Hlavní navigace

Spekulantům už se to krátí

14. 1. 2002
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Doménoví "spekulanti" vědí, že brzy přijdou o svůj kapitál a jsou ochotni domény, které blokují, prodat i za velmi nízké ceny, aby alespoň něco vydělali. Tento stav se může obrátit ve výhodu pro zájemce doménová jména. Zájemci mohou buď počkat, až doména expiruje a pokusit se ji registrovat, anebo již dnes mohou využít tísně "spekulanta" a bez rizika doménu koupit za nízkou cenu.

O změně pravidel registrace v české doméně už jsme psali několikrát, dnes se k němu tedy vrátíme z pohledu doménových spekulantů. Nynější pravidla umožňují velmi zvláštní druh „spekulací“ – nejeden podnikavec opakovaně registruje doménová jména už se záměrem nezaplatit za ně. Nic nenamítám proti spekulantům, kteří doménu zaregistrují, zaplatí, a pak očekávají, že její další prodej jim vynese přiměřený zisk (slovíčko přiměřený je zde velmi podstatné; jiný zisk lze považovat za přiměřený u prodeje pouhé domény, jiný pak u prodeje domény i s existujícím webem).

Spekulování s doménovými jmény vyžaduje velmi dobrý odhad zajímavých jmen. Jenže stále ještě platí, že až do 1. března „spekulanty“ NIC nebude nutit k přísnému výběru domén registračními poplatky. Takový „spekulant“ Miroslav Kratochvil, o němž se ve článku Jak se vyvíjí trh s webhostingem zmiňuje Marek Antoš by totiž měl za své domény zaplatit 1.920.000 korun bez DPH. Pokud by registrační poplatky skutečně zaplatil, kolik myslíte, že by musel prodat ze svých 1.257 domén a za jakou cenu, aby se mu investice vrátila? To se to panečku spekuluje, když spekulantovi nehrozí krach! Co neprodá do března, neprodá už asi vůbec.

Zajímavějším způsobem „spekulace“ je vyhlédnout si doménu, u které nebyl včas uhrazen registrační poplatek, ačkoli v ní dosud existoval nějaký obsah a fungovaly služby. Pak existuje velká pravděpodobnost, že původní držitel registrace bude mít zájem doménu získat zpět. Poměr riziko : náklady je velmi nízký, a proto i cena za odprodej domény dřívějšímu držiteli může být nízká, dle mých informací řádově dvoj- až trojnásobek registračního poplatku. Ovšem dnes už se jen těžko dá odlišit skutečně funkční doména od domény jiného „spekulanta“, a tak se spekuluje ponejvíce s doménami, o které ve skutečnosti nikdy nebyl zájem. Právě u tohoto typu domén nastane během čtvrtletí po prvním březnu největší úbytek.

Nemůžeme do jednoho pytle házet všechny vlastníky velkého počtu domén. Společnosti jako Computer Press, Česká produkční 2000 nebo RadioMobil totiž své domény neregistrují ze spekulativních důvodů, ale převážně pro ochranu svých komerčních zájmů (registrují názvy svých služeb a výrobků či ochranných známek, jejich varianty a kombinace). Pak tu jsou ovšem opravdoví spekulanti hodní svého jména. Od těch, které dávám do uvozovek, je rozenáte podle toho, že za své domény opravdu platí. Tak například společnost Kam na Pardubicku, která bývá často zmiňována vedle „spekulantů“, ze svých 562 domén neměla v době vypracování studie, kterou citoval Marek Antoš, uhrazené poplatky jen za 10 procent (Pavel Šimon neuhradil téměř 91 procent domén).

BRAND24

„Spekulanti“ si pomalu začínají uvědomovat, že brzy o svůj kapitál přijdou. Mnozí se snaží na poslední chvíli předem ztracené domény prodat za jakoukoli cenu a používají k tomu osvědčený kanál: spam. Tak například V. P. z domény senet.cz (dle mého odhadu Vladana Petržílková, která vlastní přes 2.477 nezaplacených domén) nabízí prostřednictvím „obchodních nabídek“ k odprodeji sadu doménových jmen s názvy psích ras. Nabídla je i Heleně Görnerové, administračnímu kontaktu serveru EquiChannel (což není server o psech ;-). O náladě mezi „spekulanty“ případ V. P. dobře vypovídá – zatímco v burze na webu Senet doménová jména nabízí za 15.000 korun, v dopise, který nám V. P. laskavě svolila citovat, jsou ceny nižší: „Pokud se Vám zdá cena za doménové jméno 5–7.000 Kč vysoká, budu potěšena, napíšete-li o nás nejen na Lupě…“ V závěru téhož dopisu cena ještě klesla: „když 2–3 tisíce za doménu jsou pro vás těžké prachy…“

Každý příběh má mít pointu a ani ten o spekulantech bez ní nezůstane. Dá se očekávat, že po prvním březnu začne bitva o ta nejzajímavější uvolněná doménová jména. Pokud se jí nechcete účastnit, ale přesto už jste si vyhlédli doménu, můžete využít tísně, do které se „spekulanti“ nyní dostali, a donutit je k prodeji domény pod tlakem za minimální cenu. Pokud nechcete riskovat, že o doménu přijdete v konkurenci po prvním březnu, může se vám dnes vyplatit investovat do nákupu za tržní cenu – a jak jsme viděli v dopise V. P., tržní cena může být i velmi nízká. No řekněte, kdo je lepší spekulant: Kdo pod tlakem prodává, nebo kdo bez rizika kupuje?

Vykoupili jste někdy doménu od spekulanta?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor se zabývá výkonovým marketingem na internetu. Pracoval pro Advertures, Dobrý web a Outrider. Martin byl dříve redaktorem Lupy a dalších periodik o IT.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).