Hlavní navigace

TESmedia a Intercable CZ se slučují

22. 1. 2003
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Druhý a třetí největší kabelový operátor splývají v jeden subjekt, který obsadí druhou příčku za UPC. Orientovat se chce mj. na rozvoj vysokorychlostního Internetu, cestou modernizace sítě a zvýšením počtu "internetových zásuvek". Rád by konkuroval telekomunikačním firmám, ale pro hlasové služby nevidí prostor.

Včera se konala „představovací“ tisková konference informující o poměrně významné události v sektoru tuzemských telekomunikací, konkrétně mezi kabelovými operátory. Jde o sloučení druhého a třetího největšího, společností TESmedia a Intercable. Důvodem fůze je akvizice společnosti Intercable CZ, s.r.o. konsorciem investorů (vedených firmou JPMorgan Partners), které již vlastní společnost TES Media, s.r.o. Takovéto „splynutí“ pod křídly jednoho společného vlastníka samozřejmě ovlivní dění na trhu kabelových operátorů, a tak příslušnou fůzi musel nejprve schválit Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Ten tak učinil počátkem tohoto roku (viz např. zde), nejspíše i s ohledem na skutečnost, že kabelové televize si z věcné podstaty svého podnikání vzájemně nekonkurují (neinstalují své rozvody ve stejných lokalitách).

Na českém trhu tak vznikne nový subjekt, jehož jméno (ani logo, image atd.) ještě nebylo včera zveřejněno – zřejmě nenadešel ten správný čas, zmiňováno bylo druhé čtvrtletí. Již nyní je ale zřejmé, že tento nový subjekt (označme si jej pracovně X) sice svou velikostí nepřekoná UPC jako stávající jedničku, nicméně zůstane na druhém místě pomyslného žebříčku. Lze ale toto pořadí i další „rozměry“ nového operátora X nějak přesněji kvantifikovat? Podle tohoto zdroje vykazuje nový operátor X 270.000 zákazníků, zatímco UPC jich udává na 370.000.

Zde jsou další zajímavá čísla, která o novém „sloučeném“ subjektu X zazněla na včerejší tiskové konferenci:

  • Jeho existující rozvody vedou do více jak 500.000 domácností. S uvážením průměrného počtu členů domácnosti z toho vychází „dosah“ na cca 1,2 milionu lidí.
  • TV: z těchto 500.000 domácností jich má více než 300.000 předplacenu některou z programových nabídek kabelové televize. To odpovídá penetraci 60 procent (číslo 300.000 abonentů je zřejmě aktuálnější než počet 270.000 celkových zákazníků uvedených výše).
  • Internet: ze stejných 500.000 domácností jich je 60.000 v dosahu takových rozvodů, které umožňují poskytovat přístup k Internetu (okamžitě). Jinými slovy: 60.000 domácností by (okamžitě) mohlo mít Internet po kabelovce, pokud by o něj mělo zájem. Ten však dosud projevilo pouze cca 15.000 domácností, což odpovídá „penetraci“ asi 25 procent. Počet domácností, které jsou v dosahu kabelového Internetu a skutečně jej používají, prý roste o 20 procent za kvartál!!

Směr dalšího rozvoje: Internet masově

Na včerejší tiskové konferenci byly prezentovány i hlavní rozvojové plány nového operátora X, celkem pochopitelně ve dvou hlavních oblastech. V oblasti televize a v oblasti Internetu.

Pokud jde o Internet, zde by do konce roku 2003 měl vzrůst počet domácností v dosahu kabelového Internetu ze 60.000 na 90.000. V příštím roce by pak mělo přibýt dalších 100.000. Celkový počet domácností v dosahu kabelového Internetu by tak měl dosáhnout 190.000. Dlužno ovšem dodat, že z celkového počtu cca 500.000 domácností, protože posilování Internetu bude směrováno do modernizace již existující sítě a jejího „zobousměrnění“ tak, aby mohla nabízet interaktivní služby včetně přístupu k Internetu. Pokud jsem vše správně pochopil, s významnějším rozšiřování celé sítě, cestou budování nových rozvodů, se moc nepočítá.

Určitou zajímavostí je, že nový subjekt hodlá pokračovat v „tradici“ poskytování přístupu k Internetu nejenom po kabelu, ale také vzduchem, bezdrátově v pásmu 3,5 GHz. Tímto způsobem by mohl dosáhnout i na některé business klienty, kterých se nezříká, byť jeho primárním segmentem jsou a zůstanou rezidenční zákazníci.

Pokud jde o konkrétní nabídku Internetu, zde žádné nové informace nezazněly. Pouze obecné konstatování, že služby poskytované novým subjektem X budou „sjednoceny“ (nejspíše i cenově). Padla také zmínka o tom, že nejbližší termín pro případné změny je 1. duben, jako začátek nového kvartálu.

Digitální televize

Další oblastí, kde nový kabelový operátor hodlá výrazně inovovat, je celkem pochopitelně přenos televizního signálu. Zde zaznělo, že do dvou let by chtěl přejít na digitální způsob fungování, což koncovým uživatelům přinese dvě základní zlepšení: lepší kvalitu šířeného signálu a větší počet programů, které bude možné „nacpat“ do kabelu a přenášet k uživatelům. Kromě toho by plně digitální způsob fungování kabelových rozvodů měl umožňovat i takové věci, jako je snadné a rychlé měnění programové nabídky (čistě softwarovými prostředky, v návaznosti na centrální databázi s požadavky klientů). Například to, aby si zákazník objednal určitý program třeba jen na 14 dní (nějaký sportovní program, po dobu konání určité soutěže apod.). Případně aby si každý uživatel namixoval vlastní skladbu programů, které chce po kabelu dostávat. Zajímavé to pak ale bude s placením za tyto individuální mixy, o tom už řeč nebyla…

BRAND24

V delším časovém horizontu pak byla zmiňována i možnost poskytování služeb charakteru video on demand.

Pro hlasové služby není prostor?

Na tiskovce se mluvilo i o tom, že nový operátor by chtěl konkurovat tradičním telekomunikačním operátorům vlastnícím tzv. poslední míli (tedy Českému Telecomu, případně i alternativním operátorům). V úvahu samozřejmě připadají především „internetové“ služby, ale také klasické hlasové služby. Právě k těm však směřoval jeden z dotazů v následné diskusi, a odpověď mne docela překvapila: nový operátor prý zatím nehodlá expandovat do hlasových služeb s odůvodněním, že v konkurenci tradičních pevných a mobilních operátorů pro sebe a pro jejich poskytování nenachází dostatek prostoru.

Domníváte se, že spojení TESmedia a Intercable bude mít pro zákazníky pozitivní přínos?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor byl dlouho nezávislým konzultantem a publicistou, od 8.6.2015 je členem Rady ČTÚ. 35 let působil také jako pedagog na MFF UK v Praze.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).