Ostře sledovaná bitva o zachování reklamy ve vysílání České televize dnes měla dojít ke svému rozuzlení. Poslanci měli ve sněmovně projednávat v druhém čtení senátní návrh novely zákona, který zachovává reklamu v ČT i po termínu dokončení digitalizace televizního vysílání v České republice. Nakonec se tak nestane, protože návrh dosud neprojednal volební výbor sněmovny. Proti záměru zachovat reklamu v ČT se ostře staví dvě největší tuzemské komerční televize Nova a Prima. Zejména Nova se kvůli němu nebála opakovaně odvysílat ve své hlavní zpravodajské relaci Televizní noviny jednostranné a zavádějící reportáže, kterými patrně porušila zákon.
K TÉMATU: Nova přitvrzuje v boji proti reklamě v ČT, Andruško se setká s Nečasem
Červnová schůze sněmovny bude pokračovat dnes od 14:00 hod., novela zákona, která zachovává reklamu v ČT, byla původně naplánovaná jako druhý bod jednání. Dosavadní pozměňovací návrhy k senátní novele doporučují, aby program ČT 1 mohl vyčlenit reklamě 0,75 procenta celkového denního vysílacího času a ostatní programy České televize po 0,5 procenta denního vysílacího času. Výnosy z prodeje reklamy by šly z 40 procent do Státního fondu na podporu kinematografie, z dalších 40 procenta do Státního fondu kultury a z 20 procent na zvláštní účet ČT na financování digitalizace jejího archivu.
KOMENTÁŘ: Nova porušuje zákon a je ticho po pěšině
Podle zpravodajského serveru Aktuálně.cz se napříč politickou scénou rýsuje dohoda, podle které by reklama zůstala jen na programech ČT 1, ČT 2 a ČT 4, a to maximálně 0,5 procenta celkového denního vysílacího času. Na zpravodajském kanálu ČT 24 by reklama nesměla být vůbec, stejně jako na webech ČT. Teleshoppingu by mohla ČT věnovat dvě až tři procenta celkového denního vysílacího času. Oproti tomu Nova navrhuje, aby reklama zůstala zachována výhradně na programech ČT 2 a ČT 4 a výnosy z ní šly na podporu kultury a sportu.
ČTĚTE TAKÉ: Nova odvysílala další reportáž proti reklamě na obrazovce České televize
Nova společně s Primou nabízí, že se místo ČT ujme financování státního fondu na podporu kinematografie. Společně s dalšími komerčními televizemi se chtějí smluvně zavázat, že ročně do fondu přispějí částkou 150 milionů korun (stejnou sumu do něj nyní dodává ČT ze svých reklamních výnosů), případně i vyšší. Ministr kultury Jiří Besser (TOP 09) však po komerčních televizích chtěl půl miliardy korun ročně, což Nova s Primou odmítly. Právě půl miliardy korun ročně totiž činí výnosy z prodeje reklamy na ČT, o které mají obě komerční televize zájem.