15:03 – Konference Digimedia 2015 oficiálně končí. Šéfredaktor DigiZone.cz se s účastníky rozloučil a účastníci se začínající rozcházet. Digimedia byla velmi zajímavá a osobně se mi to velmi líbilo. Všem velmi pěkně děkuji,
konstatoval Pavel Brabec z Asociace českých reklamních agentur (AČRA), která byla pořadatelem konference. Za redakci DigiZone.cz se pak se čtenáři loučí a za sledování on-line zpravodajství děkuje Lukáš Polák.
15:01 – Tradiční média jsou zajímavá i pro mladé publikum, nicméně současná mladá generace a budoucí generace jsou multitaskingové,
uvedl Zdeněk Höfler, který představoval na konferenci novou sociální síť Nooledge a doplnil: Chceme nabídnout platformu podobnou YouTube, která nabídne krátká vzdělávací videa.
14:49 – Do čtrnácti dní nebo třech týdnů chceme spustit Hotel Paradise z Ruska a to bude, myslím si, velký bizár,
konstatoval Daniel Grunt, šéf sekce Prima On-line mediální skupiny Prima. Televize už v minulosti na webu vysílala jeho dánskou verzi.
14:41 – Věřím, že se nám model projektu NatočVideo podaří uplatnit i v zahraničí. Vedeme jednání například s televizemi v Německu nebo na Slovensku,
uvedl Marek Vítek. V České republice spolupracuje provozovatel aplikace s mediální skupinou Prima. Na každém trhu budeme spolupracovat jen s jednou televizí. To je naše podmínka,
doplnil Vítek.
14:35 – Z přibližně půlhodinovým zpožděním začíná třetí a poslední odpolední diskusní blok konference Digimedia 2015 nazvaný „Nová média: Místo pro silné vize, vytváření nové poptávky. Nové modely chování diváků“. Jako první se ujal slova Marek Vítek stojící za projektem NatočVideo.cz. Předmětem jeho přednášky je právě vysvětlení způsobu fungování aplikace a co je jejím smyslem. Vítek stál v minulosti za projekty televizí Pětka a Metropol.
14:33 – Role Českých Radiokomunikací je připravit zákazníkům platformu, která umožní jak šíření lineárního, tak i nelineárního obsahu,
uvedl Procházka.
14:32 – Připravujeme a máme připravenou platformu pro distribuci nelineárního obsahu,
nalákal potencionální zájemce z řad vysílatelů na své produkty Marcel Procházka z Českých Radiokomunikací.
14:24 – Z jiného soudku… Mobilní službu Horizon Go, která umožňuje sledovat vysílání několika desítek stanice z kabelové sítě UPC Česká republika, využívá kolem 70 tisíc aktivních uživatelů. Uvedl to produktový manažer UPC Petr Kacafírek. Čísla za samotnou službu Horizon zatím firma zveřejňovat nechce.
14:22 – V současné době provádíme monitoring, abychom zjistili, kdo nelegální činnost provádí,
uvedla Vlasta Roškotová z ATO k problematice nelegálního streamingu vysílání. Opatření, která by ve fungování těchto služeb zabránila, chtějí televize, jež jsou členy ATO, podnikat postupně.
14:21 – Je tu spousta zájmů, které se kříží. Mobilní operátoři prodávají datové balíčky a diskuse, kterou tu vedeme, je v podstatě irelevantní. Je jim jedno, na co tato data využijete,
konstatoval Pavel Krbec, manažer nových médií v MTG pro oblast střední a východní Evropy.
14:16 – V Čechách neexistuje taková služba, která by měla tak bohatý obsah jako například ViaPlay (placená VOD služba MTG ve Skandinávii, pozn. red.) nebo Netflix,
postěžoval si Pavel Krbec ze skupiny MTG. Až sem přijde ViaPlay, HBO zamávám,
doplnil Krbec.
14:13 – Plánujeme, testujeme a více vám říct nemůžu,
řekl Jakub Kotal ze společnosti HBO Europe k plánům společnosti uvolnit videoslužbu HBO GO i pro nepředplatitele lineárního HBO.
14:11 – Na přetřes přišla i problematika úložišť typu Ulož.to. Služba tu funguje deset let z něčeho, co původně fungovalo jinak. Nikde jinde v Evropě to nefunguje. Můžete tam sledovat například ratingy, jak je sledovaný obsah populární a podobně. To nikde jinde v civilizovaném světě nefunguje. Úložiště tohoto typu mají mít jasná pravidla,
konstatoval ředitel sekce nových projektů mediální skupiny Nova, který nepřímo uvedl, že televize se proti těmto službám pustily do boje.
14:07 – Budeme vstupovat do placených služeb a chceme začít potírat nekalé aktivity služeb, které například streamují seriál Simpsonovi, což nám osobně FOX nedovolí,
řekl Daniel Grunt z Primy.
14:06 – Tuto kauzu mám velmi rád a jsem rád i za to, že si dali do svého čela postavičku, kterou mám velice rád,
doplnil Horáka v kauze TV4You Daniel Grunt, ředitel sekce Prima On-line.
14:04 – Ke kauze streamingové služby TV4You: Rozsudek Městského soudu je v I. stupni. Soud Nově plně vyhověl. Šíření kanálů přes jakoukoliv platformu vyžaduje náš souhlas. Tato společnost souhlas nedostala, nežádala o něj a ani o něm nechtěla jednat,
konstatoval Petr Horák z mediální skupina Nova.
14:02 – Přesně úderem čtrnácté hodiny, tedy v době, kdy měla konference končit, začíná druhý odpolední blok, který opět moderuje Jan Potůček. Za řečnickým stolem se nově objevili například Pavel Krbec z MTG, Jakub Kotal z HBO Europe nebo Petr Kacafírek z UPC Česká republika.
13:59 – Prima plánuje „cosi“ v oblasti technologie hybridního vysílání, nechce být ale konkrétní. Daniel Grunt, šéf Prima On-line, pouze zopakoval skutečnost, na niž už server DigiZone.cz v minulosti několikrát upozornil, tedy to, že proběhlo několik testů. Podobně je na tom i Nova. Musíme si položit otázku, co do této technologie dát, aby nám to nebralo diváky například na Voyu,
zmínil Petr Horák.
13:56 – Nositelem nových technologií jsou lidé z velkých měst, kde je penetrace internetu vysoká. V budoucnosti bych více sázel na internet než na DVB. Lidé se snaží koukat nejen na televizi, ale informace hledají více směry. Pro mě je důležité mít kvalitní fixní internet,
myslí si oblastní manažer AMC pro Českou republiku a Slovensko Evžen Chlanda. Tomu však oponoval Petr Horák z Novy. Každý týden máme 25 % dotazů na zákaznickou péči týkající se kvality internetu. Problém internetu to tedy je,
mírnil optimismus ohledně využívání videoobsahu na internetu Horák.
13:51 – Přesun terestriky na mobilní internet nedává smysl. V tuto chvíli dáváme obsah zadarmo. Pokud bychom zainvestovali do produktů, bylo by to pro nás velké téma. Zákazníci budou muset vyvinout tlak na poskytovatele svého připojení. Velcí hráči ale už dnes dokážou ve všech lokalitách, kde působí, nabídnout kvalitní připojení,
uvedl Daniel Grunt, šéf sekce Primy On-line. V takovém případě bude ale podle Horáka rozhodovat cena takového připojení.
13:47 – Nedovedu si představit, že čtyři miliony lidí by se v nejbližší době mohly dívat na to, co se děje v České republice, jinak, než je klasické televizní vysílání,
konstatoval Pavel Kohout z Nových médií České televize. V tomto směru s Kohoutem souhlasil i Petr Horák z Novy. Malá obrazovka nikdy nemůže nahradit sledování na klasické televizi,
myslí si Horák.
13:41 – Za posledních deset let se zásadním způsobem posunul způsob konzumace obsahu, ale televize nadále zůstává hlavním způsobem konzumace videoobsahu,
zmínil Robert Mitka, Business Development Manager Českých Radiokomunikací, a zopakoval, že pro zájemce o VOD a HbbTV připravuje společnost řešení, aby do tohoto světa mohli vstoupit.
13:38 – Díváme se na možnosti VOD. Neříkám, že bychom přišli s vlastní službou, ale o šíření našeho obsahu budeme jednat s našimi partnery i prostřednictvím nelineárních kanálů. Máme partnerství s velkými hráči a chceme jít touto cestou, než jít vlastní cestou,
konstatoval Evžen Chlanda, oblastní manažer společnosti AMC pro Českou republiku a Slovensko.
13:34 – Z naší obrovské základny fanoušků zatím nejsme schopni dostat to, co bychom potřebovali,
odpověděl Janu Potůčkovi šéf televize Štěpán Wolde na otázku, jak se daří zpeněžit velkou základnu fanoušků na Facebooku a sociálních médiích.
13:29 – Každá soukromá televize potřebuje mít silnou OTT nebo placenou službu. Něco takového připravujeme a děláme na tom. Do naší nové služby bychom chtěli zasadit i náš obsah v předpremiéře. Vlastní obsah je to nejcennější, co může televize mít,
konstatoval šéf Primy On-line Daniel Grunt.
13:26 – V rámci platformy Voyo je podle Petra Horáka, ředitele sekce nových projektů mediální skupiny Nova, sportovní obsah velmi důležitou součástí a podle jeho slov jde pouze o začátek. Tahákem našeho on-line video obsahu je sport, a pak lokální tvorba,
uvedl Horák.
13:24 – Daniel Grunt, Prima On-line. Sport je to nejdražší, co si můžete koupit. Musíme proto volit, jakou cestu budeme volit. Neříkám, že do sportu už nepůjdeme, ale budeme muset zvažovat, zdali se nám to vyplatí,
uvedl Grunt, zdali se Prima bude i po ztrátě vysílacích práv na Ligu mistrů UEFA ucházet o vysílací práva na sportovní přenosy.
13:19 – Co se týká hybridní televize, pro Soči jsme měli pouze aplikaci, která informovala. Během MS v hokeji jsme poprvé nabídli živé streamy. Šlo spíše o doplněk k hlavnímu vysílání pro fajnšmekry,
konstatoval Pavel Kohout, výkonný šéf Nových médií České televize.
13:16 – Odpolední blok začíná. Jeho první část se věnuje VOD službám, tedy videu na vyžádání.
12:53 – III. panel skončil. Konference bude pokračovat přibližně za 20 minut. Moderovat ji bude šéfredaktor DigiZone.cz Jan Potůček.
12:44 – Digitální rádio vnímám jako distribuci signálu přes jedničky a nuly a DAB je podle mě jen jedním ze způsobů tohoto šíření. Patří tam i internet,
uvedl Martin Hroch. Internet nikdy nebude tím hlavním distribučním systémem,
opáčil Štěpán Kotrba. Myslí si, že souběžně bude existovat několik typů digitálního přenosu signálu.
12:42 – Štěpán Kotrba podotýká, že Český rozhlas nesoutěží s komerčními rádii o peníze, ale o posluchače. Nepleťte se do komerčního vysílání, nevyznáte se v něm,
opáčil mu Michel Fleischmann.
12:40 – Český rozhlasový trh je třeba liberalizovat. Jde o poslední médium, které nebylo liberalizováno,
zmínil Marcel Procházka z Českých Radiokomunikací a doplnil: S FM nemáme problém, ale díváme se dopředu. Snažíme se eliminovat rizika, která by v případě destrukce FM vysílání mohla nastat,
konstatoval Procházka, který jako první problém zmínil možnost ohrožení internetem a jako druhý pak nedostatek frekvenčního spektra.
12:37 – Není možné, aby Český rozhlas měl celý multiplex, a pak tu byl zbytek. Český rozhlas bude potřebovat i regionální odpojování a co tu zbude pro ostatní?
zeptal se Fleischmann.
12:34 – Poslech FM rádia roste, a to dokonce i u mladých ve skupině 12–19. To nás velmi překvapilo. Na digitál i DAB jsme připraveni. Dokonce máme stanice v DAB, ale zatím pouze experimentálně. DAB bude podle mého názoru pouze jedním z kanálů, jak bude možné naše stanice poslouchat. Chápu postoj Českého rozhlasu, protože na celý proces prostor má,
vložil se s svým příspěvkem do diskuse prezident české pobočky Lagardere Michel Fleischmann.
12:32 – Bylo řečeno několikrát, že FM vysílání funguje. V České republice platí heslo, proč měnit něco, co funguje,
zmínil šéf Radio United Broadcasting Martin Hroch.
12:30 – Martin Hroch, Radio United Broadcasting (Beat, Signál, Rádio 1): Proč by lidé měli přicházet na DAB? V tuto chvíli nevím. Přijímač jsem si ale koupil do auta. Pokusil jsem se zachytit stávající vysílání a byl jsem poměrně rozčarován. Proto se těším, až Radiokomunikace spustí plánované vysílání s Českým rozhlasem.
12:27 – Jsme připraveni a máme kmitočty. Experiment z vysílače Žižkov jsme ochotni podpořit a budeme rádi, pokud se podaří najít obchodní model, který by technologii umožnil prodat,
doplnil Ebert.
12:25 – Kmitočty pro digitální rozhlas jsou připraveny k rozdání a hledáme postup, jak je předat těm, kteří by o vysílání měli zájem,
uvedl Marek Ebert z Českého telekomunikačního úřadu.
12:22 – Pilotní vysílání digitálního rozhlasu, které tu máme teď, by možná bylo lepší vypnout. Kazíme si tím pověst DAB,
řekl dnes na konferenci Digimedia 2015 Marcel Procházka, ředitel pro regulaci Českých Radiokomunikací, které v Praze provozují rozhlasový multiplex na kanálu 10D s výkonem okolo 120 wattů. Když jedu z domova z Kobylis do práce na Strahov, tak mi toto vysílání přibližně 10× až 15× vypadne, a to není služba, kterou bychom tu chtěli mít,
doplnil Procházka.
12:19 – Musíme najít fungující obchodní model. Bez něho do DAB vysílání nikdo nepůjde. Lídrem je vždy veřejnoprávní rozhlas a většinou také stát, který řekne pravidla celého procesu,
uvedl Procházka.
12:16 – Podle Marcela Procházky z Českých Radiokomunikací je v Evropě tlak na technologii poměrně velký. Spočítali jsme, že v České republice je přibližně sedmnáct milionů přijímačů, které bude třeba vyměnit,
konstatoval manažer Českých Radiokomunikací.
12:14 – Rozhlasové vysílání je posledním analogovým médiem, které funguje relativně dobře,
konstatoval ředitel pro regulaci Českých Radiokomunikací Marcel Procházka, který se okrajově zmínil i o přechodu některých rozhlasových stanic do mono režimu. Viz Rádio Impuls. DAB není pro posluchače žádná revoluce. Bude to znamenat jednoduchý příjem, který bude nadále zadarmo. Nebude nutné si platit internet a konektivitu, aby mohl poslouchat rozhlas,
konstatoval Procházka.
12:11 – Fáze řádného vysílání začala již v dubnu a skončit by měla v červnu. Do této kategorie konkrétně patří příprava legislativních podmínek pro řádný provoz technologie DAB a vyhodnocení experimentu v Praze. Samotné řádné vysílání by mělo začít přibližně po roce od experimentu v Praze, tedy v červenci 2016. V listopadu 2016 by mělo začít DAB vysílání na Brněnsku. Do listopadu 2017 by chtěl Český rozhlas kromě Brna a Ostravy pokrýt také hlavní dálniční tahy, mimo jiné tedy dálnici D1.
12:08 – Český rozhlas chce pořídit i vlastní head-end pro potřebu digitálního vysílání, tedy zařízení, které vytvoří multiplex po obsahové stránce a umožní jeho kontrolu.
12:07 – Zahájení experimentálního vysílání technologie DAB z pražského Žižkova by mělo začít letos v létě. Půjde o kanál 12C s výkonem 20 kW.
12:06 – Český rozhlas by se měl stát přirozeným lídrem celého procesu a věříme, že jím jsme. V celém procesu by měl sehrát roli toho, kdo usnadní přechod na tuto technologii,
zmínil známý postoj Českého rozhlasu Karel Zýka. Do dvou let chce Český rozhlas pokrýt přibližně 50 % území České republiky.
12:03 – DAB je funkční a vyzrálé řešení, které nám umožní přejít na digitální vysílání již zítra,
zmínil další z výhod Karel Zýka z Českého rozhlasu. Na řadu přichází tradiční výčet výhod DAB, jako je větší programová nabídka, doplňkové funkce, dopravní informace TPEG a podobně.
12:01 – Úvodní slovo si vzal na starost Karel Zýka z Odboru techniky Českého rozhlasu. Potřeba digitalizovat tu je. Pokud chceme rozvíjet veřejnou službu, jiná cesta, než je digitalizace, tu asi není. Digitalizace ale pro nás není jen DAB. Objevují se tu nové možnosti. Určitě přijdou další možnosti v oblasti LTE a DVB-T2 Life,
konstatoval Zýka.
11:55 – Druhý diskusní panel končí, na řadu přijde rozhlasový panel, který měl podle původního plánu končit již v poledne. Každý diskusní blok je vždy zahájen videopříspěvkem se záběry z archivu k danému tématu, a to jak z doby vzdálené, tak i nedávno minulé.
11:53 – Potřebujeme najít crossmediální měření, které bude řešit trh celý a ne jen televizi s jeho extenzemi,
uvedl prokurista společnosti Seznam.cz Michal Feix.
11:49 – Na řadu přichází diskuse. Zaznívají názory z pléna. Jedním z témat je možná regulace televize versus internetu. Zatímco televizní vysílatelé regulování jsou, na internetu v podstatě žádná regulace neexistuje.
11:45 – Věřím tomu, že aktivitu crossmediálního měření se podaří dotáhnout do té míry, že tu budeme mít jedno řešení, které vyhoví všem. Pokud tu bude crossmediální výzkum, měl by zohledňovat i způsob, jakým způsobem se konzumuje televize,
konstatoval Michal Feix ze Seznamu.
11:40 – Změna v terestrickém vysílání je primárně změnou politickou a nikoliv ekonomickou. Pokud by politici rozhodli, že televize se bude šířit přes internet, nás to nepoloží, ale 30 % obyvatel Česka bude mít smůlu,
myslí si šéf projektové kanceláře České televize Pavel Hanuš.
11:36 – Chování starší populace se bude měnit. Pokud se díváme na celou republiku jako na celek, vzhledem k tomu, že starší diváci tvoří větší část populace, stále se návyky sledování obsahu příliš nemění. Uvidíme, jak tomu bude například za deset let,
konstatovala Tereza Šimečková ze společnosti Mediaresearch.
11:33 – Jde o to, o čem obsah je. Zpravodajství je přesunuto na internet. Co se sportu týká, tam je to otazník. Záleží vždy na žánru, který zákazníkovi poskytuji. U filmu máme bohužel obrovské pirátství. Když se podívám na zákazníka, je mu pochopitelně jedno, jakým kanálem se to k němu dostane, pokud je v dosahu rychlého internetu. Rychlost internetu je tedy jedním z limitujících prostředků,
myslí si Evžen Chlanda, oblastní manažer ze společnosti AMC, která v České republice a na Slovensku provozuje i kromě stejnojmenného kanálu i stanice Sport.TV, Spektrum, TV Paprika a další.
11:29 – Přemýšlet o internetu jako o extenzi televizního vysílání? Myslím si, že je to špatně. Měli bychom mluvit o tom, jaká je budoucnost multimediálního obsahu,
konstatoval Michal Hanák ze sekce Mafra Digital mediálního domu Mafra.
11:25 – Jsem rád, že už před čtyřmi lety jsme vytvořili ve zpravodajství multimediální sekci, která kombinuje klasickou televizi a internet. Bez propojení klasické televize a internetu to nepůjde,
sdělil ředitel zpravodajství televize Nova Martin Švehlák.
11:23 – Podle společnosti HBO Europe se vysílání nepřesouvá z televize na internet, ale internet pouze přináší další kanál, kde je možné obsah vytvářet. Internet vnímáme jako rozšíření distribuce. Český divák se chce stále nechat bavit, a proto klasická televize stále převažuje,
konstatoval Jakub Kotal z HBO Europe.
11:20 – Erika Luzsicza, Axocom (na trhu zastupuje stanice Mňam TV, MTV a další): Je otázkou, zdali se nám podaří vytvořit na internetu takový obsah, abychom tu diváky udrželi.
11:17 – Vladimír Piskáček, Economia (vydavatel Hospodářských novin, Respektu, DVTV a dalších titulů, pozn. red.): Šíření videoobsahu po internetu nám jde skvěle a půjde nám ještě líp. Divák, posluchač nebo čtenář už není v tradičních médiích a už tam nebude. Učím na střední škole a vidím to, že lidé nebudou čekat ve 20:20, až si budou moci pustit svůj pořad. Budou si ho chtít pustit kdykoliv. Divák získává právo si vybírat.
11:14 – V televizi se mění část vysílatele, tedy sestavování programu. Celá část přechodu televize na internet je marketingový pojem. Je to pouze distribuční kanál,
myslí si Pavel Hanuš z České televize. Jeho tvrzení oponoval Pavel Feix, prokurista společnosti Seznam.cz. Všichni bojujeme o diváka a dáváme mu signál, že k dispozici už není pouze klasická televize. Pohled pana Hanuše bych sdílel pouze v případě, že bych seděl na židli provozovatele terestrické televize.
11:12 – Šíření na internetu jsme nikdy nepovažovali za konkurenci. Česká televize od samotného počátku počítala s tím, že její role se v celém procesu digitalizace bude měnit,
uvedl vedoucí projektové kanceláře České televize Pavel Hanuš. Pokud se internet rozšiřuje a zvyšují se rychlosti, tato služba narůstá i v případů České televize,
doplnil Hanuš.
11:09 – Nejsledovanějšími pořady České televize na internetu jsou podle Tomáše Bičíka z Mediaresearch do března letošního roku seriál První republika (průměrná sledovanost 101 tisíc lidí v kategorii 4+), Případy 1. oddělení (61 tisíc) a Čtyři v tom (61 tisíc). Internetová sledovanost bude určitě narůstat podle toho, jak se budou měnit podmínky možnosti sledování,
konstatoval Bičík.
11:05 – Nikoho z vás nepřekvapí, že mladší populace má k dispozici počítač a věnují internetové konzumace více času než televizi,
konstatoval Bičík a doplnil: Před pěti lety by pomalu nikdo nevěděl, co je tablet. V současné době vedou smartphony. Podíval jsem se nedávno do nabídky jednoho z operátorů a byl v podstatě problém tam najít tlačítkový telefon. Ambasadory v používání smart telefonů je právě mladá generace. Téměř polovina mladší populace má smartphone, surfuje a využívá internet.
10:59 – Tomáš Bičík z Mediaresearch vystupuje s jinou prezentací na téma crossmediálního výzkumu. Dobrá zpráva je, že sledovanost klasické televize neklesá,
říká na úvod. Sledovanost je poměrně stabilní napříč diváckými segmenty, i v meziročním srovnání.
10:57 – Tereza Šimečková ze společnosti Mediaresearch upřesňuje, že dnes nebude prezentovat crossmediální výzkum pro ATO, protože výsledky se teprve zpracovávají. Budeme je prezentovat začátkem června na semináři ATO,
uvedla.
10:52 – Skončil první panel Digimedie, chystá se druhý na téma „Přesunu televize na internet“. V jeho rámci se dozvíme výsledky prvního crossmediálního výzkumu v České republice.
10:50 – Je problém, že Český rozhlas neumí marketing, speciálně na sociálních sítích. Těším se na nového marketingového ředitele rozhlasu, smečoval Štěpán Kotrba.
10:47 – Štěpán Kotrba reaguje na vystoupení Karla Zýky: Překvapuje mě, že tu říkáte, že digitalizace rozhlasového vysílání nepřinese nic nového.
Zmiňuje zpětný kanál a možnost aktivního zapojení posluchače. Karel Zýka oponuje, že to tak nemínil. Důkazem opaku je fakt, že letos začneme reálně s digitalizací našeho vysílání. Ale lidem to v tuto chvíli není jasné, není tam viditelná přidaná hodnota. Já jsem přesvědčen, že tam ty přidané hodnoty jsou, ale posluchači to nevědí. Vědí jen to, že dochází k výpadkům experimentálního vysílání, že to nehraje v místnostech apod.,
uvedl.
10:39 – Experimenty DAB dělají digitalizaci medvědí službu, protože se o nich píše, že DAB nehraje v budovách a vypadává při mobilním příjmu, míní Karel Zýka.
10:36 – Ředitel odboru techniky Českého rozhlasu Karel Zýka označuje rozhlasovou digitalizaci za „kyselé jablko“, do kterého se nikomu nechce kousnout. Podle našich interních odhadů to bude znamenat výměnu až 20 milionů rozhlasových přijímačů,
vysvětluje. Důvody přechodu na DAB přitom nejsou jasně vysvětleny. Experimenty s digitálním rozhlasem přitom v Česku trvají řadu let, přičemž mnoho z nich využívá L-pásmo, které řada digitálních rozhlasových přijímačů nezachytí.
10:33 – Evropská komise silně podporuje digitální ekonomiku, jde do ní spousta peněz. Je třeba si položit otázku, kolika lidem přinese práci přechod z DVB-T na DVB-T2 a kolika lidem to umožní pracovat z domova. To umožní rozvoj internetu, nikoli terestrické televize, říká Michal Feix. Jestliže se dnes bavíme, zda příští rok internet neunese čtyři miliony diváků při MS v hokeji, tím spíš investujme do rozvoje přenosových sítí pro internet, i za cenu toho, že to bude na úkor terestriky,
dodal prokurista Seznamu.
10:32 – Internetová média by mohla plakat, že jsou znevýhodňována oproti nadnárodním společnostem, namítl k Dvořákově výtce, že internet u nás není tak regulovaný jako tradiční média.
10:31 – Prokurista společnosti Seznam.cz Michal Feix odmítá, že by se největší česká internetová společnost chystala vstoupit do terestrické televizní platformy. Pokud nás něco zajímá, je to HbbTV,
dodal. Souhlasí s Petrem Dvořákem, že český mediální trh je přeregulovaný. Je nadbytečné pálit teď čas debatami nad tím, co si navymýšlíme, když se v Evropě chystá nová mediální legislativa,
míní Feix.
10:30 – Nejsem si jistý, že všechny menší televize, které nyní vysílají v DVB-T, vydrží do roku 2020,
říká generální ředitel skupiny Óčko Štěpán Wolde. Trh podle něj „nasál“ nové subjekty a nyní se smršťuje, takže naopak některé subjekty vytěsní.
10:28 – Martin Gebauer upozorňuje, že Česko není jediným státem v EU, který má tak silnou terestrickou televizní platformu. Zmiňuje Británii a další země.
10:27 – Vasilová označuje dnešní dobu za „dobu tematickou“, kdy se diváci nenechávají pasivně bavit velkými televizemi, ale aktivně vyhledávají menší tematické kanály.
10:24 – Stále jsme ve fázi, kdy převládají otázky nad řešením, komentuje přechod na DVB-T2 šéfka agentury Atmedia Michaela Vasilová. Před rokem 2020 se nestane nic,
konstatuje. Pokládá si otázku, zda přechod na DVB-T2 nevyžene část diváků k placeným televizním platformám, kabelu, satelitu a IPTV. Zůstaneme evropským unikem, nebo se budeme přibližovat Evropě (podílem terestriky v mixu typů příjmu TV signálu)?
ptá se Vasilová. Od přechodu na DVB-T2 si slibuje větší zájem o tematické stanice.
10:20 – Rovněž televize Nova vidí budoucnost v terestrickém vysílání, říká vedoucí jejího právního oddělení Štěpán Peichl. Záležet ale bude na tom, jak se vyřeší financování přechodu na DVB-T2, dodal.
10:18 – Prima vidí budoucnost v terestrickém vysílání, říká Marek Singer. Zmiňuje nejistotu v rozhodování, na co se mají televize připravit, když se ve vzduchu objevují termíny opuštění pásma 700 MHz za několik málo let.
10:14 – Generální ředitel Primy Marek Singer upozorňuje zástupce Evropské komise na výjimečnost České republiky z hlediska struktury typů příjmu televizního signálu. Česko má velmi silnou terestrickou platformu, mnohem silnější než jiné země v EU.
10:11 – Za jeden z hlavních problémů pro řešení do budoucna Petr Dvořák vidí otázku financování původní české dramatické tvorby, která stojí především na veřejné podpoře. Druhým hlavním problémem je přechod na DVB-T2, třetím otázka pravomoci a zodpovědnosti kontrolních a regulačních orgánů (Rady ČT, RRTV, ČTÚ), aby se nepřekrývaly. Mělo by se také stanovit, zda by veřejnoprávní média neměla jít ještě blíž k občanům a koncesionářům a být tedy ještě regionálnější. Pokud nám bude tento úkol stanoven, bude se muset vyřešit otázka financování. Bez toho bychom museli omezovat původní českou tvorbu,
dodal Petr Dvořák.
10:10 – Je otázka, zda ve chvíli, kdy Češi na příštím MS v hokeji postoupí do finále a budou se dívat tři až čtyři miliony diváků, to internetový přenos unese, i když bude mít k dispozici pásmo 700 MHz, dobírá si Petr Dvořák otázku druhé digitální dividendy.
10:08 – Média veřejné služby, která jsou kontrolována nejvíc, jsou v největší nevýhodě, konstatuje generální ředitel ČT.
10:05 – Základní problém vidí ČT v tom, že dochází ke konvergenci tradičních a nových médií, přičemž regulace míří pouze na ta tradiční média, nikoli na ta nová. Zdá se mi, že tu část médií, která dnes ovládají většinu mediálního prostoru, zákonodárci pomíjí,
stěžuje si Petr Dvořák. Navrhuje uvolnit regulaci tradičních médií a umožnit jim samoregulaci, jak je to běžné v řadě evropských zemí.
10:03 – Když jsem slyšel prezentaci zástupce Evropské komise, napadlo mě, zda má smysl tak chvátat s úpravami české mediální legislativy, když má dojít k tak převratným změnám v EU. Po nich bude třeba přijmout další české novely,
varuje generální ředitel ČT Petr Dvořák.
10:01 – České Radiokomunikace navrhují vytvořit přechodové sítě DVB-T2 a co nejdříve zahájit souběžné vysílání DVB-T a DVB-T2. Musíme zajistit, aby začalo docházet k obměně televizorů v domácnostech,
upozorňuje Gebauer. Ideální doba souběhu je podle něj šest až sedm let, tak dlouho ale televizní stanice nebudou chtít platit oba typy vysílání. Kratší dobu než tři roky by to ale být nemělo,
míní Gebauer. Televizory, které zvládnou kompresní standard HEVC, se podle něj na českém trhu objeví již letos na podzim.
9:57 – Přichází prezentace generálního ředitele Českých Radiokomunikací Martina Gebauera. Chtěl bych říci, jak se na tyto změny dívají operátoři,
říká na úvod. O termínu odejmutí pásma 700 MHz zatím není rozhodnuto, nicméně se stále častěji hovoří o letech 2020 až 2022. Jenže kmitočtové příděly pro DVB-T v České republice platí do roku 2024, v Rakousku do roku 2026 a na Slovensku do roku 2029.

Takto budou podle Martina Gebauera degradovány celoplošné multiplexy DVB-T po odejmutí pásma 700 MHz
9:52 – Evropská komise se hodlá v nejbližších měsících zabývat problematikou diskriminace diváků a uživatelů z hlediska geoblokace a také copyrightem, popisuje plány EK Andreas Roever.
9:48 – Roever konstatuje, že zatímco televizím a rádiím věnují Evropané tři až čtyři hodiny pozornosti denně, internetu se věnují po celý den.
9:45 – Slova se ujímá první zahraniční řečník, Andreas Roever, ředitel Útvaru regulace, koordinace a obchodu Evropské komise. Mluví na téma Evropská komise pro zajištění jednotného digitálního trhu.
9:36 – V Německu už započaly aukce pásma 700 MHz, jsme v kontaktu s německými úřady a budeme řešit případné problémy vzhledem k našim kmitočtům pro terestrické televizní vysílání, informuje zástupce ČTÚ. Úřad sepsal asi 50 témat, která se týkají budoucnosti terestrické televize, a předal je ministerstvu průmyslu a obchodu k diskusi.
9:33 – Jsme rádi, že ministerstvo průmyslu a obchodu posílá Strategii správy spektra do vlády a celý proces se posune, konstatuje zástupce ČTÚ.
9:32 – Přechod na DVB-T2 by se měl odehrát v letech 2020 až 2022, předvídá Karel Novotný.
9:27 – Nezanedbatelnou položkou při přechodu na nový standard terestrického vysílání bude nutnost výměny všech televizních přijímačů v domácnostech, upozorňuje Karel Novotný. Uvolnění pásma 700 MHz musí předcházet důsledné analýzy dopadu tohoto kroku na televizní trh v České republice. Je třeba také připravit harmonogram přechodu na DVB-T2, včetně jasných lhůt. Nelze předpokládat, že k přechodu dojde dříve než za deset let. Vláda by měla v nejbližší době schválit Strategii správy rádiového spektra, v přípravě je Strategie rozvoje terestrické digitální televize v České republice, řekl Karel Novotný. MPO zatím nespatřuje možnost určení termínu uvolnění pásma 700 MHz, nejsou k tomu splněny podmínky. V rámci EU musí jakékoli rozhodnutí reflektovat podmínky v jednotlivých členských zemích a dobu platnosti přídělů kmitočtů pro DVB-T, zdůrazňuje náměstek. Přechod na DVB-T2 musí provázet dostatečná nabídka přijímačů DVB-T2 na českém trhu, DVB-T2 musí mít nakonec minimálně stejné pokrytí jako DVB-T.
9:23 – Nyní hovoří náměstek ministra průmyslu a obchodu Karel Novotný. Terestrické televizní vysílání podle něj prochází překotným vývojem a čelí nyní dvěma velkým výzvám: požadavku na větší kvalitu (HD) a druhé digitální dividendě. Obě výzvy podle Novotného vedou k potřebě využít lepší standardy pro terestrické vysílání. Zmiňuje také zprávu evropského komisaře Pascala o uvolnění pásma 700 MHz v průběhu následujících pěti let. Novotný upozorňuje na kritiku televizních vysílatelů, kteří se tomuto kroku brání. Rozhodnout o něm musí vláda, zdůraznil náměstek.
9:22 – Novely zákona o ČT a ČRo budou obsahovat možnosti využití státní podpory na jejich vysílání, jak to umožňuje evropská legislativa, uvedla Kalistová.
9:18 – Slovo dostala první náměstkyně ministra kultury Kateřina Kalistová (ČSSD). Věnuje se tématu regulace audiovizuálních služeb na vyžádání. Informuje o očekávaných diskusích na toto téma v evropských strukturách a problematice uvolňování části kmitočtového pásma pro mobilní broadband. Kalistová se vyslovuje pro udržení terestrické televizní platformy jako jediného bezplatného způsobu příjmu televizního signálu. Ministerstvo kultury podle Kalistové připravuje novelu zákona o digitálním rozhlasovém vysílání a vyzývá, aby se více medializovaly přednosti digitálního rozhlasu a důvody, proč se má ukončit vysílání na FM. Zdůrazňuje také roli komunitních médií coby třetího pilíře medií.
9:16 – Generální ředitel ČT Petr Dvořák přivítal přítomné a vyjádřil přesvědčení, že konference Digimedia bude i v následujících letech hostit ČT u sebe na Kavčích horách.
9:15 – Dobré ráno z Kavčích hor, konkrétně z Kongresového sálu České televize, kde už za chvíli začne jubilejní 10. ročník odborné konference Digimedia 2015. Ani letos vás neochudíme o živé online zpravodajství přímo z místa, které vám zprostředkuje Jan Potůček (dopoledne) a Lukáš Polák (odpoledne).