Vlákno názorů k článku Spekulantům už se to krátí od Luděk Šorm - Dobry den, se zájmem sleduji články a diskuse o...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 14. 1. 2002 10:07

    Luděk Šorm (neregistrovaný)
    Dobry den,
    se zájmem sleduji články a diskuse o problematice domén, ačkoliv na Lupě silně připomínají známé přísloví o psu a holi. Za vrchol - myšlenkovou perlu - ovšem považuji dnešní výplod tvůrčí fantazie váženého autora, který rozlišuje:
    1) spekulace (ti, co si koupí doménu a zaplatí za ni), a
    2) "spekulace" (ti, co opakovaně registrují bez zaplacení).

    Měl jsem to štěstí a jistou dávku prozíravosti, že jsem již v roce 1997 si uvědomil, že doména je velmi důležitý marketingový nástroj. Když změnou pravidel CZ.NIC nastala privatizace adresního prostoru v doméně .cz (že se jedná o privatizaci, bohudíky málokdo tehdy pochopil), zpracovali jsme ve spolupráci s právníkem a patentovým zástupcem projekt na nákup doménového portfolia. Bohužel rok jsme čekali, než z CZ.NIC přišly faktury. Tehdy málokdo věřil, že domény opravdu zaplatíme a dostali jsme nálepku spekulanta. Od té doby již uplynulo hodně vody, my užíváme naše nehmotné vlastnictví a platíme, platíme, platíme...

    Rád bych znal odpověď na následující otázky:
    1) Proč Lupa v dané souvislosti sděluje, že máme neuhrazeny poplatky za 10% vlastněných domén, když - pokud to byla v době přípravy zmiňované "studie" (uvádím v uvozovkách!)pravda - to byly domény normálně čekající ve lhůtě splatnosti s uhrazenými poplatky za minulá léta? K dnešnímu dni máme všechny poplatky uhrazeny.
    2) Řadí Lupa (Internet Info) mezi spekulanty (bez uvozovek) také sebe, když vlastní např. doménu www.noviny.cz a přesměrovává ji na www.lupa.cz . Předpokládám, že poplatky za tuto doménu má také uhrazeny.
    3) Setkala se Lupa s tím, že bych jí nabízel nějakou doménu ke koupi? Pamatuji si naopak, že před lety jsem její zájem o doménu ii.cz odmítnul s tím, že moje domény nejsou na prodej. Proč nás opakovaně označuje za spekulanta?

    Na závěr bych chtěl zdůraznit, že vítám novou změnu pravidel CZ.NIC, která konečně zamezí spekulativním registracím domén bez zaplacení.
    Věřím, že pak bude snad již konečně v základních pojmech jasno.

    S úctou
    Luděk Šorm, jednatel Kam na Pardubicku s.r.o.
  • 14. 1. 2002 11:36

    Michal Vorel (neregistrovaný)
    V době rozjezdu internetu, kdy jednotlivé projekty hledají cestu k uživateli je doména důležitý marketingový nástroj. Tato doba však již končí a uživatelé mají jasno kam zajít, když potřebují získat nějaké konkrétní informace. Věřím tomu, že v letech 2000, 2001 se dalo na doménách vydělat mnoho peněz, ale v roce 2002 nebo dokonce v příštích letech nikoliv.
  • 14. 1. 2002 12:15

    Luděk Šorm (neregistrovaný)
    Dovoluji si nesouhlasit: Čím víc bude na internetu informací, tím obtížnější bude jejich vyhledávání. Z tohoto hlediska bude situace s internetem v mnohém podobná situaci před internetem. Dám příklad: Když jste v knihovně, kde máte kolem sebe na regálech stovky knih, pak informaci máte takřka na dosah ruky. Ale kde? Buď jste odborník a rychle najdete a nebo jako laik požádáte o odbornou pomoc knihovníka a jeho kartotéky (srv. roli vyhledávače na internetu), nebo se porozhlédnete po hřbetech knih (srv. domény). Vždyť obvykle nejdůležitější informace z hlediska zaměření knihy bývá v jejím titulu (na hřbetě) nebo v adrese na internetu. Již dnes mnoho lidí (zvl.laiků) zadá klíčové slovo +.cz do adresního řádku prohlížeče a vyhledávače použije, pokud nenajde, co potřebuje.

    Toto tvrzení samozřejmě platí pouze o doménách, které jsou intuitivně odvoditelné. Nepochybně toto Lupa ví, neboť jistě monitoruje, kolik lidí navštívilo www.lupa.cz z www.noviny.cz. Takto získaný návštěvník ji jistě stojí méně peněz, než kdyby ho při obvyklém CTR získala prostřednictvím placené bannerové reklamy. Vlastnit takovou doménu (za poplatek 840 Kč ročně)namísto reklamní kampaně se vyplatí, pokud při obvyklých cenách za bannerovou reklamu si každý týden alespoň 1 návštěvník (jeden!) adresu "vymyslí". Ubezpečuji Vás, že jich je mnohem více. Jenom si spočítejte, prosím, kolik za 840 Kč pořídíte komerčních impresí a jaká bude jejich účinnost (CTR), tzn. kolik na ně návštěvníků klikne a přijde až k Vám.
  • 14. 1. 2002 13:03

    Emil holeš (neregistrovaný)
    Na tom co píšete se nedá stavět. Je třeba propagovat 1 značku, 1 doménu a pomalu lidi tlačit, aby chodili přes tuto doménu, pak může projekt dosáhnout úspěchu. Srovnávat bannerovou reklamu a to, že se někdo trefí do domény není rozumné. Také patřím k těm, kteří si myslí, že doba kolíkování území končí.
  • 14. 1. 2002 13:35

    Luděk Šorm (neregistrovaný)
    To je Váš názor a já Vám ho neberu, jenom tvrdím, že propagování 1 značky na 1 adrese není jediná cesta a že nákup některých intuitivně odvoditelných domén může být ekonomicky efektivní, i kdyby nebyl určen k pozdějšímu prodeji !!! Souhlasím s Vámi v tom, že "doba kolíkování území" již skončila. Proto jsme k privatizaci adresního prostoru v doméně .cz v roce 1998 přistoupili jako k jednorázovému vytvoření doménového portfolia.
  • 14. 1. 2002 18:59

    Martin Kopta (neregistrovaný)
    V tomhle s panem Šormem souhlasím. Dokud lidé přicházejí na weby tak, že zadávají adresy do location baru, tak je znění doménového jména velmi důležité. Je to mimo jiné jedna z nejčastějších zbraní na straně příznivců (a shodou okolností i odpůrců) internecionalizace doménového prostoru. Prostě, hledat server Lupa pod doménou iples.cz by asi nebylo to pravé ořechové ;-) Otázkou ale je, kolik jmen se dá tímhle způsobem reálně zpeněžit.
  • 14. 1. 2002 20:31

    Solvina (neregistrovaný)
    Kecy, pokud budete chtit prodat domenu Lupa.cz (ne, ja o ni zajem nemam), dejte prosim nekam na viditelne misto oznameni 'URL Lupy a je jeji nove jmeno je od 1.XY.20ZW www.iples.cz'. My, vdecni ctenari, si vas najdeme.

    A pokud by se na tom dalo vydelavat, muzete se zivit "pozlacovanim" domen. Proste jeden rok prodate za 10 milionu lupa.cz, pristi iples.cz dalsi iplexis.cz. Lupa bude jeste kvalitnejsi a ja osobne se budu kazdej rok tesit 'kamze se nam to letos byvala lupa presune?'.
  • 16. 1. 2002 9:36

    Honza (neregistrovaný)
    Musím s Vámi také nesouhlasit. Je doložitelné průzkumy veřejného mínění, že velká část uživatelů internetu hledá danou informaci (projekt, výrobek, firmu), že napíše hledané jméno + .cz. ¨V budoucnosti bude tento trend jen pokračovat. Velká část tzv, expertů na internet si neuvědomuje, že na síť se začíná dostávat velké množství laiků, kteří nemají zkušenosti s užívánín netu (např. sekretářky, ty půvabné a někdy trochu pomalu myslící stvoření, které nám dělají kávu při čekání v předpokojích :)), a tito lidé často nevědí, co je to vyhledávač, prostě dostali nainstalovaný IE, v lepším případě prošli krátkým školením (to většinou strávili v kantýně:)) a k internetu přistupují více či méně polopaticky (od slovního spojení po lopatě :)).Také spousta malých a středních podnikatelů mají nyní připojení na síť. Od nich také nelze předpokládat hlubší znalosti, jak pomocí syntézy informací z několika ovladačů najít tu pravou informaci. Z toho soudí, že spekulace s domény má velkou budoucnost.
  • 16. 1. 2002 10:55

    Dan Lukes (neregistrovaný)
    Pokud se ovsem casem nedostaneme do situace, ze at uzivatel zada do radku sveho prohlizece cokoliv (anespon pri defaultnim nastaveni defaultni instalace defauptniho prohlizece), nepouzije se to "jako URL", ale vzdy jako dotaz vybranemu vyhledavaci (vyhledavaci oblibeneho instalatorem nebo distributorem onoho SW). Pak by byl vyznam URL omezen, vyznam jmen domen by byl take omezen a naopak, vzrostly by vyhody pro instalatory a distributory (vyhledavace by se predhanely aby ony mohly byt tim "defaultnim") a pro samotne vyhledavace (ktere pro nektere dotazy provadely rovnou redirekt na stranky toho, kdo zaplati nejvice (zrejme napriklad u dotazu, ktere vypadaji jako URL) a u jinych by vracely seznam v nemz se da zakoupit poradi).

    A jelikoz trend se zda smerovat k takovemuhle chovani prohlizecu, je mozne, ze vyznam presneho domenoveho jmena bude spise klesat a s tou zlatou budoucnosti spekulaci s domenovymi jmeny to nevidim az tak jiste. Vyznam domenoveho jmena s poklesem pristupu na stranky pres presne zapsane URL vyrazne poklesne.

    A popravde receno, myslim, ze by tento vyvoj domenovemu prostoru jen prospel.

  • 16. 1. 2002 16:23

    Martin Kopta (neregistrovaný)
    Rád bych upozornil, že Dan jako obvykle nespekuluje a nevěští, ale ví. Osobně už se na to také těším. Zavedení CNRP netrepělivě očekávám spolu s hordami marketingových specialistů, kteří již teď za svými stoly kutí strategie ovládnutí trhu klíčovým slovem.

    Staří internetoví harcovníci se budou rozčilovat, ale pokud nechtějí stát v cestě rozvoje Internetu, pochopí to. Jde přeci o uživatele.

    AOLuja hosana! :-)
  • 16. 1. 2002 17:12

    MK (neregistrovaný)
    Pripadne se staci podivat na penetraci prohlizecu :-) Myslim, ze nejmene napul bude zvolani MSoftLuja hosana ! ;-)
  • 16. 1. 2002 23:18

    Dan Lukes (neregistrovaný)
    Ackoliv obcas mivam problemy s "modernimi trendy Internetu" a nekdy nestiham vychazet z udivu, kam se toto puvodne uzitecne medium v nasem spotrebnim svete zene myslim, ze v tomto pripade s tim problem ja a ani "stari harcovnici" mit nebudou. To proto, ze predpokladam, ze krome naznaceneho "defaultniho" chovani budou prohlizece stale umet i "stara dobra URL" - ikdyz mozna bude nutne nekde neco prenastavit. Takze koexistence bude, myslim, bez problemu mozna. Dokonce bych rekl, ze se situace pro nas, konzervativni, zlepsi. DNS se tak do jiste miry vrati jeho puvodni funkce a problem zpusobeny vstupem komerce do systemu, ktery na ni nebyl prilis navrzen se tak snad alespon castecne vyresi.
  • 18. 1. 2002 13:10

    Honza (neregistrovaný)
    Nevím, zda tento vývoj lze považovat za relevantní z důvodu principu otevřenosti netu. Pokud někdo dokáže docílit, že ať napíšu do adresy co chci, stejně se dostanu na stránku třeba firmy coca-cola, není to asi dobře. (předpokládám, že velkému nádnárodnímu kocernu by nědělalo potíže přispět na "upgrade IE", tak aby při zadání třeba slova "limonáda" ve všech světových jazycích se objevil stránka této firmy).Nemůžu s Vámi souhlasit v tom, že internetu by to prospělo.
    Musím pousmát nad pokusem pana Kokty? Kopty... , doložit vaše tvrzení a moje vyvrátit, prý že jde o věštění...:). Myslím , že oba dva nyní věštíme z křišťálové koule.
  • 20. 1. 2002 20:39

    Dan Lukes (neregistrovaný)
    Samozrejme, ze vestime - to je jedno z mnoha slov, kterym se obvykle predpovidani budoucnosti oznacuje.

    Nicmene, tak uplne jste moji myslenku nepochopil. Nejen v tom, ze rozporujete tak trochu to, co jsem vlastne nerekl - nerekl jsem, ze uvedeny vyvoj prospeje Internetu. Rekl jsem, ze by prospel domenovemu prostoru. Nemyslim si ani, ze by naznaceny vyvoj nejak Internet "uzaviral" - jde o sluzbu urcenou predevsim ten konzumentum, kteri o nejakou otevrenost stejne nestoji a ktera jim pri vyuzivani Internetu spise brani - a jak jsem uvedl, domnivam se, ze to nebude znamenat zanik pristupu pres URL.

    Tvrdil jsem, ze vyvoj smeruje k tomu, ze to, co bylo dosud povazovano za radek pro zapis URL bude stale vice a vice povazovano za radek pro zapis dotazu pro vybrany vyhledavac (MSIE tak za urcitych okolnosti do jiste miry funguje uz dnes). Vyhledavace by se tak predhanely, aby prave ony byly tim "vyvolenym" defaultnim pro prohlizec konkretniho distributora a ten, ktery by zvitezil by mel zaruceno, ze se u nej budou predhanet nejruznejsi firmy, kterym bude moci prodavat poradi odkazu na jejich firmu pri dotazu obsahujicim nejake konkretni klicove slovo - a dovedu si predstavit i prodej "exkluzivniho poradi", kdy pri pouziti zakoupeneho klicoveho slova skutecne dojde rovnou k presmerovani.

    Nedokazu posoudit, zda by to Internetu prospelo - na rozdil od vas ja vlastne nevim co to obecne Internet presne je a k cemu je presne dobry. Neprospelo by to tomu, co od Internetu chci ja - me nutnost pristupovat k Interneut aktivne, nachazet do znacne miry surove informace (a casto odporujici si), jejichz verohodnost jsem nucen neustale posuzovat vyhovuje. Ale neodvazim se tvrdit, ze by to neprospelo tomu Internetu, ktery ocekavaji bezni "konzumni" uzivatele - tedy tomu, ktery si preje co nejpasivnejsi pristup a na kazdou otazku dostat jednoduchou a co nepredkousanejsi odpoved naservirovanou na podnost (aby konzument nedejboze nemusel nad necim premyslet nebo se neco ucit). Tvrdil jsem ale, take, ze nastesti tyto dva Internety a tyto dva pristupy mohou vedle se be pomerne dobre koexistovat.

    Nevidim nic, co by mohlo dalsi komercionalizaci Internetu branit (zbozna prani idealistu jako jsem ja to nejspis nebudou) a mnou popsany vyvoj povazuji za logicky krok. Muze se mi to nelibit - ale ja nepopisoval, jak bych si pral, aby to bylo, ale jak si myslim, ze to bude - a to je, myslim, hlavni rozpor, ktery mezi sebou mame.

  • 21. 1. 2002 9:55

    Honza (neregistrovaný)
    Předně vám děkuji za Vaši reakci.
    Dá říci, že až na dílčí rozpory s Vámi souhlasím (vřazení vyhledávače do funkce url by dle mého nazoru jistě znamenalo konec masovému rozšíření soudobéhp vyhledávání informací, tyto dva systémy by jistě mohli existovat vedle sebe, ale asi jako Mac a PC... :)).
    Rozhodně se nepovažuji za odborníka v oblasti IT, proto také přesně nevím čím internet je? a bude?.( Ve vaší odpovědi bylo toto znázorněno, buď jako faktum nebo peorativně, nevím).Dá se naopak říci, že vyzn¨ávám filosofii podobnou jako vy, internet beru jako technologii potřebnou k mé práci.
    Vaši myšlenku jsem pochopil (jak jste uvedl není to nic nového, kdo zná MSIE , viz vy také, muže potvrdit).
    Svou reakcí jsem chtěl jen vyjádřit lítost nad možností takového vývoje (v tom jsme se také myslím shodli), s internetem jsem se seznámil ještě v době jeho existence v rozměru akademické sítě při studiu na ČVUT, proto zakupování pořadí ve url-vyhledávači mě irituje.
    Mám za to, že rozpor mezi mým a Vaším názorem se vysvětlil.
    Děkuji Vám za diskusi na toto téma, v tomto oboru máte nejspíš širší znalosti a navíc se s Vámi dá mluvit( to není zas tak obvyklé). Doufám, že nevadí odběhnutí od tématu doménových spekulatů. Nakonec byla to přece diskuse.
    S pozdravem,
    Honza.
  • 21. 1. 2002 17:05

    Dan Lukes (neregistrovaný)
    tyto dva systémy by jistě mohli existovat vedle sebe, ale asi jako Mac a PC

    V poradku. No a ? Laik bud epouzivat pouze to, co pouzivat dokaze, vy jako odbornik muzete pouzivat i jiny system - ale to neznamena, ze nemuzete pouzit system "pro laiky" pokud se vam zamane. Navic, na rozdil od prirovnani PC vs. Mac, kde by vas nakup obou hardware prisel draho, v nasem pripade je cena za dva systemy pro vas nulova a prepnuti do "jineho" vas nic nestoji.

    Konstatovani, ze nevim, na rozdil od vas, k cemu je Internet nebylo v zasade pejorativni - spise slo o rypnuti. Myslim, ze nikdo na svete nemuze rict, ze vi k cemu je Intenet dobry (nemyslim tim priklady, ale vycerpavajici vycet) a uz vubec nikdo nemuze rict, k cemu bude dobry zitra. Lze mluvit o tom, k cemu je internet ME dobry a jaky bych ho mel ja rad zitra - ale tezko ocekavat, ze svet se podle mych predstav zaridi. A proto muzeme nad urcitym vyvojem vyjadrit litost (i kdyz zrovna tohle me moc nepali - URL proste zustane URL, jen do browseru se proste prestane psat defaultne URL a zacne se tam psat dotaz pro vyhledavac - ale kdyz budu chtit napsat URL, pak najdnu takove nastaveni, nebo takovy prohlizec, kdy tam URL v tom klasickem vyznamu napsat budu moci - a to, ze se zmeni design browseru a vyznam jednoho okenka nepovazuji za nijak alarmujici) - ale to je asi tak vsechno. Zakupovani poradi ve vyhledavaci se mi take prilis nelibi, ale jedna z vlastnosti Internetu je ta, ze je v zasade neregulovan - uzivatele nebudou pouzivat vyhledavace, ktere se jim nelibi - a tak tyto vyhledavace zaniknou. A nebo je budou pouzivat, protoze jim to vadit nebude - a pak jde o "spravnou vec" a to, jestli se to me konkretne libi je irelevantni. To je, abych se na okamzik vratil zpet k domenam - totez, jako kdyz CZ.NIC bude ted urcity balik domen drazit - vzal by me cert, kdyz to slysim a pokusil jsem se s tim udelat vsechno, co jsem vubec udelat mohl abych necemu takovemu zabranil - ale realna situace je takova, ze cesky Internet si pro spravu domenoveho prostoru vytvoril CZ.NIC i s jeho pravidly a postupy - a tak jeho rozhodnuti tou nejreprezentativnejsi vuli ceskeho Internetu jake lze vubec dosahnout - a proto je konecne a spravne at se me nelibi sebevic - a vzdycky budu moci rikat, ze to je reseni, ktere se mi nelibilo a se kterym jsem nesouhlasil, ale nikdy nebudu moci rict, ze to bylo rozhodnuti spatne.

    Je potreba velice opatrne rozlisovat mezi tim, co by si clovek pral a tim, co oznacuje za "spravne" - protoze prave toto bylo zrejme hlavni pricinou rozporu mezi nami. A ze jsme odbehli od tematu ? Kdyby mi to vadilo, tak bych proste nereagoval ...

  • 14. 1. 2002 13:32

    Daniel Dočekal (neregistrovaný)
    Pane Šorm, ono nebylo dost sporů na základě ZNAČKOVÉHO práva ve kterých jste byl účasten jako osoba či firma pokoušející se parazitovat na cizích obchodních jménech? Já myslím že byste skutečně neměl příliš na veřejnosti zkoušet obhajovat své podníkání.....
  • 14. 1. 2002 13:49

    Luděk Šorm (neregistrovaný)
    Dane Dočekale, necítím potřebu obhajovat své podnikání, ale ohradit se proti lživé nálepce spekulanta. Pokud jde o spor, kterého jste se před lety účastnil jako rozhodčí jmenovaný protistranou, tehdy proti sobě stály na obou stranách ochranné známky. Snad mohu připomenout, že Úřad průmyslového vlastnictví uznal námi registrované ochranné známky za nezaměnitelné a spor vyřešil v náš prospěch.
  • 14. 1. 2002 18:50

    Martin Kopta (neregistrovaný)
    Minule jsem byl v diskusi pod články upozorněn, že nemám "spekulanty" označovat za podvodníky, tak je tedy nazývám "spekulanty" v uvozovkách. Myslím, že rozdíl mezi spekulanty a "spekulanty" je vhodné dodržovat, a Kam na Pardubicku, jelikož se řadí k těm spekulantům bez uvozovek, by na tom mělo mít eminentní zájem.

    1) Sděluji, že jste v době zpracování studie měli neuhrazeno 10 % registračních poplatků, protože je to pravda, jiný důvod k tomu opravdu není. Tohle množství předpokládám spadá do ranku "in-progress", tedy právě registrované domény a domény, kde je třeba uhradit obnovovací poplatek. Proti Vašemu podnikání nic nenamítám, je v rámci pravidel hry jménem kapitalismus, kterou hrajeme.

    2) Ne, Internet Info mezi spekulanty neřadím, protože Internet Info domény neregistruje za účelem dalšího prodeje za vyšší cenu. Důvod k registraci domén uvádím výše. Doména noviny.cz bude pravděpodobně brzy přesměrována na magazín Vajíčko -- server o reklamě, médiích a dobrém vkusu. Obnovovací poplatek byl naposledy uhrazen v říjnu.

    3) Dobře. Tak tedy za jakým účelem registrujete svých více než 500 domén? Možná svůj pohled ještě přehodnotím.
  • 14. 1. 2002 20:23

    Luděk Šorm (neregistrovaný)
    Proč jsme registrovali více než 500 domén? Myslím, že jsem na to již v diskusi reagoval, pokusím se tedy jinými slovy: každá doména tvoří jednu ze vstupních bran do našeho informačního systému.

    Je ekonomicky výhodnější doménu vlastnit, než si na cizí doméně pronajímat prostor či zveřejňovat reklamu. Mám k tomuto tvrzení přinejmenším 3 důvody:
    1) Představme si, že by Lupa byla vlastníkem některé z našich domén. Pronajala by nám ji exkluzivně za poplatek 840 Kč ročně, tzn. za cenu, kterou platíme v udržovacích poplatcích? Předpokládám, že nikoliv.
    2) Přivede nám intuitivně odvoditelná adresa více návštěvníků za menší náklady než 840 Kč/rok ve srovnání s běžnou cenou a obvyklým CTR bannerové reklamy? Odpovídám, že ano. Již při cca 50 návštěvnících, kteří si v průběhu celého roku (365 dnů) adresu "vymyslí" je jejich návštěva levnější než pomocí bannerové reklamy s obvyklou cenou a CTR.
    3) Doména (podobně jako titul na hřbetě knihy) bývá východiskem pro ruční i robotizovanou katalogizaci. Podobně i jedna informace ve 2 knížkách má nepochybně větší váhu...

    Nechápu, proč by se pojem spekulantství měl vázat na počet vlastněných a využívaných domén? Jinými slovy (a mezi řádky) v odpovědi na moji druhou a třetí otázku jste vlastně uvedl, že Internet Info není spekulant, protože má domén málo ("jen" 30, jak jsem v diskusi zahlédl, ale neověřoval). Kde je dle Vašeho hranice spekulantství? U 50, 100, 250 nebo 500 domén? A koneckonců ten, kdo má 4 společenské obleky a nikoliv 0-2, jak je obvyklé, je taky spekulant? Myslím, že další příklady takového uvažování nemusím uvádět :-)))
  • 14. 1. 2002 21:23

    Martin Kopta (neregistrovaný)
    Dobře, tohle vysvětlení je velmi rozumné. Z téhož důvodu Lupa drží doménu computer.cz. I když náklady na "doménovou reklamu" ve výši přes 400.000 mi přijdou ďábelsky vysoké ve své absolutní hodnotě vztaženo k běžnému objemu na webu, při srovnání s obratem to zase tolik peněz nění.

    Omlouvám se a už vás jako spekulanta nebudu jmenovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).