Hlavní navigace

Vlákno názorů k článku Sociální studentské weby v Česku stále chybí od Petr - Při studiu jsem nějakou dobu pracoval v knihovně...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 19. 11. 2009 15:32

    Petr (neregistrovaný)
    Při studiu jsem nějakou dobu pracoval v knihovně jedné nejmenované univerzity a to na katalogizaci závěrečných prací. Práce fyzicky procházely skrze mé ruce a mohu vyvodit obecné závěry:

    Technické obory/práce na konkrétní téma - Vesměs se jedná o "dobré" práce, respektive autor něco vtořil, zkoušel.

    Ekonomie, textil, humanitní vědy atd. - zde se vyskytovalo velké množství prací, které obsahovaly minimum vlastních poznatků a velké množství převzaných informací. Jen zmínkou práce velebící EU + přístup ČR k EU (práce byly datovány před samotným vstupem), marketingové práce založené na výzkumu a dotazování na dané téma (dotazování spolužáků). Opravdová "pecka" byla práce zabývající se látkami z psí srsti, samozřejmě s připojenými vzorky. Budiž, aspoň to byl originální nápad v záplavě klonovanách prací s jinak formulovaným i větami.

    Problém studentů produkujících nekvalitní "práce" má několik kořenů.
    1) Cíl je prolézt školou, která mnohdy otráví i ty nejotrlejší.
    2) Maximální absence volby zaměření studia - vyberete si specializaci a dostanete předepsané předměty + nějaké volitelné. Pokud vás náhodou zajímá něco jiného (související s oborem) a také se to vyučuje, můžete na předmět chodit, ale váš obor je akreditován sumou daných předmětů a vámi navštěnovaný kroužek je vám ve výsledku "k ničemu".
    3) Samotný kreditní systém, který je k smíchu a je klamnou náhradou výčtu povinných předmětů s volbou X volitelných předmětů kde je největší mela o předměty "zadarmo".
    4) Škola je pojata přijď, dřep na daných předmětech X hodin, prokaž znalosti. Jakýsi posun je až v doktorském studiu.
  • 19. 11. 2009 8:56

    Daniel Dočekal
    "aby měli více příležitostí plynule vstoupit do profesního života. Řešením může být práve forma Studentského webu"

    No tohle mě fakt rozesmálo. POkud chce student plynnule vstoupit do profesního života, tak musí začít něco pro svoji profesi dělat - a školní web mu v tom nepomůže. Stačí se dívat okolo sebe, najdete množství příkladů studentů/studentek profesně aktivních a použitelných jako příklad jak to funguje.

    Tvořit obsah pro školu, kterou student opustí během velmi krátké doby? Absurdní.
  • 19. 11. 2009 6:50

    lumík (neregistrovaný)
    Rozumím tomu dobře, že chcete aby na webu školy byla nějaká aplikace podobná facebooku? Jaká?
  • 19. 11. 2009 8:52

    Vít Horký
    Děkuji za dotaz. Mým přáním je zvýšení snahy vysokých škol o prezentaci svých studentů tak, aby měli více příležitostí plynule vstoupit do profesního života. Řešením může být práve forma Studentského webu, tedy webové stránky provozované školou, kde obsah vytváří samotní uživatelé.
  • 20. 11. 2009 15:59

    Robert (neregistrovaný)
    Pánové, zapomínáte na pár věcí.

    ***
    Studenta by nikdo neměl nutit povinně zveřejnit jeho práci. Je to jeho vizitka a zveřejnit může jen to o čem si myslí že má patřičnou úroveň. Není možné vždy pracovat na 100% a mít vždy brilantní výkon, i to se bohužel studenti musí naučit.

    - Některé, zpravidla bakalářské, práce dnes běžně obíhají Internetem a lidé je čtou a "vzdělávají" se z nich. Jsou často umístěny na známých serverech a jejich autoři jsou často úspěšní zakladatelé těchto serverů. I přesto, že já osobně, si myslím že nemají žádnou úroveň, značné množství lidí si to nemyslí.
    V každém případě si jsem vědom toho, že to jsou "staré" práce mnoha odborníků. To že "tehdy" jejich práce neměla špičkovou úroveň, nic neznamená. Prošly jistým vývojem (i právě díky této práci) a dnes jsou "úplně jinde".


    ***
    Podle mne není sociální web to pravé. Vhodnější by bylo vytvořit něco jako spravovaný portál (i s výběrem toho nejlepšího na něm, volbou článku měsíce, informacích ze života školy, ...) na kterém by každý student dostal svůj prostor. Mohl by sem umísťovat linky k vlastním článkům kdekoliv na Internetu, ale i k odborným nebo zajímavým věcem které ho zaujaly a chce se o ně podělit s ostatními.

    Dále by získal omezený prostor na serveru, aby nemusel nutně své práce umísťovat na free serverech.

    - Roli zde ale hraje i otázka anonymity. Mohu chtít vědět co si lidé myslí o mém názoru, ale chci být nepoznán.
    - Také by měl mít student možnost své články odstranit. I tak se ještě mohou 10-20 let toulat Internetem. V zásadě by bylo možné udělat to, aby články byly dostupné jen ve školní síti a nešli (až na ty které student určí) linkovat z venčí, ale nestojí to asi za tu námahu. Navíc by kdokoliv kdo má do studentské sítě přístup mohl tyto články ručně (bez autorova souhlasu) zveřejnit i na celém Internetu.

    P.S. Jen tak mimochodem, v dobách kdy jsem studoval, jsem mohl tisknout jen ve škole, nebo u známých po firmách. Mohu vám říct že to byl horor. Zpravidla se těsně před tiskem (zpravidla jste nevěděli na jaké to bude tiskárně) celý dokument přeformátoval, počítač z kterého jste tiskly měl nainstalované jiné fonty, ... Jednou se mi práce kde jsem tak, tak dosáhl požadovaného počtu stran zmenšila o příliš významný počet. Tisk do souboru se zadáním konkrétní tiskárny také často nedopadl dobře a zkuste si při mnoha stránkových pracích tisknout jen tak naslepo.
  • 19. 11. 2009 8:34

    Daniel Dočekal
    > Článek se jako takový vymyká jakékoliv reálné praxi.

    Soudě podle absence autora a jasného tahu na bránu (= reklamu na jeden (nesmyslný) projekt) je asi dost jasné, že to není článek. Je to špatně zpracované PR.
  • 19. 11. 2009 8:04

    Petr (neregistrovaný)
    Autor se domnívá, že by měla existovat aplikace umožňující sdílet studentské práce. Již však nebere v úvahu fakt, že většina studenstkých prací je hnůj, a to včetně mnoha závěrečných prací. Dále nebere v úvahu fakt, že některe VŠ nezveřejňují závěrečné práce svých studentů na internetu, ale pouze na své síti.

    Pokud je práce kvalitní, může se dostat do odborné literatury. Ovšem zde je problém že online databází odborné literatury jsou hromady a mohl by rovnou požadovat jejich sjednocení, na což pochopitelně nepřistoupí jejich majitelé.

    Článek se jako takový vymyká jakékoliv reálné praxi.
  • 19. 11. 2009 8:58

    Vít Horký
    Petře, díky za komentář. S nízkou kvalitou některých studentských prací rozhodně souhlasím. Je to tak v každém oboru a při jakékoli činnosti. Nicméně pokud student bude vědět, že jeho práci jen nepřehlédne profesor během pár chvil, ale dostane se k nahlédnutí jeho spolužákům či veřejnosti, tak sám nebude chtít "hnůj" napsat. Už samotný tento fakt pomáhá v kvalitě studia i sebeprezentaci studenta.

    Počet bakalářských prací publikovaných v odborné literatuře není vysoký a nejen výjimečné práce mají právo na publikování veřejnosti. Pokuď v tomto publikace na studentském webu pomůže, tak student i škola pouze získávají.

    Článek jsem napsal právě na základě svých zkušeností ze studia a reálné praxe v oboru. Přesto děkuji za Váš příspěvek a jiný úhel pohledu!
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).