Bakalářka v šuplíku
Všichni si pamatujeme dobu, kdy jsme coby studenti vysoké školy trávili dlouhé večery psaním seminárních prací nebo prezentací. Do tří do rána honíme dostatečný počet znaků nebo počet stránek, těsně před spaním poslední kontrola, vytisknout a následující ráno předstoupit před katedru a s pocitem úlevy předávat práci s ještě nezaschlým inkoustem profesorovi. Téma, které jsme probírali v rámci naší bakalářské práce, jsme hodili za hlavu jakmile jsme svou práci obhájili, a tím splnili svou povinnost vůči škole. Tak schválně, vzpomenete si, v kterém šuplíku máte uloženou svou bakalářskou nebo magisterskou práci?
Na Facebooku studenti jen paří
Jako bývalí či ještě aktivní studenti jsme dospěli do doby otevřené sociální komunikace, kdy Marco, kamarád, kterého přivedla včera kamarádka do hospody, dnes ví z Facebooku, s kým jsme trávili letní dovolenou před třemi lety. Kromě podrobných informací o našich zálibách zná Marco jména všech našich přátel; ví, kam půjdeme za týden do hospody a také, že spíme v noci s jednou nohou přes peřinu. Trochu paradoxní situace je, že Marco, ani téměř nikdo z našich dlouholetých přátel, neví, čemu jsme se věnovali na vysoké škole. Není toho tolik, co jsme dokázali napsat, vytvořit nebo publikovat, tak proč nemáme snadný způsob, jak naši práci zhodnotit?
Microsoft ani Google nemotivují studenta
Google v roce 2004 přišel s nástrojem Google Scholar, který umožňuje rychlé hledání mezi studentskými a vědeckými pracemi napříč celým internetovým obsahem. Microsoft, lídr v prodeji softwaru MS Office do školních učeben, přichází s projektem Live@Edu, jež školám umožňuje zřídit online prostor pro e-mailovou komunikaci studentů a využít širokou škálu nástrojů kancelářského balíku programů online. Jenže je zde nějaký nástroj, který by studentům nabídl takové prostředí, kde budou sami motivováni k sebeprezentaci svých prací, svých znalostí a zkušeností tak, aby z toho měli pocit, že jejich studijní snažení bude oceněno jejich spolužáky nebo veřejností, která využije jejich odborné zkušenosti a čerstvý přístup studenta?
Sociální komunikace pro možnost sebeprezentace
Moje zkušenost coby studenta a webdesignera mi vnukla myšlenku tzv. Studentského webu – speciálních webových stránek komunitního typu, kde student prezentuje své práce, hodnotí a komentuje práce svých spolužáků a vytváří si tak jednoduše své portfolio znalostí. Pokud se mu veškerý obsah přehledně umisťuje do vlastního osobního profilu, tak získává jednoduše připravenou stránku pro předložení potenciálnímu zaměstnavateli, kterého může většinou zaujmout pouze prokázáním zkušeností, podložených prezentabilními důkazy. Takový studentský web pak slouží nejen studentovi, ale i komerční sféře. Když se spojí tyto dva světy, vysoká škola dostojí svému poslání přípravy svých svěřenců pro budoucí život dospělých, pracujících lidí.
Vysoká škola kromě svého dobrého pocitu získává efektivní nástroj propagace pro potenciální studenty, kteří důvěřují spíše obsahu webu vygenerovanému přímo aktivními studenty, nežli obsahu tvořeného aktivním profesorem. Dnes již nezbytné propojení uživatelsky generovaného obsahu s ostatními běžnými sociálními sítěmi (Facebook, Twitter či Linked-in) studenta nenutí k duplikaci aktivit na více webech (jeden účet studenta v informačním systému školy je sdílený ve Studentském webu, nové práce mohou být automaticky sdíleny na síti Facebook či Twitter). Vysoká škola navíc ušetří za komerční reklamu na sociálních sítích, neboť sami studenti pomáhají sdílením a komentováním svých studijních prací k efektivní Word-of-Mouth neboli Šíření pomocí doporučení (WOM) propagaci.
Jednou z prvních vlaštovek na poli Studentských webů je Student (dot) od britské univerzity Prague College sídlící v Praze. Z vysoké aktivity studentů této malé školy sdružující obchodní i umělecké obory se dá odvodit, že popularita kreativního online prostředí bez intenzívní kontroly školy, je užitečná jak pro studenty, tak pro školu.
Studentský web slouží studentovi i škole
Soukromé i veřejné vysoké školy by měly jasně projevit svou odpovědnost za úspěšnou přípravu studenta ke vstupu do profesního zapojení do společnosti takovými nástroji, které studenta samotného motivují. Trend sociální komunikace na Internetu vysoké školy nezastaví, ať jej tedy využijí vhodným způsobem. Studentský web je dobrý pro studenty i školy.