Lupa byla mediálním partnerem soutěže API Mashup Contest. Cílem soutěže bylo spojit autory dobrých internetových nápadů využívajících nějaké API se zkušenými mentory a investory. V soutěži se sešlo 19 projektů, které ohodnotila porota, složená z investorů, zástupců úspěšných start-upů a technologických universit. API Mashup Contest bude pokračovat v září v Německu a koncem roku v Polsku.
Lupa přinese rozhovory s autory pěti nejúspěšnějších projektů v soutěži.
Bike-in-City – 2. místo, www.bikeincity.com
Jan Fajfr (narozen 28.7.1986)
- student ČVUT FEL, Otevřená Informatika
- Vývoj interních aplikací (Mountfield a.s.), Internshipy (CzechInvest, OCTO Technology), Autor příručky SharePoint 2007 a Workflow.
- blog: honga.super6.cz
Gratulace k úspěchu v soutěži. Popiš prosím stručně tvůj mashup? Jak tě to napadlo? Jsi „bajker“?
Poslední rok žiji v Paříži. Místní Bike Sharing systém se jmenuje Velib a myslím, že je jedním z největších co do počtu kol a stanic, v Paříži je okolo 1300 stanic. Takhle velká dostupnost kol samozřejmě přispívá k jejich častému využití. Pro mě je Velib nejpříjemnější a nejrychlejší dopravní prostředek pro pohyb ve městě. Core „Bajker“ tedy nejsem, ale kolo ve městě velice často používám. Myšlenka vytvořit BikeInCity mě napadla jednoduše potom, co jsem potřeboval dorazit na konkrétní místo na kole a přemýšlel jsem, kde si ho vezmu a do které stanice ho zase vrátím, právě to je jedna z funkcí BikeInCity. Přidat do aplikace další města byl už jen další logický krok.
Kdo budou vaši klienti? Jak chcete hledat lidi, kteří využijí vaši platformu?
Uživatelem našeho webu, popřípadě mobilní aplikace budou všichni, co jezdí po městě na kole. Rádi bychom do map na BikeInCity začali integrovat i cyklostezky, tím pádem by aplikace umožnila uživatelům si trasy lépe naplánovat a zároveň by mohla být užitečná i pro „bajkery”, kteří nepoužívají Bike Sharing a jezdí na svých kolech.
Jak budete vydělávat peníze?
V současné době uvažujeme o dvou způsobech, jak zhodnotit naši aplikaci. Prvním je reklama na webu a druhým jsou placené mobilní aplikace. Je ale potřeba si uvědomit, že konkurence na trhu s mobilními aplikacemi je poměrně velká. Existují aplikace pro každé město zvlášť, některé kvalitní, jiné ne, ale většinou jsou zdarma. Pokud tedy chceme nabízet placenou aplikaci, musíme se odlišit – nabídkou více měst, novými funkcemi, uživatelským rozhraním atd.
Naším cílem je vybudovat komunitu uživatelů okolo těchto systémů na sdílení kol, a pokud se nám cíl podaří splnit, tak bude primární možností výdělku bude především cílená reklama.
Na jaké trhy se chcete orientovat?
V tomto nemáme žádné omezení. Pokud jsou k dispozici data o pozicích stanic a a počtech kol, je celkem jednoduché přidat do BikeInCity nové město. Ne každý provozovatel takového systému je ale dostatečně otevřený a dává tato data k dispozici – to se může zdát celkem paradoxní protože naším cílem je aby takový systém využívalo co nejvíce lidí, a to je i cíl provozovatelů systému.
Na druhou stranu existují města s otevřenou datovou politikou, kde jakýkoliv vývojář může využit libovolná data a to nejen data týkající se Bike Sharingu ale například i data o hromadné dopravě.
Osobně si myslím, že tento přístup bude do budoucna převládat, protože tím tak vedení města otevře dveře novým inovativním projektům, které by jinak neměly šanci vzniknout.
Obecně je nejrozvinutějším regionem pro Bike Sharing Evropa, takže je to i pro nás logický krok pokrýt co nejvíce systému v naší blízkosti, kde jsou nám lokální trhy ještě blízké.
Je šance zapojit bike-sharing projekty v Česku? Anebo se kola u nás rozkradou?
Já myslím, že ta šance tu určitě je. V Praze již jeden takový systém existuje a není důvod, aby tomu tak nebylo i v ostatních českých městech.
O rozkradení kol bych se nebál. Za prvé kola jsou jednoznačně identifikovatelná, takže by teoreticky měla být následně neprodejná, za druhé stojany, ve kterých jsou kola uchycená, musí být dostatečně robustní.
V čem by ale mohl být problém je chování místních řidičů. U nás prostě tolik kolařů nejezdí, takže na to nejsme zvyklí a všeobecně Češi jsou na silnicích dost agresivní. Je potřeba si na kolaře začít zvykat a počítat s tím, že jejich počet se bude zvyšovat.
S jakými problémy se tvůj start-up potýká?
Tak v první řadě je to již zmíněný přístup k datům, který je klíčový pro úspěch projektu.
Dalším problémem je potom fragmentace technologií na mobilním trhu. V této chvíli by bylo nejlepší mít mobilní aplikaci pro 4 platformy: Android, iPhone, RIM a WP7. Já sám jsem napsal aplikaci pro Windows Phone 7, ale k tomu, abychom pokryli většinu trhu bychom potřebovali ještě další vývojáře se znalostí ostatních platforem.
Do budoucna snad bude řešením aplikace postavená na kombinaci HTML 5 a JavaScript, která poběží nativně na všech platformách, ale v současné době převládá na trhu vývoj nativních aplikací pro každou platformu zvlášť.
No a klasickým problémem je potom nedostatek času, protože BikeInCity je pro mě i pro ostatní, co na projektu pracujeme, druhým „zaměstnáním“, věnujeme se mu především ve večerních hodinách.
Co si myslíš o API mashupech?
Mashupy jsou mimořádnou příležitostí pro vývojáře s novými nápady. Stále přibývá služeb a webů, které otevírají své API a tak i pro vývojáře existuje čím dál tím víc nových možností jak dostupná data využít a poskládat a přijít s něčím co uživatelé ocení.
A jak tě napadlo přihlásit BikeInCity na API Mashup Contest?
Aplikaci jsem vyvíjel ještě před vyhlášením API Mashup Contestu. O soutěži jsem se dozvěděl z na facebookovém profilu Otevřené Informatiky, což je program na Fakultě elektrotechnické na ČVUT v Praze, který studuji. Mimochodem rád bych ocenil snahu PR oddělení na Otevřené Informatice, protože se opravdu snaží o to, aby studenti využili svůj potenciál a zapojovali se do pořádaných projektů a akcí. Po tom, co jsem si přečetl zadání Contestu, uvědomil jsem si, že je šitý na míru tomu mému a do soutěže jsem ho přihlásil.
Jsi na projekt sám?
Začínal jsem s projektem sám. Po článcích o tvojí soutěži se do projektu zapojil Aleš Pospíšil. Aktualizoval grafickou podobu webu a v budoucnu se bude věnovat převážně designu a marketingu BikeInCity. Aleš studuje Fakultu elektrotechniky a komunikačních technologií na VUT v Brně a na své současné studijní stáži ve Valencii se seznámil se systémy pro sdílení kol a jelikož mu stejně jako mě chyběla aplikace pro zjednodušení využití systému, byl už je krůček k zapojení se do projektu. Jako mentor ses přihlásil, Pavle, ty a Dan Franc z GUG.cz komunity. Věřím, že týmová práce podpoří a urychlí vývoj projektu.
Co bys poradil všem, kdo chtějí vybudovat nějaký slušný start-up?
Hlavně to chce novou inovativní myšlenku. Samozřejmě technická implementace vyžaduje šikovnost, dobrý design a podobně, ale bez dobrého nápadu na začátku projektu se to prostě neobejde. Na druhou stranu já sám ještě nevím zda můj projekt bude úspěšný, nebo ne, ale za pokus to vždycky stojí.
Jaká je vaše konkurence?
Jak jsem již zmiňoval existuje poměrně hodně webových i mobilních aplikací, které ale většinou nabízejí vyhledávání pouze pro jedno město. V době, kdy jsem s projektem začínal, žádné podobné webové aplikace, které by nabízely vyhledávání kol pro více měst najednou, neexistovaly. Během posledního půl roku se jich ale několik objevilo. BikeInCity bude mít šanci uspět pokud nabídne něco co ostatní weby nebo mobilní aplikace mít nebudou – kvalitní uživatelské rozhraní, vyhledávání trasy, integrace cyklostezek a podobně.
Jak projekt vznikal? Věděl jsi od začátku, že ho budeš chtít rozvinout až do stávající podoby?
Projekt vznikal poměrně pozvolně. Na začátku to byl spíš “Proof of concept”, tedy prostě jsem si zkusil, jestli je to vůbec možné. Vyzkoušel jsem jestli jsem schopen získat data, zpracovat je a zobrazit informace na mapě. To je ale ve výsledku poměrně jednoduché. Pak je ale potřeba to upravit do takové formy, aby to bylo uživatelsky použitelné, a to stojí mnohem více času.
Výhoda je ale v tom, že když už člověk má nějaký základ, tak je poměrně zábavné přidávat nové funkce a aplikaci zlepšovat.
Začal jsem s jednoduchou webovou aplikací. Bylo to v době těsně po uvolnění Windows Phone 7 API, a na serveru CodeProject.com, což je server s vývojářskou tématikou byla vyhlášena soutěž o nejlepší článek o vývoji aplikací pro WP7. Tak jsem si řekl, že zkusím napsat aplikaci pro WP7, napsat o tom článek a přihlásit ho do soutěže (Viz http://www.codeproject.com/KB/windows-phone-7/WP7BikeInCity.aspx) Tím pádem jsem měl motivaci na projektu pokračovat a nenechat ho ‘padnout”.
Jak probíhá vývoj projektu a týmová spolupráce?
Vzhledem k tomu, že aktuálně žijeme každý v jiném městě není to úplně nejsnazší. Nicméně co se týče vývoje máme SVN repository pro správu zdrojových kódů. Vzhledem k tomu, že jsme pouze dva vývojáři tak nám tahle možnost stačí a zatím neuvažujeme o přechodu k jiným distribuovaným systémům pro správu zdrojových kódů. Pro výměnu ostatních dokumentů a nápadu používáme Google Docs. Jeden excel sheet nám slouží jako technický “Backlog” projektu, kde zaznamenáváme, co je hotové a na čem budeme v budoucnu pracovat. Speciální software pro “bug tracking” zatím nepoužíváme. Když je potřeba něco probrat, tak Skype.
Jaké technologie používáte a jak na ně padla volba.
V současnosti tvoří BikeInCity dvě části. Jednak je to samotná komponenta, která zobrazuje mapu a umožňuje uživateli vyhledávání. Ta je vytvořena pomocí technologie Silverlight.
Druhou částí je potom webová aplikace, do které je tato komponenta zasazená a webové služby, které používá. Tato část je vytvořena pomocí ASP.NET. Co se týče programovacího jazyka tak je to napsané v C#.
Volba na tyto technologie padla poměrně jednoduše. Vzhledem k tomu, že jsem na projekt byl v počátku sám tak jsem vzal ty technologie, se kterýma mám největší zkušenosti, a se kterými mi vývoj půjde nejrychleji. Osobně mám C# rád, protože je to jazyk, který se pravidelně a rychle vyvíjí a umožňuje mi vyšší produktivitu a méně kódu.
V současnosti přemýšlíme o použití nových technologií a není možné vyloučit, že do budoucna dojde k předělání frontend části aplikace pomocí kombinace HTML 5 a JavaScriptu.
Kolik času projektu věnuješ?
Žádný pravidelný pracovní plán samozřejmě nemám. Když mám nový nápad tak tomu klidně věnuji celý víkend, když mám naopak dost jiné práce tak BikeInCity prostě počká.Od té doby co nás bude na projektu více tak si budeme muset definovat určité limity a říct si kolik kdo odpracuje na projektu týdně hodin, ale zatím jsme to ještě nekonkretizovali.
Děkuji za rozhovor.
Poznámka: v červnu proběhla v Praze mezinárodní konference o bike-sharingu. Studie z konference je zde.