CourseSmart Analytics je název nové služby, kterou si podle Mashable.com již k testům zajistily tři americké university – její zásadní součástí je sledování toho, jakým způsobem je e-kniha čtena. Jak dlouho, které stránky, dokonce jaké poznámky či zvýraznění si student pořídil. Tvůrci sledovacího systému školám slibují lepší možnosti při posouzení změn v učebních plánech, ale také možnost jak sledovat studenty, kteří zanedbávají studium.
Library Journal se CourseSmart systému poněkud obává, hlavně vyjadřují názor, že celý systém není určen k zlepšení knih či výuky. Zaměření čistě na studenta může vést k příliš snadno k tomu, že systém studenti (vcelku logicky, poznámka autora zprávičky) začnou bojkotovat. A také ve článku zmiňují to, že zbývá vyřešit řadu otázek týkajících se soukromí. Vcelku logicky také zmiňují, že vedle genderových a rasových předsudků se lehce u vyučujících mohou začít objevovat předsudky postavené čistě na nějakém ukazateli odvozeném, například, z počtu nastudovaných stránek či doby strávené u zapnuté e-knihy. Stejně tak jako může dojít k absurdní situaci kdy neochota používat e-knihy může být penalizována.