Hlavní navigace

Srovnávací lišta od Heureky přežila jen několik dnů [doplněno o vyjádření]

Marek Janouš

Heureka dnes stáhla rozšíření pro Chrome a pro Firefox uvedené teprve v minulém týdnu. Naštvané e‑shopy totiž hrozily, že přestanou platit za její služby.

Srovnávač cen a „obchodní rádce“ Heureka uvedl v minulém týdnu lištu, která pro uživatele sama porovnávala ceny nabízeného zboží s jinými e‑obchody, a to pokud uživatel lišty procházel web e‑obchodu:


Autor: Heureka

E-obchodům se to pochopitelně nelíbilo, zákazníkům líbilo. Heureka však nakonec vyhověla stížnostem svých obchodních partnerů a dnes ohlásila, že lištu stahuje. Na příslušné webové adrese najdete už jen toto vysvětlení:

Rozšíření už není ani na Chrome Web Store.

V rámečcích dodatečně doplňujeme vyjádření od Tomáše Bravermana, ředitele Heureky:

Nač si e-shopy stěžovaly? Tomáš Braverman Lupě odpovídá: „Nejčastější reakcí na lištu bylo to, že obchod získá zákazníka vynaloženou kampaní, a my mu ho pak odvedeme. Bohužel e‑shopy neviděly příležitost v příchodech zákazníků ke kvalitním oveřeným e‑shopům, ale viděly pouze odchody od sebe.“

Není jasné, jak chtěla Heureka docílit toho, aby přiváděla zákazníky k e‑obchodům „kvalitním a věrohodným“, jestliže lišta porovnávala cenu. Alespoň na ilustračním obrázku nestojí: „Zboží můžete koupit v obchodě s lepším hodnocením.“

K tomu Tomáš Braverman: „Heureka lišta neinformovala pouze o ceně. Při návštěvě neověřeného e‑shopu informovala o tom, že se zákazník nachází v neověřeném e‑shopu, a to jej mělo motivovat jít do obchodu, který ověřený je.“

Někteří si kladou otázku, zda rozhodnutí lištu stáhnout nebylo předčasné a unáhlené… Ve světě se podobná rozšíření prosazují, ačkoli spíše přes API, takže srovnávač nebo agregátor „nepodkopává“ své klienty sám.

České e-shopy zjevně Heurece hrozily, že přestanou využívat jejích placených služeb. Byla by to pak otázka výdrže — kdo s koho. Za jednu pohodlnou lištu pro uživatele to Heurece asi nestálo.

CIF17_Williams1

Slovy Tomáše Bravermana: „Obecně je lišta dobrý nástroj, ve prospěch kvalitních e‑shopů a především samotných zákazníků. Nicméně jsme ji spustili v podobě, ze které měli naši partneři pocit, že je poškozujeme, a to nás vedlo k jejímu stažení. Lištu jsme měli v testovacím režimu a je běžné, že se novinka na základě testování stáhne.“

V Česku jsou podobná řešení patrně zatím neprůchodná. Martin Kasa, někdejší spoluzakladatel obchodu Kasa.cz, prozradil na Facebooku, že obdobný projekt na Srovnáme.cz zastavili zhruba před rokem ještě před dokončením.

Našli jste v článku chybu?