Vlákno názorů k článku Stavíme elektronický obchod (I.) od Pavel Knapp - Přestože __zatím__ Vltava2000 přímo nepodporuje žádné elektronické platební...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 17. 11. 1999 13:45

    Pavel Knapp (neregistrovaný)
    Přestože __zatím__ Vltava2000 přímo nepodporuje žádné elektronické platební systémy, jisté zkušenosti jsme získali při práci na Vltavě (www.vltava.cz). S jednou věcí z článku proto silně nesouhlasím.

    O co jde? Tvrdit o SETu, že je jeden ze dvou nejrozšířenějších systému placení po Internetu je ryzí utopie. Z jednoduchého důvodu - lidí schopných platit zabezpečeně SETem je pouze několik stovek (několik málo stovek), je to omezeno pouze na klienty Komerční banky a ti ještě o zpřístupnění této služby musí požádat. Pokud mám srovnat poměr uskutečněných plateb na Vltavě různými systémy, s drtivou převahou samozřejmě vítězí dobírka a bankovní převod, pak Expandia Banka, obecně platební karty, pak __velmi dlouho__ nic - a pak teprve SET.

    Možná bychom mohli uvažovat tak, že je SET "druhý nejrozšířenější platební systém"..... ze dvou. Nové záležitosti typu CCS Kontakt a další, které mají daleko větší šanci stát se masovější záležitostí, SET podle mého názoru hodně rychle odsunou do dálky. SET je dobrá technologie, ale po mnoha stránkách naprosto nezvládnutá - bohužel. Přesvědčuji se o tom mj. pokaždé, když mi do mailboxu jako ___obchodníkovi___ přicházejí zprávy typu: > Dnes doslo k vyprseni BCI (brand MUZO4). > Nasledne byl vygenerovano nove BCI (platne do 12.12). > > Protoze zatim je pocet transakci maly, je nutno > zesynchronizovat Payment Server s PGW. > > Jestlize tato synchronizace nebude provedena, > penezenka u zakazniku neni schopna realizovat > nakup.

    Ještě že jsem otrlý obchodník s počítačovou minulostí.

  • 17. 11. 1999 15:44

    Pavel PaJaSoft Janousek (neregistrovaný)
    Zdravim,

    souhlasim s p. Knappem, SET byla velmi dobra myslenka - obchodnika zajima pouze, zda-li dorazily penize, neni mu nic do stavu uctu zakaznika, bance jde o vyrizeni transakce (tedy, zda-li muze prevod uskutecnit), houby je ji co zakaznik kupuje. Takto zjednodusene receno je to idealni a kdyby to tak fungovalo, bylo by to super. Verim, ze doba od lonskeho Invexu pokrocila, presto bych rad podotkl, ze implementace SETu na strane obchodnika je HODNE financne narocna (je podporovano pouze nekolik komercnich SQL serveru (aktualni stav nevim), pouze nekolik platforem (akt. stav opet nevim, nicmene Linux & PostgreSQL nebo MySQL s klidem vyhodte). Nehlede k tomu, ze elektronicka penezenka, ktera je podminkou take neroste pro vsechny systemy... Co se tyce implementace, pokud se nic nezmenilo, pak nad nimi bdi spolecnost SETCo, kazda implementace (pokud chcete aby se s Vama banka bavila) musi byt verifikovana a mit certifikat s omezenou platnosti (casove) - takze dalsi investice.

    Celkove si o e-komerci u nas muzete stejne nechat jenom zdat, copak to je za e-komercni kdyz jediny prinos ktery to ma je, ze ten rohlik, knihu atd. nemusim jit shanet po obchodech, ale objednat si ala zasilkova sluzba. Jiste pro nejaky zbozi, ktere presne vim jak vypada, co chci atd. je to dobre (napr. u CD si to mohu v pujcovne poslechnout a pak shanet, kde to maj nejlevnejsi), jenze takovou knihu si zasadne prolistuji (coz nema zadne Book shop:-(), elektronicke zbozi si odzkousim...

    Pominu-li 'vyhody' jako zakaznik (znovu opakuji, jsem VELKY priznivce e-komerce, ale ne to, co se u nas za ni vydava, vyhoda pouze pro par komodit), na strane obchodnika pouze a pouze problemy.

    Misto clanku, ktery spekuluje nad vecma, ktere mohou byt radove v tisisich, ale take statisicich (docela se bavim tim, jak nekdo spekuluje nad tim, ze iShop lze poridit i daleko levneji.. - jenze jakou cenu ma vase serioznost, vase znacka? cim si ji koupite zpet? na to nikdo nehledi...:-(), co bych ocenil by byl clanek jake jsou v soucasne dzungli moznosti na strane obchodnika, protoze nepochybne nejen ja ma zhruba tento problem: jak na strane obchodnika implementovat obchod, aby byl skutecne virtualni a pritom zakaznik dostal pokud mozno co nejdrive zbozi a ja mel garanci, ze objednane zbozi bude zaplaceno. Ja jsem za dobu svych implementaci prisel zhruba na tyto moznosti:

    • dobirka - +zbozi skutecne musi byt nejprve zaplaceno, pak jej zakaznik ma; -k cene za balne shrabne neco posta; -zbozi muze dojit poskozene; -zbozi se muze obchodnikovi vratit jako nevyzvednute (nebo odmitnuto) - co pak s nim?
    • proforma faktura - +nejprve penize dorazi na ucet, -doba cele transakce; -papirovani, ktere v e-komerci nema co delat; +oba subjekty maji v ruce prokazatelne vymahatelny papir
    • Expandia banka - -omezeni na jeden bankovni dum (ostatni vyhody/nevyhody nech reknou uzovatele, muj pohled by byl ciste externi, sam ucet v Expandii nemam)
    • Platebni karta - +obchodnik si muze cenu 'stahnout' sam; -zakaznik si muze overovat platby a cenu odmitnout, coz ja poznam az po vydani zbozi (nebo mohu cekat az mi platba dojde fyzicky na ucet => naklady na zasilani uctu, to neni malo penez za mesic); -neverim nikomu a nicemu a nikomu bych jen tak nedal cislo sve kreditky, kdyby si na zapade obchodnik vzal z karty o cent vice, skoncil, zkuste se u nas domahat u soudu skody za nekolik desitek Kc... - cesta je nepruchodna a zakaznici ji odmitaji (mozna me p. Knapp a jini provozovatele presvedci o opaku) (ano jsem skeptik teto metody u nas, apson pokud dobre chapu jeji princip v nasich podminkach nehlede k tomu, jak delaji ruzne banky opicky a co si narokuji nez Vam kreditku (kterou nezaplatite jen v siti 10 spec. obchodu) vydaji)
    • Platba predem - +obchodnik dostane jiste penize; -zakaznik nema jistotu, ze zbozi dostane; -zakaznik na zbozi muze cekat vecnost; -tohle je o e-komerci?
    • Registrace (tedy 'vychovani' zakaznici) - +vhodne u velkoobchodu, tam se take nejprve musite prokazat a udelat jisty rabat (zpravidla) nez se s vama zacnou bavit; -bavime se o iShopu v obecnem meritku? - pokud ano, pak varianta de-facto nepouzitelna

    BTW doufam, ze snaha o jiste formatovani LUPA zkousne, jinak se omlouvam za ponekud stizenou citelnost

    Tak a ted babo rad, nepochybne bychom mohli vymyslet i nekolik subvariant jako jsou napr. proplaceni seku, trvale prikazy, sponzoring a ja nevim co jeste, nicmene zakladni otazka zustava stale stejna: obchodnik potrebuje dostat zaplaceno a zakaznik potrebuje zbozi, oba co nejrychleji, bez zbytecnych bocnich nakladu a papirovani. Pokud toto nekdo u nas rozlouskne (myslim CR), pak jiste ziska velke bonusy pred ostatnimi...

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).