Čtvrtletní dodávky smartphonů meziročně vzrostly o 46,7 % na rekodních téměř 230 milionů kusů, hlásí výzkumná a poradenská společnost Strategy Analytics. Před rokem byl meziroční růst necelých 42 %. Přitom už 59 z každých 100 dodaných mobilů byly smartphony.
Samsung získal už bezmála třetinu celého trhu a meziročně dodal o 56 % více, zatímco Applu spadl podíl na nejnižší hodnotu za tři roky. Samsung dodal více než dvojnásobek smartphonů než Apple. I vlajkovému modelu Galaxy S4 se dařilo dobře.
Apple dodal meziročně o 20 % více iPhonů. Světově se za poslední čtvrtletí prodalo přes 31 milion iPhonů oproti 26 milionům před rokem.
LG své dodávky meziročně více než zdvojnásobilo a drží třetí místo. Na čtvrtou příčku se poprvé dostal čínský výrobce ZTE. Z první pětice jsou tedy první i třetí výrobce jihokorejští a čtvrtý a pátý čínský. Apple mezi nimi zůstává jediným dodavatelem neasijským.
Výrobce | Q2 2012 | Q2 2013 | ||
Samsung | 48,7 | 31,1% | 76,0 | 33,1% |
Apple | 26,0 | 16,6 % | 31,2 | 13,6% |
LG | 5,8 | 3,7 % | 12,1 | 5,3 % |
ZTE | 5,8 | 3,7 % | 11,5 | 5,0 % |
Huawei | 6,6 | 4,2 % | 11,1 | 4,8 % |
Ostatní | 63,6 | 40,6 % | 87,7 | 38,2% |
Celkem | 156,5 | 100 % | 229,6 | 100 % |
Mobilních telefonů vůbec, včetně smartphonů, se ve druhém letošním čtvrtletí meziročně dodalo o téměř čtyři procenta více než vloni, a to 386 milionů kusů. Je to mírně nejrychlejší meziroční čtvrtletní růst za poslední rok.
Podíl Samsungu ve všech mobilech se vyšplhal už skoro k 28 %. Ustupuje ještě stále druhá Nokia, dosud poměrně silná v telefonech „obyčejných“, které se však prodávají čím dál tím hůře. I trhy jako latinská Amerika nebo Asie chtějí především levné androidy.
Výrobce | Q2 2012 | Q2 2013 | ||
Samsung | 93,0 | 25,0% | 107,0 | 27,7% |
Nokia | 83,7 | 22,5% | 61,1 | 15,8% |
Apple | 26,0 | 7,0% | 31,2 | 8,1% |
LG | 13,1 | 3,5% | 17,8 | 4,6% |
ZTE | 16,7 | 4,5% | 17,6 | 4,6% |
Ostatní | 139 | 37,4% | 151,3 | 39,2% |
Celkem | 371,5 | 100% | 386,0 | 100% |
Samsung poprvé překonal Apple také dosaženým ziskem z mobilů
Strategy Analytics odhadují, že divize Samsungu vyrábějící mobilní telefony dosáhla za druhé letošní čtvrtletí provozního zisku 5,2 miliardy dolarů, zatímco provozní zisk Applu z prodeje iPhonů se za stejné období odhaduje na 4,6 miliardy.
Apple byl přitom nejziskovějším výrobcem od třetího čtvrtletí 2009 až po první čtvrtletí letošní. iPhony 5 se však neprodávají tak dobře, aby mu prvenství udržely. Apple čelí sílící konkurenci, zejména v Číně — tvrdí Strategy Analytics — a je pod tlakem na to, aby uvedl jak více modelů levnějších, tak modely s větší obrazovkou.
Samsung oproti tomu nejenže dodává velké množství a pokrývá vše segmenty trhy, ale daří se mu držet poměrně vysoké velkoobchodní ceny při nízkých nákladech, vysvětlují jeho úspěch Startegy Analytics.