat, obhajovat, pochybovat

    Bohužel naše školství většinu z těch věcí nenaučí. Absolvent ZŠ (a v mnoha případech i SŠ) umí akorát číst, psát a počítat. Učit se umí leda na písemku, psanému textu nerozumí, mluvit nesměl (takže neumí mluvit, komunkovat ani diskutovat), prezentace je o nakreslených okrajích sešitu a správné volbě barev a podtržení nadpisů, obhajoba vlastních názorů je nepřípustná a pochybovat o tom, co mu ve škole tvrdí? Rouhání!

    Takže třebas s vámi popsaným učením cizích jazyků já vlastně problém nemám. Uměl jsem rusky, francouzsky, německy i arabštinu. Ale nepotřeboval jsem je, takže jsem to zapomněl hned po škole/kurzu. Ale naučilo mě to něco o jazycích, o učení se jazykům a hlavně o stavbě jazyka a jeho vlivu na mentalitu. Takže mi to pomohlo v angličtině, která mě živí. V tom vidím smysl a přínos školy: dát člověku základ, který mu pomůže naučit se pak sám jakýkoliv jazyk bude chtít a potřebovat.

  • 2. 7. 2017 14:04

    Petr M (neregistrovaný) ---.static.oxid.cz

    K té inkluzi - to je jenom označení toho, jak má škola fungovat. Zohlednit individualitu žáků, třeba to, že němý neumí zpívat. Jenom by to mělo probíhat automaticky a u všech, nejenom u těch, kdo mají papír od doktora, že jsou jiní.

    Místo toho, aby se pracovalo s žákem jako individualitou, rozvíjel se jeho zájem a talent, se škola momentálně snaží všechny žáky nacpat do jedné krabice a co žákovi přečnívá, to useknou a kde kousek chybí, tam to natahují. Když to nejde useknout nebo natáhnout, mají problém a řeší se to s pomocí psychologů, psychiatrů, ...

    Krásný příklad je třeba Kateřina Falk

  • 3. 7. 2017 16:54

    Miloslav Ponkrác (neregistrovaný) 194.213.53.---

    Protože TeX znám velice dobře, a leccos jsem v něm stvořil - včetně plainTeXu, tak o té "snadnosti" bych silně pochyboval. TeX má tak mizerný skriptovací jazyk, že nic horšího snad ani v historii IT vymyšleno nebylo.

    Správná typografie není to, co píší ve svých příručkách a doporučením TeXisté. Často doporučují věci proti typografii, a není jich málo. Např. stejně jako píšete do textu "Coca-Cola" a ne logo Coca-Coly, ve správné typografii se píše "TeX" a nikoli logo TeXu s pokleslým E, jak napíše typograficky nesprávně prakticky každý TeXista.

    Největší problém TeXu je jeho skriptovací jazyk. Kdyby ho někdo vykopal ven a nahradil něčím normálnějším - byl by nepřekonaltený.


    Inkscape jsem také používal, ale je neefektivní. Jestli jde vytvořit grafické neintuitivní rozhraní, které brání efektivnímu používání - tak to dokázal právě Inkscape. Sám program je dobrý, dokonce jsem v něm nenašel žádnou vážnou softwarovou chybu. Ale práce v něm je ve stylu: co udělám v jiném vektorovém editoru za hodinu, to v Inskcape za 3 dny. A to jsem v Inskcape najel tisíce motohodin, ale pak už jsem uznal, že je lépe pořídit něco skutečně použitelného.

    Například si zkuste otočit v Inskcape nějaký objekt podle středu zadaného v souřadnicích. Je to akce na několik kroků, a v transformacích máte jen úhel, nikoli střed - což je absolutní inovace, kterou v jiných vektorových editorech nenajdete. Podobně nedomyšlené je to všude a na všech místech Inkspace, takže nejrychlejší práce je otevřít si XML editor a ty transformace si tam zadat ručně v XML jako programátor.

    Akce, které potřebujete jednou za měsíc jsou v Inskcape rychlé a na jeden krok. Akce, které potřbujete pětkrát za minutu, jsou v Inkscape na několik kroků, pomalé a minimálně dvakrát při tom najdete do menu a jednou dvakrát něco označíte, než ji provedete. Čím častěji potřebujete nějakou funkci, tím zastrčenější a na více kroků v Inkscape je.

    Nabízel jsem na mnoho místech, zejména linuxákům, že uděláme závody. Nakreslíme vektorově nějaký zadaný složitější obrázek - oni v Inkscape, já v CorelDraw (nejnižší příčka poměrně hloupého vektorového editoru). A že zvítězím jen tehdy, pokud to udělám v pětinovém čase co oni v Inkscape. Nikdo do toho nešel. A vím, že toto bych vyhrál.


    Miloslav Ponkrác

  • 3. 7. 2017 17:12

    Miloslav Ponkrác (neregistrovaný) 194.213.53.---

    Ach jo. A proto se připravuje LaTeX 3, který nemá být zcela kompatibilní se současným LaTeXem, který není kompatibilní s dávnějšími LaTeXy.

    R není Excel, R je statistický nástroj. Jsou to jiné oblasti použití. Ačkoli v Excelu se leccos statistického dá také vypočítat.

    R jako statistický nástroj je bastl. Nejhorší bastl ze statistických programů, který znám. Používal jsem ho na diplomové práce - ale jen na dílčí úkony, protože něco umí dobře, např. Shapirův-Wilkův test na normální rozdělení, jinde zcela selhal, např. obyčejný a mnohem jednodušší Wilcoxonův test na medián dat.

    R je nesourodý slepenec balíčků od různých autorů různé kvality - od vynikajících až po totálně špatné.

  • 29. 6. 2017 17:39

    ded.kenedy (neregistrovaný) ---.v4.cust.lemointernet.cz

    Hezka teorie. Jen v realite hure aplikovatelna.

    Stejně tak tabulkový procesor, ten se dá vhodně využívat v matematice. Nebylo by efektivnější, než v informatice vymýšlet matematický příklady, dát děckám v matematice zadání ve spreadsheetu s tím, ať doplní vzorečky a spočítají tak výsledek?

    To ale predpokladas, ze deti maji v matematice pocitac a pak, ze maji v cestine pocitac a v informatice taky pocitac, a ze ziji v alternativni realite, kde kazde dite ma ve skole svuj pocitac.

    Učit to, co skoro nikdo nezná

    Elektronický podpis - ktery pouziva zlomek populace.

    co znamená zámeček u HTTPS - uz vidim, jak detem ve skole vysvetlujes MitM attack a tak i jednotlive sitove protokoly

    proč aktualizovat - bude to stejne ucinne, jako kdyz detem budes vykladat, ze "drogy jsou spatne, aaaano"

    jak si zvolit bezpečný hesla - tohle se treba uci, ale asi se to uci/lo celou dobu spatne: https://www.root.cz/clanky/novy-standard-pro-prihlasovani-nenutte-uzivatele-menit-hesla/

    jak nakonfigurovat mailovýho klienta - tenhle nastroj je mezi sirokou populaci zhruba stejne rozsireny jako elektronicky podpis

  • 30. 6. 2017 13:38

    Karel (neregistrovaný) ---.cust.nbox.cz

    V zásadě souhlasím. Jen mi přijde smutné, že místo aby děti naučily, že sečíst buňky A2 až B6 se dá vzorcem a není potřeba to počítat ručně na kalkulačce, tak je spíše učí věci jako je změna barvy pozadí buněk A1 až B1 tak, aby vypadaly jako hlavička tabulky.

    Líbil se mi jeden kurz Excelu pro dospělé. Dostali jste úkol a soutěžilo se, kdo ho jako první vyřeší. Jakkoliv, šlo o odpověď. Úlohy byly dost podobné, vždy se jen něco málo změnilo. Bylo to nějak tak, že jste měli tabulku (opravdu tabulku) v Excelu, seznam zaměstnanců, na jakém pracují oddělení, od kdy, jaký mají měsíční plat, kdo je jejich nadřízený, kolik mají vyčerpáno dovolené, kolik je jejich nárok na dovolenou v tomto roce atd.

    A úlohy pak byly:
    1. Kolik je zaměstnanců?
    2. Kolik je celkový měsíční plat zaměstnanců?
    3. Kolik je průměrný měsíční plat zaměstnanců?
    4. Kolik zaměstnanců má menší měsíční plat než je průměr?
    ...
    10. Kolik zaměstnanců má nějaké podřízené?
    11. Kolik zaměstnanců má více než dva podřízené?
    ...
    20. Kteří zaměstnanci mají pod sebou podřízené, jejichž celkový měsíční plat je více než trojnásobek jejich vlastního měsíčního platu?
    21. Kteří tři zaměstnanci mají pod sebou nejvíce podřízených, kteří nastoupili před více než 180 dny?

    Bylo to úžasné, hlavně sledovat, jak to každý dělá trochu jinak. Na první úlohy stačilo označit sloupec s platem a dole v liště je vidět počet, suma i průměr. Někdo to dělal přes vzorce. To další někdo dělal přes autofiltr, někdo to seřadil a pak označil a spočítal buňky, jiný na to šel opět vzorcem. Pokročilejší věci byly třebas o pivot tabulkách. Neříkali vám jak to máte udělat, klidně se to dalo řešit přes autofiltry, kopírování výsledků atd.

    Bohužel co vidím co se učí děti ve školách, tak je to spíše o orámování a barvě pozadí. Vrcholem je suma a i tu se učí ne jako vzorec, ale jako označení oblasti o 1 buňku větší a klik na ikonu sumy. Fakt, že tu sumu klidně můžete mít někde jinde, ne jen pod tím, co sčítáte, je pak pro ně překvapení. A nejvíce mě dojímají ti, kteří pak tvrdí, že vzorcům nejde věřit, protože počítají špatně. Což jsem zažil i u lidí z financí, se kterými jsme pak došli na to, že mají v buňce uložené číslo 1,456 ale formát nastavený tak, aby zobrazil dvě desetinná místa. Takže vidí 1,46. A pak to vzorcem vynásobí deseti a vyjde jim 14,56. Tohle vážně učí i na VŠ, že se zaokrouhluje tak, že se nastaví formát buňky!

  • 30. 6. 2017 13:49

    Karel (neregistrovaný) ---.cust.nbox.cz

    "Tlak v tomto je jasný, E-governmentu se nevyhneme, privátní klíč v normální občance už prošel senátem i prezidentskou kanceláří. A nepoužívá se jenom proto, že za klíče se teď těžce platí a většina lidí to nezná."

    Jo, ale polovina populace si PIN k nové občance zvolila jako "1234" a ta druhá polovina ho už dávno zapomněla.

    A s E-maily bacha. Děti je dost často nemají vůbec, nebo na ně chodí přes aplikace typu "Seznam email". Jak na Androidí aplikaci nebo webové stránce chcete ukazovat cokoliv o šifrování, principu DNS apod? Vy asi ještě nějakého emailového klienta máte, ale většina populace už tam dnes leze přes webového klienta nebo jednoúčelovou aplikaci od provozovatele emailu. A děcka dnes často mají spíše Facebook, Messenger apod. Email je na ústupu.

  • 28. 6. 2017 8:06

    Jiří (neregistrovaný) 91.221.212.---

    Pěkný článek, všechno je to pravda. Ale je rozdíl mezi osnovami pro nadšence a pro ostatní. Ostatní budou v životě dělat něco úplně jiného a techniku používat jen jako pomůcku k té své práci. Takže s osnovami pomalu. Pamatuji, jak do nás hustili biologii s naprosto zbytečnými detaily, stejně tak kamenologie, výjimkou není ani český jazyk s gramatikou, kterou polovina lidi neumí používat, životopisy nečtených spisovatelů, atd. atd. Osnovy umí znechutit cokoliv. Princip hry s technikou je perfektní, ale kdo to zaplatí? Učitelé nemají na pořádné platy a budou kupovat stavebnice?

  • 3. 7. 2017 9:20

    Yarda (neregistrovaný) 188.75.128.---

    Valičenstva. Nenechte prchlivost cloumat svými majestáty.
    Textový editor NEMUSÍ být zrovna Word, tabulkový procesor NEMUSÍ být zrovna Excel, prezentační program NEMUSÍ být zrovna PowerPoint a CAD NEMUSÍ být zrovna AutoCAD.
    A koneckonců operační systém NEMUSÍ být zrovna MS Windows.

    IMHO se jedná o to, aby se žáčci seznámili (přece se od nich nechce, aby projektovali ve škole jaderný reaktor) s tím, s čím se mohou (ale taky nemusí setkat) a aby pro danou práci uměli zvolit správný nástroj a nedopadlo to pak třeba takhle:
    https://www.youtube.com/watch?v=YHX2kFy9I3A&feature=youtu.be
    a aby nedopadli jako tenhle šmudla:
    http://forum.zive.cz/viewtopic.php?f=959&t=1208415&start=0&st=0&sk=t&sd=a
    nebo jako tohle děvčátko
    https://www.zive.cz/poradna/pomoc-studentce-v-it-co-je-vazne-zoufala/sc-20-cq-607352/default.aspx?consultanswers=1

  • 3. 7. 2017 9:45

    fd (neregistrovaný) 2a01:8d00:4000:----:----:----:----:----

    Obavam se, ze kdyz si bez jakehokoli vyhodnocovani od boku strelim, ze cokoli jineho nez word zna (mineno vubec tusi ze existuje) 10% tech co maji ty deti ucit, tak situaci velmi nadhodnocuji.

    Setkavam se denne s uzivateli ruzneho vzdelani a ruznych oboru, a temer vsichni pouzivaji pocitac exaktne stejne jako psaci stroj. Bez ohledu na vek. Pokud chteji neco nekde odsadit, daji tam 10 mezer, pokud chteji vynechat radky, vlozi 10x enter.

    Je tomu priblizne mesic, co jsem s hruzou sledoval podle vseho nekolikadenni cinnost. Ta spocivala v tom, ze dotycna osoba mela excel, v nem mela seznam produktu a jejich cen. Ten si pochopitelne vytiskla, protoze otevrit druhe okno bylo nad jeji schopnosti. Pak mela otevreny word, v nem jakousi sablonu (ona to ve skutenosti sablona nebyla) a do te postupne prepisovala nazev produktu a cenu, nacez to vzdy vytiskla a znova prepsala. Vzhledem k mnoztvi produktu jsem odhadl ze to dela zhruba tyden, a sefovi to nevadi, protoze sam umi jeste mene. Prace na 10 minut.

  • 7. 7. 2017 7:55

    A.S. Pergill (neregistrovaný) ---.med.muni.cz

    Úprava CAD souboru: Záleží na tom, o který CAD se jedná. Některé ukládají do obskurních binárek, které se jednoduše editovat nedají.

    V SVG mohu mít, pochopitelně, i pomocné čáry apod., pokud si je nakreslím.

    Pokud vím (viděl jsem pracovat s CAD), tak CAD je také wisywig. Pokud se týká té "struktorované databáze", tak pochopitelně záleží na tom, který z mnoha CAD to zrovna bude.

  • 29. 6. 2017 6:21

    MMN (neregistrovaný) 130.233.143.---

    Argumentovat cenou je úplně mimo. Arduino stojí 50 Kč, pár dalších věcí okolo, aby z toho šlo něco kloudného postavit, dalších 50 Kč. Zato (zcela zbytečné) licence k Widlousům a Ofisům, které jsou na většině škol, jdou do tisíců za kus.

  • 29. 6. 2017 6:43

    MMN (neregistrovaný) 130.233.143.---

    Zas na druhou stranu, proč dělat dusno třeba v předmětu „Český jazyk a literatura“, jenž by se snadno dal přejmenovat na „Beletrická výchova a jednou ročně slohová práce“ (tak to vypadalo u nás na gymnasiu)? Kupodivu je to dokonce povinný předmět u maturity, HV nikoliv.

    Jinak souhlasím.

  • 30. 6. 2017 14:20

    fd (neregistrovaný) 2a01:8d00:4000:----:----:----:----:----

    Nemela by to byti prave ta skola, ktera by jiz malym detem vysvetlila, ze webmail je spatne, a ze jedine samostatny klient jim umozni emaily pouzivat bezpecne (tedy pokud budou chtit)? Protoze nefunkcni sifrovani je jen jeden z mnoha aspektu pouzivani webmailu.

    Stejne tak by prave skola mela uz detem vysvetlit, ze FB je fajn do te chvile, nez tam nahraji svoji fotku, uvedou sve skutecne jmeno ... nebo to nekdo udela za ne. A predevsim, ze takove veci z internetu uz nikdy nezmizi.

  • 7. 7. 2017 7:32

    A.S. Pergill (neregistrovaný) ---.med.muni.cz

    LaTeX3 se dělá pro zavedení dalších funkcí a současně zajištění, aby se netloukly s již existujícími.

    R umí v podstatě to samé, co Excel a v řadě případů líp. Z R můžu generovat např. rovnou LaTeXovou tabulku výsledků, což by Excel nezvládl.

    Pokud nejste spokojen s tím, co o R uvádíte, můžete si koupit S, tam je to "učesáno" do jednotné podoby, ale zaplatíte za to.

  • 28. 6. 2017 18:31

    fd (neregistrovaný) 2a01:8d00:4000:----:----:----:----:----

    Hledite na to ze zcela spatneho uhlu.

    Za poslednich 30let a neustaleho reformovani skolstvi tu nikdo totiz nerekl, a predevsim s rodici a zamestnavateli neprobral, co ze by vlastne melo byti vysledkem onoho procesu, zvaneho vzdelavani.

    To se tyce vsech predmetu a vsech stupnu skolstvi. Pricemz s predrecnikem souhlasim, a dovolim si tvrdit, ze 80%, mozna vice toho, co se na skolach uci, je naprosty nesmysl.

    Mimochodem, telocvik neni vyuka, to je zpusob jak docilit alespon promile potrebneho pohybu, bohuzel, jak jinak, opet pojaty naprosto spatne. Nejsem tak stary abych si nepamatoval, ze vzdy kdyz jsme si chteli "zacutat", tak se podle osnov muselo ... hazet granatem, behat na 50/100m, 15min/1500m atd atd.

    Vysledky tomu pak naprosto dokonale odpovidaji, detem neprijde divne poslat stryckovi sve nahe foto emailem, ale vetny rozbor umi jak kdyz bicem. A kdyz jim nabidnu urok 10% na 30let, tak si mysli, ze zaplati navic tech 10%.

  • 2. 7. 2017 23:54

    Pako (neregistrovaný) ---.dobnet.cz

    Jako fakt že v SVG mám jenom co "si nakreslím"? SVG je text v XML… neříkám že zápis je to nejelegantnější ale circle arc se tam dá definovat vlastně stejně jako to co popisujete pro CAD.

  • 30. 6. 2017 7:03

    Petr M (neregistrovaný) ---.145.broadband16.iol.cz

    "o ale predpokladas, ze deti maji v matematice pocitac a pak, ze maji v cestine pocitac a v informatice taky pocitac, a ze ziji v alternativni realite, kde kazde dite ma ve skole svuj pocitac."

    Proč? Na ZŠ jsme počítače neměli, ale na SŠ bylo normální, že každá třeba 4. hodina nějakýho předmětu byla v počítačové učebně. Když se chce, tak to jde.

    "Elektronický podpis - ktery pouziva zlomek populace."

    Tlak v tomto je jasný, E-governmentu se nevyhneme, privátní klíč v normální občance už prošel senátem i prezidentskou kanceláří. A nepoužívá se jenom proto, že za klíče se teď těžce platí a většina lidí to nezná.

    "uz vidim, jak detem ve skole vysvetlujes MitM attack a tak i jednotlive sitove protokoly"

    To je ale právě ten základ informatiky - nechceš před nima tajit, že existuje nějaký ISP, který vidí komunikaci? Protokoly nejsou potřeba, dobrý učitel z tohohle může právě udělat skupinovou aktivitu, když dá skupinkám žáků vymyslet, jak to udělat, aby ISP ty informace nepřečetl.

    Z protokolů stačí v podstatě DNS a objasnění, že existují nějaký dohody, aby se počítače domluvily. Psát testy, který byte v hlavičce je na co, je trochu mimo.

    "proč aktualizovat - bude to stejne ucinne, jako kdyz detem budes vykladat, ze "drogy jsou spatne, aaaano"

    Takže radíš co? Dřív se tajilo, jak funguje lidská reprodukce, teď na čápa hodíme zabezpečení systému?

    "jak si zvolit bezpečný hesla - tohle se treba uci, ale asi se to uci/lo celou dobu spatne"

    Bohužel, tohle je realita a nedá se s tím nic moc dělat. V USA jsou zase školy, kde odmítají učit o evoluci. Ale i když špatně, pokud si odnesou krom špatných návyků to, že nemají používat slovníkový hesla, bude stav o 50% lepší. A vynuicení pravidel pro změnu, to je spíš záležitost managementu a IT, než uživatelů (a na ZŠ je to stádium uživatel).

    " tenhle nastroj je mezi sirokou populaci zhruba stejne rozsireny jako elektronicky podpis"

    E-maily jsou celkem stabilní systém, co přežívá desítky let. A jako exkurze do světa IT, co to jako obnáší atd., je to celkem dobrý a pochopitelný demo. Navíc se na tom dá ukázat šifrování, princip toho DNS,... Nezatracoval bych to.

  • 30. 6. 2017 7:04

    Petr M (neregistrovaný) ---.145.broadband16.iol.cz

    A kterou verzi že to (ne)umí používat? Ono se to mění pod rukama...

  • 30. 6. 2017 8:08

    A.S. Pergill (neregistrovaný) ---.med.muni.cz

    Problém je, že tyhle bastly zpravidla neumějí ani to, co by podle manuálu umět měly. Navíc se jejich ovládání od jedné sub-sub verze k další výrazně mění opravdu nemám zájem utrácet čas na hledání, kam se co přesunulo. V (La)TeXu ty příkazy, které jsem se naučil někdy na začátku 90. let, beze změny platí dodnes, a tudíž se nemusím zalamovat bezcennými 3,14ovinami made in Microsoft, ale naopak svo znalosti a dovednosti systematicky rozvíjet.
    Dtto Excel - za efektivnější považuji zvládnutí R.

  • 30. 6. 2017 8:23

    A.S. Pergill (neregistrovaný) ---.med.muni.cz

    Pokud změna řezu písma nese nějakou informaci, tak je samozřejmé, že se mohu při úpravách textu dostat do situace, kdy právě s touto informací potřebuji pracovat nebo ji obměnit (v reálu se mi to, např. při úpravách učebních textů, párkrát stalo). Ve Wordu (a jiných opicích) je to nemožné, v (La)TeXu bezproblémové. Navíc tyhle nástroje umožňují plnohodnotnou práci se styly (většina lidí, co to zkoušela u Wordu nebo jiných opicí, zhasla na šílené těžkopádnosti a nespolehlivosti těchto funkcí).

    Jinak ano, psaní (La)TeXových souboru můžete chápat jako "programování textu". Rozdíl mezi Wordem (apod.) a kombinací vim (třeba) a (La)TeX je potom asi na úrovni logaritmické pravítko versus programovatelná kalkulačka.

    Grafický editor a CAD: Inscape pracuje s formátem SVG, který umějí načítat a do něho ukládat i některé CAD (připomínám seriál pana Tišnovského o grafických formátech na Rootu). Hlavním hendikepem tohoto editoru je absence profesionálních knihoven, které si platíme v ceně CAD, nicméně základní principy práce jsou zde stejné. Navíc je možné SVG soubory upravovat v textovém editoru, analogii této možnosti byste v CAD systémech většinou hledal marně.
    Metapost může také nahradit CAD (s podobnými omezeními) s tím, že na vstupu je text a na výstupu vektorový obrázek. Existují porovnání, podle nichž je tento program v některých situacích výhodnější než CAD (na CsTUG, přesný odkaz z hlavy nevím, porovnávali jeskyňáři mapky z CAD (nevím, kterého) a metapostu a ty metapostové byly o řád přesnější).

  • 28. 6. 2017 13:52

    Petr M (neregistrovaný) ---.145.broadband16.iol.cz

    4. - 5. třída, to je 10 - 12 let. Už umí číst a psát. A v tomhle věku s nima začne mlátit puberta, hledají na netu spíš sociální kontakty, vybití hormonálního přebytku atd. Strukturování dokumentu v kancelářským balíku musí počkat, tam jde spíš o bezpečnost - rande s pedofilem, vydírání nahýma fotkama a podobně. K čemu bude slečně, že ve 12 umí perfektně zpracovat diplomku, když si odnese trauma na několik let? Nebo když rozklikne mailík s koťátkama od kamarádky a zničí tak rodičům práci za poslední měsíc?

    Safety first.

  • 29. 6. 2017 13:10

    A.S. Pergill (neregistrovaný) ---.med.muni.cz

    Hrubé tvary písmen a jejich ne zcela korektní rozložení na řádku, ne moc kvalitní algoritmus zalamování odstavců, klidně to tabulku nebo obrázek přefikne koncem stránky, tabulku dokonce i skrze vnitřek víceřádkových buněk. Neumí to strut (a tím pádem řadu věcí, které tento typografický fígl umožňuje), můžete se setkat s tím, že to bere normální písmena z jednoho fontu a diakritikovaná z jiného ...
    Asi by se toho našlo i víc. Prostě Wordem nemáte šanci vytvořit typograficky korektní dokument.

  • 29. 6. 2017 14:53

    A.S. Pergill (neregistrovaný) ---.med.muni.cz

    Odpovím odbočkou: Ve své knize "Blázniví vynálezci" popsal a obrázek přinesl Ludvík Souček "vysoce univerzální nůžky", kterými šlo měřit vzdálenosti na mapách různých měřítek, měřit v centimetrech a palcích, měřit úhly, otevírat korunkové uzávěry, ohýbat plech (atd., těch funkcí bylo asi 25). Svůj výčet uzavřel slovy "akorát stříhat s nimi šlo mizerně".
    Přesně tento vynález se mi vybaví, kdykoli mám editovat nějaký text v "kancelářském editoru", šumafu, jestl zrovna ve Wordu. Jedinou výjimkou byl Klasik, ale to už je mrtvý projekt. Prostě umí to kde co (snad), ale text se v tom píše a edituje velice mizerně, i v porovnání se spartánskými editory typu CSED, joe nebo vim.
    A, pochopitelně, neumí to tak základní věci, jako je třeba "vyhledej všechen výskyt slova 'ulice' psaná tlustě a změň řez písma na kurzívu" (bez problémů zvládnutelné v TeXu).
    K čemu PowerPoint, který mrší presentace, když existuje LaTeX beamer? K čemu AutoCAD (zvlášť pro školácké rýsování, kde nepotřebuji tisíce knihoven takových či makových objektů), když máme Inkscape (s formátem SVG, do kterého se dá zasahovat textovým editorem), případně metapost? A proč neučit POVRay?

  • 29. 6. 2017 10:21

    A.S. Pergill (neregistrovaný) ---.med.muni.cz

    Word i Excel jsou naprosto bezcenné.
    Nedá se v tom normálně psát (pokud má být výsledkem mé práce doc, tak to napíšu v textovém editoru a překlopím do Wordu, nebo jiného kancelářského SW, copy - paste), Excel mrví soubory a jeho používání vede ke ztrátě dat (viděl jsme mnohokrát), spočte i průměry ze znaků typu A, B, C. Výsledek činnosti těchto programů je typografický hnus. Navíc má každá sub-sub verze zcela odlišné ovládání. Možnosti těchto programů jsou přitom v reálu +- stejné jako v 90. letech, jedinou výjimkou je možnost ukládání do pdf (ale to zachová typografickou hnusnost dokumentu). Nicméně k tomu MS dohnala až konkurence Open a Libre officů, které to umějí už dávno (a taky nic moc).
    O tom, že tento SW nedokáže jasně definovat stránku, takže se dokument na prakticky každém jiném počítači rozbije, už tu referovali jiní, je to má zkušenost od prvního kontakti s tímto SW do současnosti (prostě programováno naprosto neschopnými lidmi). Jedine uložené pdf se nerozbije.
    Velice často po drobném upgrade přestanou fungovat makra (někdy i po údajných bezpečnostních záplatách). Výsledkem je řádění virů, protože uživatelé cílěně odmítají aktualizovat, protože aktualizace jsou zpravidla spojené s ohrožením, že se tyhle mrchy přestanou chovat jako dříve (což může být průšvih, pokud má nějaká firma na kombinaci Word + Excel nějaký systém, na němž závisí). Jistě je to dáno i tím, že MS neumí vyrobit záplaty systému, které by se nedotkly jeho SW a naopak (nebo nechce).

    Čili je to SW naprosto k ničemu. IMHO by se měl na školách učit kvalitní SW, aby se vytvořil tlak na odmítání těchto příšerností. Je taky otázka, zda mít na školách vůbec windows, zda by nestačila nějaká "windowsoidní" verze Ubuntu nebo něco podobného.

  • 7. 7. 2017 7:50

    A.S. Pergill (neregistrovaný) ---.med.muni.cz

    Problém je, že v tom "mizerném skriptovacím jazyce" se dají napsat i velmi složité věci, jaké byste v "nemizerných" jazycích napsat nemohl.

    Jinak vám nic nebrání napst TeX s "kvalitním skriptovacím jazykem". Algoritmy jsou volně dostupné a existuje jediná podmínka: Musí to projít testem kvalitní typografie, jinak se to nesmí jmenovat TeX (nebo odvozenina z TeXu).

    Správná typografie se blíží tomu, jak je sázen knihtisk. Tedy i s těmi logy v textu apod. To, že tyhle véci neumějí méněcenné bastly od Microsoftu, neznamená, že by se neměly (či dokonce nesměly) používat.

    Inkscape - přiznávám se, že používám hlavně SVG. Jinak se ale dá nakreslit primitivní obrázek, a ten pak ručně vylepšovat v textovém editoru. Nebo se dá zdrojový text obrázku otevřít přímo v Inkscape a upravovat tam - a mít hned odezvu na obrazovce.

    O těch dostupných a nedostupných funkcích: Ono hodně záleží na tom, co konkrétně děláte. Pokud jsem někdy nucen pracovat s méněcennými bastly od Microsoftu, tak jsem na tom s hledáním pro mě běžných a často užívaných funkcí podobně. A některé tam ani nenajdu (word např. neumí sloupcový výběr).

  • 28. 6. 2017 9:31

    Petr M (neregistrovaný) ---.145.broadband16.iol.cz

    Ještě bych k té šutrologii přidal takzvanou "hudební výchovu". Jejím cílem je patrně jenom zhnusení hudby žákům. Kdo chtěl, mohl na ZUŠ, pro ostatní zbytečnost, protože stejně každý poslouchá, co vyhovuje mu a ne to, co mu nalajnovali.

    Vše bylo podtrženo učitelkou, která trpěla utkvělou představou, že umí hrát na housle. Čtyři roky, hodinu týdně, mučení jak na Guantanámu. Za opakovanou kritiku před ostatníma žákama a před kolegama jsem z hudebky míval čtyřky. Jediný přínos předmětu bylo to, že dalších 10 let po odchodu ze ZŠ jsem měl husí kůži, kdykoliv jsem slyšel housle. Zbytečný traumata ze zbytečnýho předmětu...

    Hraní si s technikou OK, ale může se to snadno vymknout z ruky. Měli by to podstupovat ti, co mají k technice nakročeno, v rámci volitelnýho předmětu. Ať si děcko zvolí, jestli chce brnkat na klavír, pitvat bezobratlý živočichy, nebo stavět robota.

  • 28. 6. 2017 10:23

    LadaR (neregistrovaný) ---.keramost.cz

    Už mě unavují odborníci, kteří si myslí že "hraním si" ve školách zachrání náš průmysl a naše naprosto impotentní školství. U toho kdo má IQ dlažební kostky, myšlení "ho bolí", nemá zájem o nic (a takových lidí bylo, je a bude stále většina), snaží se jen "maskovat", že tomu či onomu rozumí, ať už je to školní inspektror, ředitel školy, učitel, rodič či žák, neprobudí zájem o jakékoliv vědomosti, techniku či hry nikdo a nic ...
    Vždy bylo a bude potřeba vybrat ty, kteří "na to mají" a "chtějí" a s těmi pracovat dál. Ale to by se v naší společnosti a celém školství muselo změnit skoro vše a od základu a zapomenout na všechny ty "přiblblé", nové výukové směry (integrace apod.). Ale to se nikdy nestane ...