Celý problém vznikl právě před týdnem, ve čtvrtek odpoledne, když náhle do několika konferencí na Pandoře začaly přicházet zprávy s textem „Dopis nelze dorucit, nedostatek mista !!!“, které se ovšem logicky zacyklily a během několika hodin jich tak každému účastníku konference dorazilo několik set (v případě jedné z nich dokonce 2200!). Jak mne informoval jeden z postižených, náš čtenář Tomáš Drajsajtl, obrátil se okamžitě na postmastera Centra mailem i telefonicky, který mu sdělil, že se zřejmě zaplnila schránka některého uživatele a slíbil mu, že se na to podívají druhý den. Mezitím by patrně počet odeslaných mailů vzrostl do desítek tisíc, naštěstí však zasáhl správce Pandory a do vyřešení problému zakázal přístup všem mailům z Centra.
Podle původních informací od lidí, kteří byli přívalem mailů pochopitelně dosti rozlícení, se měl údajně Centru zaplnit celý disk, což dokládali i tím, že problém neměl jen jeden mailbox, ale dokonce 7 zároveň. Jak nás ale ujistil Oldřich Bajer z firmy NetCentrum, něco takového rozhodně nepřipadá v úvahu a šlo pouze o zaplnění schránky jednoho uživatele. Osobně mne napadá určité vysvětlení, jak by v tom případě bylo možné, že problémy hlásil větší počet mailboxů: poté, co i ostatním přišly ony stovky mailů, se totiž mohly zahltit i jiné schránky.
Obě strany se však nemohou shodnout na tom, kdo celý problém zavinil a jak se vůbec mohlo stát, že se chybové hlášky ocitly přímo v konferenci a nikoliv u správce. Poměrně dobře odůvodněné vysvětlení podává správce freemailu Centra Martin Zedek:
"Každá zpráva má tzv. obálku a tzv. hlavičku. Pokud dojde do Centra (nebo kamkoliv jinam) dopis a schránka je zaplněná (či například uživatel neexistuje), mailer deamon vygeneruje zprávu, že zpráva je nedoručitelná a pošle ji na adresu uvedenou v obálce příchozího mailu (toto je naprosto standardní obecný postup). U zpráv z konferencí by měla v obálce být adresa správce konference a v hlavičce (from:) adresa odesílatele (člena konference), což je popsáno v dokumentu RFC1123 (důležité pasáže jsem zvýraznil):
5.3.6 Mailing Lists and Aliases
An SMTP-capable host SHOULD support both the alias and the list form of address expansion for multiple delivery. When a message is delivered or forwarded to each address of an expanded list form, the return address in the envelope („MAIL FROM:“) MUST be changed to be the address of a person who administers the list, but the message header MUST be left unchanged; in particular, the „From“ field of the message is unaffected. The return address in the envelope is changed so that all error messages generated by the final deliveries will be returned to a list administrator, not to the message originator, who generally has no control over the contents of the list and will typically find error messages annoying.
Kámen úrazu je v tom, že například zprávy z konference na Pandoře mají v obálce uvedenou adresu konference a proto dopisy, které měly být určeny administrátorovi, došly do normální konference.
Protože jsme doposud vraceli v obálce i v hlavičce Mailer-Deamon, dopis se do konference nedostal [filtr na straně konference ho tam nepustil]. Problém nastal v okamžiku, když jsme do hlavičky dali adresu uživatele, jenž měl schránku zaplněnou [v obálce zůstal mailer-demon]. Pokud by byla konference korektně nakonfigurovaná, dopis by se do konference nedostal, protože by skončil u administrátora.
Zdá se tedy, že problém je převážně na straně Pandory. Na celé věci mne však zaráží, že ani jedna z obou služeb nemá pražádnou diagnostiku podobných problémů. Osobně bych očekával, že pokud do konference na Pandoře začnou chodit z jedné adresy tři maily za minutu (možná i více), vyhodnotí to jako mail-bombing a zakáže mailům z této adresy přístup. Ani Centrum však není čisté jako lilium, přestože má zřejmě jen menší díl viny: také jeho freemail by přeci mohl mít podobnou „záklopku“ implementovanou.