Dnes začneme zostra. Citací:
Laická veřejnost téměř nemá povědomí o internetu věcí a jeho využití. Poukazuje na to průzkum, který vznikl ve spolupráci Českých Radiokomunikací (ČRa) a Nielsen Admosphere. Téměř 83 % dotazovaných odpovědělo, že pojem internet věcí neznají. Obecně lze říci, že Češi očekávají od internetu věcí zlepšení životní úrovně, především díky tomu, že se v budoucnosti budou i ty nejobyčejnější věci transformovat na tzv. „smart“. (…)
Přestože pojem internet věcí aktuálně silně rezonuje v IT a tech komunitě, pro laickou veřejnost je stále neznámý. 83 % dotázaných v průzkumu společnosti Nielsen Admosphere uvedlo, že si nedokáže pod pojmem internet věcí nic představit. Zajímavostí je, že téměř každý čtvrtý Čech je zřejmě velkým fanouškem katastrofických sci-fi filmů, protože po vysvětlení pojmu internet věcí vyvstaly u této skupiny obavy o budoucnost lidské civilizace (39 % dotazovaných).
Zdroj: průzkum pro České Radiokomunikace.
Osmdesát tři procent populace si pod pojmem “Internet věcí” nedokáže nic představit. Po pravdě řečeno těch zbývajících sedmnáct procent si sice představit něco dokáže, otázka ale je, nakolik se jejich představy kryjí s realitou. A já bych se klidně vsadil, že dobré tři čtvrtiny řeknou tu obligátní ledničku a pár dalších věcí, které jsou napůl sci-fi a napůl nesmysly.
Tomu ostatně nasvědčuje i ta druhá část citace. Ono totiž záleží hodně na tom, kdo a jak ten pojem vysvětlí – a zde to vysvětlení asi neproběhlo moc kvalitně, když víc než jedna třetina (tedy ne “téměř každý čtvrtý”, jak píšou ve zprávě) projevila obavy o budoucnost lidstva.
Já se, upřímně, ani nedivím. Když si představím dálkově ovládaný vibrátor nebo ledničku se zabudovaným tabletem, tak mám taky sklony projevit obavy o budoucnost lidstva. Naštěstí jsem starý cynik, a tak tuším, že od obojího se prodá minimální množství a zůstane to pak akorát v muzeu kuriozit. Ale když někomu naložíte seznam těch největších pitomin s logem “nyní smart a připojené”, tak se nedivte, že si řekne “och bože…” Schválně:
Držák na toaletní papír, který pošle zprávu na Twitter, když vám dojde toaleťák. Díky tomu se to může dozvědět opravdu celý svět.
Pokud máte rádi věci, které vás buzerují, když neděláte, co byste dělat měli, tak si kupte vidličku HAPI. Pokud jíte moc rychle, začne vibrovat. No SAMOZŘEJMĚ, že to má mobilní aplikaci a můžete sdílet se světem své hltání, bez toho by to nebylo ono!
Ještě dál to dotáhl odpadkový koš s kamerou, která snímá obsah a přes Facebook nechává jiné lidi hodnotit, co máte za odpadky, a vynadat vám, když vyhazujete něco, o čem si oni myslí, že je to ještě použitelné.
Miska na vajíčka, ve které je WiFi modul, a vy tak můžete na mobilu kdykoli vidět, kolik máte v téhle misce právě vajec.
Menstruační tampón s Bluetooth, který – ne, vlastně ani nechci vědět, co přesně dělá… Ale v překladu se to jmenuje „sleduj můj tok“.
Tak nějak do páru s předchozím jde těhotenský test, který má zabudovaný, jak jinak, Bluetooth. Důvod? Pokud jste těhotná, tak vám váš mobil rovnou nabídne dobré rady…
Výrobník nápojů Juicero, který stojí 699 dolarů a umí vám natočit nápoj do skleničky. Nápoj samozřejmě míchá ze sáčku s koncentrátem. To celé je připojené k WiFi, ale proč, to nevím.
Upřímně, po takovéhle náloži by měl obavy o budoucnost lidstva i Darth Vader, natož prostý respondent. Jenže zase platí: Je to bizarní, dáme to do titulků, přitáhne to čtenáře… Zase křiklavé okrajové případy přebíjí ten nudný mainstream, kde se opravdu nachází něco užitečného. Ale tak fungují média: hledají extrémy, aby byla sledovanost. Ve skutečnosti není na místě ani strach, ani přehnaná očekávání, ani pohrdání. Na místě je zájem, a pokud jste podnikavější, tak si zkuste něco udělat sami, protože tohle je zase po čase velká byznysová příležitost a otvírající se trh.
Čímž se vracím na začátek toho celého. České Radiokomunikace, které si v úvodu zmíněný průzkum objednaly, zároveň otevřely soutěž pro týmy, které zajímá „Internet věcí“. Někde po republice jsou senzory a posílají data, a je na vás, abyste s nimi udělali něco zajímavého.
Troufnete si? Přihlašte se na pripoj.me.