Při studiu jsem nějakou dobu pracoval v knihovně jedné nejmenované univerzity a to na katalogizaci závěrečných prací. Práce fyzicky procházely skrze mé ruce a mohu vyvodit obecné závěry:
Technické obory/práce na konkrétní téma - Vesměs se jedná o "dobré" práce, respektive autor něco vtořil, zkoušel.
Ekonomie, textil, humanitní vědy atd. - zde se vyskytovalo velké množství prací, které obsahovaly minimum vlastních poznatků a velké množství převzaných informací. Jen zmínkou práce velebící EU + přístup ČR k EU (práce byly datovány před samotným vstupem), marketingové práce založené na výzkumu a dotazování na dané téma (dotazování spolužáků). Opravdová "pecka" byla práce zabývající se látkami z psí srsti, samozřejmě s připojenými vzorky. Budiž, aspoň to byl originální nápad v záplavě klonovanách prací s jinak formulovaným i větami.
Problém studentů produkujících nekvalitní "práce" má několik kořenů.
1) Cíl je prolézt školou, která mnohdy otráví i ty nejotrlejší.
2) Maximální absence volby zaměření studia - vyberete si specializaci a dostanete předepsané předměty + nějaké volitelné. Pokud vás náhodou zajímá něco jiného (související s oborem) a také se to vyučuje, můžete na předmět chodit, ale váš obor je akreditován sumou daných předmětů a vámi navštěnovaný kroužek je vám ve výsledku "k ničemu".
3) Samotný kreditní systém, který je k smíchu a je klamnou náhradou výčtu povinných předmětů s volbou X volitelných předmětů kde je největší mela o předměty "zadarmo".
4) Škola je pojata přijď, dřep na daných předmětech X hodin, prokaž znalosti. Jakýsi posun je až v doktorském studiu.
Ještě existuje Stiplist.cz, který myslím podmínku "sociální studentský web" splňuje (i když je možné, že si pod tím pojmem představuju něco jiného než autor článku).
Není sice zvlášť úspěšný, ale tvrdit, že neexistuje, mi přijde přehnané :)
"aby měli více příležitostí plynule vstoupit do profesního života. Řešením může být práve forma Studentského webu"
No tohle mě fakt rozesmálo. POkud chce student plynnule vstoupit do profesního života, tak musí začít něco pro svoji profesi dělat - a školní web mu v tom nepomůže. Stačí se dívat okolo sebe, najdete množství příkladů studentů/studentek profesně aktivních a použitelných jako příklad jak to funguje.
Tvořit obsah pro školu, kterou student opustí během velmi krátké doby? Absurdní.
Děkuji za dotaz. Mým přáním je zvýšení snahy vysokých škol o prezentaci svých studentů tak, aby měli více příležitostí plynule vstoupit do profesního života. Řešením může být práve forma Studentského webu, tedy webové stránky provozované školou, kde obsah vytváří samotní uživatelé.
Podobný systém jsem dělal jako moji diplomovou práci. Jenže tam ani tak nešlo o sebeprezentaci, jako o zlepšení komunikace mezi studenty. Celé to bylo postaveno na konceptu wiki, s tím že každý předmět měl vlastní wiki. Důležité bylo, že žádná semestrálka není uzavřená, tj každý student má přístup k pracím svých kolegů z minulých let. Další myšlenka byla, že studenti aby předmět zvládali, tak nastudují a ohodnotí mraky materiálu a tyto materiály zpracovat do podoby, kdy se z nich dá učit. Takové materiály pak mohou publikovat na stránkách předmětu. Vydělají na tom všichni. Učitel má aktualizované stránky, opravuje jen vyložené úlety a studenti mají dobré zdroje, které mohou doplnit či upravit dle své úvahy.
Školy často prosazují systém jako Moodle, který v závislosti na tom, co správce povolí, by měl umožňovat stejné vlastnosti jako autorem článku navržený systém.
Weby na kterých jsou zadaní zkoušek a i vypracované odpovědi, jsou zase jiná kategorie. Byť jsou hodně využívané jako příprava na zkoušky.
Samozrejme sociální = související s péčí o společensky a ekonomicky slabší vrstvy
Správný překlad z angličtiny je podle meho mínění společenské sítě.
No a autor by měl fakt trochu otevřít oči, krome webu co tu uvadeji jini a skutecnosti, ze je koordinovane vytvaren archiv vysokoskolskych praci (VSKP) http://www.theses.cz/
Už treba přes dva roky funguje http://konvergence.info na principu otevřeného publikování = blogy, archiv textů, videoarchiv přednášek a new media akcí, přehled výukových programů atd...
a na stejné platformě je archiv studentských filmů FAMU http://ifamu.cz = také autorské profily, otevřené publikování, používá několik set studentů, je tam už 500 filmů
Michale, děkuji za podnětný příspěvek. Webový server Thesis je zajímavý příklad webu se sdílením prací. Student má ale těžko chuť se zde seberealizovat, web slouží k jiným účelům - odhalování plagiátů.
Web Konvergence je opravdu příkladem webu, který z funkčního hlediska může být nazýván webem studentským. Je zde ale bohužel, z mého pohledu, silně omezen sociální (nebo, chcete-li, společenský) faktor příjemné komunikace mezi studenty (a veřejností) nad studentskými pracemi.
I přesto uznávám, že uměleckjé obory a zejména menší univerzity mají v posilování chutě seberealizace studentů na Internetu často náskok. Přejme si, ať se ostatní vysoké školy inspirují..
***
Studenta by nikdo neměl nutit povinně zveřejnit jeho práci. Je to jeho vizitka a zveřejnit může jen to o čem si myslí že má patřičnou úroveň. Není možné vždy pracovat na 100% a mít vždy brilantní výkon, i to se bohužel studenti musí naučit.
- Některé, zpravidla bakalářské, práce dnes běžně obíhají Internetem a lidé je čtou a "vzdělávají" se z nich. Jsou často umístěny na známých serverech a jejich autoři jsou často úspěšní zakladatelé těchto serverů. I přesto, že já osobně, si myslím že nemají žádnou úroveň, značné množství lidí si to nemyslí.
V každém případě si jsem vědom toho, že to jsou "staré" práce mnoha odborníků. To že "tehdy" jejich práce neměla špičkovou úroveň, nic neznamená. Prošly jistým vývojem (i právě díky této práci) a dnes jsou "úplně jinde".
***
Podle mne není sociální web to pravé. Vhodnější by bylo vytvořit něco jako spravovaný portál (i s výběrem toho nejlepšího na něm, volbou článku měsíce, informacích ze života školy, ...) na kterém by každý student dostal svůj prostor. Mohl by sem umísťovat linky k vlastním článkům kdekoliv na Internetu, ale i k odborným nebo zajímavým věcem které ho zaujaly a chce se o ně podělit s ostatními.
Dále by získal omezený prostor na serveru, aby nemusel nutně své práce umísťovat na free serverech.
- Roli zde ale hraje i otázka anonymity. Mohu chtít vědět co si lidé myslí o mém názoru, ale chci být nepoznán.
- Také by měl mít student možnost své články odstranit. I tak se ještě mohou 10-20 let toulat Internetem. V zásadě by bylo možné udělat to, aby články byly dostupné jen ve školní síti a nešli (až na ty které student určí) linkovat z venčí, ale nestojí to asi za tu námahu. Navíc by kdokoliv kdo má do studentské sítě přístup mohl tyto články ručně (bez autorova souhlasu) zveřejnit i na celém Internetu.
P.S. Jen tak mimochodem, v dobách kdy jsem studoval, jsem mohl tisknout jen ve škole, nebo u známých po firmách. Mohu vám říct že to byl horor. Zpravidla se těsně před tiskem (zpravidla jste nevěděli na jaké to bude tiskárně) celý dokument přeformátoval, počítač z kterého jste tiskly měl nainstalované jiné fonty, ... Jednou se mi práce kde jsem tak, tak dosáhl požadovaného počtu stran zmenšila o příliš významný počet. Tisk do souboru se zadáním konkrétní tiskárny také často nedopadl dobře a zkuste si při mnoha stránkových pracích tisknout jen tak naslepo.
> Článek se jako takový vymyká jakékoliv reálné praxi.
Soudě podle absence autora a jasného tahu na bránu (= reklamu na jeden (nesmyslný) projekt) je asi dost jasné, že to není článek. Je to špatně zpracované PR.
Myslím, že rozdíl mezi sto padesátou druhou databází vypracovaných domácích úkolů a testů, tentokrát pod názvem unium.cz, a mezi studentským webem úspěšně propojující akademický a profesionální život, přeci jen nějaký bude.
a není náhodou sociální studentský web třeba Spolužáci.cz od seznamu? =) .. to není seznamka jako lidé.cz třeba nebo web sociální web pro přátelé jako facebooku.. spolužáci.cz do studentského sociálního webu zapadá, http://spoluzaci.libimseti.cz sou sice dobře udělaný web ale tam nejsou jednotlivé třídy, ale jenom celé ročníky v dané škole, tedy je to nepoužitelné :/ nechápu proč sekci spolužáci libko eště nezrušilo :/
Danieli, díky za publikaci faktu, který nijak jako autor článku nezastírám. Téma článku ale není propagace Studentského webu konkrétní instituce, ale vysvětlení problematiky a ukázání na příkladech.
Myslím, že tvorba výše popisovaného je opravdu v podmínkách českých VŠ a kvalit studentských prací utopická. Studentské weby vznikají každodu chvilku - například tento rok nově na scéně http://www.unium.cz, které již má desetitisíce studentských prací ke sdílení a student si může vybrat, zda-li se bude jako autor veřejně prezentovat.
Autor se domnívá, že by měla existovat aplikace umožňující sdílet studentské práce. Již však nebere v úvahu fakt, že většina studenstkých prací je hnůj, a to včetně mnoha závěrečných prací. Dále nebere v úvahu fakt, že některe VŠ nezveřejňují závěrečné práce svých studentů na internetu, ale pouze na své síti.
Pokud je práce kvalitní, může se dostat do odborné literatury. Ovšem zde je problém že online databází odborné literatury jsou hromady a mohl by rovnou požadovat jejich sjednocení, na což pochopitelně nepřistoupí jejich majitelé.
Článek se jako takový vymyká jakékoliv reálné praxi.
Petře, díky za komentář. S nízkou kvalitou některých studentských prací rozhodně souhlasím. Je to tak v každém oboru a při jakékoli činnosti. Nicméně pokud student bude vědět, že jeho práci jen nepřehlédne profesor během pár chvil, ale dostane se k nahlédnutí jeho spolužákům či veřejnosti, tak sám nebude chtít "hnůj" napsat. Už samotný tento fakt pomáhá v kvalitě studia i sebeprezentaci studenta.
Počet bakalářských prací publikovaných v odborné literatuře není vysoký a nejen výjimečné práce mají právo na publikování veřejnosti. Pokuď v tomto publikace na studentském webu pomůže, tak student i škola pouze získávají.
Článek jsem napsal právě na základě svých zkušeností ze studia a reálné praxe v oboru. Přesto děkuji za Váš příspěvek a jiný úhel pohledu!
Mě se šíleně líbí, když někdo dá takhle na veřejnost skvělý a rozumný tip, všichni se můžou s prominutím podělat, jen aby to zasměšnili.
Ono vždy když někdo takhle hystericky řve, tak obvykle z nějakého důvodu se něčeho bojí. Ano, takhle by se veřejně oddělilo zrno od plev. Jistě, většině se to líbit nebude, ale jsou tací, kteří se za své názory nestydí.
Pokud by fungovala sociální síž typu facebook na principu sdílení studentského know-how, tj. zaregistruju se na tuto síť, zvolím školu, kde studuju, a budu sdílet informace, nejen, že zvýším (snížím) svou tržní hodnuto, zvýším (snížím) také tržní hodnotu školy.
Pak klidně bude možné, že když bude nějaká státní zakázka, tak se stát bude moci obrátit třeba na schopné studenty, pokud bude nějaký veřejný rating. Nebo i komerční firmy budou moci zadávat školám větší zakázky (třeba v rámci bakalářských prací, dokonce by mohly být týmové bakalářské práce na nějaké velké projekty apod.) a takto připravit studenty na reálný život (ostatně tak to přece na západě dávno funguje, propojení firma-škola)
Autorovi tleskám, píchl do vosího hnízda. Já tuto myšlenku plně podporuju.
To je vše.