Bitva mezi internetovými servery se za poslední měsíce zklidnila, neboť pro všechny je nyní důležité jediné: přežít. Internetové reklamy je oproti původním předpokladům málo a na hledání záplat není příliš času. Samotné Yahoo! musí uklidňovat své akcionáře nejrůznějšími zprávami o růstu uživatelů a obchodních partnerů, neboť 25%-ní pokles prodeje za první čtvrtletí oproti loňskému roku jednoduše zakrýt nelze.
V úterý vyšlo najevo, že se Yahoo! rozhodlo jako první přestoupit pomyslnou „mez dobré reputace“ a vstoupilo do pornografického průmyslu: začalo na svých stránkách prodávat erotické video. Dříve nemyslitelné, aby „seriózní“ firma dělala i v „neseriózním podnikání“, bylo překročeno a puritánská Amerika překvapeně čeká, co to s Yahoo! udělá. (Když se však podíváte na dotčené stránky http://shopping.yahoo.com/video/ pod Adult&Erotica, zjistíte, že obviňování Yahoo! z „neslušnosti“ je přehnané. Pro přístup je po každém uživateli požadováno číslo jeho kreditní karty a celý sortiment je zastrčen vedle ostatního do ústraní.)
Management je samozřejmě zatím potichu, vydal jen krátkou zprávu, že: „Yahoo! pod striktní kontrolou prodává erotické výrobky již přes 2 roky.“ V nejistotě je však bude držet nevyzpytatelná reakce inzerentů, kteří mohou začít odcházet – „na erotických stránkách přece inzerovat nebudeme“. Pro většinu z nich by to neměla být výrazná změna, tato část obchodu je výrazně oddělena od ostatního a miliony potenciálních zákazníků jsou nadále lákavé.
Představitelům Yahoo! bylo dopředu velmi dobře jasné, čeho se mohou dočkat: vedle štiplavých komentářů snížení hodnoty značky, méně reklamy od některých inzerentů či odstoupení partnerů. Jenže počty jsou v současné době neúprosné: když příjmy klesají, musíme je něčím nahradit. Trh internetové erotiky je přitom tím nejzajímavějším, co je hned po ruce. V současné době dosahuje ročně objemu 1 až 5 miliard dolarů (zatím to nikdo nedokázal spočítat přesně), je největším prodejcem placeného obsahu a podle odhadů společnosti NetValue navštěvuje servery se sexem 35–40% dospělých uživatelů. Navíc se v poslední době ukazuje, že erotické servery jsou jedny z mála, které dokázaly využít obchodních možností Internetu a vydělávají na něm.
Co na to ostatní? Světová jednička America Online nadále prohlašuje „prodej erotiky NE“, Microsoft její objem na svých stránkách pečlivě kontroluje a obchodní domy jako Amazon.com tyto výrobky většinou skrývají „někam do rohu“. Určitě všichni si však oddechli, že někdo udělal za ně tento první krok, a nyní budou napjatě čekat, jaká bude reakce uživatelů, inzerentů a hlavně akcionářů. Ti se začnou brzy vyptávat. Yahoo! však dalo všem jasný signál, že obavy z překonání dříve nepřekročitelné hranice musí jít při špatných výsledcích stranou.
Co na to český Internet?