Hlavní navigace

Jak se vyvíjí trh s webhostingem

Marek Antoš

Společnost Internet Info nedávno vydala aktualizovanou studii Webhosting a serverhosting v ČR. Pojďme se společně podívat na některá zajímavá čísla, která z ní vyplývají. Ve světle soustavných stížností na služby společnosti P.E.S. Consulting je například zajímavé, která společnost získává nejvíce nových zákazníků...

Webhostingové a serverhostingové služby se sice obecně dají zařadit pod služby připojení k Internetu, dlouhou dobu však byly poněkud přehlíženy. Velcí poskytovatelé připojení je považovali za jakýsi nepodstatný doplněk: zákazník si koupil pevnou linku za sto tisíc měsíčně a k tomu dostal prostor na server za tisíc korun, anebo dokonce jako bonus zadarmo. K rozhýbání trhu došlo až zhruba před třemi lety a nelze přehlédnout úzkou souvislost s uvolněním pravidel registrací domén. Tehdy se na trhu objevily specializované společnosti, které začaly nabízet primárně domény a webhosting, jako je například Zoner software (alias Czechia.com) nebo Globe Internet (alias Domény.cz). Přestože se postupem času trh s těmito „doplňovými službami“ rozrostl natolik, že začal být zajímavý i pro klasické poskytovatele připojení, specializované společnosti zatím v podílu na trhu vítězí na celé čáře.

Studii o webhostingu vydáváme už podruhé, což je důležité zejména kvůli tomu, že je možné porovnávat čísla oproti prvnímu vydání. Kompletní statistiky jsou samozřejmě k dispozici pouze odběratelům studie, podívejme se však alespoň na některé nejzajímavější údaje. Mezi ně nepochybně patří absolutní žebříček firem podle toho, kolik domén si u nich lidé zaregistrovali.

Pořadí Jméno společnosti Počet domén
1. Globe Internet 11.259
2. P.E.S. Consulting 9.153
3. Zoner software 8.492
4. Internet OnLine 5.586
5. Czech On Line 5.438

Jak je z tabulky zřejmé, první tři místa zcela jasně opanovaly specializované webhostingové společnosti; není bez zajímavosti, že jsou mezi nimi v podstatě jen velmi malé rozdíly, což svědčí o ostré konkurenci. Teprve s odstupem se v žebříčku objevují ISP, přičemž nepřekvapí, že jde právě o dva z nich, kteří se profilují pravděpodobně nejmasověji. Pokračování žebříčku je z hlediska poměru těchto dvou typů firem v podstatě shodné; vtipné je jen desáté místo Pavla Šimona, který je sám sobě registrátorem svých 1.617 domén.

Čtenáře, kteří alespoň trochu sledují situaci na trhu s webhostingem, zřejmě výše uvedená tabulka příliš nepřekvapila, podobné rozložení sil se dá předpokládat. Podstatně překvapivější je však pohled na přírůstky u jednotlivých firem, kde je pořadí podstatně odlišné:

Pořadí Jméno
společnosti
Absolutní přírůstek Relativní přírůstek
1. P.E.S. Consulting +4.923 +53,8 %
2. Globe Internet +3.729 +33,1 %
3. Emporium On Line +2.696 +60,0 %
4. Zoner software +2.590 +30,5 %
5. Internet OnLine +1.306 +23,4 %

Prvenství P.E.S. Consulting jednoznačně dokazuje, že se zákazníci stále rozhodují především podle ceny, což je nepochybně jedna ze silných zbraní této společnosti. Přestože se pravidelně na různých místech českého Internetu objevují stížnosti na nedobrou kvalitu jejích služeb, nízké poplatky jsou pro podstatnou část zákazníků důležitější než stoprocentní dostupnost. Za zmínku stojí také umístění společnosti EOL (služba Explorer.cz), která se sice v absolutním žebříčku do první pětky nedostala, podle počtu nových domén je však na třetím místě.

V kontextu předchozí tabulky je nepochybně velmi zajímavá zákaznická struktura jednotlivých společností – podívejme se třeba na to, jaké je u jednotlivých firem první pětky rozložení fyzických a právnických osob:

Jméno společnosti Fyzických osob Právnických osob
Globe Internet 20 % 71 %
P.E.S. Consulting 56 % 37 %
Zoner software 11 % 75 %
Internet OnLine 33 % 39 %
Czech On Line 14 % 58 %

Pozn.: Součet procent v obou sloupcích zpravidla nečiní 100 procent; dopočet tvoří subjekty, u kterých nelze rozlišit jejich právní formu.

Jak je z této tabulky zřejmé, značná převaha zákazníků P.E.S. Consulting jsou fyzické osoby, u nichž má patrně cena větší váhu než u firemních zákazníků. Těch mají naopak nejvíce „tradiční“ registrátoři Zoner a Globe – překvapivě ještě více než poskytovatelé připojení. Největší podíl právnických osob má v rámci první třicítky společnost Averest (77 %), největší procento fyzických osob má již zmíněný P.E.S.

Z hlediska poskytovatelů připojení je přeci jen významnější trh se serverhostingem, tj. pronájem serveru, dedikovaného pouze pro jednoho zákazníka, resp. umístění zákaznického počítače na páteřní síť. Přestože dedikovaný hosting nabízejí i některé specializované webhostingové společnosti, v tomto segmentu je naopak patrná výrazná převaha poskytovatelů připojení, což je patrné i v následující tabulce (konkrétně je opět uvedeno jen prvních pět společností):

Pořadí Jméno společnosti Podíl na trhu (relativně vzhledem k počtu hostovaných serverů)
1. GTS Czech 19,7 %
2. Internet OnLine 17,4 %
3. Nextra Czech Republic 11,7 %
4. KPNQwest Czechia 8,6 %
5. Casablanca INT 7,3 %
ostatní 35,3 %

Bylo by možné uvést ještě řadu dalších srovnání, to už bychom však přesáhli rozsah tohoto článku. Přidejme tedy na závěr alespoň jednu chuťovku: žebříček největších doménových spekulantů podle počtu nezaplacených do­mén:

Pořadí Subjekt Nezaplacených domén Podíl z vlastněných domén
1. Senet 2.477 93,3 %
2. Pavel Šimon 1.481 90,9 %
3. Miroslav Kratochvíl 1.204 95,8 %
4. ONE CZ s.r.o. 1.037 80,1 %
5. Bava net spol­. s r.o. 0.374 78,4 %

Jak je vidět, celkový počet nezaplacených domén je poměrně značný. Pokud vezmeme pouze domény v držení této první pětky a spočítáme si, kolik činí nezaplacené registrační poplatky, dojdeme k částce 10.516.800 korun bez DPH; číslo na první pohled poměrně velké, přestože z hlediska celkového obratu CZ.NICu de facto zanedbatelné.

EBF17

Největším vlastníkem zaplacených domén je pro zajímavost firma Kam na Pardubicku, s.r.o., která má zaregistrováno 505 zaplacených domén. Pokud si opět spočítáme jen registrační poplatky, zjistíme, že za své domény zaplatila přinejmenším 808 tisíc korun. Ve skutečnosti však celková částka bude ještě vyšší, protože řadu z těchto domén drží již několik let a tím pádem nutně musela uhradit i udržovací poplatky za každý další rok. Spekulování s doménami musí být zjevně docela výnosné, pokud z něj lze pokrýt podobné náklady.

Podrobné informace o studii Webhosting a serverhosting.

Anketa

Co je pro vás při výběru hostingové služby hlavní kritérium?

Našli jste v článku chybu?