Takže znovu, jednodušeji a zcela polopaticky pro pány lol, x a Lol Phirae, kteří evidentně vůbec nepochopili můj první příspěvek v diskuzi:
Já si ani nestěžuji, ani nemám neúspěšnou kapelu, ani se nepovaluji před barákem. Živím se normálně prací a hudba je můj koníček.
Můj příspěvek byl jen čistě o tom, že z vlastní zkušenosti dobře vím, že bez zábavního průmyslu je de facto nemožné dostat svou tvorbu k rozumnému množství lidí, protože a) náklady na vytvoření díla jsou vysoké b) nemám šanci se zpropagovat c) Internet v tomto ohledu moc nefunguje. Ano, existují výjimky, ale těch je zanedbatelné množství oproti množství skvělých muzikantů a kapel, o kterých se nikdo nikdy nedozví a je to škoda.
Jestli v tom někdo z vás tří vidí jakýkoliv náznak stížnosti nebo žadonění o finanční příspěvek, tak je to váš osobní problém, ale já jsem nic takového nenapsal a ani jsem tím nic takového nemyslel.
A kdo je tady dement, to ať posoudí případní čtenáři sami.
Pánové, mějte se jak chcete.
Dokážete vůbec pochopit, že někdy to prostě není jen o koncertování? Slyšel jste někdy o pojmu "studiová kapela" nebo "studiový projekt"? Že existují hudební experimenty, které živě provozovat prostě nelze - z technických nebo jen ryze praktických (příliš mnoho nástrojů, problematické ozvučení atd...) důvodů?
A že se v těchhle vodách pohybuje řada na světové úrovni špičkových umělců, o jejichž přínosu celosvětové kultuře není pochyb???
Zato o přínosu Lol Phiraeů a jim podobných kultuře českých internetových diskuzí opravdu pochybovat lze. Bože, proč... :-( řečeno slovy klasika: Jdi do prdele, Sašo.
Evidentně nejste aktivní muzikant, když píšete, co píšete. Kdybyste byl, věděl byste, že to zdaleka není tak jednoduché, jak říkáte. Vstupní investice do základního vybavení a nástrojů jsou obrovské, náklady na kvalitní nahrávku rovněž. + X dalších přidružených nákladů. Bez podpory zlého zábavního průmyslu muzikant nemá šanci, protože propagaci sám neufinancuje, do rádií a TV se sám nemá šanci dostat a Internet, do kterého spousty nezávislých hudebníků (včetně mě) ze začátku vkládaly obrovské naděje jako nového alternativního distribučního kanálu, zcela selhal.
Koncerty jsou kapitola sama pro sebe, protože dnes se nechodí ani na velké, ani na malé kapely (a není to o kvalitě), kluby krachují a můžete se rozkrájet na malinké kousíčky, lidi prostě nepřijdou ani když je vstup zdarma. Takže představa o tom, že si muzikanti vydělají koncertováním, je rovněž zcela mylná.
Hm, tomu říkám blbost. Já osobně téměř neznám nikoho kdo by nešel na cca 20 koncertů ročně, o klubech každý týden nemluvě. Znáte dua DVA? Ti kupodivu všechno zvládli i bez podpory zábavního průmyslu, sami doma.
Nechci se Vás nijak dotknout ale jestli si nevyděláte ani hraním, tak asi Vaše tvorba za moc nestojí....
Ročně jdu tak na čtyři koncerty a to jsem v okolí za "kulturního" barbara, protože chodím málo.
Ani nevím o žádném krachujícím klubu (karlovarsko).
Myslím si, že problém je v tom, že si někteří muzikanti myslí, že je dělání toho co je baví, má uživit. To je častý omyl prakticky všech umělců.
Spousta lidí v jiných profesích má zaměstnání a u toho si přivydělávají svým koníčkem (nebo jen do něj cpou peníze) a někteří se časem chytí.
Slovy klasiků - It's a Long Way To The Top http://youtu.be/BYBwa-Rzrgc
Nechci se dotknout já vás, ale asi moc nevíte, jak to funguje. Koncert v klubu, to je ve většině případů hraní za cesťák a k tomu pivo a párek. Ano, existují výjimky a DVA k nim určitě patří. Jsou to ale kapky v moři. Navíc jsem vůbec nemluvil o své tvorbě, ale obecně. Není nic vzdálenějšího realitě než představa laické veřejnosti o tom, že si kapely vydělávají hraním po klubech. Naopak, ve většině případů na tom prodělávají a rozdíly sponzorují ze svého.
Nevím jak na karlovarsku, ale na ostravsku a jmenovitě na "proslulé" Stodolní zavřela drtivá většina klubů, kde hrávala živá muzika.
O tom, že by si většina umělců myslela, že se vůbec někdy budou svou aktivitou živit nic nevím. Naopak, protože aktivně hraju přes 25 let, vím o tom své.
No vidite, a ja znam spoustu lidi, kteri vytahnou kytary (koupene ze sveho) vemou si dovolenou (zaplacenou ze sveho), vyrazej nekam vlakem (za sve) tam si sednou k ohni (taky za sve) a defakto tam poradaji koncert pro vsechny kolem ... zcela gratis, za potlesk a mozna nejake to pivko.
A kupodivu si nechodej nikam stezovat, ze jim nikdo nezaplatil vstupne, a dokonce jsou velmi poteseni, kdyz nekdo prijde a pozada je o text a akordy.
Ve finale si dovolim tvrdit, ze tito lide jsou pro kulturu a spolecnost radove hodnotnejsi, nez nejakej Janda, Bartosova a dalsi rvouni.
Boze ... meli by sme povesit Batu ... pripravil nas o spousty spickovych sefcu ...
Naopak, pokud se hudbou uzivit nepujde, budou ji delat pouze ti, ktere bavi a pouze ti, kteri jsou opravdu dobri budou celosvetove znami a to je naprosto idealni stav. Protoze pro zabavu urcite nikdo nebude vyrabet nic, o cem sam vi, ze to je srajda, coz ted spousta lidi dela, protoze se tim zivi.
Vy jste to nepochopil. Já se na těch koncertech také potkávám s pořád stejnými lidmi (které sice neznám osobně ale ty obličeje poznávám, z toho vyvozuji, že takových jako já a mí známí je mnohonásobně více) a nikdy jsem nebyl na akci, kam bynepřišel nikdo. Podívejte se třeba na podniky jako je CrossClub, mají narváno neustále. Jestli se tím uživí není důležité, ti lidé to dělají hlavně proto, že je to baví a nějáké kopírování mají na salámu.
Takových vyjímek je jen ČR tolik, že si to za celej život nestihnu poslechnout. Nicméně nevidím problém v tom, že někde někdo hraje za pivo a párek, to je taky honorář. Nebo třeba když vidím mé oblíbence Pragounion, který hrajou na úplně každý akci.... asi se tím taky neuživí a po koncertech roznášej pití nebo já nevím....
>> Já se na těch koncertech také potkávám s pořád stejnými lidmi (které sice neznám osobně ale ty obličeje poznávám, z toho vyvozuji, že takových jako já a mí známí je mnohonásobně více).
Z toho bych já naopak vyvozoval, že je vás celkem dost málo, když se pořád potkáváte.
>> Jestli se tím uživí není důležité, ti lidé to dělají hlavně proto, že je to baví.
Pokud se tím nechtějí živit, proč ne. Ale vnucovat to všem je nesmysl - např. SW taky spousta lidí vyvíjí proto, že je to baví - ale je to menšina. Kdyby vývoj SW kompletně měl stát na lidech, kteří to dělají ve volném čase za "děkuju", bylo by to se SW dost tristní.
Obecně jde o to, že věnovat něčemu velké množství času (a peněz) jde jenom dočasně. Po čase člověk buď vyhoří, nebo se mu změní priority (obvykle v souvislosti s narozením potomka). A zrovna muzika je časově i finančně extrémně náročná (vymýšlení, zkoušení, nástroje, aparatura, nahrávky). Pokud chcete trvat na tom, že to mají muzikanti dělat za děkuju, tak jich dost vypadne (nebo si nedokáží udržet úroveň, protože jim nebude zbývat dost času na cvičení - pro představu: Iva Bittová cvičí denně, tzn. včetně víkendů, více než 8 hodin; člověk, který se muzikou neživí, nemá šanci to stíhat).
>> Těch co neumějí (kam řadím i chudáky typu Metallica nebo Lucie)a jen bečí, je samozřejmě většina.
I Vy jeden znalče, ted jste se tedy pekne odkopal....
Metallica je znalci showbiz pokladana za raritu, nebot se prosadila uz v dobe MTV avsak bez podpory MTV, coz je dodnes unikat! Prvni videoklip udelali az ke ctvrte desce v dobe, kdy uz vyprodavali sportovni haly po celem svete.
Metallica je zarnym prikladem kapely ktera vyrostla do svetoveho formatu jen a pouze svou hudbou a koncertovanim, ale podle Vas jsou to skutecni hudebni chudacci ;-)
Nehodnotím jejich hudbu (která mě nezajímá a nepřijde mi nijak zvláštní) ale jejich chování k fanouškům, kdy v dřevních dobách požadovali div že ne trest smrti za stažení pár písniček.
To, že se prosadili bez MTV nepovažuju za nijak zajímavé, naprostá většina opravdu dobrých věcí na MTV nikdy nebyla. Ale to znalci vědí líp, to nepopírám :)
Bouda, kdybys nebyl úplnej tydýt a uměl sis aspoň přeložit ten titulek "Remember when bands made a living without touring?", taks nevypadal opět jako úplnej blbec. A kdyby ses ve škole líp učil, tak by ses možná dozvěděl, že Smetana byl mj. taky koncertní klavírista a dirigent.
aha tak protoze je to tak nakladne, tak ma kazda druha trubka nahravaci studio. mate predstavu kolik jich je jenom po praze?
ps: myslite, ze je drazsi zaridit prumerne studio nebo malou truhlarskou dilnu? nebo kdyz jezedak koupi kombajn? nebo .... tohle breceni jak to muzikanti maji drahy je vazne k smichu,
jaky smysl ma kapela ktera se neuzivi? proc si nehraje tedy pro radost? proc si narokuje aby jejich konicek byl povinne ziven lidmi, ktere nezajimaji? neni nic divneho ze lide maji bezne zamestnani (manual, urednik, doktor, prodavac ....) a po praci si jdou zamuzicirovat pro poteseni svoje, pripadne udelaji nejakou slezinu pro zname.
Skladatel necht si sklada pro interpreta, a interpret necht mu zaplati - pivo nebo milion, dle zcela vlastniho uvazeni. A pokud si skladatel stezuje, ze ho to neuzivi, tak at de k tomu pasu, jako spousta jinych lidi, ktere neuzivi povalovani se pred barakem a taky delaji praci, ktera je treba vubec nebavi.
Pokud ho to neuzivi, pak totiz zjevne vyrabi bezceny bazmek. Ale narozdil od remeslnika, ktery jednoduse v takovym pripade krachne (a drzi hubu), tak mr "umelec" vsemozne vyrvava, jakej je chudak ...
Mr bouda, on nikdo nic nekrade, vime? Doporucim panu chocholouskovi pouzit skotske striky ... Mimochodem, technologii replikace hmotnyvch veci "jako ve startreku" uz litstvo ovlada, jen je to (zatim) ponekud nakladne. Je ovsem jen otazka casu kdy bude trebas 3D tiskarna beznou domaci pomuckou. ... a pak tu nejspis krom "umelcu" budou vyrvavat prave ti truhlari, protoze budou zbytecni, kdyz kazdy bude umet zadat "print" a vyleze mu zidle ...
A pak tu bude Bouda a dalsi tupci rvat, jak jsou okradani ...
Dokud autori nevyndaji svou hlavu ze zadku jmenem zabavni prumysl a neuvedomi si, ze zaznamenana hudba je predevsim "reklama" na jejich "praci" bude se jim s tezkym srdcem zit, porat budou mit pocit, ze je nekdo okrada a jaky nejsou chudac,i kdyz musi zive koncertovat, aby vydelali a nestaci jednou nahrat skladbu a pak do konce zivota pobirat tantiemy a uzivat si sladke nic nedelani...
Jiste, kdyz si nekdo neumi precist co napsal ...
"Evidentně nejste aktivní muzikant, když píšete, co píšete. "
=> jste aktivni muzikant
"Kdybyste byl, věděl byste, že to zdaleka není tak jednoduché, jak říkáte. "
1. stiznost
"Vstupní investice do základního vybavení a nástrojů jsou obrovské, "
2. stiznost
"náklady na kvalitní nahrávku rovněž."
3.
" + X dalších přidružených nákladů."
4.
" Bez podpory zlého zábavního průmyslu muzikant nemá šanci,"
5.
... mam pokracovat?
Klidně můžete, protože toto jsou mé věcné protiargumenty na příspěvek k diskuzi, kdy reaguji na to, že by autoři měli rezignovat na zábavní průmysl a že by jim bez něj bylo lépe. Já jsem na uvedl příklady, které ukazují na to, že to zdaleka není tak jednoduché, jak to diskutující napsal a že to vím z vlastní zkušenosti. Nic víc a nic míň. Nejsem ani zastáncem copyrightu, ani velkých vydavatelství, ostatně dvě alba naše kapela vydala vlastním nákladem a třetí vydáme do konce roku (všechny jsou zdarma ke stažení, ale záměrně nepíšu o koho se jedná, protože nemíním poslouchat kecy o tom, že si tady dělám reklamu, klidně si to dohledejte sám, při troše snahy se vám to povede).
Ale to je jedno, vy máte evidentně stejně vždy pravdu a víte nejlépe, jak to je. Reakcemi na vaše příspěvky jsem ztratil spoustu času a pokračovat v tom nehodlám. Mějte se fajn.
Víte co vám povím? Jestli pan umělec heká, že chudák musí koncertovat, aby se uživil, tak ať se na to prostě vy.ere a jde makat třeba k pásu, když ho to tak obtěžuje! To je neuvěřitelná drzost, tohle. Kde tyhle lidi vůbec žijou? To nevidíte tu neuvěřitelnou absurditu? To je jak kdyby si kuchař stěžoval, že musí vařit, že ho neuživí psaní kuchařek. Grrrrrrrrrrr. Národní bohatství. :-X
P.S. On jim snad to studio někdo bere?
A ještě vám k tomu povím něco od plic - v dobách, kdy měli umělce hluboko do žlabu, vznikaly skvosty světové kultury. Dneska si každej, kdo má do zadele díru myslí, že třikrát pšoukne do mikrofonu nebo po vopici pozvrací plátno, tak bude z toho nadosmrti živ, ale k poslouchání ani ke koukání to není.
Koukam dalsi demnt v diskusi ... normalni lidi se zivej praci a to praci takouvou, ktera je uzivi. A nevsim sem si, ze by metari dostavali tantiemy za to, ze jejich praded pred 70ti lety zamet ulici.
Pokud me neco neuzivi, tak se tim jednoduse zivit nemuzu. Muzu to delat jako konicka ... a spousta lidi do konicku dava jeste spoustu penez, ktere si vydelavaji praci, za kterou penize dostanou.
Takze pokud si chce nekdo experimentovat ve studiu a jejo vytvor je stejne prodejny jako lejno v plechovce, tak si holt na ty svoje experimenty musi sehnat prachy jinde. A je uplne jedno jestli tim, ze si sezene bohateho strycka nebo bude jezdit na koncerty nebo bude nekde makat u pasu. To je jeho vec, ale pokud ma tu drzost chtit me penize "ze zakona", tak si nezaslouzi nic jinyho nez skoncit v sudu na dne prehrady.
Já jim to nevnucuju. Můžou klidně makat v mekáči, když nikdo za jejich "tvorbu" nehodlá dát ani korunu. Iva Bittová má vyprodáno kdykoliv oznámí jakkýkoliv štěk, to samé např Radůza. protože umějí. Těch co neumějí (kam řadím i chudáky typu Metallica nebo Lucie)a jen bečí, je samozřejmě většina. Kdyby se umělci hodně chtěli snažit, mohli by např. vydávat stylem slevomatu (jako tady kdysi někdo psal), kdy by nevydali nic dokud by nevydělali. Ale jsem si jist, že potom by se neuživilo ještě o dost víc "umělců" než dnes.
Já tedy vidím zásadně dva druhy interpretů:
1) Velký hudební průmysl, tlačený podprahově a reklamou -> pořád řeší aby dostali všechny své dolary
2)Všichni ostatní, kteří jezdí na koncerty a hlásají mimojiné, že je lepší když si jejich CD vypálíš, než kdybys je neposlouchal vůbec. Takových je naštěstí (v některých žánrech) opravdu hodně.
Je videt, ze ste jeden z tech chudaku co chodi o zebrote ... nic nez kecy. Temer kazdy ma dnes doma PC a poridit nahravku lze vpohode s trochu rozumnym mikrofonem a SW zadarmo.
Studio za miliony si pronajmu AZ (pokud vubec) si na nej vydelam.
Vazne nevim proc by si zacinajici houslar mel porizovat stradivarky.
Jenze kdyz on se kazdej uz vidi v 15metrovy limuzine, na stadione pro 80k lidi ...
Dokonalej prikald je minecraft - autor to delal ve svem volnem case, a teprve kdyz se ukazalo, ze to ma uspech, tak dal vypoved a zacal se tomu venovat na fulltime = nejdriv neco predved, zjistil ze se tim asi uzivi a tak se tomu venuje. O 99% "umelcu" plati, ze nepredvedli vubec nic, ale chteli by miliony.
O žebrotě nechodím, docela slušně se živím podnikáním v IT. Naopak jeden z chudáků, který umí jen kecat budete zřejmě vy, protože své naivní doměnky prezentujete evidentně bez znalosti prostředí a jen na základě svých naivních představ. Takže vám v téhle v Česku tak rozšířené činnosti přeji co nejvíce úspěchů a hodně čtenářů. Howgh.
Jenze to nejsou stiznosti, to jsou fakta :-)
Z prodeje hudby se uzivit neda - uz i v USA musi muzikanti koncertovat a to nas vsechny obira o vyborne interprety, kteri tvori pouze ve studiu - vrele doproucuji http://news.cnet.com/8301-13645_3-57597203-47/remember-when-bands-made-a-living-without-touring/ kde pokud vam to neco rika bude rec treba o Nilssonovi, ktery napsal hudbu k filmu Pulnocni kovboj
A bez zleho prumyslu by nikdy nemohl existovat
Bohuzel vas postoj mi trosku pripomina revolucni gardy
bez zábavního průmyslu je de facto nemožné dostat svou tvorbu k rozumnému množství lidí
Hele, pánové, jaký si to uděláš, takový to máš. Váš boj. Když si myslíte, že na to máte, tak se vykašlete na "zábavní průmysl" a vemte si úvěr od banky. Pro mne je zábavní průmysl banda parazitů, kterou nehodlám podporovat. Totéž platí o kolektivních správcích alias vymahačích výpalného.