Spamming za tričko?!

4. 5. 2000
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Nevyžádané maily, označované slůvkem spam, patří k několik věcem, které mohou uživatele Internetu notně otravovat. V našich luzích a hájích se naštěstí příliš neprosadil díky jasnému odporu uživatelů i provozovatelů Internetových služeb, přesto občas vystrčí růžky. Poněkud zvláštní nápad dostala firma Bivak klub: spammerům nabízí tričko.

Existuje řada způsobů, jak je možné se prezentovat v Internetu. Základním kamenem mohou být vlastní webové stránky, bez příslušné propagace však mají stejný význam jako billboard postavený v hlubokém lese. Nejpoužívanější formou reklamy na Internetu jsou dnes reklamní proužky, ale ty jsou jednak vhodné jen pro propagaci určitých produktů a služeb, jednak nejsou zdaleka zadarmo. To samozřejmě svádí k tomu, že různé chytré hlavy zkoušejí vymýšlet jiné a levnější cesty, jak se na Internetu ukázat. Elektronická pošta je pak bohužel nasnadě.

Do této kategorie spadá také nejnovějí aktivita Bivak klubu, která využívá právě elektronické pošty. Představitelé Bivaku rozeslali svým zaregistrovaným zákazníkům mail (potud v pořádku), kterým jim oznamují, že mají šanci získat tričko s emblémem této firmy. Podmínkou je však to, že adresát rozešle tento mail na 8 dalších adres svých známých; pokud ospammuje dokonce 20 lidí, dostane ještě k tomu osobní stránku na serveru Bivaku. Na první pohled to snad vypadá jako dobrý nápad, ve skutečnosti však jde jen o stupínek lepší chování než je klasický spam.

Poněkud legrační je také způsob, jakým Bivak zjišťuje, že jste skutečně mail rozeslali. Vedle 8 adres svých kamarádů totiž musíte forwardovaný mail poslat také zpátky do Bivaku na adresu člověka, který má tuto akci pod palcem. Ten pak zkontroluje, zda je skutečně splněna podmínka nejméně 8 lidí, poctěných tímto mailem, a pokud ano, pošle vám tričko na adresu, kterou musíte uvést vespod mailu, který všem posíláte. Nezávidím dotyčnému onu záplavu mailů, mám však současně podezření, že tyto dopisy neslouží jen k popsanému ověřování. Bivak tímto způsobem získává množství dalších e-mailových adres, na které jsou maily zasílány, a osobně bych se nedivil tomu, kdyby si je ukládal do databáze. Nechci nikomu podsouvat nějaký špatný úmysl, ale samozřejmě pak není vyloučeno, že napříště už bude své nabídky pravidelně posílat na všechny tyto adresy, aniž by se přitom některý z těchto adresátů aktivně přičinil o to, aby se jeho adresa do této databáze dostala.

Marketing meeting Ai a tvorba obsahu

Existují různé formy spamu, tento případ je nepochybně spíše z kategorie těch úsměvnějších. Přesto by se tato forma propagace neměla brát jako něco přijatelného – poprvé to může být zajímavý nápad, ale zkuste si představit, že vám podobných nabídek chodí od různých firem pět denně.

Marek Antoš

Autor článku

Autor je někdejším šéfredaktorem serveru Lupa. V současné době už se psaní věnuje pouze v míře menší než malé, a to zásadně pro radost.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).