I na vás se ze všech stran hrnou informace ohledně e-commerce čili o elektronickém obchodování? Přemýšlíte, zda zahájit obchodování tohoto typu, ale nevíte jak a s čím začít? Možná právě tento základní přehled vám napomůže k vašemu rozhodnutí.
E-commerce – elektronické obchodování – dělíme na dva základní typy. Prvním je „business-to-business“ – něco ve stylu velkoobchodu – a druhým „business-to-consumer“, čili prodej jednotlivým zákazníkům. Jak už název napovídá, veškeré obchodní úkony – výběr zboží, jeho objednání i platba – se uskutečňují pomocí Internetu. Předmětem našeho zájmu bude tentokrát elektronický obchod „business-to-consumer“.
V první řadě určitě každého zajímá, na kolik vlastně takový obchod přijde. Oslovila jsem tedy několik firem, abych si mohla učinit alespoň přibližný obrázek. „Svůj“ obchod jsem popsala v několika bodech. V první řadě jsem byla rozhodnuta o tom, že nejsem schopna spravovat obchod sama na svém vlastním zařízení (potažmo živit dalšího technika, což by bylo pro mě příliš nákladné), takže bylo rozhodnuto: obchod pojede formou outsourcingu/hostingu. To znamená, že obchod bude můj, ale budu mít u svého dodavatele vyhrazený prostor na jeho serveru, on se bude starat o to, aby obchod neměl nejmenší technické problémy a pokud by se náhodou přece jen objevily, je zodpovědný za jejich okamžité odstranění. Takže problém číslo jedna byl vyřešen. Dále jsem si přála, aby měl můj obchod alespoň tři úrovně, zboží se zobrazovalo malým (a popřípadě ještě zvětšeným) obrázkem, k němuž samozřejmě musí být připojen popis, dále jsem chtěla, aby byl obchod vybudován na cca 5000 položek/druhů zboží a více, jeho součástí samozřejmě musí být objednávkový a platební systém (on-line) a nezapomněla jsem ani na nástroj, s jehož pomocí mohu svůj obchod „naplňovat“.
Takto „vyzbrojený“ mail jsem odeslala asi čtyřem společnostem, které na Internetu propagovaly, že dodávají softwarové řešení pro e-business. Dvě z nich se ozvaly takřka okamžitě, třetí zareagovala již druhý den a ta poslední čtvrtá se neozvala dodnes (podotýkám, že poptávka byla odeslána zhruba před měsícem).
Na základě získaných nabídek jsem mohla sestavit následující přehled:
- grafika obchodu vás přijde na zhruba 6–10.000,–
- aplikace vás bude stát kolem 50.000,–
- cena za implementaci cca 50–80.000,–
Cena outsourcingu/hostingu se měsíčně pohybuje okolo 5–15.000,– dle velikosti vašeho obchodu. V tomto případě již nemusíte platit cenu za implementaci (oněch již zmíněných 50–80.000,–). Pokud budete chtít mít obchod na svém vlastním zařízení, musíte naopak navíc počítat zhruba s 5–10.000 Kč za přípravu HW a SW.
Měli byste se také informovat, zda je objednávkový systém součástí aplikace, nebo si ho musíte odkoupit. Dá se také platit měsíční pronájem tohoto nástroje, přičemž jeho cena se pohybuje kolem 900,–/měsíc.
Součástí jedné z nabídek byly také termíny plnění. Obchod a objednávkový systém zabere přibližně 3–4 týdny, katalog + www stránky 1–4 týdny a testování se zkušebním provozem zabere přibližně 1–2 týdny.
Do tohoto přehledu musím také zařadit naplnění obchodu, protože když si to neuděláte sami, zaplatíte za tuto službu následující částky:
- pokud jsou podklady v papírové formě – 1 obrázek (scannování + grafická úprava + text + zařazení) 20–40,– Kč
- pokud se vám poštěstí a podklady si seženete v elektronické podobě, přijde vás jeden obrázek (graf. úprava + zařazení) na zhruba 5–10,– Kč
Možná proto bude jednodušší (ale hlavně levnější), pokud máte svůj vlastní scanner, naplnit si obchod vlastními silami.
Další kapitolou tohoto článku by mohly být způsoby plateb přes Internet. Záměrně píšu „mohly být“, protože se o této problematice zmíním jen zběžně a doufám, že v jednom z dalších pokračování se budu moci o tomto tématu rozepsat více.
Zatím jsou u nás nejrozšířenější dva způsoby plateb přes Internet, a to přes Expandia Banku a pomocí SETu. Přesné ceny za zavedení plateb přes Expandia se mi bohužel nepodařilo nikde získat, systém však funguje na bázi několikaprocentní provize z každé platby. Poněkud odlišný model používá SET. Také tento systém si můžete zvolit formou pronájmu (což bude asi nám obyčejným obchodníkům milejší, protože nebudeme muset opečovávat tento technicky poměrně složitý systém). Inicializace nového obchodu vás pak vyjde na 10.000 korun, částka za měsíční pronájem záleží na počtu provedených transakcí. Například do 20 provedených transakcí/měsíc je správa SETu zdarma, 21–50 transakcí vás bude stát 980,–, 51–200 transakcí 2400,– a 201 a více transakcí 3.600 Kč.
Myslím si, že tyto informace by mohly být pro začátek dostačující. Samozřejmě se týkají především těch, kteří chtějí vstoupit na pole e-commerce skutečně razantně a takzvaně „ve svém“; těm ostatním lze doporučit například službu Vltava2000, která nabízí řadu popsaných služeb zdarma, byť za cenu nižšího komfortu a poněkud uniformované podoby všech tamních obchodů. Při výběru firmy bych vám radila, abyste se nezajímali pouze o cenovou nabídku, protože ne vždy to nejlevnější řešení bývá to nejlepší, ovšem ani firma, jež vám jen tak z patra hodí cifru 500.000,– Kč za zřízení obchodu, nebude asi ta pravá. A nezapomeňte na reference! V nabídce každé firmy, popř. na jejich www prezentacích, nebudou určitě chybět. Doufám, že vás můj „krátký“ přehled od vašich plánů neodradil a že se vrhnete do víru e-businessu!
Pokračování příští týden…