Takto slibných výsledků prozatím dosáhla organizace „One Laptop per Child“. Ti zkoušejí nový přístup: mohou samotné tablety s předinstalovanými výukovými aplikacemi nahradit učitele? Ne proto, že by děti neměly mít učitele, ale proto, že mnohde učitelé prostě nejsou.
Pokus provedli ve dvou odlehlých ethiopských vesnicích. Děti ve školním věku tam nikdy neviděly nic vytištěného. OLPC jim dovezl tablety Motorola Xoom s nadstavbou od OLPC, obsahující hry na výuku abecedy, malování, animované filmy a jiné aplikace.
Dovezli také solární nabíječku. Tu naučili obsluhovat dospělé ve vesnici. Ale dětem rozdali jen zavřené krabice a nechali je být. Čekali, zda si děti začnou hrát s těmi krabicemi. Do čtyř minut jedno z dětí krabici otevřelo, našlo vypínač a tablet spustilo.
Za pět dní užívaly děti ve vesnici v průměru 47 aplikací denně. Za dva týdny si zpívaly písničku procvičující abecedu. „A za pět měsíců hackli Android,“ prohlásil trochu nadneseně Nicholas Negroponte, zakladatel OLPC, na konferenci EmTech.
OLPC později upřesnil, že děti obešly nadstavbu OLPC a každé si upravilo plochu Androidu podle svého, přestože jim v tom ta nadstavba měla zabránit. Také se ukázalo, že někdo v OLPC vypnul v rámci nadstavby na tabletech kameru, ale děti na ni přišly a zapnuly ji.
OLPC přesto nechce dělat předčasné závěry. Potřebí je prý dalších pokusů v dalších vesnicích.
Zdroj: MIT Technology Review