Nový seriál internetové televize OneTV pochází ze stejného ranku jako Kancelář Blaník nebo Vyšehrad – krátké skeče v délce do deseti minut, dělající si legraci z konkrétní situace nebo postavy. Autorka scénáře Markéta Lukášková sice v bulváru dělala pouze několik měsíců, ale z daného prostředí si odnesla nejen osobní zkušenost, ale také spoustu známých – a daná oblast jí sedne také díky tomu, že jako jedna z mála českých autorek umí pracovat s jazykem tak dokonalým způsobem, že dokáže zakomponovat do scénáře i spojení typu Kateřina Kristelová – Simona Krainová chudých.
A jak to chodí u vás v redakci?
Seriál popisuje dění v bulvární redakci. Šéfredaktor Mirek se neustále snaží najít nové atraktivní téma z toho relativně omezeného poolu českých celebrit a kopaček, redaktorka Linda se snaží nepřijít o pozvánku na afterparty Fotbalisty roku, a tak témata „tahá z paty“, pan vydavatel Fulín (který se v prvním díle objeví asi na třicet sekund) je ostřílený harcovník nad věcí, kterého zajímají (logicky) jen prachy, redaktor Kamil se snaží přijít s novým nápadem, ale ve většině případů je to jen opilá Dáda.
Dále se krátce objeví redaktor Kuba, který chodí na přednášky o subkulturách a do bulvární redakce padne jako pěst na oko, a na začátku random potetovaný zpěvák Jaro Smejkal ze Superstar, který se šéfredaktorovi Mirkovi snaží vlichotit do přízně, aby o něm napsal, že má novou dietu – nežere, bleje. Seriál je trochu nadsazená skutečnost, ale ne o moc – tak řekněme o sto padesát procent,
řekla DigiZone Lukášková.
Scénářem to ale končí…
Bohužel, vtipně napsané repliky jsou na tomto seriálu to nejlepší. Proč bohužel? Protože postavy se nikam nevyvíjejí, situace je statická jako nehybná voda rybníka. Redaktoři sedí jako leklé ryby, a když Mirek nadává, vypadá to, jako by ho ostatní vnímali periferním viděním a trochu ho ignorovali. Chybí tam náboj, akce, cokoliv – chápu, na deseti minutách plochy je to někdy komplikované, ale jde to – viz výše uvedené formáty.
Technické zpracování je děsivé. Dutý zvuk s ozvěnou zní jako v koupelně, a když postavíte kameru na jedno místo a rezignujete na střih, výsledkem je de facto dokument, doprovázený ironickými poznámkami. A to je na sitcom málo.
Poprask pro OneTV vyrobila agentura Publishers, která se natáčením pořadů pro internetové televize živí, seriál ze zákulisí bulváru byl de facto jejich nápad. Podobným tématem se v minulosti zabýval kontroverzní dokument Dělníci bulváru, Poprask se ale na rozdíl od něj netváří intelektuálně: český bulvár se točí okolo přihlouplých témat, protože to prostě lidé chtějí, a redakce se prostě podřizují poptávce. Poprask je série sedmiminutových anekdot, které sdělují to samé, jen si nehrají na společenskokritický tón.
Co jste ochotni udělat za pozvánku?
Markétu Lukáškovou jsem trošku – nechtě – urazil, když jsem se jí zeptal, jestli Linda je de facto ztvárněním jí samé. Tos mě trošku urazil! Znám ale redaktorky, na které tenhle typ nanynek, které za pozvánky na afterparty s kopačkami udělají skoro cokoliv, sedí stoprocentně.
Seriál Poprask popisuje prostředí bulvární redakce docela věrně (ostatně pochvalně se o něm vyjádřila hyena ze nejhyenovitějších, bývalý nadřízený Lukáškové, ex-šéfredaktor Extra Pavel Novotný) a potenciál má hlavně díky vtipným replikám velký. Pokud si ale autoři nedají trochu víc práce s postprodukcí (první díl se vyráběl tři měsíce, ale moc práce na těch sedmi minutách vidět není), obávám se, že v konkurenci nebude mít příliš šancí. A to by byla škoda.
Pokud vás baví dělat si legraci z novinářů, které zajímá, kdo s kým kde souložil, komu se narodilo postižené dítě, kde byli a co dělali Bartošová, Bartoška, Dáda a libovolná modelka nebo fotbalista.