“Kromě toho, že firma vypadá víc “světově”, fungování v Americe moc výhod nemá,” říká Zsolt Szabó, který na Floridě provozuje hostingovou firmu PayPerHost.
Na Slovensku měli původně rozjetou betaverzi na doméně iserver.sk. Než si to sedlo a doprogramovalo, tak to ještě rok a půl zabralo. Slovenský startupový ekosystém ale úplně přeskočili. “Přišlo nám, že by nás akcelerátor zdržoval, dokážu si ale představit, že by nám mentoři mohli pomoci,” přiznává Szabó.
Slovenský startup staví svou službu na principu “pay as you go". Zákazníci dostanou k dispozici celou nabídku a platí až na základě toho, co skutečně využijí. Jednoduchý, ne příliš navštěvovaný web na WordPressu se tak v základu může dostat třeba na jeden dolar za měsíc. A naopak.
PayPerHost se pouští na tenký led. Alespoň tedy podle konkurence. „Zkoušelo to už pár firem po světě. Pro hosting je to ale strašně nezajímavé a trh na to moc nereagoval. Stále tam jde jen o pár centů a eur a nedává to úplně smysl,“ hodnotí nový způsob plateb v hostingu Michal Truban ze slovenského WebSupportu s tím že podobná řešení mají smysl spíš u větších cloudových řešení.
Ani v tuzemsku zatím model placení jen za spotřebované služby příliš nejede. „Pay-as-you-go hosting je zatím mimo náš zájem. Jiné to bude u nově připravovaných služeb, které chceme spustit současně se zprovozněním našeho druhého datacentra. Tam se chceme potom zaměřit na služby s vysokou dostupností a online daty ve dvou lokalitách. V tomto obchodním modelu už můžeme pro podobné řešení vidět určité výhody pro nás i pro klienty,“ tvrdí Josef Grill z Wedosu.
„O zavedení pay as you go modelu neuvažujeme, ale uznávám, že to může být pro určité typy využití zajímavé,“ uvádí Jakub Mach z Českého hostingu. „Poptávku po pay-as-you-go modelu zaznamenáváme u náročnějších řešení,“ říká Tomáš Hála z Active24 s tím, že v případě sdíleného hostingu poptávku po takovém řešení prakticky neregistrují.
„Platba za spotřebovaný výkon by naopak mohla zákazníka velmi nepříjemně překvapit ve chvíli, kdy je jeho webová aplikace nevyladěná nebo se stane terčem spammerů apod., což je na sdíleném hostingu poměrně časté,“ dodává.
SSD nebo klasika?
PayPerHost vsadilo od začátku na vlastní technologie. Největší investice byla právě do hardwaru, který mají pod svou kontrolou. Je tak možné si vybírat i datacentra, kde bude služba hostovaná. Otevření nové lokality vychází podle slovenského startupu přibližně na dvacet tisíc dolarů. I právě proto hledají momentálně investici kolem jednoho a půl milionu dolarů.
Servery PayPerHost běží na SSD discích. “Používáme SSD jen z továren Micron a používáme v páru Intel a Micron. Pokud si koupíte datacentrové SSD, tak se disk po pár kompletních přepisech výrazně zpomalí. My ale softwarově snižujeme kapacitu, čímž výrazně zvyšujeme životnost při zachování rychlosti,” popisuje svůj systém Szabó s tím, že i při dnešních cenách jsou SSD do datacentra výhodnější než běžné pevné disky. “Pokud to tedy počítáme včetně spotřebované energie disků a řadičů za pět let,” dodává.
Klasické disky už mění za ty úspornější i konkurence. Český hosting s SSD disky operuje druhým rokem. Na novější technologii přešel už i Wedos. „Od poloviny roku 2014 používáme na všechny nové webhostingy a VPS pouze SSD disky. Na VPS máme SSD disky dokonce v RAIDu 10,“ dodává Grill s tím, že změně předcházelo tříměsíční testovací období.