Pokud by vám někdo řekl, že plánuje rozjet internetový projekt, který bude mít za rok a půl od spuštění hodnotu 500 milionů dolarů (zhruba 10 miliard Kč), asi byste si pomysleli, že je blázen nebo génius. Jedním z takových je i Matt Salzberg. Člověk, který v minulosti vyhledával příležitosti pro investory v oblasti softwarových firem a digitálních médií.
Před dvěma lety ale toto povolání pověsil na hřebík a rozhodl se zkusit štěstí s vlastními projekty. Nejdříve v lednu 2012 rozjel crowdfundingový web Petridish.org, který se specializuje na shánění finančních prostředků pro vědecké a přírodovědecké projekty.
Z hlediska komerčního úspěchu je ale pro Salzberga mnohem důležitější startup Blue Apron. Ten založil společně s Mattem Wadiakem a Illiou Papasem.
Podařilo se jim objevit díru na trhu s potravinami. Rozhodli se, že budou lidem dodávat recepty na jídla, která si budou zákazníci moci doma jednoduše připravit. Kromě samotného receptu jim posílají všechny potřebné suroviny. Nejen koření, ale i zeleninu či maso.
Vše je úhledně zabalené do kartonové krabičky. Čerstvost masa zajistí vakuové balení, chlazení pak pytlíky s ledem. Firma tvrdí, že suroviny vydrží v lednici až jeden týden.
Služba funguje na bázi členství. Stačí se zaregistrovat a Blue Apron pak na vaši adresu každý týden doručí balíček s ingrediencemi na tři různá jídla pro dvě osoby. Jedno jídlo přijde na 20 dolarů, porce na polovinu.
Konkurenční startup Plated prodává ingredience i bez nutnosti členství. Nabízí jednu porci za 15 dolarů. Každé jídlo ale prodává po dvou porcích a jedna objednávka musí obsahovat minimálně čtyři porce. Za jednu objednávku tak zaplatíte nejméně 60 dolarů. Nicméně i Plated pracuje s konceptem členství. Pokud se stanete členy a zavážete se každý měsíc hradit poplatek 10 dolarů, přijde vás jedna porce na 12 dolarů.
Záhy se ukázalo, že Salzberg vsadil na správnou kartu. Loni v srpnu Blue Apron pokořil metu 100 tisíc doručovaný jídel měsíčně. Podobné startupy začaly růst jako houby po dešti. Namátkou jmenujme již zmiňovaný Plated, britský HelloFresh, ChefDay, Munchery, Greeling a Fresh Dish. Dokonce i v Česku se už objevil podobný projekt – Vaříme.cz. Provozuje ho stejnojmenné eseročko vlastněné Janem Hřebabeckým a Tomášem Kučerou. Ti jsou také jedinými vlastníky společnosti I&Q group, která provozuje úložiště Hellshare.
V současné době Blue Apron doručuje do 40 amerických států. Provozuje několik vlastních distribučních center. Má 200 zaměstnanců, ale na dopravu si najímá externí firmy.
Ačkoli Salzberg zatím odmítá potvrdit, že jednání o novém kole financování (dosud firma získala od investorů 8 milionů dolarů) probíhají, podle serveru Fortune se vyjednávání už chýlí ke konci. Podle zdrojů obeznámených se situací, na které se Fortune odvolává, plánuje Blue Apron od investorů získat 40 až 50 milionů dolarů. Pokud by se částka blížila horní hranici, ocenili by investoři Blue Apron na 500 milionů dolarů. A to je úctyhodná suma, uvážíme-li, že se jedná o osmnáct měsíců starý startup.