Hlavní navigace

Sex @ Yahoo!

12. 4. 2001
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Americkému internetovém portálu Yahoo! zcela jistě nelze upřít zajímavé nápady: 185 milionů návštěvníků měsíčně to jen potvrzuje. Avšak nejnovější krok Yahoo! vyrazil mnohým (na jeho akcionáře tentokráte raději nemysleme) dech. Jeden z největších amerických portálů začal prodávat pornografii.

Bitva mezi internetovými servery se za poslední měsíce zklidnila, neboť pro všechny je nyní důležité jediné: přežít. Internetové reklamy je oproti původním předpokladům málo a na hledání záplat není příliš času. Samotné Yahoo! musí uklidňovat své akcionáře nejrůznějšími zprávami o růstu uživatelů a obchodních partnerů, neboť 25%-ní pokles prodeje za první čtvrtletí oproti loňskému roku jednoduše zakrýt nelze.

V úterý vyšlo najevo, že se Yahoo! rozhodlo jako první přestoupit pomyslnou „mez dobré reputace“ a vstoupilo do pornografického průmyslu: začalo na svých stránkách prodávat erotické video. Dříve nemyslitelné, aby „seriózní“ firma dělala i v „neseriózním podnikání“, bylo překročeno a puritánská Amerika překvapeně čeká, co to s Yahoo! udělá. (Když se však podíváte na dotčené stránky http://shoppin­g.yahoo.com/vi­deo/ pod Adult&Erotica, zjistíte, že obviňování Yahoo! z „neslušnosti“ je přehnané. Pro přístup je po každém uživateli požadováno číslo jeho kreditní karty a celý sortiment je zastrčen vedle ostatního do ústraní.)

Management je samozřejmě zatím potichu, vydal jen krátkou zprávu, že: „Yahoo! pod striktní kontrolou prodává erotické výrobky již přes 2 roky.“ V nejistotě je však bude držet nevyzpytatelná reakce inzerentů, kteří mohou začít odcházet – „na erotických stránkách přece inzerovat nebudeme“. Pro většinu z nich by to neměla být výrazná změna, tato část obchodu je výrazně oddělena od ostatního a miliony potenciálních zákazníků jsou nadále lákavé.

Představitelům Yahoo! bylo dopředu velmi dobře jasné, čeho se mohou dočkat: vedle štiplavých komentářů snížení hodnoty značky, méně reklamy od některých inzerentů či odstoupení partnerů. Jenže počty jsou v současné době neúprosné: když příjmy klesají, musíme je něčím nahradit. Trh internetové erotiky je přitom tím nejzajímavějším, co je hned po ruce. V současné době dosahuje ročně objemu 1 až 5 miliard dolarů (zatím to nikdo nedokázal spočítat přesně), je největším prodejcem placeného obsahu a podle odhadů společnosti NetValue navštěvuje servery se sexem 35–40% dospělých uživatelů. Navíc se v poslední době ukazuje, že erotické servery jsou jedny z mála, které dokázaly využít obchodních možností Internetu a vydělávají na něm.

ebf 24 - tip duben

Co na to ostatní? Světová jednička America Online nadále prohlašuje „prodej erotiky NE“, Microsoft její objem na svých stránkách pečlivě kontroluje a obchodní domy jako Amazon.com tyto výrobky většinou skrývají „někam do rohu“. Určitě všichni si však oddechli, že někdo udělal za ně tento první krok, a nyní budou napjatě čekat, jaká bude reakce uživatelů, inzerentů a hlavně akcionářů. Ti se začnou brzy vyptávat. Yahoo! však dalo všem jasný signál, že obavy z překonání dříve nepřekročitelné hranice musí jít při špatných výsledcích stranou.

Co na to český Internet?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor pracuje na mikroplatebním projektu I LIKE Q společnosti Villusion, kterého se účastní Sun Microsystems. Dlouhodobě se věnuje elektronickému obchodu, pracoval na řadě studií pro bankovní sektor.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).